Written by AbangNara | August 29th, 2014

Sudah tentu pernikahan Datuk Ramli MS dan Alyah yang terbongkar semalam cukup mengejutkan pengikut dunia hiburan tanah air. Kalau selama ini Alyah sering memberi ‘hint’ mengenai pernikahan mereka, kali ini tiada apa lagi yang harus disorokkan. Untuk makluman, Ramli MS dan Alyah telah bernikah di Batam, Indonesia kira-kira setahun yang lalu. Sudah agak lama sebenarnya mereka menjalani kehidupan suami isteri.

ramli ms

Ura-ura perkahwinan komposer dan penyanyi terkenal ini bermula selepas Ramli MS secara tiba-tiba berpindah ke rumah miliknya sedangkan selama ini dia telah tinggal di hotel selama 10 tahun. Pasti ramai yang tertanya-tanya mengapa mereka berdua merahsiakan perkara baik ini. Malah di dalam Islam sendiri diwajibka untuk menghebahkan perkahwinan dengan membuat kenduri. Dalam nada bergurau, Datuk Ramli MS menyatakan ia adalah hak asasi mutlak dirinya untuk merahsiakan perkahwinan. Kata Ramli MS:-

Dah setahun kami kahwin, tentu ada sebabnya kami rahsiakan perkara ini. Kenapa kamu semua nak sibuk? Ini adalah hak mutlak asasi saya.

Kamu semua ingat… macamlah saya jual pil kuda atau ekstasi… hahaha. Sedangkan kami (Ramli dan pihak Jais) siap bergurau senda lagi di dalam rumah.

Macam pihak polis buat sekatan jalan. Mereka tahan, bertanya dan kemudian kita jalan. Tetapi orang luar buat cerita macam saya jual dadah… haha

ramli ms

Sekarang ini perkahwinan anda berdua bukan lagi rahsia, jadi dah tak perlu untuk malu-malu tampil bersama di depan khalayak ramai. Pasti ramai yang gembira dan mendoakan kebahagiaan pasangan ini. Lebih penting, Alyah dah tak perlu tertekan memikirkan nak cakap apa mengenai status dirinya kepada media. Pasti Alyah rasa lebih tenang sekarang ini. Apa pun, selamat pengantin baru. Moga cepat-cepat menimang cahaya mata. Sumber Mstar Online.

70 responses to Tentu Ada Sebab Kami Rahsiakan Perkahwinan – Datuk Ramli MS

  1. mutiara says:

    family masing2 macamane?
    tak kesah ke?
    raye hari tu macamne?
    artis..ingat ini hollywood ke..patot dihebah2kan dah kawen..cakap dah kawen je, cukup.
    lepas tu buatlah life sendiri..

    0

    0
    • Anonymous says:

      aku x paham kenape ko nak rahsia kan sgt. sampai skrg aku x paham…dah mmg dalam islam pun suruh ko merwar-warkan pernikahan,supaya elaknya fitnah org ramai..ko nak rahsia kenapa? hak mutlak asasi ko lah sangat…abis ni Alya ni nak ktorg panggil datin ke, ko mmg xnk bg tittle datin tu kat alyah..ke cmne..

      xpe la.pape pun, doakan yg terbaik la utk dato ramly dan pasangan.semoga bahagia ke akhir hayat..

      0

      0
    • minah jambu idop umno ! merah biru says:

      helo cik ramli ms ..minah jambu tau la u ni kakak minah jambu punye kawan masa kakak minah jambu muda2 duluuuuu sama2 keja kt club di cockpit hotel Singapore u sebagai pemain piano di club tu…kenape perkara yg baik2 u nk kasi sembunyi kan ? sembunyi punye sembunyi pon sekarang satu Malaysia dh tau u punye lobang amacm ? kite2 ni bukan Nye nk sebok pasal u tu clberiti tu pasal orang semua nk tau kenape u kawin sembunyi2 ngan si alyah ……….. kalau u ngan alyah bukan clberiti tkde sape pon yg nk ambek tauuu ponnnnnnnnnnn huh !!

