July 9th, 2020

Mengimbau kenangan ketika melahirkan anak sulungnya, Airit Rayyan Rizqin sempena ulang tahun kelahiran ke-11, pelakon Rita Rudaini berkongsi cerita gembira ketika kelahiran pertamanya oleh semua ahli keluarga termasuklah bekas suaminya iaitu pemain bola sepak Malaysia, Aidil Zafuan.

rita rudaini sambut hari lahir anak

Menurutnya lagi, Aidil melayan semua permintaannya termasuk teringin untuk makan dan minum sesuatu sebelum melahirkan Airit.

“Dah dalam labour room tiba-tiba teringin nak makan cheese cake dan coffee. Dah daddy turun beli. Makan memang tak ingat dunia macam lupa nak beranak.”

Rita mendedahkan kisah tersebut kepada umum di laman Instagramnya.

“Kemudian, dah terbelit tali pusat pula dan doktor kena forceps tapi tak boleh juga. Akhir sekali vacum laa dan keluar je ‘eh? Nape sebijik daddy ni?’ Ok lah tak kisah pun sebab nak kami juga.”

Menerusi perkongsian tersebut, Rita memuat naik foto Airit bersama kek dan lilin berbentuk nombor 11 melambangkan usianya. Bahkan, Rita juga bersyukur kerana anaknya itu tetap berada di sisinya ketika susah mahupun senang sempanjang menempuh liku kehidupan.

rita rudaini sambut hari lahir anak

“Besar nanti protect mommy dengan adik ya. Jangan main-main ya saya ada 2 anak lelaki yang strong dari kecil lagi hehe.”

Seperti sudah dijangka, menjengah ke ruangan komen, entri yang mendapat ribuan tanda suka itu dihujani pelbagai komen murni daripada pengikut Rita. Malah ada juga yang menzahirkan ucapan hari lahir kepada anaknya.

Untuk rekod, Rita dan Aidil mendirikan rumah tangga pada tahun 2008 dan bercerai pada September 2013. Pasangan ini dikurniakan dua orang cahaya mata lelaki iaitu Airit Qaqa Arjuna dan Airit Rayyan.

October 31st, 2019

Pelakon Rita Rudaini sebelum ini bertegas untuk mengambil tindakan terhadap individu yang meninggalkan komen berunsur fitnah ke atas dirinya dan anak-anak. Semalam, kedua-dua lelaki yang meninggalkan komen melampau itu telah bersemuka dengan Rita di Balai Polis Mutiara Damansara untuk tampil memohon maaf secara terbuka.

rita rudaini

Apa yang berlaku merupakan satu perkara yang serius dan Rita meluahkan rasa terkilan terhadap bekas suaminya, Aidil Zafuan yang langsung tidak mengambil tahu mengenai isu fitnah berkenaan dan sebaliknya hanya Rita sahaja yang berusaha mendapatkan keadilan serta mempertahankan maruah anak-anak mereka.

Saya tidak tahu. Ada ke? Saya tidak dapat apa-apa respon daripada bekas suami untuk melindungi anak-anaknya.

rita rudaini

Sampai sekarang ini tidak ada langsung khabar berita daripadanya. Saya sebagai ibu yang mengetengahkan isu ini dan bertanggungjawab demi menyelamatkan maruah anak-anak. Benda ini dah viral takkan dia tidak tahu. Duduk dalam gua ke?

Terdahulu, Rita telah membuat laporan polis terhadap individu biadab yang meninggalkan komen berunsur fitnah, mempersoalkan status sah taraf anak-anaknya. Rita terpaksa mengambil tindakan kerana komen yang ditulis oleh individu berkenaan bersifat keterlaluan serta menjatuhkan maruahnya sebagai ibu dan wanita yang pernah mendirikan rumah tangga serta enggan mana-mana pihak dengan sesuka hati menghina anak-anaknya.

rita rudainiSecara amnya, perceraian hanya memisahkan pasangan suami isteri sahaja tetapi bukannya memisahkan anak-anak dengan ibu bapa mereka. Walaupun sudah bercerai, tanggungjawab terhadap anak-anak harus dilaksanakan dan berikanlah kasih sayang terhadap mereka.

Sumber Berita : Astro Gempak

January 30th, 2019

Sejak mula viral beberapa minggu lalu, ramai selebriti yang melakukan 10 Years Challenge. Pelakon Rita Rudaini juga tidak ketinggalan menyahut cabaran popular itu dan menarik perhatian ramai apabila memuat naik foto bersama bekas suaminya, Aidil Zafuan ketika saat bahagia mereka 10 tahun lalu.

Rita menyertakan kapsyen yang agak sinis mengatakan beliau tidak sampai hati untuk ‘crop’ foto bekas suaminya itu. Malah, kenangan antara mereka tidak dapat diubah ataupun dipadam.

Rata-rata netizen mengatakan ini lah cabaran 10 Years Challenge paling menarik dan mereka juga agak geli hati melihat telatah Rita ‘mengusik’ Aidil.

Meskipun sudah berpisah, apa salahnya untuk Rita memuat naik foto seseorang yang pernah menjadi sebahagian daripada hidupnya kan? Apa pula pendapat anda?

December 17th, 2018

Kerap memuat naik foto bekas suaminya, Aidil Zafuan bersama anak-anak mereka di akaun Instagram, kisah rumah tangga Rita Rudaini sejak kebelakangan ini kembali menjadi perhatian netizen.

Pelbagai juga tomahan yang dilemparkan kepadanya apabila sesetengah netizen mendakwa Rita sebenarnya masih merindui bekas suaminya itu  dan belum lagi  ‘move on’. Namun, Rita tidak kisah sekiranya ramai yang menganggap beliau gila talak.

Saya muat naik foto anak dengan bapa mereka saja. Bukan orang lain pun. Tak kan saya nak letak gambar anak-anak dengan lelaki lain pula. Benda positif pun saya kena kecam. Kalau tak letak, netizen persoalkan pula. Orang suka hati nak tuduh saya macam-macam. Tapi saya tak peduli, orang nak kata saya gila talak ke rindu ke, hanya Allah saja tahu niat saya.

Rita sebelum ini menjelaskan tujuan beliau menyimpan foto-foto lama bersama Aidil adalah hanya sekadar kenangan untuk anak-anaknya sahaja. Malah, Rita juga ingin menyatakan beliau tidak mempunyai masalah dengan bekas suaminya itu.

Sumber Berita : mStar Online

Kredit Foto : Aziah Azmee