Gosip Artis Malaysia Terkini & Gambar Artis Malaysia Terbaru Sensasi - Part 12
Written by syamila | July 8th, 2019


Baju melayu adalah satu pakaiaan tradisional dan kebangsaan untuk semua lelaki Melayu di Malaysia. Kekacakan lelaki melayu akan lebih terserlah berpuluh-puluh kali ganda apabila mengenakan baju Melayu lengkap  dengan songkok dan juga samping.

Omar Ali sudah lama meninggalkan kita, namun namanya masih disebut-sebut kerana meninggalkan warisan yang masih bertahan hingga ke hari ini, iaitu Butik Omar Ali.

Butik baju Melayu yang cukup popular ini sudah tidak perlu diperkenalkan lagi dalam kalangan pembuat baju Melayu tanah air. Pelanggan tetapnya sudah terdiri daripada empat generasi, daripada moyang, datuk, bapa, anak dan cucu pernah menempah baju Melayu di Omar Ali.

Pengerusi Omar Ali, Bakhtiar Affandi Omar telah berkecimpung dalam bidang jahitan sejak tahun 1975-an dan menceritakan kepada Beautifulnara asal usul dan sejarah kedatangan baju melayu kepada semua warga Malaysia.

Beliau adalah generasi kedua untuk Omarr Ali yang meneruskan perniagaan legasi keluarga dari tahun 1935-an.

Sejarah dan asal usul baju melayu  

Baju Melayu berasal daripada Nusantara dan berunsurkan ciri-ciri daripada India, Arab, Cina dan Indonesia yang mempunyai keunikannya sendiri dan menjadi citarasa masyarakat Melayu.

“Masyarakat Melayu dahulunya mempunyai citarasa yang pelbagai dan pelbagai warna  dalam kehidupannya dan amat mementingkan fesyen pada zaman itu lagi.”

 

“Kita boleh tengok baju Melayu dahulu lebih menarik.Baju Melayu juga lebih dikenali sebagai pakaian acara rasmi seperti acara-acara kebangsaan, perayaan rasmi, hari jadi Yang di-Pertuan Agong dan sebagainya.”





Tambahnya, masyarakat Eropah sendiri juga tertarik dengan rekaan baju Melayu.

Asal Usul Baju Melayu

Terdapat pelbagai jenis baju Melayu yang dikeluarkan antaranya ialah teluk belanga dan cekak musang.


Beliau berkata, di Johor, rekaan baju Melayu adalah berbeza. Bajunya dihasilkan tanpa kolar tetapi fesyennya sebenarnya berasal dari Minangkabau .

Bukan itu sahaja, si pemakai baju Melayu turut diberi pilihan untuk mengenakan butang baju Melayu menggunakan 3 ataupun 5 butang.

Bagi baju Melayu 3 butang ianya  telah dipakai sejak zaman Tunku Abdul Rahman lagi. Dimana beliau telah mengabungkan kolar Cheongsam dan Baju Melayu bagi memaparkan keharmonian semua bangsa di Malaysia pada waktu.

Adakah baju Melayu melambangkan sesebuah agama?

Beliau berkata, baju Melayu sebenarnya tiada kaitan dengan agama dan ianya hanya andaiaan daripada orang sahaja.

“Ini kerana baju Melayu bukannya berasal dari zaman Melayu. Sewaktu zaman tersebut, masyarakat Melayu beragama Hindu sudah mula mengenakan baju ini.”

Cerita di sebalik samping dan songkok

Bakhtiar berkata, pemakaiaan samping menunjukkan status mereka iaitu bujang ataupun sudah berkahwin. Kadangkala dari pemakaiaan samping juga sudah boleh diketahui mereka berbini berapa.

“Saya tidak pasti, saya rasa mungkin ada kebenarannya.”

Manakala songkok pula telah diubah daripada pakaiaan Melayu asli iaitu destar ataupun tanjak.

“Songkok ini sebenarnya jika dikaji balik berasal dari Sumatera. Ia telah menjadi satu tren fesyen untuk masyarakat Melayu ketika itu.”