      0

      0
      • minah jambu idop umno ! merah biru says:

        n kenape pileh batam ? tmpat dekat tk ada ke ? kenape tk nikah kt Malaysia ? ape sebab Nye ? bukan nk kepooooo kite2 cuma nk tau jeeeeee…

        0

        0
  2. Mr. Right says:

    bukan masaalah jual pil kuda atau jual dadah..masaalahnya sekaran takul timbul fitnah… kalo terjadi fitnah sapa nak tanggung dosa…dosa fitnah tu lbih besar dari jual pil kuda atau dadah..malah lbh besar dari membunuh…ada faham!!!

    0

    0
    • Aha says:

      Pintar2 bodoh………drms hanya bole beri komen trbaek utk musik but not on this matter. Shame on you!

      0

      0
    • Kaki Anime says:

      Betul! Fitnah itu lebih besar bahayanya daripada rasuah, minum arak, berjudi dan benda maksiat yang lain!

      0

      0
  3. Anonymous says:

    alyah bru dpt idea mcmana nak setel hal dia yg ssh sgt ramli tua ngaku tu. lalu alyah pun buat aduan sbg org awm kononnya ada psgn blm kwin tp tingal bersama serumah. tahniah atas idea bijak tu.

    0

    0
    • noname says:

      hehehe. aku pun tepikir cenggitu jugak… =P bersangka baik je la… Doa yg baik2 je utk dorang… =) tahniah Datin Alyah n Datuk Ramli!

      0

      0
  4. hmmm says:

    ramli MS ni tanya sikit pun nak marah2… biasa la selebriti mesti dalam perhatian… mmg la life kau…org mewar warkan perkahwinan untuk mengelakan fitnah… ..sapa2 pun kalau dilihat tinggal sebumbung org akan fikir macam2 kan…huh!!!

    0

    0
  5. Melati says:

    Bagus lah ….sekurang kurangnya tk lah menunjuk2 macam Rozita Che Wan….Propa jer lebih tapi habok pun tarak…..tertunggu2 saya kete BMW X6 yg nk hadiahkan kt anak dia??? cat blom kering kot Che Ta..????

    0

    0
  6. nana says:

    bodoh punya orang tua..

    0

    0
  7. ... says:

    RAMLI, NANTI KO MATI PON JANGAN HABAQ KAT ORANG TAU !

    0

    0
    • bangla says:

      kalau dia mati nnt, cmner dia nak habaq kat orang.. mayat tak boleh bercakap, kalau boleh bercakap nnt org kata syaitan la, ilmu hitam la, syirik pulakkkk…

      0

      0
      • ... says:

        Oleh itu … doa banyak2 semoga anak cucu kita dilindungi dari fitnah dajal. selain itu dajal juga boleh menghidupkan orang yang dah mati .
        ..

        0

        0
        • One Direction says:

          betul ker roh orang mati selagi mayatnya tak ditanam…rohnya akan berada dibumi dan dapat melihat apa yg orang buat kat jasad dia ????? katakan lah dia mati kat London lepas tu mayat dia bawa pulang ke Malaysia…so roh dia ikut sekali lah jasad dia ??

          0

          0
        • 5sos says:

          soalan One Direction sunnguh menguji minda dan iq aku

          0

          0
  8. astaga says:

    statement alyah sblm ni “hormat die skit die pon ade maruah”..aku mushkil nape mase AJL ari2 lagu lagu alyah masuk final sdgkn lagu tah hape2 n xlayak berbanding lagu lain yg lebih layak n bagus tp dh sbb ramli sms ni le ketua juri 2pase dpt masuk smua lagu die…..

    0

    0
    • Kak Long says:

      Hah kan Dato Ramli! Tengok lah dengan tiba-tiba berbagai-bagai dan bermacam2 fitnah yang melanda. Astaghfirullahal’azim. Hari Juma’at ni….bawa-bawa lah baca surah Al-Kahfi.

