Written by AbangNara | August 7th, 2011

Ingatkan Jimmy Shanley tidak akan membuat apa-apa kenyataan sebelum berjumpa dengan isterinya di mahkamah, namun Pancaindera hari ini telah berjaya mendapatkan Jimmy Shanley untuk menjawap beberapa soalan. Bagi Abang Nara, kalau benarlah Jimmy Shanley melakukan apa yang dia kata sebelum menampar isterinya, memang tak wajar untuk Suhaila mengembar-gemburkan perkara tersebut.

jimmy

Ikuti temubual Pancaindera dan Jimmy Shanley sepenuhnya di bawah:-

SECARA terbuka, Suhaila kata Jimmy ni tak siuman. Sebagai suami yang masih sah, bagaimana Jimmy menerimanya?

Kenyataan tu macam ada orang tolong draf saja. Iyalah, mungkin dia sibuk sebagai orang bisnes, adalah pihak lain yang akan tolong dia buat kenyataan itu. Tetapi perlu saya nyatakan, orang tak siuman tak boleh puasa. Sesiapa baca kenyataan tu pun boleh fikir di mana tahap pemikiran seseorang itu berada. Tak akan 20 hari saja dia jadi isteri, dah tahu segalanya. Saya tak marah sebab tahu selalunya selepas beranak isteri boleh mengalami kemurungan. Sebagai suami saya baca dan abaikan saja.

Betul ke sebelum ni Jimmy susah sangat nak ‘masuk’ dalam keluarga dia?

Saya malas nak cakap lebih-lebih. Saya pun tak pernah cakap mengenai sikapnya ketika bersama sanak saudara saya pula. Selama kahwin pun tak pernah makan semeja dan tak pernah pun dia minta izin atau bersalam dengan suami kalau nak keluar rumah. Saya bukan baru hidup semalam, orang luar tahu lah saya ni macam mana orangnya. Setakat ni saya tak ada masalah pun dengan keluarganya. Kalau orang bercakap, barulah saya balas balik. Iyalah saya tak berpeluang nak bawa dia berjumpa saudara-mara saya. Bayangkan apa saya rasa bila saudara-mara saya cakap kenapa bini kamu masam saja? Asyik pegang telefon saja? Dan mana isteri kamu?

Pada 17 Oktober 2010 semasa hari persandingan di Ipoh, saya diam dan tak buat sidang akhbar pun pasal ini sebab mungkin isteri tengah kemurungan ketika ini. Memang betul suami kena faham situasi isteri tetapi saya jenis tak minat ‘bersosial’ terutama lepas kahwin. Mungkin di situlah puncanya.

Didakwa tak suka bercampur dengan orang? Pelik juga ya sebab sebagai seorang selebriti, Jimmy tentunya sentiasa dikerumuni ramai orang.

Ada saya cakap saya tak ada kawan? Hello..Facebook saya pun ada 5,000 orang. Tak cukup lagi ke? Tapi kena ingat kawan yang berkualiti adalah lebih penting daripada kuantiti. Bila dah kahwin, sepatutnya pasangan kita adalah kawan terbaik buat kita. Mana-mana saya pergi, orang ramah saja dengan saya dan paling tidak pun saya memberi senyuman. Tolonglah cermin diri di tasik yang tenang. Masyarakat tak bodoh bila menilai seseorang. Saya pun tak hipokrit. Memang saya seorang yang suka menyendiri. Jenis pergi dan balik kerja saja. Dah kahwin lagilah saya nak utamakan isteri dari segalanya tapi apa kan daya, saya merancang dan isteri menentukannya. Kalau saya sombong tak adalah sampai tujuh tahun saya ada dalam industri ni.

Komen mengenai soal tak keluarkan duit perbelanjaan pula?

