Written by AbangNara | September 28th, 2018

Pasti ada diantara anda yang ada masalah anak-anak tidak suka makan sayur kan? Kadang kala ibu bapa perlu berhempas pulas untuk memastikan anak-anak mendapatkan makanan yang seimbang.

image

Bukan kanak-kanak sahaja, ada juga dikalangan orang dewasa yang susah untuk memasukkan sayur dalam diet seharian.

Semua pasti tahu sayur mengandungi vitamin dan mineral yang kita perlukan untuk kekal sihat. Sangat penting pengambilan sayur pelbagai warna dalam diet anda untuk mendapatkan manfaat kesihatan yang berbeza.

Dengan gaya hidup tidak aktif dan tekanan kerja seharian, jadi sepatutnya diseimbangkan dengan amalan memakan pelbagai jenis sayur supaya dapat meningkatkan sistem imun serta menjadikan anda lebih kuat dan sihat.

Untuk para ibu di luar sana jangan risau, ini tips dan cara-cara untuk menggalakkan anak-anak suka dan teruja untuk makan sayur-sayuran.

image

Dengan gaya hidup tidak aktif dan tekanan kerja seharian, jadi sepatutnya diseimbangkan dengan amalan memakan pelbagai jenis sayur supaya dapat meningkatkan sistem imun serta menjadikan anda lebih kuat dan sihat.

Untuk para ibu di luar sana jangan risau, ini tips dan cara-cara untuk menggalakkan anak-anak suka dan teruja untuk makan sayur-sayuran.

Sentiasa tunjuk contoh yang baik

509373446-612x612

Ibu bapa sentiasa menjadi cerminan untuk anak-anak, jadi anda perlu praktikan apa yang anda ajar kepada mereka dan tunjukkan bahawa anda juga suka makan sayur.

Jadikan makanan lebih menarik

image

Perlu lebih kreatif dengan mencipta seni makanan yang boleh memberi inspirasi kepada anak-anak menikmati sayuran dengan gembira. Anda juga boleh menceritakan kebaikan sayur itu dan bagaimana boleh membantu mereka menjadi lebih kuat contohnya, bercerita bagaimana sayur boleh menjadikan seseorang itu sebagai wira.
Jika anak-anak anda tidak mahu makan, jangan putus asa, teruskan mencuba!

Mulakan dengan bahagian kecil

image

Anda perlu mendidik anak-anak secara perlahan-lahan. Mulakan dengan menghidangkan sayur yang mereka tidak suka dalam bahagian yang kecil. Setelah mereka sudah mula terbiasa dengan sayuran, beransur-ansur tingkatkan jumlah dan saiz hidangan sehingga mereka menggemarinya dengan sendiri.

Hidangkan makanan pelbagai warna

image

Pelbagaikan hidangan sayur untuk anak anda. Kenalkan mereka dengan sayur-sayuran yang berbeza berwarna kerana ia mengandungi nutrien yang berbeza. Selain itu, warna-warna yang pelbagai itu dapat menarik perhatian si kecil untuk menikmati makanan mereka.

Jus sayur

image

Ini salah satu cara lain yang anda boleh cuba iaitu dengan mengisar sayur-sayuran dan menjadikannya sebagai jus. Selain itu, untuk mendapatkan rasa yang lebih sedap, campurkan sayur-sayuran dan buah-buahan maka akan terhasil satu jus campuran yang menarik, sedap malah berkhasiat.

Berikan ganjaran

Waktu-yang-_Tepat-_Memberikan-_Kacang-pada-_Anak

Jika buah hati anda makan sayuran, puji dan tunjukan sikap positif. Anda juga boleh berikan anak-anak anda makanan ringan yang sihat kegemaran mereka sebagai ganjaran selepas mereka Berjaya makan sayur.

Makan sayur bukanlah satu masalah besar. Ia boleh menjadi mudah dengan Campur, Campur, Siap!

image

image

Cara masakan sayur-sayuran yang mudah dan ringkas ditambah dengan sedikit sumber protein seperti ayam dan telur malah pasti menjadikan menu anda lebih menarik dengan menggunakan AJI-NO-MOTO®.

