May 15th, 2015

Filem Gamatisme bakal menemui penonton pada 28 Mei ini. Filem seram ini menampilkan pelakon hebat seperti Nabila Huda, Syazwan Zulkifly dan ramai lagi. Dengan tagline “apabila dikejar dosa,  dunianya menjadi kacau”, Abang Nara dah terasa seram apabila melihat poster filem ini. Kalau gi tengok nie confirm tak boleh tidur malam.

gamatisme

Bersempena dengan penayangannya di pawaga kelak, penerbit filem ini iaitu PencilPicturesRecords sedang mengadakan peraduan tiru gaya pelakon Gamatisme. Hadiahnya menarik-menarik juga. Boleh dapat tiket tayangan, boleh berjumpa one by one dengan pelakon Gamatisme dan banyak lagilah. Cara nak join lagilah senang. Hanya perlu parodikan video pelakon-pelakon Gamatisme menyebut tagline filem ini. Contohnya macam di bawah:-

gamatisme

Jadi korang cuma perlu buat satu video 15 saat meniru aksi contoh di atas (lagi kelakar lagi bagus) dan muatnaik video tersebut ke Instagram. Jangan lupa untuk tag Instagram @pencilpicturesrecords untuk memudahkan pihak penganjur tengok penyertaan anda. Tarikh tutup peraduan ini ialah pada 18 Mei ini. Selamat mencuba!!! Jangan lupa LIKE Facebook Pencil Pictures Records untuk informasi terkini filem Gamatisme.

March 21st, 2013

Hasil kutipan filem-filem Malaysia di Pawagam secara keseluruhannya tidak begitu membanggakan pada tahun lepas, namun tahun 2012 menyaksikan dua filem tempatan diiktiraf oleh pengkritik-pengkritik luar iaitu filem Songlap dan Bunohan.

Bagi kami ini satu perkembangan yang menarik, bila pembikinan filem lebih menepati citarasa global, penayangan filem-filem Malaysia yang berkualiti di pesta filem asing memberikan gambaran yang baik tentang kualiti filem negara.

Tahun ini, satu filem yang kelihatan baik terutamanya dari segi solekan kesan khas bakal muncul di pawagam tidak lama lagi. Filem ini berjudul Paku, diarahkan oleh P. Rameesh dan membariskan pelakon seperti Johan As’ari, Aishah Ilias, Diana Johor, Azad Jazmin, Kamal Adli, Diddy Hirdy, Wan Hanafisu, Zaidi Omar, Sidik Hussin dan ramai lagi.


Secara ringkas, Paku mengisahkan Fahmi yang sanggup melakukan apa saja untuk mendapatkan kembali isterinya Rania yang meninggal dunia selepas melahirkan anak sulung mereka, temasuklah menusuk tengkuk jenazah Rania dengan paku. Apa kata saksikan treler filem ini untuk mendapatkan serba sedikit gambaran tentang filemnya? Jom!

Lagi gambar dengan membaca entri ini sepenuhnya. Maklumat lanjut, sila like Facebook Filem Paku.




























October 3rd, 2011

Agak terkejut Abang Nara membaca kenyataan Tun Mahathir semalam. Bukan apa, tak sangka yang Tun juga mengikuti perkembangan filem Malaysia yang semenjak dua ini sering dipenuhi cerita hantu dan seram. Terdetik jugak kebenaran tentang kata-kata Tun Mahathir.

filem hantu

Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, lambakan cerita hantu yang ditayangkan di televisyen dan menerusi filem ketika ini boleh menggalakkan kepercayaan karut yang tidak membantu membina masyarakat berproduktif, termasuk menyelesaikan masalah dengan pendekatan saintifik.

Filem dan drama televisyen memaparkan kisah hantu hanya menggalakkan kepercayaan tahyul yang tidak mempunyai asas sama sekali. Kita, terutama umat Islam, perlu tahu bahawa hanya Allah mempunyai kuasa ke atas segala-galanya.Sebagai contoh, dalam bidang perubatan, manusia mempunyai apa yang dipanggil sebagai ‘peripheral vision’. Jadi sekumpulan pelajar perempuan di asrama yang bercerita mengenai hantu akan melihat imbasan lembaga atau bayang-bayang melalui ekor mata dan terkena serangan histeria.

Kemungkinan besar Tun Mahathir kecewan dengan masyarakat kita yang mudah tertipu dengan bomoh-bomoh sekaligus kerugian jutaan ringgit saban tahun.

Untuk bergerak dan maju ke hadapan, kita perlu banyak menerapkan cara berfikir secara saintifik dalam menyelesaikan masalah, bukan bergantung pada bomoh. Kita harus menerima hakikat bahawa kita tidak boleh mengubati orang dengan kemenyan. Dulu kita tidak ada cara lain mungkin boleh guna cara itu.

Buat masa ini, Majlis Fatwa Kebangsaan dilaporkan akan mengkaji fenomena filem hantu ini. Kalau diharamkan, nampaknya penerbit filem Malaysia terpaksalah beralih kepada genre lain pulak selepas ini.

Apa pulak pendapat anda? Adakah anda percaya filem hantu dapat mempengaruhi minda kita?

July 21st, 2009

gambar hantu pocong

Mak aih mengucap panjang kami bila baca Harian Metro semalam. Mana taknya terkejut tengok gambar pocong yang kononnya ditangkap di Felda Jengka 4. Memang nampak real gambar hantu pocong nie.  Sebijik macam pocong yang selalu kita tengok dalam filem-filem seram Malaysia dan Indonesia.

Kami respek betul dekat Abdul Rahman Sabie yang dengan beraninya sempat snap gambar si hantu pocong nie. Jam 3 pagi pulak tue. Kalau kitorang la, memang dah berdesup lari. Compem kaki tak jejak tanah. Takut beb ada pocong kat depan rumah jiran  jam 3 pagi.

Korang rasa betul ke tak betul gambar pocong yang diambik ni? Sekali imbas nampak macam real kan? Nampaknya kena gi hantar kat pakar gambar la untuk tentukan adakah ini gambar benar atau hanya rekaan semata-mata. Yang penting, kami tetap seram jugak tengok menatang alah nie.