      0

      0
  9. mel says:

    xkisah la pil kuda ke haper

    hukum hakam perlu d utamakan bro

    kritik orang mcm dia sorang la bagus dalam dunia ni

    apa2 pun cermin dulu bro

    tahniah and alhamdulillah da kawin

    lain kali cakap tu biar la serupa bikin

    bila da kena mula la sentap bagai

    semakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

    0

    0
  10. Anonymous says:

    Kepada Datuk dan Datin, Tahniah,selamat pengantin baru dan selamat berbahagia… saya tahu siapa kalian dan sy support kalian! Pedulikan kata orang.

    Berkahwin lebih baik dari menyimpan tanpa sebarang ikatan….

    0

    0
  11. i.am.george says:

    ramli ni ingat dia george clooney ke? perasan hensem n ramai nak kat dia?

    0

    0
  12. skudiver88 says:

    baru sekarang aku tau yg pakcik ramli ni bongok dan bodoh rupenye.si alyah tu lak mcm malang je dpt si ramli ni.sesuatu pernikahan or perkahwinan kena di hebohkan.mane blh senyap gtu je.mazhab mane ajar ko ni ramli oiiiii!!kesian lak kat alyah dapat suami bengap agama cmni.

    0

    0
  13. ekeke says:

    ape kaitan pil kuda dengan sorok kan hal kawen -___-“

    0

    0
  14. lala says:

    tidak salah merahsiakan sesuatu, tetapi bukankah lebih baik hal perkahwinan itu dihebohkan daripada terjadinya fitnah.

    0

    0
  15. mama bosan says:

    sebab tu dlm Islam cakap perkahwinan perlu dihebahkan, sbb nk elak fitnah cm ni lah, sampai JAIS terima aduan daripada penduduk yg menyangka ade bende tk elok berlaku…tk kisah lh ada sebab ke atau hak mutlak ke…maklumkan je lah kalu dah kawen, risau populariti merudum ke?..

    0

    0
  16. Biskut says:

    Sah sah ler ramli ms ni ada mereng skit. Ye la…siapa yg sanggup duduk kat hotel selama 10 thn? putera raja pun tak mcm tu. kesian kat bini kau kan. d bawa kawen smbunyi2. dh lepas setahun lebih pun kau masih tak nak bgtau kat org ramai alyah tu bini kau. kau malu ker berbini kan alyah tu? atau kau kedekut sgt nk kluarkan 1 sen pun utk buat kenduri kawen?

    0

    0
  17. Anon says:

    Mgkin nk rahsia nikah dulu pas sanding bru umum, kot2 duit tak cukup lg 4 sanding?? klu bdak2 logik la jgak sbb malu ngn kawan2 nikah dh lama, sanding kendian, tp ni dh “season” bak kata Bade takkan main sorok2 jgak kot.

    0

    0
  18. mee kari says:

    Abis tu kantoi macam ni lebih baik la? Kantoi sebab JAIS datang rumah. Gives an impression macam berkhalwat…

    0

    0
  19. Mdm Poppy says:

    Pakcik Ramli ni tak confident kot dgn kehidupan berkahwin. Iyerelah kahwin senyap nanti cerai pun senyap. Pakcik lambat laun pun org akan tau. Alyah pun tau hal mcm ni akan buat dia susah. Yer lah, dah nama laki bini mana tau tup2 pregnant mcm mana bini pakcik nak jwp org awam. Bini pakcik pun ada maruah bkn pakcik sorang jer.

    0

    0
  20. asiah says:

    bagus korang berdua kawen.. tapi .. at least hebohkan aje lah… kalo tak de duit nak buat majlis pon.. bagi statement kat org ramai korang dah kawen… mulut org ramai ni xblh nak tutup… kan jadi fitnah.. malu ke mengaku nak kawen…

    0

    0
  21. Anonymous says:

    aku sangkakan si ramli ms ni bijak pandai rupa2nya bodoh tahap gaban jugak ye bila bgi stmnt…memg kita org x peduli pasal life ko org..tpi kita org peduli pasal agama..bukan ke dlm islam kena hebahkan perkawinan…len kali klau x nk org ambl tahu pasal awak..awak duk kt dlm gua jer..