Perubahan fesyen baju Melayu zaman kini

Katanya lagi, baju Melayu telah banyak berubah fesyen mengikut generasi sekarang. Jika kita semua perhatikan dan lihat kembali bahawasanya baju Melayu yang asli pada zaman dahulu besar, labuh dan samping yang mempunyai pelbagai jenis ikatan.

“Bukan itu sahaja, apa yang anda boleh lihat pada zaman dahulu, iaitu setanjak mempunyai pelbagai jenis bentuk dan maksud tersendiri.”



Tambah beliau, ramai dalam kalangan anak muda sekarang dilihat gemar mengayakan baju Melayu yang mengikut bentuk badan kelihatan seksi dan juga macho.


“Yang kelihatan tegap itu pelbagai sebenarnya. Kadangkala segelintir orang yang membawa fesyen ini kelihatan bagus tetapi sebenarnya agak keterlaluan.”

Masa depan Baju Melayu

“Saya telah lihat bahawa baju Melayu secara perlahan akan lupus kerana penonjolan baju ini telah tidak hebat.”

 

“Kita hanya mampu berharap agar rakyat Malaysia tidak kira kaum Cina, India, ataupun Melayu menjadikan pakaiaan ini sebuah tradisi yang boleh dibanggakan untuk semua masyarakat Malaysia.”

Adakah pemakaiaan baju Melayu akan kekal dan bertahan hingga anak cucu kita?fikir-fikirkan.

 
Written by Bella | July 8th, 2019

Baru-baru ini, jutawan kosmetik Datuk Seri Vida telah mengadakan satu sidang media dan memohon maaf secara terbuka kepada penyanyi Aishah berkaitan isu barang kemas palsu. DSV meluahkan rasa syukur kes berkenaan dapat diselesaikan secara baik dan akan membayar harga barang kemas yang dipilih Aishah berjumlah RM80,000.

Namun, ketika sidang media berkenaan, anak perempuan DSV membuat kejutan apabila menyerahkan wang berjumlah RM100,000 kepada ibunya bagi menyelesaikan kes hutang dengan Aishah.

Sebagai seorang anak, Cik B merasakan dirinya bertanggungjawab untuk membantu ibunya dan tidak mahu lagi melihat DSV menangis setiap hari kerana memikirkan kemelut antaranya dan juara Gegar Vaganza 4 itu.

Mama pernah mengadu mengenai masalah ini namun Cik B buat tidak kisah sebab tidak mahu mama sedih. Tetapi Cik B sebenarnya kisah dengan masalah yang dihadapi mama dan ia terlalu berat bagi mama.

Itu sebabnya Cik B rasa terpanggil untuk membantu mama dalam kes ini dan hari ini Cik B menyerahkan hasil jualan produk sendiri iaitu kulit ikan salmon disalut serbuk telur masin yang diberi nama Cik B Chips berjumlah RM100,000.

DSV bukan sahaja perlu membayar ganti rugi barang kemas RM80,000 kepada Aishah tetapi dia juga  perlu membayar kos sebanyak RM7,500 kepada peguamcara penyanyi itu. Menurut DSV, tiada istilah kalah atau menang sebaliknya keputusan itu dibuat atas persetujuan bersama.

Sumber Berita : Kosmo Online

Written by Bella | July 8th, 2019

Agak susah juga menjadi seorang yang ingin memuat naik segala yang mereka miliki di media sosial, mungkin sudah tiada barangan lain lagi untuk dipamerkan, kali ini jutawan kosmetik, Datuk Seri Aliff Syukri menayang pula seluar dalam berjenama mewah di Instagram.

Aliff tanpa segan silu memuat naik foto seluar dalam Versace berwarna biru dengan corak emas. Katanya, atas permintaan ramai sebab itu dia memuat naik foto tersebut.

Namun, netizen tidak mempercayai kata-kata Aliff itu. Mereka sudah ‘meluat’ dengan tindakan Aliff dan menyifatkannya terlalu riak, keterlaluan menunjukkan kekayaannya.

Bukan sahaja netizen, tetapi ibunya sendiri, Rozita Ibrahim turut meninggalkan komen, menegur sikap anaknya itu.

Fikirlah sebelum memuat naik sesuatu, tidak perlu rasanya nak tunjuk seluar dalam kepada umum. Jagalah sensitiviti dan janganlah terlalu menunjuk. Bila dikecam atas perbuatan sendiri, disalahkan netizen pula.