Hidangan yang dihasilkan dengan teknik Campur, Campur, Siap! dan menggunanakan AJI-NO-MOTO® pasti lebih mantap dan akan digemari oleh semua termasuk anak-anak.

Selamat mencuba AJI-NO-MOTO® Campur, Campur, Siap! . Kami yakin ia adalah permulaan yang pasti membantu untuk menerapkan kebiasaan makan sayur di kalangan anak-anak.

Written by AbangNara | September 21st, 2018

Campur, Campur, Siap!

Apa tu? Nampak macam menarik. Sebenarnya Campur, Campur, Siap! ialah satu cara baru dan kreatif untuk memasak sayur-sayuran. Dengan AJI-NO-MOTO®, semuaya menjadi lebih lazat dan menarik.

image

Cara ini sangat mudah tau! Memang sangat sesuai untuk para ibu terutamanya yang bekerjaya.
Kenapa penting untuk makan lebih banyak sayur? Sayur kaya dengan segala jenis khasiat dan nutrien yang penting untuk kesihatan kita.

Tahu tak, sebenarnya ada beberapa sayuran yang sangat bagus dan mudah didapati malah berkhasiat. Sesuai dimasak untuk anak-anak dan keluarga menggunakan teknik Campur, Campur, Siap! ni tau. Jadi kami kongsikan 3 sayuran kegemaran ramai beserta khasiatnya.

Labu

image

Sebenarnya sayur labu ini banyak khasiatnya disamping harganya yang murah dan mudah didapati di Malaysia. Labu mengandungi serat untuk mengekalkan sistem penghadaman yang sihat.

Selain itu, beta karotena yang terdapat dalam labu boleh membantu untuk menguatkan sistem imun badan. Rasanya yang manis, pasti menjadi kesukaan anak-anak kecil anda.

Kobis Bunga

image

Pasti anda selalu melihat sayur ini di pasar kan? Kobis bunga yang menyerupai brokoli tetapi berwarna putih, sayur ini mengandungi serat untuk mengekalkan sistem penghadaman yang sihat dan juga terdapat sumber Vitamin C yang membantu menguatkan tubuh badan serta tulang.

Brokoli

image

Brokoli atau juga dikenali sebagai kobis bunga hijau mengandungi kalsium dan vitamin K yang membantu untuk mengekalkan kesihatan tulang dan mampu mencegah osteoporosis. Selain itu, brokoli turut mengandungi asid lemak Omega 3 yang boleh membantu mengurangkan reaksi alahan dan keradangan.

Sudah bersedia untuk resepi Campur, Campur, Siap! yang mudah dan cepat disediakan? Kali ini kami akan berkongsi resepi pertama daripada AJI-NO-MOTO®, Sayur Labu Campur. Bukan sahaja mudah dan lazat, tapi juga sangat berkhasiat.

Resepi Sayur Labu Campur

Bahan-bahan:
2 sudu besar minyak masak
½ biji bawang besar, dicincang
2 ulas bawang putih, dicincang
200 g isi ayam, dipotong kecil
1 ½ cawan air
½ sudu kecil AJI-NO-MOTO®
½ sudu kecil garam
150 g bunga kobis, dipotong
100 g brokoli, dipotong
150 g labu, dipotong dadu panjang

Cara menyediakan:
1. Panaskan minyak masak.
2. Tumiskan bawang dan bawang putih sehingga wangi.
3. Masukkan ayam dan kacau sehingga separuh masak.
4. Masukkan air dan bunga kobis. Didihkan sehingga separuh lembut.
5. Perasakan dengan AJI-NO-MOTO®dan garam.
6. Masukkan brokoli, labu dan kacau sehingga masak.
7. Sedia untuk dihidang.

Mudah kan? Jadi selepas ini tiada lagi alasan untuk anda menyediakan hidangan yang mudah, lazat serta berkhasiat untuk keluarga. Jadikan amalan untuk menambah sayuran dalam makanan seharian kerana ini merupakan salah satu cara terbaik untuk diet yang seimbang.

Written by AbangNara | September 14th, 2018

Dalam dunia yang makin mencabar, semua bekerja keras untuk dapatkan kehidupan yang lebih baik dan selesa. Ramai yang sibuk bekerja dan mengejar masa sampai ada yang mengabaikan waktu makan dan tak mengamalkan gaya hidup sihat.