    0

    0
  22. Anonymous says:

    fuhhh…10 tahun duk hotel…membazir jerrrrr..dh tu kawin senyp2 plk..aku rasa si aliah tu nk hebahkan..tpi si ramli ni y x nk hebahkan…nape…datuk malu ke nk sanding sb datuk rasa datuk dh tua…tpi x kira la tua ke muda ke klau dh jodoh kita org x kesah punya…ap y penting tu kejujuran…nasib baik lom ad anak..d buatnya klau ad ank bila d tanye mengaku x ad anak..mcm ad retis dlu tu y sengal…

    0

    0
  23. aishah says:

    Ramli MS dok hotel 10 tahun????
    wowww!! hotel mana la gaknye yee..owg mampu bley laa..xyah sewa umah..
    tp kalo sewa lg jimat kot..yela dok hotel makan disediakan,bilik ade room service..kalo umah sewa seme kene sendiri..silap2 umah pn sepah…bawu tau life die cam 2..xpenah lak dengar ade owg jdkan hotel sebagai tempat tggal..

    0

    0
    • SJ2 says:

      penah kuar kt paper dulu la..b4 this die mmg dok hotel..senang katenye..ade org kemas kn bilik..xyah upah maid..mknn pn dh ade..kdg die gune dapur kt hotel tu tuk msk yg simple2 die nk mkn sendiri kn..bg die dok hotel lg senang dr menyewa..ni dh berbini ok la dok umah sendiri..ada org jaga mkn pkai..

      0

      0
  24. Puiii says:

    xde masalah kt kau..tapi masalah untuk isteri kau.
    Kau laki, isteri kau tu sampai keluar statement psl maruah dia sbg wanita. Malah dia tertekan kenapa kau terus berdiam.
    Perkahwinan ni kan perkara yang elok perlulah dihebahkan, bukan kitorg peduli Aliyah masak ke tak, nak dapat anak ke tak..itu wartawan hiburan je telebih2 kecoh.
    Kau lelaki, takde masalah. Memang tebal isi kulit, tapi maruah seorang wanita, apatah lg sebagai isteri kau, dia ada hak untuk diakui. Dia pun nak jugak merasa pergi mana2 bawa suami dia…tak manis malu dia tanggung bila orang tengok dia keluar masuk rumah kau sehingga menimbulkan fitnah.
    Sedangkan yg kawen dua tiga empat pon perlu dihebahkan at least kpd orang2 sekeliling. Ke…kau ada bini lain? Hishhh….
    Dunia terbalik…

    0

    0
  25. akulah says:

    Statement paling bangang prnh aku dgr..ape??tak payah nak sibuk??ni bukn sbb sibuk ni perkara wajib dlm islam hebahkan hal perkahwinn..ko ni mcm x tau hukm agama je..dh tua bangka pn masih sengal..jgn nak poyo sngt tntng maruah ko tu..maruah isteri ko plak nak letak mana??

    0

    0
  26. tertanya says:

    Datuk Haji Ramli MS.. Seharusnya Datuk tahu bahawa perkahwinan itu harus lah di war-warkan untuk mengelak dari aib dan fitnah.. Org yang bergelar Haji mcm Datuk kenalah lebih peka dan arif. Jika dari awal Datuk mengaku atau menjelaskan perkara yg baik ini kan elok. Ada ego yg besar dlm diri Datuk dan sy kesian tekanan yang ditanggung Alyah. Datuk jgn cpt melenting yer. Semoga berbahagia hingga ke anak cucu to both of you.

    0

    0
  27. Zack says:

    Hak mutlak asasi.
    Kenapa kamu semua nak sibuk.
    Ramli MS ni bercakap macam x ada agama…or maybe dh x berpegang kepada ajaran agama Islam.
    Terang2 dalam Islam dah diterangkan, perkahwinan haruslah dihebahkan untuk mengelak kan fitnah.
    Pastu nak membidas org lain siap mention ‘dalam nada bergurau’ bagai…
    Orang sekeliling bukan nya bodoh.
    Ramli dh panas la sebab citer dia dh berkawin, dah terbongkar…so x perlu nak cover2…