Written by AbangNara | July 8th, 2019

dorra slimming

Dorra Slimming  adalah pakar pelangsingan badan dari Perancis yang lebih menumpukan kepada penyelesaian pengurangan berat bawah badan. Segalanya berasaskan kepada seni kecantikan pelangsingan bahagian bawah daripada Perancis, ala-ala teknologi termaju dari Eropah buat masa ini. Jangan tak tahu yang Dorra Slimming yang unik dan berprestasi tinggi telah terbukti melalui kejayaan ribuan wanita Perancis. Tapi, jangan tak tahu yang formula pelangsingan dari Perancis telah diperhalusi dan disesuaikan mengikut keperluan wanita Asia.  Dah banyak pun pengikftiran di peringkat global dan Malaysia yang dicapai oleh Dorra Slimming ini.

dorra slimming

Macam yang diberitahu tadi, rawatan Dorra Slimming ini sebenarnya lebih fokus kepada bahagian bawah badan seperti perut, pinggul dan paha. Dan jangan risau, Dorra Slimming tidak menggunakan sebarang suntikan atau pengambilan sebarang pil-pil ataupun menahan lapar. Dan setiap rawatan Dorra ini direka khas mengikut keadaan berat badan setiap pelanggan dan Dorra Slimming MENJAMIN pengurangan sebanyak 5cm atau lebih dalam rawatan pertama.

Perghhh menariknya. Nah kami tengoklah sendiri kejayaan pelanggan Dorra Slimming di bawah dalam menjalani rawatan-rawatan yang ditawarkan.

1. Melissa

melissa dorra

  • SEBELUM: 85kg
  • SELEPAS: 49kg
  • KEJAYAAN: Turun 36kg dalam 12 bulan!

Dengan bantuan Dorra Slimming, beliau bukan sahaja berat mencapai berat idaman beliau iaitu, 50kg malah beliau Berjaya mengurang sehingga mencapai 49kg dalam masa 12 bulan sahaja!

Kini, beliau bebas membeli apa-apa stail baju yang disukai tanpa perlu risau tentang saiz badan. Beliau tidak lagi diejek dan makin berkeyakinan dan bangga dengan penampilan sendiri.

2. Titien Nurjeicyla

dorra slimming

  • SEBELUM: 60kg
  • SELEPAS: 46kg
  • KEJAYAAN: Turun 14kg dalam 12 bulan!

Titien berasa sangat tertekan semasa mengandung disebabkan berat badan yang makin meningkat dan saiz badan yang makin membesar. Mujur beliau berjumpa dengan pakar Dorra dan berjaya membakar lemak tepu di bahagian perut.

Ukuran pinggang beliau mengecut dari 29 inci kepada 22 inci dan berat beliau pun turun sebanyak 14kg dalam beberapa sesi rawatan sahaja. Sekarang, beliau bukan sahaja dapat memakai balik baju-baju XS beliau dulu, malah juga banyak dipuji oleh rakan-rakan yang nampak macam tidak pernah bersalin!

dorra slimming

So ..teruja kan ? Nah Dorra Slimming buat masa ini sedang menawarkan pakej istimewa KHAS hanya kepada 100 pembaca wanita Beautiful Nara.

dorra

Jangan tak tahu yang harga asal Pakej Super Deal ini adalah RM2868, TAPI kali ini hanya RM660 untuk 30 SESI RAWATAN seperti di bawah. Berbaloi-baloi tu dan inilah PELUANG TERBAIK anda untuk mendapatkan bentuk badan idaman pada harga penjimatan SUPER.

  • 10 Rawatan Kapsul Infra Spa
  • 10 Rawatan Ramping Badan Bentuk S
  • 10 Sesi Bakar Lemak
  • 1 Krim Selulit

Siapa cepat, dia dapat. CEPAT !!  Klik  link ini untuk tebus Pakej Super Deal Dorra Slimming anda sekarang.  Jangan salahkan kami pula kalau terlepas peluang terbaik 2019 Dorra Slimming.

Page 12 of 4,159« First...1011121314...203040...Last »