September 21st, 2020

Pelakon Yatt Hamzah baru-baru ini telah mengalami keguguran anak ke limanya pada petang Selasa yang lalu selepas mengadu sakit cirit birit.

Dia yang menzahirkan perasaan sedih itu di ruangan Instagram akui telah redha dengan nasib dan takdir yang menimpa dirinya.

Yatt atau nama sebenarnya Haryati Hamzah turut berkongsi saat-saat ketika janin anaknya itu ditanam bersama suami tercinta.

View this post on Instagram

 

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM. 15 September 2020 – Wahai Anak Bonda yg ke – 5 .. Tiada rezeki Bonda utk mendakap dan besarkan kamu di dunia spt kakak2 yg lain. Semoga ada rezeki berjumpa dan mendakapmu di akhirat nanti..?? Allah lebih Menyayangimu. Allah lebih Mengetahui.. . Innalillahiwainnailaihirojiun. Mohon hadiahkan AL-FATIHAH buat Muhammad Abdullah. Bondanya telah keguguran dia jam 3.30 petang tadi. . Kenapa ada ubat CIRIT BIRIT? Sbb sejak semalam Bonda keracunan makanan hingga cirit birit dan muntah selepas makan di Restoran Ikan Bakar Muara Sungai Melaka pd malam sebelumnya. Mulanya ingat sakit perut krn keracunan shj. Rupanya ada ? nak pergi tinggalkan Bondanya. . Pengalaman pertama. Sebak dan tak terkata. Panik sekejap masa awal tadi. Semoga Allah bagi kuat. Semoga Bonda segera sembuh.. Doakan ya.. ?? . #yattmengayat #fromtheheartofamujahidah #darihatiseorangmujahidah #bondaYattshare #ALFATIHAH #INNALILLAHIWAINNAILAIHIROJIUN #miscarriage #anakBondakelima

A post shared by BONDA of 5, 4 here 1 in HEAVEN (@yatthamzah_suci) on

“Tunggu bonda, abah dan kakak2 di pintu syurga ya Anak..Bonda namakan Anakanda Bonda ini Muhammad Abdullah kerana Dia tetap anugerah Allah untuk Bondanya..”

Meskipun hanya sempat mengandungkan Abdullah beberapa hari sahaja, Yatt memberitahu yang dia percaya di atas segala aturan Yang Maha Esa.

View this post on Instagram

Tunggu Bonda, Abah dan Kakak2 di pintu Syurga ya Anak. Bonda namakan Anakanda Bonda ini Muhammad Abdullah kerana Dia tetap anugerah Allah utk Bondanya. Peluang mengandungkannya itu mulia walaupun hanya sekejap saja. Bonda Redha dgn taqdirNYA, mudah2an ada hikmah yg tak ternilai. . InsyaaAllah ada janjiNYA yg baik2 utk ibu yg REDHA atas taqdirNYA walaupun hanya sempat mengandungkan beberapa hari sahaja. Wallahu a’lam. . AL – FATIHAH..? . MUHAMMAD ABDULLAH 15 SEPTEMBER 2020 3.30 PM . @zulfadhli_khiruddin #yattmengayat #fromtheheartofamujahidah #darihatiseorangmujahidah #bondaYattshare #sharingiscaring #THESUCIS #AllahyarhamMuhammadAbdullah #ALFATIHAH #miscarriage #miscarriagesupport

A post shared by BONDA of 5, 4 here 1 in HEAVEN (@yatthamzah_suci) on

Yatt Hamzah dan suami Muhammad Zulfadli yang mendirikan rumah tangga selepas bercerai dengan suami pertama, Abdul Mutalib Shukor telah dikurniakan tiga orang cahaya mata serta seorang anak perempuan hasil perkahwinannya yang terdahulu.

August 19th, 2020

Memuji usaha yang dilakukan penyanyi popular Hollywood, Rihanna yang mengajak para pengikutnya seramai 100 juta di Instagram untuk menderma ekoran kejadian letupan di Beirut, Lubnan awal bulan lalu, pelakon Yatt Hamzah zahir rasa teruja.

Yatt Hamzah Kagum Usaha Murni Rihanna Bantu Penduduk Lubnan

Kata Yatt, biarpun jumlah pengikutnya tidak seramai selebriti tempatan popular lain seperti Neelofa mahupun Nora Danish namun dirinya tetap berharap agar ramai yang menyalurkan bantuan  kepada golongan yang terjejas di negara itu.