    0

    0
  28. O_o says:

    pernikahan tu memang perkara yg dah elok la.. kan sunat menghebahkan pernikahan tu.. elok2 dapat pahala menghebahkn perkahwinan.. tup2 dapat dosa free biarkn orang lain menfitnah diri sendiri… bila menafikan pernikahan kang tak pasal2 jatuh hukum makruh plak.. contoh mcm aeril & wawa dulu.. nafi da pernah bernikah… patutlaa kene nikah kali kedua.. sibuk2 menafikan perkara yg daa halal…

    0

    0
  29. Kak Long says:

    Yang Berbahgia Dato’ Ramli MS dan Datin Alya, the keyword/phrase is MENGELAK FITNAH. Dah setahun bernikah tu Dato’ dan negara ni ada undang-undang. Kan dan terkena! Tak pasal-pasal kena bersoal jawab dengan JAIS, walau pun di dalam suasa hilai tawa dan gelak-gelak yang saya percaya adalah setakat untuk ‘cover line’.

    0

    0
  30. mama says:

    saya sokong Ramli MS… cukulah ibu bapa keluarga dan saudara-mara yg tahu…kalau bagi tahu wartawan, bila ada gaduh2 sikit pun dah kecok..tanya pulak ada krisis ke you ollsss.

    makin teruk pulak soalan matematik 9x?=72

    0

    0
  31. Anonymous says:

    Susah2lah…kan beliau dh cakap,TENTU ADA SEBAB…
    Korang pulak susah payah mengeluorkan fakta,auta,hadis dan sebagainya.
    Tunggulah beliau nyatakan sebabnya nnti…

    0

    0
  32. zaia says:

    Agaknya dia x nak org akan sibukkan hal rumhtgga dia nanti..yela,nanti gaduh biasa2 je pun,org sensasikan dan akhirnya masalah bertambah buruk..
    Tapi seeloknya beritahu, smpi bila nk sorok, dapat apa buat camtu..Benda baik pun..
    Dua2 pun single sebelum ini buat apa susah2 nak rahsiakan..
    Nak buat apa2 bersama di luar rumah pun jadi terbatas.

    0

    0
  33. mula-mula tau pasal hal penangkapan tu terperanjat gak…nak hebohkan pun susah nak rahsiakan pun susah..dah nama pun selebriti..

    0

    0
  34. peminat ramli burges says:

    anda datuk ke tan seri ke….sebab kawen senyap senyap..kita kasi hentam…kalau org biasa da masuk tv atau surat khabar dan dicaci..anda pula????pikiaq

    0

    0
  35. Miss diva says:

    Malas nak komen banyak yang pasti MACAM AYAH dengan ALYAH je hihihiih

    0

    0
  36. entah lerr says:

    kenapa kahwin x nak hebahkan.. kalau jadi artis nak dihebohkan pulak.. cuba kalau jadi artis tu jgn heboh2kan..duk diam2-diam je…ada x org tau ko tu artis? cakap sedap mulut je..

    0

    0
  37. dikcik says:

    ni kes dh banyak sangat layan pil kuda & ecs la ni sampai otak pon tk berapa betul….org kawin la kena war war tu sbb org buat kenduri…bongok

    0

    0
  38. Lara says:

    Ini terpengaruh dengan cerita2 melayu sekarang ni la kot, kawen pastu sorok2. Saya sebenarnya isteri dia, real punya.

    0

    0
  39. Anonymous says:

    Macam ni lah…
    Kalau dia kecoh2 gtau dh kawen,korang kate dia tua,xhensem,xpadan dgn alyah,alyah nak title datin…
    Kalau dia kecoh2 gtau dh kawen tp xde majlis,korang kate dia kedekut,xmampu,sewel,mereng…
    Sebenornye kalao korang kt tempat dia atau alyah cemane agaknye?ke sebenornye korang jeles? org tua ni hensem,kaye,ade otak…dan dia sendiri ckp tentu ade sebab dia rahsiakan…

    0

    0
  40. Anonymous says:

    Plis rescpect their privacy…
    Public figure pun manusia biasa…berilah mereka ruang utk memberi penjelasan.
    Bukan sesuatu yg menjatuhkan maruah jika mereka menyembunyikan sesuatu perkahwinan cuma ia tidak mengikut apa yg digalakkan iaitu mewar2kan hubungan yg telah halal itu. Pandanglah dengan mata hati.

