March 31st, 2020

Baru-baru ini, Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi menerusi Instagramnya menyenaraikan enam permintaan kepada kerajaan untuk memohon bantuan khas untuk golongan artis yang terjejas akibat COVID-19, tidak dapat mencari hasil sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

seniman bantuan khas artis pkp

Bantuan Khas Covid-19 Penggiat Seni Malaysia (COVIDSENI-2020) yang dibentangkan itu mendapat tentangan dan kecaman daripada netizen. Mereka menyifatkan cadangan tersebut sangat tidak masuk akal dan golong ini terlalu ‘demand’ mengalahkan petugas barisan hadapan yang banyak berkorban serta bertungkus lumus menangani penularan wabak COVID-19.

Tampil menjelaskan isu tersebut, Zed berkata sebenarnya berlaku sedikit salah faham sehingga ia menjadi pertikaian ramai pihak. Menurutnya, cadangan itu sudah dibentangkan sebelum kerajaan mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat.

netizen bengang artis minta bantuan kerajaan

Ini salah satu inisiatif karyawan seni yang dibuat mengikut saluran yang betul, merangkumi proses dan prosedurnya. Cuma, ketika itu kerajaan belum memperkenalkan lagi Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat dan lanjutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Apapun, kami dah dapat maklumat awal berkenaan pembentangan terbabit, jadi kami cadangkan apa yang dimahukan dalam kertas kerja dibuat.

netizen bengang artis minta bantuan kerajaan

Zed berkata, apa yang telah dicadangkan sebelum ini dibuat menerusi input yang diambil daripada pandangan ahli berkenaan apa yang dikehendaki dan perlu dilakukan. Pada masa yang sama, dia memberitahu pihaknya akur apabila golongan artis tersenarai dalam golongan B40 dan M40.

Sama ada terima atau tidak bukanlah isu. Cuma kami sampaikan pandangan yang diluahkan oleh akar umbi. Macam-macam pandangan diterima dan kami masukkan semuanya dalam kertas kerja cadangan ini.

netizen bengang artis minta bantuan kerajaan

Ia juga bersesuaian dengan keadaan sekarang. Malah, apabila kami siapkannya, pengumuman belum dibuat oleh Perdana Menteri. MoF akan tengok mana-mana yang bersesuaian, boleh atau tidak. Kalau tak boleh, mereka akan buat pertimbangan letakkan kami di mana dan barulah PM akan umumkan.

Begitulah prosesnya. Itu adalah cadangan sebelum pembentangan dan kami juga akur apabila PM meletakkan golongan artis dalam kategori B40 dan M40.

Terdahulu, rata-rata netizen bengang dengan cadangan Persatuan Seniman Malaysia yang meminta pelbagai dana khas dan bantuan bernilai sehingga RM3,000. Malah, mereka mencadangkan penggiat seni yang tiada KWSP mendapat sebanyak RM1000 sebulan untuk tempoh 6 bulan. Apa yang diminta melebih-lebih sedangkan petugas barisan hadapan serta petugas kesihatan yang kini bertungkus lumus serta pertaruhkan nyawa untuk menangani krisis COVID-19 tiada langsung meminta apa-apa.

Sumber Berita : Harian Metro

Kredit Foto : NSTP/NUR ADIBAH AHMAD IZAM

March 31st, 2020

Isu cadangan beberapa artis yang mahu meminta bantuan khusus daripada pihak kerajaan untuk menempuh tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), telah menimbulkan salah faham. Ada artis yang turut mahukan bantuan, ada yang kata tidak perlu, dan ada pula pihak yang menuduh artis tidak mahu membantu orang lain yang memerlukan sedangkan sebelum ini mereka menayang kemewahan di media sosial.

sharifah sakinah tak harapkan bantuan

Melihat apa yang berlaku, pelakon Sharifah Sakinah turut tampil memberikan reaksi berhubung isu berkenaan.

“Kami tak ada beg mahal, kami enjoy je”

sharifah sakinah tak harapkan bantuan

Kata Sakinah, dia dan beberapa rakan selebriti bersyukur kerana mereka tidak mengharapkan bantuan daripada mana-mana pihak ketika negara sedang berdepan krisis penularan wabak COVID-19.

sharifah sakinah tak harapkan bantuan

Mereka hidup bersederhana biarpun tiada beg mahal, tetapi simpanan yang ada cukup untuk mereka meneruskan kehidupan. Itulah pentingnya amalan menabung.

“Baru betul pemikiran macam ini”

sharifah sakinah tak harapkan bantuan sharifah sakinah tak harapkan bantuan

Rata-rata netizen bersetuju dengan pendapat Sakinah dan berharap semua pihak bersatu ketika menghadapi bencana yang melanda.