View this post on Instagram

Rihanna Just Asked Her 100 Million Followers To Donate To Help Lebanon . Rihanna telah meminta 100 juta pengikutnya di Instagram utk menderma bg membantu Beirut. Walaupun dia Not Yet Muslim, tapi dia tetap bantu dan ajak semua orang bantu atas dasar KEMANUSIAAN. SUBHANALLAH. . . Dan walaupun pengikut sy tak sampai pun 1 juta, saya tetap mohon semua followers utk menderma sejak awal peristiwa dasyhat itu berlaku. Dan saya mohon setiap hari agar kita semua terus membantu semampunya. Paling penting sebarkan mesej ini agar lbh ramai yg tahu dan bantu. . Mungkin telah berjuta dana dr pengikut Rihanna dikumpulkan. Saya hanya mohon utk kumpulkan sekurang2nya RM30k-RM50k dari rakyat Malaysia jika dapat, utk bantu Beirut, Lebanon dan Alhamdulillah hampir RM25k telah berjaya dikumpul. Sy harap dpt capai target RM50k. AYUH BANTU BEIRUT. SEBARKAN POST INI.. SAYA MOHON.. DEMI MANUSIA, DEMI AGAMA..🙏 ⠀ . WALLAHI.. KITA MESTI BANTU BEIRUT, LEBANON. APA YG BERLAKU DI SANA SANGAT DASYHAT & AMAT MENYEDIHKAN. Letupan dasyhat itu telah mengorbankan beratus2 nyawa, lebih 6000 cedera dan beribu lg mayat tidak dijumpai, serta lebih 300,000 orang kehilangan tempat tinggal. di Beirut, Lebanon. LEBANON ADALAH ANTARA NEGARA YG BANYAK MEMBANTU PELARIAN SYRIA YG TERTINDAS. SEKARANG TIBA MASA KITA PENDUDUK DUNIA YG LAIN PULA MEMBANTU MEREKA. . . Hulurkan bantuan anda ke PERTUBUHAN USRAH SUCI MALAYSIA 8603025792 CIMB ISLAMIC SILA TULIS REFERENCE: *TABUNG BEIRUT/LEBANON* . Sebarang pertanyaan hubungi ukhti Zubaidah (018-6611514). . #BEIRUTSEMERGENCYFUND #EMERGENCYFUNDFORBEIRUT #TABUNGBANTUANKECEMASANBEIRUTUSRAHSUCI #USRAHSUCI #PRAYFORBEIRUT #PRAYFORLEBANON #SEMOGAALLAHRAHMATIRAKYATMALAYSIA #yattmengayat #fromtheheartofamujahidah #darihatiseorangmujahidah #bondaYattshare #sharingiscaring #ALFATIHAH #INNALILLAHIWAINNAILAIHIROJIUN #ALLAHUAKBAR

A post shared by BONDA of 5, 4 here 1 in HEAVEN (@yatthamzah_suci) on

“Walaupun dia belum lagi Muslim, dia tetap bantu atas dasar kemanusiaan. Dan walaupun pengikut saya tak sampai pun 1 juta, saya tetap nak mohon semua followers untuk menderma sejak awal peristiwa dahsyat itu berlaku.”

Ujar yatt, beliau amat berharap agar sumbangan yang mampu disalurkan oleh rakyat Malaysia mampu mencecah sekurang-kurangnya RM30,000 hingga RM50,000.

Yatt Hamzah Kagum Usaha Murni Rihanna Bantu Penduduk Lubnan

“Alhamdulillah, hampir RM25,000 telah berjaya dikumpul, saya harap dapat capai target RM50,000, ayuh bantu Beirut, sebarkan post ini, saya mohon, demi manusia, demi agama.”

Dalam pada itu, Yatt juga sempat menyisip butiran lengkap sebuah pertubuhan yang menguruskan wang sumbangan untuk diberikan kepada mereka yang terjejas di Lubnan.

Yatt Hamzah Kagum Usaha Murni Rihanna Bantu Penduduk Lubnan

Terdahulu, menurut kenyataan media antarabangsa, dua letupan besar menggegarkan Pelabuhan Beirut, Lubnan sehingga menyebabkan sekurang-kurangnya 135 orang terbunuh dan lebih 3,000 lagi cedera.

June 10th, 2020

Membuat keputusan mengutamakan keselamatan anak-anak, pelakon Yatt Hamzah tetap akan duduk di rumah selagi keadaan pandemik COVID-19 belum pulih sepenuhnya.

yatt hamzah utamakan keselamatan anak anak

Menurutnya, biarpun sudah ramai yang memulakan perjalanan balik kampung sejak Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) dilaksanakan, dirinya masih tidak berani untuk keluar ke mana-mana.

Yatt juga difahamkan sanggup berkorban untuk berjuang menentang virus berkenaan dan lebih mengutamakan keselamatan anak-anak.

Perkara itu dikongsi Yatt menerusi sebuah posting yang dimuat naik di laman Instagram milik baru-baru ini.

