November 10th, 2020

Pelakon Azhan Rani yang semakin dikenali setelah lakonannya dalam drama bersiri Nur, mengakui berasa lucu dengan komen netizen yang sanggup berdebat hanya kerana dia memuat naik beberapa keping foto memaparkan bulu ketiaknya di laman Instagram baru-baru ini.

Azhan yang ditemui media berkata dia tidak menyangka bahawa isu bulu ketiak boleh menjadi topik perbualan netizen mungkin kerana kaitan dengan penjagaan kebersihan diri seseorang individu.

Namun begitu, pelakon filem Bikin Filem ini menjelaskan dia memuat naik foto-foto berikut bukanlah sekadar hanya suka-suka.

View this post on Instagram

sorry sahabat2, lately ni jadual kerja sangat padat sampai terlalu dikekang dengan masa. petang ni termenung kejap mengenangkan betapa lama tak lepak mengopi dengan sahabat2, nak call bermesej pun sampai takde time. dia punya tahap busy tu memang sangat tak boleh dibawa berbincang sampai nak beli pisau cukur pun takde masa la. harap teman dan sahabat2 kat sana faham keadaan diri ni bila tengok gambar ni. i is sedih ? jaga diri, stay safe.. muahh ciket ? #behindthescenes ??? ???? ?????? ?????? #behindthescenes #kampunglatahkenakuarantin @megapineofficial @naziamustafar @iedamoin79 @azhan_rani @elisyasandhaofficial @psmansur @din_latah @ropie_sryn_ @azleesenario @ladydidiemsia @joey_daud @awieofficial @syamsuldebatofficial @bellngasri @riezmankhuzaimi @thisisroyazman @shahrinxtune @ekienzambri @tina_othman @apelfaressa @wannsahmad_official #kampunglatahkenakuarantin #klkk #astrofirst #supertelemovie #megapinemsdnbhd

A post shared by Azhan Rani (@azhan_rani) on

“Saya sebenarnya bukan suka-suka nak tunjuk atau saja-saja bela bulu ketiak. Tapi ia bagi memenuhi tuntutan watak saya dalam telefilem Kampung Latah Kena Kuarantin untuk Astro Frist. Telefilem komedi ini diarahkan Azizi Chuck Adnan dan siapa yang pernah bekerja dengannya mesti tahu idea Azizi ada kala macam kartun sikit.”

Meskipun ‘dihentam’ agak hebat oleh warga maya, Azhan Rani tidak melatah dan mengakui sudah memahami sikap segelintir netizen di media sosial.

Tambahnya lagi, dia tidak bimbang kerana tahu peminat yang mengikutinya sejak dahulu lagi sudah pasti mengetahui karakter dirinya di media sosial.

View this post on Instagram

nasib baik aku dari kampung sebelah. @megapineofficial @naziamustafar @iedamoin79 @azhan_rani @elisyasandhaofficial @psmansur @din_latah @ropie_sryn_ @azleesenario @ladydidiemsia @joey_daud @awieofficial @syamsuldebatofficial @bellngasri @riezmankhuzaimi @thisisroyazman @shahrinxtune @ekienzambri @tina_othman @apelfaressa #kampunglatahkenakuarantin #aziziadnanchunk #klkk #astrofirst #supertelemovie #megapinemsdnbhd

A post shared by Azhan Rani (@azhan_rani) on

Namun, dia redha jika ada peminat yang sudah beralih arah untuk tidak mengikutinya di media sosial gara-gara foto kontroversinya itu.

Mengakhiri bual bicara, Azhan sempat memesan kepada masyarakat di luar sana supaya terus berhati-hati dan sentiasa mengikuti SOP serta patuh kepada Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat yang dilaksanakan kini.

Sumber : Harian Metro 

September 4th, 2020

Tidak segan memaklumkan kepada umum bahawa dirinya memilih untuk tidak menerima tawaran mengulas produk (review) daripada peniaga di platform media sosial, pelakon senior Azhan Rani yang popular menerusi drama Nur masih tetap dengan pendirian sebagai pelakon yang enggan mengambil sebarang “review” meskipun menjanjikan pulangan hingga puluhan ribu ringgit sebulan.

“Saya Bukan Tukang Ulas Produk” - Mahu Fokus Sebagai Pelakon, Azhan Rani Tak Buat 'Review'

Menurut Azhan, beliau khabarnya bimbang andai fokus dalam lakonan terganggu dek kerana perlu melakukan lebih daripada satu kerja dalam satu-satu masa.