Menikmati makanan seimbang memang satu cabaran sekarang ni dan kita makan hanya untuk mengatasi rasa lapar. Cabaran paling besar semestinya untuk para ibu yang bekerjaya kan? Mana taknya, nak mengimbangi masa bekerja dan menyediakan hidangan lazat serta sihat untuk keluarga memang memerlukan usaha yang lebih terutamanya untuk memenuhi selera anak-anak.

Sebenarnya untuk menyediakan makanan yang berkhasiat tidaklah begitu sukar atau mengambil masa yang lama. Anda masih boleh hidangkan makanan yang ringkas, mudah dan cepat tetapi seimbang walaupun menjalani gaya hidup yang sibuk.

Jangan risau, berikut adalah tips untuk para ibu menyediakan makanan sihat terutamanya pengambilan sayur-sayuran untuk keluarga anda.

1. Jadi lebih kreatif

ajinomoto
Anda perlu bijak dalam pemilihan bahan untuk setiap makanan yang dihidangkan. Olahan dalam setiap menu penting supaya keluarga dan anak-anak tidak bosan dengan masakan yang sama setiap hari. Gunakan peluang ini untuk mengamalkan pemakanan seimbang dengan menambah sayuran ke dalam diet anda. Telur dadar atau telur hancur boleh ditambah bawang, lada, brokoli dan cendawan. Anda juga boleh masukkan kepingan avokado dan timun ke dalam sandwich. Makanan anda akan menjadi lebih enak, sihat dan mengenyangkan.

2. Sayur sebagai snek

ajinomoto

Pengambilan snek amat penting untuk diet seimbang. Bukan sahaja boleh menghilangkan rasa lapar tetapi dapat membantu anda bertenaga sepanjang hari. Tetapi pastikan anda mengambil snek yang sihat seperti kekacang, buah-buahan dan sayur-sayuran. Anda boleh cuba lobak merah atau batang saderi dan makan bersama sos pencicah kegemaran anda. Selain itu, cuba makan salad bersama kekacang untuk merasai kenikmatan snek anda.

3. Pastikan sayur sentiasa ada

ajinomoto

Sayur sepatutnya menjadi bahan utama masakan dan anda perlu menyimpan stok sayur yang cukup di rumah. Simpan sayur yang siap dipotong di dalam peti sejuk untuk memudahkan anda memasak dan pastikan sayur sentiasa berada dalam keadaan segar. Cara masak yang betul membantu untuk mengekalkan khasiat sayur-sayuran tersebut.

4. Suku, suku, separuh

ajinomoto

Kempen kesedaran tentang pemakanan sihat telah dijalankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia sejak tahun lepas lagi. ‘Suku suku separuh’ bermaksud suku bahagian pinggan diisi dengan karbohidrat seperti nasi dan mee, suku lagi diisi dengan sumber protein seperti daging dan ikan, manakala separuh pinggan lagi diisi dengan buah-buahan dan sayur-sayuran.

5. Tanam sayur sendiri

ajinomoto

Tips ini bukan sahaja memudahkan anda untuk mendapatkan sumber sayur-sayuran tetapi juga dapat menyihatkan tubuh badan dengan berkebun. Buat batas kecil di laman rumah atau tanam sayuran di dalam pasu. Dengan cara ini anda boleh menikmati sayur kegemaran anda dan menjadikannya sebahagian daripada hidangan harian.

ajinomoto

Bukan itu sahaja, untuk membantu anda menyediakan makanan yang sihat dan seimbang dengan mudah, anda boleh saksikan video masakan AJI-NO-MOTO® Campur, Campur, Siap! Dengan AJI-NO-MOTO® anda boleh ketahui cara mudah memasak sayur yang lazat dan berkhasiat untuk seisi keluarga.


Dapatkan AJI-NO-MOTO® di kedai berhampiran anda dan rasakan kelainan dalam setiap masakan.