View this post on Instagram

Siapa macam ni baik jujur mengaku.. 😅🤣 Nak balik mana tu? Raya mana PKPP ni?? Bonda kat rumah je.. Suami bertugas di perantauan. Raya di rumah je tahun ni sbb anak2 kecil kita x berani lah nak keluar2 mcm orang lain.. KESELAMATAN ANAK2 NO 1. YG LAIN X PENTING DAH. So anak2, tahun depan jelah kita beraya ya. Tahun ni kita berkorban dan berjuang habis2an MENENTANG COVID-19. .. Tapi kalau kami je yg menjaga x jadi.. sorang dua je yg buat mmg sia2 x jadi apa.. CORONA TETAP BERMAHARAJARELA. Kena kita semua SELURUH RAKYAT MALAYSIA PAKAT BERSATU PADU SAMA2 BUAT KERJA.1 DUNIA KENA SAMA2 BUAT KERJ. BARU CORONA BALIK KG DIA.. PERGI TAKKAN KEMBALI SELAMANYA.. . .. #yattmengayat #fromtheheartofamujahidah #darihatiseorangmujahidah #bondaYattshare #bondaYHshare #sharingiscaring #PKPP #RAYAPKP #PKPRAYA #SYAWAL1441H #LEBARAN2020 #AIDILFITRI2020 #BALIKKAMPUNG

A post shared by BONDA of 5, 4 here 1 in HEAVEN (@yatthamzah_suci) on

“Jadi anak-anak tahun depan sajalah kita beraya ya. Tahun ni kita berkorban dan berjuang habis-habisan menentang COVID-19.”

Bagaimanapun, andai ramai dalam kalangan kita yang tidak mengambil berat tentang peraturan yang ditetapkan, Yatt juga menegaskan perjuangan itu mungkin sekadar sia-sia.

“Tapi kalau kami saja yang menjaga tak jadi. Seorang dua saja yang buat memang sia-sia tak jadi apa.”

yatt hamzah utamakan keselamatan anak anak

Terdahulu, sejumlah pelonggaran peraturan yang berkuat kuasa mulai 10 Jun di bawah PKPP telah diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tempoh hari. Perkara itu dilaksanakan selepas hampir tiga bulan peraturan ketat mengekang penyebaran wabak tersebut dikuatkuasakan bermula 18 Mac lalu.

Untuk rekod, Yatt dan suaminya, Mohammad Zulfadhli telah berkahwin pada Februari 2016. Hasil perkahwinan itu, Yatt dan pasangan dikurniakan tiga cahaya mata. Malah, pelakon itu juga turut mempunyai seoarang anak perempuan hasil perkahwinan pertamanya bersama Abdul Mutalib Shukor.

April 27th, 2017

Sejak kebelakangan ini, kita dikejutkan dengan beberapa berita tentang artis yang membuka tudungnya, antara yang menjadi perhatian ramai adalah Uqasha Senrose dan terbaru isu Sara Ali pula membuka tudungnya.

Berbicara mengenai isu ini, pelakon Yatt Hamzah menasihati agar artis-artis wanita yang baru sahaja berhijab memilih kawan yang dapat membantu mereka agar terus beristiqamah dan mencari guru yang mampu membimbing mereka ke arah lebih baik. Ini kerana, pelabgai dugaan dan cabaran akan menimpa pada saat awal mereka ingin menutup aurat.

Saya tidak layak untuk bercakap soal keputusan mereka kembali ke imej asal kerana saya percaya mereka ada sebab tersendiri.  Namun, apa yang saya boleh cakap agar mereka mencari kawan yang boleh membantu mereka untuk terus istiqamah. Selain itu, mereka juga perlu mencari guru untuk membimbing menjadi lebih baik.

Satu ketika dahulu, Yatt juga pernah melalui pelbagai pengalaman saat membuat keputusan untuk berhijab sepenuhnya. Didalam dunia hiburan, memang agak sukar untuk menempuh setiap ujian yang mendatang.

Saya melalui apa yang mereka rasa sekarang, bukan senang berhadapan dengan ujian itu kerana bidang lakonan sebagai punca pendapatan utama. Saya akui pada awal penghijrahan ada produksi yang minta buka tudung dan rezeki dalam bidang itu juga berkurangan. Tapi kita kena ingat rezeki daripada Allah.  Saya yakin banyak cara lain untuk kita mencari rezeki selepas berhijab.

Dalam pada itu, Yatt meminta agar netizen tidak mudah untuk terus menghentam  ataupun artis yang membuka tudung kerana kita tidak mengetahui apakah yang mereka lalui sebelum ini. Doakan sahaja yang terbaik buat mereka.

Sumber Berita : mStar Online