“Saya tak mahu fokus lari. Sebolehnya untuk menjadi pelakon serius, saya perlu mengutamakan lakonan berbanding benda lain. Ia pilihan saya sendiri kerana berasakan tidak mampu mengawal keadaan.”

“Saya Bukan Tukang Ulas Produk” - Mahu Fokus Sebagai Pelakon, Azhan Rani Tak Buat 'Review'

Ujar Azhan lagi, jadualnya yang penuh membuatkan dirinya berasa berasa kurang selesa sekiranya perlu membuat ulasan di set penggambaran.

“Sebolehnya, saya mahu fokus sebagai Azhan Rani seorang pelakon, bukan tukang ulas produk. Saya pernah menerima empat produk sama serentak. Hilang kreativiti jadinya apabila terpaksa memberi komen kepada produk yang sama. Dari situ, saya sedar tidak sesuai dengan tuntutan kerja sedemikian.”

Bagaimanapun, pemenang anugerah Pelakon Antagonis Pilihan pada malam kemuncak Drama Festival Kuala Lumpur (DFKL) 2019 itu juga sempat menyatakan, keputusan tersebut bukanlah muktamad kerana risau andai suatu hari nanti terpaksa bergantung kepada ulasan produk demi kelangsungan hidup.

Sumber: Gempak

July 16th, 2020

Menzahirkan rasa kesal dengan sikap segelintir anggota Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang seolah-olah hilang pertimbangan nilai kemanusiaan ketika menjalankan tugas, pelakon Azhan Rani tampil bersuara berikutan hal berkenaan.

azhan rani pbt

Menurutnya, ketika berdepan dengan masalah masyarakat setempat, kuasa yang mereka ada dalam melaksanakan undang-undang sepatutnya digunakan dengan cara lebih berhemah.

“Aku terkesan apakah melaksanakan undang-undang memberikan lesen besar untuk kita menjadi biadap, kejam, hilang kesantunan terhadap orang tua dan golongan yang dikuatkuasakan dengan undang-undang ini.”

Ujar Azhan, beliau seakan mempersoalkan adakah undang-undang mampu menolak segala pertimbangan kemanusiaan yang ada dalam diri individu yang seharusnya bergelar manusia?

View this post on Instagram

A post shared by Azhan Rani (@azhan_rani)

Tambah Azhan, video yang dikongsi tersbeut turut menyentuh hatinya selepas melihat cara layanan kasar beberapa anggota PBT terhadap seorang penjaja.

Sementara itu, Azhan juga yakin situasi tersebut mampu dikawal dengan sebaik mungkin andai diuruskan dengan cara yang lebih berhemah.

“Aku pasti mesti ada cerita sebenar antara penguatkuasa yang sampai sekasar itu terhadap pakcik tua tu. Mungkin saja provokasi pakcik tu atau kedegilan dia.”

azhan rani pbt

Bagaimanapun, beliau turut meminta agar mana-mana pihak berkuasa untuk memperhalusi cara mereka melaksanakan undang-undang tanpa mengenepikan nilai kemanusiaan.

“Asas untuk dihormati adalah menghormati, manakala kemanusiaan adalah naluri yang perlu sentiasa ada dalam diri yang membezakan kita dari haiwan atau sebarang mahkluk tuhan yang lebih keji.”

Azhan yang berkongsi pendapatannya di laman Instagram itu turut dihujani pelbagai reaksi daripada para pengikutnya. Malah wujud juga segelintir pihak yang menyokong kata-kata yang dikeluarkan oleh pelakon itu.

April 18th, 2019

Pastinya penonton setiap kali akan rasa teruja menonton drama Nur 2, bukan sahaja jalan ceritanya penuh emosi, tetapi watak Ustaz Syed Hamadi lakonan Azhan Rani juga antara faktor yang menarik lagi minat penonton.

Ramai  yang terkesan dengan karakter tersebut  sampai ada yang kalau boleh mahu memecahkan televisyen kerana terlalu geram dengan Ustaz Hamadi yang menjadi penunggang agama demi kepentingan dirinya.

Meskipun watak Ustaz Hamadi dikecam teruk, itu bermakna Azhan telah membuktikan bahawa beliau seorang pelakon yang hebat dan berupaya membawakan karakter antagonis itu dengan baik sekali sehingga menimbulkan kemarahan ramai orang. Malah, ada yang mengatakan, Ustaz Hamadi lebih menonjol berbanding watak utama.

Dasyat betul penangan Ustaz Hamadi, memang geram, sakit hati, bengang semua perasaan ada bila lihat watak itu di dalam drama Nur 2. Lakonan Azhan memang ‘hidup’ dan beliau memang harus dipuji. Seorang aktor yang sangat berbakat.