Written by AbangNara | May 7th, 2014

Sabtu lalu, akhirnya salah satu impian diri ini tercapai jua. Abang Nara akhirnya dapat bertemu secara “live” dengan penyanyi kegemaran Abang Nara iaitu Adibah Noor. Setelah mengetahui yang Adibah Noor akan membuat kemunculan istimewa di ibu pejabat  AJINOMOTO®, Abang Nara seawal jam 8.30 pagi sudah terpacak di pintu masuk. Excited tak ingat nak jumpa penyanyi lagu Terlalu Istimewa ini.

ajinomoto

Abang Nara ingatkan diri ini adalah yang paling awal hadir. Rupa-rupanya sudah ramai yang mula mendaftar di khemah yang disediakan. Semuanya pun teruja kerana mendapat peluang untuk bersua muka dengan Adibah Noor. Untuk makluman, Adibah Noor bukan datang saja-saja ke ibu pejabat AJINOMOTO® ini. Penyanyi, pelakon dan pengacara ini merupakan duta TUMIX® Penambah Rasa Kuah yang merupakan produk terbaru AJINOMOTO® merupakan penyedap makanan terutamanya masakan kuah. Itu yang dalam ibu pejabat AJINOMOTO® ini penuh dengan bunting wajah comel Adibah Noor.

ajinomoto

Sementara menunggu majlis pelancaran TUMIX® Penambah Rasa Kuah bermula, Abang Nara jalan-jalan melihat aksi para tetamu yang telah hadir. Paling seronok apabila melihat mereka menggayakan aksi comel, kelakar dan menarik sempena pertandingan “Muka Wow”. Peserta yang buat ekspresi wajah paling “Wow” kerana kehebatan TUMIX® Penambah Rasa Kuah akan memenangi hadiah yang bernilai ribuan ringgit. Best kan? Itu yang semua orang buat sehabis baik tue. Kagum Abang Nara dengan usaha mereka.

ajinomoto

Tepat jam 10.30, majlis pelancaran produk terbaru AJINOMOTO® iaitu TUMIX® Penambah Rasa Kuah pun bermula. Menarik sungguh gimik pelancaran yang dilakukan oleh boss besar AJINOMOTO® iaitu Encik Ryoichi Ebata. Besar sungguh mock up bungkusan TUMIX® Penambah Rasa Kuah yang perlahan-lahan menjelma daripada kuali. Salah satu perkara yang paling menarik bagi Abang Nara ialah apabila Encik Ryoichi Ebata memaklumkan yang AJINOMOTO® sudah bertapak di Malaysia lebih daripada 50 tahun. Patutlah produk AJINOMOTO® sentiasa menjadi pilihan rakyat Malaysia untuk melazatkan lagi rasa masakan.

ajinomotoTidak lama selepas Encik Ryoichi Ebata selesai membuat perasmian, Adibah Noor pun membuat kemunculan. Habis menjerit kegembiraan semua tetamu yang hadir. Adibah Noor tampak jelita dengan pakaian yang sangat menawan. Berdiri di sisi boss besar AJINOMOTO®, Adibah Noor turut sama memegang mock up TUMIX® Penambah Rasa Kuah sebagai tanda perlantikan dirinya sebagai duta produk ini. Bagi Abang Nara, pemilihan Adibah Noor sebagai duta TUMIX® Penambah Rasa Kuah adalah satu pilihan yang bijak dan tepat oleh AJINOMOTO®.

ajinomoto

Sebab apa Abang Nara kata Adibah Noor adalah duta yang paling sesuai untuk produk ini? Ha, ini kerana Abang Nara sudah pun menonton video promosi yang dilakonkan oleh Adibah Noor ketika majlis pelancaran TUMIX® Penambah Rasa Kuah . Memang kelakar tak ingat punya. Power sungguh Adibah Noor menjiwai karekter yang diberikan olehnya. Tambah power apabila Adibah Noor mengajak kita semua menerusi videonya untuk memenangi RM100,000 dengan menyertai peraduan TUMIX Cabaran Rasa Kuah. Apa yang perlu dilakukan cuma “Masak, Rasa dan Menang”. Mudah gila kot.

Meh Abang Nara terangkan serba sedikit mengenai peraduan TUMIX Cabaran Rasa Kuah seperti yang telah diberitahu ketika majlis pelancaran TUMIX ® Penambah Rasa Kuah. Peraduan ini akan bermula pada 19 Mei sehinggalah 20 Julai 2014.

