Tidak Memilih Kerja, Pemuda Ini Tak Malu Jadi Seorang Guard

Trending

Tidak Memilih Kerja, Pemuda Ini Tak Malu Jadi Seorang Guard

Siapa saja yang tidak mahu keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan kan? Pastinya ramai mahu mendapat keputusan yang hebat dalam setiap peperiksaan yang diduduki kerana bagi kita, itu merupakan penanda kejayaan untuk masa hadapan dan ‘tiket’ mendapatkan kerja yang bagus.

Bak kata orang, keputusan peperiksaan yang cemerlang mampu menentukan masa depan seseorang. Namun, perspektif sebegini sudah menjadi kurang relevan pada masa kini disebabkan penularan wabak penyakit Covid-19 yang melanda negara kita.

Advertisement

6 bulan lalu

Permohonan Semakan Semula Keputusan SPM, Ini Langkah Yang Pelajar Perlu Tahu

Sudah banyak cerita yang kita dengar dan lihat tentang pekerja yang sudah lama bekerja tetapi terpaksa diberhentikan kerana masalah ekonomi negara yang melanda disebabkan wabak penyakit ini.

Inikan pula pelajar yang baru saja hendak mengorak langkah dalam alam pekerjaan, pastinya menjadi semakin sukar walaupun mereka mempunyai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Zaman sekarang ini, diterima bekerja pun dikira beruntung.

Pemuda ini tidak malu bekerja sebagai seorang guard walaupun mempunyai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan

Tular baru-baru ini di laman media sosial TikTok, sebuah perkongsian video yang memaparkan seorang pemuda mengambil keputusan untuk bekerja sebagai seorang pengawal keselamatan ataupun guard.

Advertisement

Dalam perkongsian video tersebut, pemuda itu menunjukkan yang dia kini bekerja sebagai seorang guard walaupun keputusan peperiksaan dari sekolah rendah sehingga STPM yang diperolehnya sangat cemerlang.

Dia mengatakan yang dia memilih untuk menjadi seorang pengawal keselematan terlebih dahulu kerana rezekinya untuk mendapat kerja yang diidamkan masih belum sampai.

Tambahan lagi, dia tidak malu untuk bekerja sebagai seorang pengawal keselamatan dan sanggup untuk lakukan apa kerja sekalipun asalkan tidak menyusahkan ibu bapanya.

“Mungkin ada mulut yang harus disuap, sebab tu beliau tidak memilih kerja. Apa pun, awak hebat di mata Allah”

Setakat ini, perkongsian video tersebut telah mendapat sebanyak 134.7 ribu tontonan, 15.5 ribu tanda like dan 731 komen. Rata-rata netizen mengeluarkan komen positif dan memberikan kata-kata semangat kepada pemuda tersebut.

Pemuda tidak malu kerja sebagai seorang guard

Antara komen netizen di ruangan komen perkongsian tersebut – via TikTok

 

Pemuda tidak malu kerja sebagai seorang guard

Antara komen netizen di ruangan komen perkongsian tersebut – via TikTok

Ramai juga yang mendoakan semoga pemuda tersebut berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat ijazah dan mendapat kerja yang dia mahukan.

Advertisement

Tidak kurang juga yang turut berkongsi mempunyai pengalaman yang seakan sama seperti pemuda tersebut iaitu pada mulanya dia mengambil keputusan untuk menjadi seorang pengawal keselamatan sebelum mendapat kerja lain.

Pendapat anda? Kongsi bersama kami di Facebook dan Telegram AmazingNara

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Loading...