May 14th, 2020

Pelakon Zul Yahya seru penggiat seni khususnya pekerja di belakang tabir untuk mencari pekerjaan yang lebih diredai oleh Allah SWT dan meninggalkan industri hiburan.

zul yahya

Beliau yang menyifatkan pekerjaan ini seakan kerja yang tidak diberkati tampil memberi pencerahan di laman Instagramnya.

Zul yang berada lebih 20 tahun di dalam industri hiburan tempatan melihat industri filem dan drama kini dipenuhi dengan dosa dan hanya memikirkan keuntungan pihak-pihak tertentu sahaja.

View this post on Instagram

korapsi , rasuah ,salah guna kuasa dan pentingkan keuntungan peribadi tak henti2 berlaku dalam industri film & drama tanahair

A post shared by Zul Yahya (@zulyahya70) on

Tambah Zul, industri hiburan ini amat bercanggah dari kehendak Allah SWT. Hal ini demikian kerana, banyak rasuah yang berlaku termasuk hidup berpuak-puak dan salah guna kuasa demi kepentingan diri sendiri.

Tidak ketinggalan, banyak insan dalam industri ini yang sentiasa mengetengahkan budaya mengampu atau membodek demi mendapatkan sesuatu hasil.

“Saya nak syorkan kepada sahabat-sahabat, jom kita ubah kehidupan kita. Industry ini tak bawa ke mana-mana, tak ada keberkatan, kita banyak mana pun rasa tak cukup.”

Beliau yang mempunyai pengalaman lebih daripada 20 yahun itu juga turut menyatakan pihak produksi yang hanya memikirkan keuntungan seolah tidak menghargai penat lelah dan pengorbanan pekerja di belakang tabir.

Ini terbukti apabila ramai dalam golongan ini terpaksa makan merata dan tepaksa menempuh jadual yang tidak tetap selain lokasi pengambaran juga berbeza-beza.

Ujarnya, pengorbanan mereka langsung tidak diendahkan golongan atasan.

zul yahya

Tambah Zul, beliau seakan kecewa melihat nasib segelintir rakan artis yang terpinggir sewaktu tua, malah turut bersedih mengenang nasib golongan ini yang tiada apa-apa cagaran pada masa akan datang.

“Ramai sahabat-sahabat saya dulu penghujung kehidupan mereka tak ada apa-apa dah la EPF tiada, insuran pun kadang hidup kadang tak hidup, kejayaan tak ada.”

Zul berpendapat banyak jalan atau kerjaya lain yang boleh diusahakan dan menganggap penat lelah mereka di dalam industri tidak dihargai oeh sesiapa.

zul yahya

Zul yang bercakap berdasarkan pengalaman turut menggesa para pekerja di dalam industri seni untuk membuat perancangan dengan betul malah keputusannya untuk undur diri dalam bidang berkenaan merupakan keputusan yang terbaik buat dirinya.

October 5th, 2015

Tanpa peminat, siapalah artis. Sesetengah artis yang bijak akan membina hubungan yang baik dengan peminatnya untuk kekal relevan dalam industri. Sesetengah artis dilihat sangat peramah dengan peminat dan sedia bergambar dengan mereka bila ditemui. Tetapi ada sesetengahnya memandang sepi kepada peminat dan bersikap kekwat, terutamanya yang sedang popular.

Seorang pembaca BeautifulNara telah menghantar mesej kepada kami tentang sikap seorang artis ketika dua orang peminat meminta bergambar bersamanya. Menurut pembaca itu, dia bekerja di gerai bersebelahan gerai yang dijaga oleh artis ini.


 photo 12080920_10200886159551829_1775034972_n.jpg
Menurut pembaca itu:

Askum…. sapa artis nih?? Glamour sgt2 ke?? Sombong nak mampus ada lah… saya kt tepi sempat dgr budak2 ni nk tangkap gmbr dgn dia tp dgn angkuh dia jawab cepat sikit saya sibuk sedangkan time tu dia xbuat apa pun dok atas kerusi sambil tgk atas bawah khemah je.. ingt sikit kalau nk jadi artis jgn nk perasan lebih.

Mmg dia tangkap jugak gmbr tp yg xbest dengar dia jawab cam tu n dgn muka2 masam… kesian budak2… dia ingat bila ckp cam tu kt budak xblh nk fikir.. kena ingat awk tu artis(artis sgt ke?).. letih camane pun apa salah nya layan tanpa ckp kasar cam tu..

Xde org pun kt booth dia time tu.. kalau kata org ramai serbu blh la ckp SIBUK..hanya adik2 tu je ada kt booth dia.

Zaman kini jika artis bersikap sombong memang mudah saja ia tersebar. Kalau mengikut gambar yang diberi, artis itu kelihatan seperti pelakon drama dan telefilem Zul Yahya.

Diharap Zul take note tentang perkara ini. Manalah tahu pada masa itu dia baru lepas mengemas gerai atau mengangkat barang masuk atau keluar gerai sehingga kepenatan, kan?

Hi! Let's join the Festival of ASEAN Cultural Expressions 2015 on 15-20 October, at NU Sentral l, Kuala Lumpur.You will…

Posted by Festival of ASEAN Cultural Expressions 2015 – 15-20 Oct 2015 on Sunday, 4 October 2015