    0

    0
    • Jamal Pak Tongkol says:

      Setuju…..
      Budaya kecoh-mengecoh dan kecam mengecam dan umpat-umpatan inilah yang sebenarnya menjadikan masyarakat kita makin tak stabil dan menyumbang banyak masalah.

      Kalau mereka buat salah, biarlah mereka jawab dengan tuhan.

      Tak perlu sibuk hal PERIBADI orang lain. Selagi ianya tidak menjejaskan kestabilan dan keharmonian masyarakat sudah.

      Aku duduk oversea dulu rilek je, lagi la menghormati antara satu sama lain tak kirala bangsa apa selagi dia tidak ganggu kita secara fizikal dan ketenteraman. selesai.

      0

      0
  41. jejai says:

    aku suka alyah dah kahwin, jadilah isteri yang baik dan ramli jadilah suami yg bertanggung jawab…noktah

    0

    0
  42. ... says:

    inilah dia contoh2 dato kat malaysia… tahniah sultan bolo beri darjat pada mereka.

    contohiiiii lah sengettttt

    0

    0
  43. comell says:

    semoga bahagia,,,

    0

    0
  44. Anonymous says:

    Tapi x patut le membazir kan duit dan masa rakyat serbu rumah dia mlm2 lak tu…
    kan menyusah kan je.. kalo bagi tau kahwin pun case close org x tnye pasal rahsia 2 ni le….
    dua2 janda n duda so apa kes….

    0

    0
  45. Anonymous says:

    Hati-Hati. DHUNIA DARUL FITNAH SEKARANG . FITNAH DAJJAL lagi TERUK . MOHON DIRI DILINDUNGI DARI FITNAH DAJJAL !!!

    0

    0
  46. justsaying says:

    Ada lagi rakyat malaysia yang prihatin bila lelaki dan wanita yang tak berkahwin ada dalam rumah sekali.bagus makna nye rakyat malaysia ni prihatin. Kite perlu risau bila lelaki pompuan yang x berkahwin dalam rumah sekali, dan kite pilih untuk tak berbuat ape2. Jadi sekarang kite dah tau mereka dah kahwin. Tak payah sorok pun tak ape. Semoga berbahagia :-)

    0

    0
  47. sue says:

    isyk…siap bergurau senda? gelak2? katanya… pil kuda bagai? u think this is funny?!! penghormatan apa u bagi kat isteri u ni?
    1. u sorokkan perkahwinan ni, Alyah senyap & tolong rahsiakan for u.
    2. wartawan tanya, Alyah jawab dgn penuh penghormatan to u and to the reporters. She respected ur decision.
    3. Alyah bersama u selama setahun di bwh bumbung yg sama tanpa bagitau org yg dia tu sebenarnya isteri u – yg dah terang2 mengundang pandangan negatif org. Again, Alyah senyap, berkorban maruah dirinya depan org lain semata2 utk hormat u.
    And u r making jokes about the issue??!! u kata ini hak mutlak u?!! Hak mutlak Alyah utk mempertahankan maruah dirinya mcm mana?!!! What a SELFISH OLD MAN!

    0

    0
    • i says:

      wei la bodoh nk mmpus org tua ni..base pnting diri sndiri,kene aku gk aku baham nampor r nge tunjal dahi mu ramli eh..mayang bang ke dok dok tahu tu..base bodoh!

      0

      0
  48. Che Sue says:

    ktorg bukan nk menyibuk sgt pun. tp hukum dh ckp perkahwinan itu hendaklah dihebahkan utk mengelakkan fitnah. cube bg tahu dulu dari awal agak2 ade tak org nk sibuk sekarang? apadaaa….

    0

    0
  49. hanya tin says:

    Lupa aku. Mu dah Haji Ramli. Orang kalau dah Haji, tak perangai macam kamu. Kena lah bagi tau supaya orang lain tak lah berangan kat bini kamu tu.

    0

    0