Pertama sekali berita mengandung tak pernah dikongsi bersama. Hanya pada 28 November 2010 saja berita perihal kandungan dilemparkan pada saya. Kalau nak suami bayar segala kos rawatan kenalah bawa suami sama-sama pergi buat ujian imbasan bayi dan sebagainya. Barulah nampak normal sebagai pasangan suami isteri. Kenapa sekarang baru nak bangkitkan? Siapa yang pelik sekarang ni? Sekarang masyarakat dah tahu. Itulah kita kena berfikir sebelum bercakap bukan hanya membaca teks yang disediakan. Kalau orang bisnes dan jutawan macam mana pun, bila dah memilih orang kebanyakan sebagai pasangan, kita kenalah ikut kemampuan seseorang itu dan bersyukur di atas segalanya. Bukan mempersoalkan. Ikuti lah kisah nabi Muhammad dan isteri tercintanya. Kedua, susah ke nak telefon suami beritahu nak bersalin dan dimana. Sudahlah tak beritahu suami, emak sendiri pun dia tak pelawa ke hospital. Mak mertua yang menghubungi suruh datang tapi saya takut nanti kalau saya datang kena halau. Bukan tak pernah jadi pun sebelum ni.

Macam kes tampar tu, sejauh mana besar salah yang Suhaila buat sampai Jimmy boleh naik tangan?

Saya malas lah nak cerita perihal dalam bilik pada masyarakat tapi bila isteri dah cerita saya nak buat macam mana. Sebagai seorang suami, saya tampar pun mengikut langkah yang sebaiknya. Cakap baik-baik sudah, asingkan tempat tidur semalam pun sudah, minta pertolongan ibu mertua pun sudah dan kemudian barulah tampar tanpa ada kesan sebagai pengajaran. Tapi semua pun tak jalan juga sampai terpaksa pergi kaunseling di mahkamah. Islam tak suruh kita lakukan kekerasan pada insan yang lemah terutama pada isteri. Tak ada pula dicerita itu semua dan apa yang sebenarnya berlaku. Lagipun, saya tak sentuh pun dia di malam pertama bermakna saya tak tampar pun dia pada hari sebelum pernikahan dan pada malam pertama. Sebagai lelaki, saya tak pernah cubit mana-mana perempuan pun sebelum ini.

Kononnya, Suhaila berdiam diri sebab tak nak publisiti murahan, macam mana tu?

Semua ini tidak akan berlaku jika seseorang isteri patuh, mendengar dan taat pada arahan serta perintah suami. Sesiapa pun boleh bersuara cuma kita perlu tahu apa yang dikatakan dan impaknya pada diri sendiri bukan pada pihak yang disuarakan. Biarlah masyarakat yang menilai karya media sama ada publisiti itu murah ke tidak.

Selepas Suhaila ‘membongkar’ segala pekung, Jimmy rasa tercabar tak dengan apa yang dia buat?

Saya hanya takut pada Yang Maha Esa saja. Kalau saya takut kenapa saya failkan kes nusyuz dan kembali taat. Saya tahu jika dah ke mahkamah memang segalanya akan ‘terlondeh’ dan sebelum saya nak failkan kes, saya dah pesan beberapa kali kepadanya berubahlah sebab saya tak mahu bawa ke mahkamah. Tapi dah dicabar maka jadilah kes mahkamah. Saya dah diamanahkan untuk mendidik dan mengubah isteri oleh mertua. Kalau itu pun saya dikatakan salah, saya minta maaf.

Kiranya Jimmy menyesal ke berkahwin dengan Suhaila?

Saya tak nak menuduh siapa betul siapa salah sebab dua-dua ada kesilapan. Menyesal berkahwin? Memang tak, sebab itu ketentuan Tuhan serta saya percaya pada Qada’ dan Qadar. Hanya terkilan sedikit. Ramai yang tanya kalau dah tahu dia begitu kenapa teruskan juga? Sebenarnya, saya pegang pada janji dia yang mahu berubah selepas bernikah. Nampaknya, janji tinggal janji. Sekarang ada hati dia nak ambil hak penjagaan anak dari suami. Saya tak nak perjudikan masa depan anak, jadi saya akan mempertahankan hak di mahkamah. Saya minta maaf jika semua ini mengguris hati dan perasaan para pembaca semua, tetapi saya juga ada maruah yang perlu dipertahankan.

