Teringin Pergi ‘Hidden Gem’ Di Pahang? Korang Kena Cuba Pakej Murah ‘Camping Trip’ Ke Air Terjun Jeram Pelangi!

Travel

Teringin Pergi ‘Hidden Gem’ Di Pahang? Korang Kena Cuba Pakej Murah ‘Camping Trip’ Ke Air Terjun Jeram Pelangi!

Hanya tiga jam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Maran, Pahang, orang ramai dapat nikmati keindahan air terjun Jeram Pelangi berdekatan Kampung Kuala Sentul dan pastinya berbaloi.

Keindahan hutan yang terjaga

Jeram Pelangi ni adalah sebuah air terjun yang mengalir turun dari bukit setinggi 600 meter dari aras laut. Ada juga kem yang terletak pada ketinggian kira-kira 300 meter untuk kemudahan pengunjung. Menariknya, kawasan tempat ni merangkumi 30,000 hektar hutan yang masih belum disentuh oleh pembangunan, menawarkan pemandangan keindahan semula jadi hutan yang bersih menjadikan ia destinasi yang menarik untuk penggemar alam semula jadi.

Advertisement

Pemandu hutan berlesen Suhairy Ismail juga memberi jaminan bahawa pendakian selama tiga jam itu adalah mudah.

Tak perlu memanjat bukit curam. Ia adalah laluan yang mudah dan lebih kepada berjalan santai.

Air terjun di pahang

 

Perjalanan ke Jeram Pelangi

Suhairy dan pasukannya juga ada menawarkan camping trip 2H1M ke Jeram Pelangi. Bayaran hanya sebanyak RM250 seorang termasuk perjalanan bas dari Kuala Lumpur, permit, bayaran untuk pemandu tempatan, perjalanan dengan kenderaan pacuan empat roda, khemah terbuka, makanan, kit pertolongan cemas, serta insurans kemalangan diri.

Peserta boleh bawa khemah sendiri. Ada juga yang suka membawa dapur khemah sendiri dan makanan ringan seperti minuman dan mi segera.

 

Ingat ini adalah dakian berkhemah di dalam hutan, jadi rancang peralatan dengan baik untuk mengelakkan bawa beg galas yang terlalu berat.

Air terjum jeram pelangi

Seterusnya ialah Jeram Pelangi itu sendiri, yang setinggi 50m. Kabus dari air yang jatuh menghasilkan pelangi yang cantik dan terang.

Menurutnya, air terjun ini merupakan “rahsia” yang disimpan oleh penduduk kampung di lembah tersebut selama beberapa generasi.

cafe lewat malam
3 months ago

Bosanlah Asyik Lepak Mamak Je.. Jom Cuba 5 Kafe 'Asthetic' Yang Buka Sampai Lewat Malam Ni!

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

SUMBER : The Star

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Loading...