Langkah 1 yang harus dilakukan ialah meminta sampel percuma TUMIX ® PENAMBAH RASA KUAH di laman web www.tumixkuah.com.my. Selepas sampel percuma dah tiba di rumah anda,

2. MASAK
Sediakan hidangan “TUMIX ® PENAMBAH RASA KUAH”

3.RASA
Alami rasa sedap “TUMIX ® PENAMBAH RASA KUAH”.

4. AMBIL FOTO & KARANG
Ambil gambar muka WOW melalui foto (gambar anda bersama pek TUMIX ® PENAMBAH RASA KUAH atau LAUK BERKUAH) dan komen bertulis dalam 10 perkataan atau kurang sama ada dalam Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris.

5. HANTAR
Hantar borang penyertaan melalui pos biasa, Internet.

ajinomoto

Hadiah Utama
RM100,000.00 wang tunai!

Hadiah Pertama
RM50,000.00 wang tunai!

Hadiah Kedua
RM20,000.00 wang tunai!

ajinomoto

Hadiah Saguhati
Baucar Perabot , Kerusi Urut & banyak lagi Barangan Eletrik Tajaan Toshiba
ajinomotoHadiah Setiap 2 Minggu
RM5,000.00 wang tunai
ajinomoto

Kalau tak berapa faham dengan penjelasan Abang Nara, banyak lagi informasi yang boleh anda dapati di www.tumixkuah.com.my. Selesai menjamu selera yang sangat lazat kerana telah dilengkapkan lagi dengan TUMIX® Penambah Rasa Kuah, Adibah Noor mula membuat persembahan dengan menyanyikan lagu-lagunya. Suasana mula menjadi tidak terkawal apabila Adibah Noor turun dari pentas untuk bertemu para peminatnya. Penuh semua orang nak ber”selfie” dengan Adibah Noor. Abang Nara tak sanggup nak bersesak-sesak jadi tak dapatlah ambil gambar. Namun Abang Nara respek dan kagum dengan keprofessionalan yang ditunjukkan oleh Adibah Noor sepanjang proses “selfie” ini. Masih sempat buat lawak dan menyanyi untuk menghiburkan para tetamu. Memang terbaik.
ajinomotoTamat acara, Abang Nara dan beberapa rakan blogger dibawa masuk ke muzium AJINOMOTO® untuk penerangan serba sedikit mengenai syarikat ini. Selain daripada pengenalan mengenai sejarah AJINOMOTO®, Abang Nara tertarik dengan fakta mengenai MSG yang diterangkan kepada kami. Selama ini kita diberitahu bahawa pengambilan MSG adalah bahaya untuk badan. Kalau ambil banyak sangat akan botak kepala dan macam-macam lagilah kesan buruk. Rupa-rupanya semua itu adalah mitos belaka. MSG adalah selamat untuk dimakan oleh kita. Secara logiknya, kalau tak selamat, takkanlah syarikat AJINOMOTO® ini boleh bertahan lebih daripada 50 tahun di Malaysia kan?
ajinomotoBanyak perkara baru yang Abang Nara belajar sepanjang lawatan ke muzium AJINOMOTO® ini. Contoh lain ialah tentang kewujudan rasa kelima selain daripada masam, manis, pahit dan masin yang diberi nama UMAMI. Rasa UMAMI ini dijumpai oleh pengasas AJINOMOTO®. Rasa inilah merupakan pelengkap kepada masakan kita sebenarnya. Memang sukar untuk Abang Nara terangkan namun kalau korang nak belajar lebih lanjut, bolehlah ke laman web AJINOMOTO® dan juga Facebook AJINOMOTO®.ajinomotoSelepas ini diharap tiada lagi keraguan untuk kita semua menikmati produk keluaran AJINOMOTO®. Tema syarikat AJINOMOTO® “Eat Well, Live Well” sememangnya bertepatan dengan produk keluaran mereka yang bukan sahaja menambah kelazatan tetapi turut menekankan kepentingan dari segi kesihatan. Apa pun, pastikan anda tidak lupa melayari www.tumixkuah.com.my untuk peluang memenangi RM100,000. Abang Nara sekarang tengah berlatih memasak untuk menyertai peraduan ini. Hehehe.