 
Written by AbangNara | August 6th, 2011

Majalah Jelita, guna Irma Hasmie yang memang jelita, untuk cover majalah mereka, sememangnya menjelitakan lagi majalah yang sudah sedia jelita. Nampak tak penggunaan perkataan jelita di situ? Bijak tak Abang Nara menunjukkan penggunaan satu perkataan di dalam satu ayat? Ok itu tiada kaitan sebenarnya. Yang penting Irma memang jelita gila kan?

irma hasmie jelita

Jangan lupa dapatkan Majalah Jelita Ogos 2011 di pasaran hari ini jugak sebelum terlewat. Dan kalau boleh, jom LIKE Facebook Majalah Jelita beramai-ramai.

Written by AbangNara | August 6th, 2011

Sebelum ini Abang Nara tak sempat nak share surat pekeliling yang dikeluarkan oleh pihak Jabatan Agama Islam Negeri Pahang mengenai berus Simply Siti yang dikatakan mengunakan bulu babi. Abang Nara sharekan dulu surat tersebut di bawah dan sila pastikan anda baca sampai habis sebab ada kenyataan daripada Simply Siti berkaitan isu ini.

surat haram simply siti

Sebenarnya bukan berus Simply Siti tidak menggunakan bulu babi tetapi hanyalah berus yang terlibat di dalam kerja pembersihan di kawasan kilang. Namun anda tak perlu risau kerana proses penyamakan telah dilakukan dengan sempurna.

surat haram simply siti

Di bawah ini ialah kenyataan penuh daripada pihak Simply Siti berkaitan isu ini:-

Merujuk kepada sebaran lampiran yang terdapat di dalam blog, berikut adalah kenyataan daripada SimplySiti. Pihak kami terpaksa membuat kenyataan akhbar lebih awal memandangkan terlalu banyak pihak yang telah menyebarkan spekulasi mengenai hal ini. Kenyataan ini dibuat bagi mengelakkan salah faham orang ramai dan melindungi imej produk kami yang dituduh menggunakan berus babi.

Produk SimplySiti sentiasa mematuhi semua peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak JAKIM sebelum sebarang produk kami diberi sesuatu kelulusan Halal. Sebenarnya, produk-produk SimplySiti serta berus yang terdapat di dalamnya yang telah mendapat pengesahan Halal tidak terbabit dengan tuduhan yang dibangkitkan tersebut. Pihak kami selama ini berkerjasama rapat dengan pihak JAKIM dalam setiap proses yang harus dipatuhi sebelum sesuatu produk itu dihasilkan dan dipasarkan untuk kegunaan orang awam.

Sokongan dan bantuan yang kami terima daripada pihak JAKIM amat kami hargai dan kami banyak belajar daripada mereka kerana sebagai perniagaan yang berusaha untuk memberikan yang terbaik untuk semua, pihak JAKIM adalah rakan dan pihak yang sangat komited dan paling berwibawa dalam menghulurkan khidmat nasihat dan bantuan kepada pengusaha-pengusaha seperti kami terutama sekali dalam proses penghasilan dan pengesahan kualiti sesuatu produk secara amnya, dan untuk piawaian Halal secara khususnya. Sebab itu proses penghasilan sesuatu produk yang ingin mendapat pengesahan Halal daripada Jakim perlu melalui proses pemeriksaan dan siasatan yang terperinci bukan hanya bagi setiap jenis bahan yang terbabit di dalam pembuatan produk, malahan premis, setiap prosesnya termasuk pengangkutan, simpanan, pengeluaran, para pekerja dan segala-galanya perlu mematuhi piawaian yang telah ditetapkan oleh pihak JAKIM.