Bak kata pepatah, sediakan payung sebelum hujan. Tidak perlu terlalu menayang kemewahan yang ada dan cuba untuk hidup sederhana. Pastinya jiwa juga akan lebih tenang.

March 31st, 2020

Minggu lalu, timbul isu panas apabila terdapat beberapa orang artis yang turut meminta agar mereka tidak dipinggirkan dan diberikan bantuan khusus oleh pihak kerajaan bagi menempuh tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dikatakan telah menjejaskan “periuk nasi” mereka. Namun, rata-rata netizen berasa tidak puas hati kerana ada segelintir artis dikatakan hidup mewah dan sering menayang kekayaan mereka di media sosial.

black tomok minta maaf

Enggan memburukkan lagi keadaan, Black Hanifah, Tomok dan Shuib Sepahtu tampil memohon maaf kepada semua rakyat Malaysia atas kenyataan mereka itu.

“Niat nak bantu golongan artis” – Black

Black  menjelaskan niat dia mengeluarkan kenyataan tersebut sebelum ini adalah hanya mahu membantu golongan artis yang memerlukan bantuan, tetapi mungkin caranya itu agak tidak betul sehingga berlaku salah faham dan dia dikecam teruk.

“Saya manusia biasa, tidak lari daripada melakukan kesilapan” – Tomok 

Tomok berkata, sebagai manusia biasa dia juga tidak lari dari melakukan kesilapan dan meminta maaf sekiranya kenyataannya sebelum ini mengguris hati mana-mana pihak.

“Saya terima apa juga kata-kata anda” – Shuib Sepahtu

Shuib mengakui salah faham yang berlaku adalah kesilapannya sendiri dan menerima setiap kritikan dan kecaman yang dilemparkan kepada dirinya. Dia berharap dengan permohonan maaf yang dibuatnya dapat menyelesaikan isu panas tersebut.

Terdahulu, Black Hanifah, Tomok dan Shuib Sepahtu dikecam teruk gara-gara meminta kerajaan memberi bantuan khusus kerana para artis yang sebelum ini sudah banyak membantu negara. Rata-rata netizen berpendapat adalah lebih baik untuk memberikan bantuan kepada mereka yang lebih memerlukan berbanding artis yang mempunyai kehidupan mewah dan berduit.

March 31st, 2020

Hangat diperkatakan mengenai isu beberapa artis menyuarakan isi hati mereka dengan meminta kerajaan menyediakan tabung bantuan khusu untuk penggiat seni yang turut kehilangan sumber pendapatan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Perkara itu menimbulkan rasa kurang senang netizen yang melihat gaya hidup serba mewah kebanyakan artis yang selama ini ditayangkan di media sosial.

sharnaaz ahmad

Turut memberikan pandang mengenai isu itu adalah pelakon Sharnaaz Ahmad yang meminta agar netizen berfikiran positif dan tidak keterlaluan mengecam. Jangan lagi bergaduh mengenai artis itu banyak duit kerana mereka juga sama tiada beza dengan masyarakat.

Dia turut menegaskan netizen perlu memahami apa yang cuba disampaikan oleh artis yang mencadangkan dana khas itu. Bantuan itu bukan untuk dirinya tetapi untuk artis yang kehidupannya susah serta pekerja belakang tabir yang lebih memerlukan.

View this post on Instagram

Dari Menteri Pulau Gazambo

A post shared by Sharnaaz Ahmad Basir Ahmad ™ (@sharnaazahmad) on

Sharnaaz tidak menafikan ada artis yang mempunyai kehidupan mewah, namun realitinya tidak semua begitu.

Semua susah sekarang ni bro. Semua orang stress. Tapi apa yang kita kena buat? Sama-sama kita tenang, lebihkan sembahyang. Kalau ada lebih, tak kiralah hang artis ka orang biasa ka. Kalau ada lebih hulur, kalau tak ada berpada-pada sudahlah.

sharnaaz ahmad artis malaysia tak kaya

Apa yang kerajaan dah bagi, B40 tu kami. Ada kelonggaran kami terima, syukur terima kasih. Ramai kata artis Malaysia ni kaya, tak kaya bro. Buat kaya saja. Kereta punya banyak, bank punya. Rumah punya banyak, bank punya. Sembang saja lebih.

Dalam pada itu, Sharnaaz berharap sebagai rakyat Malaysia kita harus bekerjasama dan saling membantu menghadapi segala krisis yang melanda negara sekarang.