March 24th, 2020

Bersempena dengan Perintah Kawalan Pergerakan sejak 18 Mac lalu, pelakon Lisa Surihani melakukan cabaran #dudukrumahchallenge dengan meluangkan masa  membaca kitab suci Al-Quran.

lisa surihani mengaji

Lisa sedar bacaannya masih belum sempurna tetapi dia mahu sentiasa istiqamah membaca Al-Quran walaupun tidak sempurna.

Malah, dia juga mendapat galakan dan kata-kata semangat daripada rakan-rakannya untuk meneruskan niatnya itu.

lisa surihani istiqamah mengaji al-quran

Pada masa yang sama, Lisa turut berdoa semoga Allah SWT merahmati semua umat Islam dengan Al-Quran yang merupakan mukjizat teragung sebagai petunjuk bagi sekalian manusia.

Perkongsian Lisa itu mendapat reaksi positif daripada rakan selebriti dan pengikutnya yang mendoakan agar dia kekal istiqamah serta terus bersemangat untuk membaca Al-Quran.

lisa surihani istiqamah mengaji al-quran lisa surihani istiqamah mengaji al-quran lisa surihani istiqamah mengaji al-quran

Sama-sama kita doakan agar segalanya dipermudahkan buat Lisa. Boleh dijadikan contoh yang baik dan sumber inspirasi buat ramai untuk mula membaca Al-Quran.

 
March 24th, 2020

Rancangan yang diadaptasi daripada program hiburan popular Korea Selatan iaitu I Can See Your Voice Malaysia antara rancangan yang diminati ramai. Minggu lalu,  primadona tanah air iaitu Erra Fazira  telah diundang sebagai artis jemputan.

erra fazira i can see your voice malaysia

Namun, agak mengecewakan apabila Erra memilih penyamar bersuara sumbang sebagai rakan duetnya, sedangkan penyanyi misteri yang disingkirkan adalah penyanyi sebenar dan sangat berbakat.

Malangnya, dia tidak dipilih hanya kerana penampilannya yang dilihat tidak menyakinkan.

amierah hashima i can see your voice malaysia

 

Perkara itu turut mendapat perhatian penyanyi Adibah Noor yang menyifatkan situasi itu sebagai ‘body shaming’, hanya kerana tidak kelihatan seperti penyanyi gara-gara berbadan gempal. Selepas itu tiba-tiba pula rasa kagum dengan bakatnya selepas tahu dia boleh menyanyi dengan baik. Kenapa pula begitu?

Yang dinilai hanyalah penampilan dan bukannya bakat, mengapa perlu membuat program seperti itu?

adibah noor erra fazira bodyshaming peserta i can see your voice malaysia adibah noor erra fazira bodyshaming peserta i can see your voice malaysia

Rata-rata netizen bersetuju dengan apa yang dikatakan oleh Adibah itu. Melabelkan program tersebut lebih memilih rupa berbanding bakat.

adibah noor erra fazira bodyshaming adibah noor erra fazira bodyshaming adibah noor erra fazira bodyshaming

Konsep program tersebut adalah berbentuk hiburan dan fikir positif mungkin Erra mahupun juri-juri yang lain tiada niat untuk memperlekehkan bakat serta ‘body shaming’ peserta tersebut. Apa pula pendapat anda?

Sumber Berita : Forum CARI

March 24th, 2020

Tampil mendedahkan mengenai penceraiannya kepada umum, Datuk Alha Alfa dihimpit dengan pelbagai kontroversi dan kecaman netizen. Selepas dituduh mengaibkan bekas isterinya, Noor Azlin, terbaru usahawan kosmetik itu dilabel sengaja mereka cerita dia hampir bergelar bapa selepas Azlin dalam satu kenyataan mendedahkan dia tidak pernah hamil.

bekas isteri alha alfa nafi pernah hamil

Bengang dengan tindakan bekas isterinya itu sehingga dia dilabel sebagai penipu, Alha menerusi akaun Instagramnya tampil mempertahankan maruah diri yang sudah tercemar serta menegakkan kebenaran.

“Saya paling pantang penipu! Awak tau kan?”

Jelas Alha, dia bukan mahu mencari publisiti murahan ataupun belum ‘move on’ tetapi dia tidak boleh mendiamkan walaupun sering dicaci menjaja cerita hal rumah tangga. Dia ingin membersihkan namanya agar tidak terus terpalit dengan tuduhan tidak benar.

“Serius awak tak pernah mengandung?” 

bukti bekas isteri alha alfa mengandung bukti bekas isteri alha alfa mengandung

Alha turut menampilkan ‘screenshot’ mesej perbualannya bersama Azlin di WhatsApp. Dia mendedahkan Azlin telah memakan jamu dalam kuantiti yang banyak sehingga menyebabkan keguguran.

Ia sekaligus membuktikan wanita itu pernah hamil dan apa yang dikatakan oleh Alha sebelum ini adalah benar.

bekas isteri alha alfa nafi pernah mengandung

Terdahulu, Alha berkata perbezaan usia serta penerimaan bekas isteri terhadap kerjayanya berubah selepas mereka berkahwin antara punca mahligai yang dibina selama enam bulan musnah. Sering berlaku perselisihan faham sehingga menyebabkan tekanan emosi.

Alha dan  Azlin mendirikan rumah tangga pada 28 September lalu selepas mengikat tali pertunangan selama setahun.

March 24th, 2020

Pasti semua orang mengenali gadis Trivago Malaysia ini, Dahlia Shazwan yang juga merupakan pengacara HLive. Penampilan terbarunya yang manis berhijab telah mencuri tumpuan ramai.

akak trivago berhijab

Dia mengakui keputusan untuk menutup aurat adalah kerana dia merasakan ia petunjuk dari Allah SWT. Menurut Dahlia, dia sudah lama memasang niat untuk berhijab sejak pulang dari menunaikan umrah sebulan yang lalu.

Saya dah balik umrah nak dekat sebulan yang lalu. Ingatkan nak berhijab masa bulan Ramadan tapi macam tak nak tangguh takut tak sempat.

dahlia shazwan kini berhijab

dahlia shazwan kini berhijab

Saya beritahu diri saya, nak tingkatkan secara rohani dulu barulah berhijab tapi makin hari rasa macam Tuhan tengah tunggu untuk saya bergerak. Hati saya macam rasa berhutang, rasa macam dah dijentik. Tapi kalau saya biarkan sahaja benda tu, takut lepas ni tak dapat petunjuk tu. Jadi, saya pun pakai hijab.

Katanya lagi, keputusan untuk berhijab mendapat sokongan penuh daripada suami, ahli keluarga dan teman rapat. Dahlia turut sempat mengucapkan terima kasih buat semua yang mendoakan dirinya.

gadis trivago kini berhijab sepenuhnya

Saya bertuah dikelilingi keluarga, suami dan teman yang sangat memberikan sokongan. Ada antara teman yang turut berkongsi pengalaman pakai tudung buat kali pertama dan saya sangat hargainya.

Alhamdulillah, nampaknya Dahlia benar-benar berusaha untuk menjadi seorang wanita Islam yang lebih baik. Kami  mendoakan agar dia tetap dengan pendiriannya itu selamanya dan terus tabah jika ada ujian yang mendatang dalam tempoh penghijrahan ini. Semoga kekal istiqamah.

Sumber Berita : Astro Gempak