Apa yang berlaku di dalam konteks seperti yang tertera di di dalam blog tersebut adalah tidak benar. Bulu yang dilaporkan di dalam lampiran tersebut

BUKANLAH bulu berus yang terdapat di dalam produk SimplySiti tetapi hanyalah berus yang terlibat di dalam kerja pembersihan di kawasan kilang dan kerja-kerja menyamak dan penyucian menurut syarak telahpun dilakukan bagi memastikan tidak ada apa-apa langsung yang tidak suci terdapat di dalam premis kilang tersebut lagi sebelum proses pembuatan produk dilakukan di kilang tersebut.

Oleh itu, kami dengan ini menjamin bahawa produk-produk SimplySiti yang telahpun mendapat pengesahan Halal JAKIM adalah benar & berus yang terdapat di dalam produk-produk kosmetik yang kini terdapat di pasaran juga adalah mematuhi syarat piawaian Halal daripada JAKIM. Bukan itu sahaja, kami juga rasa terharu kerana kerjasama dan follow up yang kami terima daripada pihak JAKIM juga adalah pantas dan efisyen untuk kami mudah membuat apa-apa tindakan susulan dengan efektif.

Memang sudah cita-cita dan niat Siti adalah untuk memastikan produk SimplySiti adalah halal, suci dan berkualiti. Hanya yang terbaik untuk semua para pengguna maka Siti sanggup buat apa sahaja dan akan terus berusaha memperbaiki mana-mana kekurangan walaupun proses atau usaha itu mengambil masa dan kos yang lebih sedikit daripada proses yang biasa. Sekiranya sesuatu produk itu diragui kesuciannya, kami tidak akan menjual malahan akan menarik balik dari pasaran.

SimplySiti akan turut mendapatkan kenyataan daripada JAKIM supaya hal ini tidak lagi dipanjangkan sehingga meragukan pengguna SimplySiti. Kami harap pihak JAKIM akan dapat menerangkan status halal SimplySiti dalam kenyataan akhbar mereka nanti. Dan memandangkan isu ini timbul secara mengejut dan kebetulan jatuh pada hujung minggu, pihak SimplySiti akan turut berjumpa dengan pihak JAKIM secepat mungkin untuk berbincang tentang hal ini. Kami mohon agar orang ramai tidak membuat spekulasi awal kerana kami sangat prihatin dan sentiasa menitikberatkan kualiti dan kesucian di dalam produk kami.

Sekian, terima kasih.

Dato’ Siti Nurhaliza Tarudin

Presiden
SimplySiti Sdn Bhd
6 Ogos 2011

So kepada pengguna-pengguna produk Simply Siti, don’t worry be happy sebab anda semua bebas daripada apa-apa produk berasaskan babi. Tahniah kepada Datuk Siti Nurhaliza yang pantas dan cekap membuat kenyataan rasmi berkaitan isu ini. Semoga di masa hadapan akan lebih berhati-hati.

Written by AbangNara | August 6th, 2011

Kata orang, seorang abang tugasnya ialah melindungi adiknya sepanjang masa. Dan nampaknya Khairul Fahmi sememangnya sedang menjalankan tugas itu dengan baik. Khabarnya gambar di atas di ambil semasa Khairul Fahmi dan Dahlia Teck berjalan-jalan di Universal Studio Singapore.

apek kantoi

Confirm Dahlia Teck terharu biru mendapat seorang abang yang protective begini. Bukan apa, jalan kat negara orang kan tak biasa sangat. Senang sesat. Jadi selaku seorang Abang sudah tentu menjadi tanggungjawap untuk memimpin tangan adiknya. Tak gitu?

apek kantoi

Ce tengok wajah Apek di bawah. Memang terserlah naluri, sifat dan kekacakan seorang abang.

apek kantoi

Sumber berita Forum Cari.