September 28th, 2016

Kisah rumah tangga penyanyi Fynn Jamal dan suaminya Tri Hadzir sering menjadi tumpuan peminat beliau. Buat mereka, Fynn Jamal mempunyai sebuah keluarga yang sempurna.

Malah, cerita mengenai detik perkenalan antara Fynn dan Tri melambangkan cinta sejati mereka berdua. Iyalah, mereka berkenalan secara singkat sahaja dan Tri terus melamar Fynn untuk menjadi teman hidupnya.

Baru sahaja menyambut ulangtahun perkahwinan mereka yang ke 8 tahun baru-baru ini, Fynn menerusi akaun Instagramnya sempat berkongsi kisah ketika awal perkenalan mereka.

Menurut Fynn, ketika mereka berkahwin, beliau merupakan seorang wanita berkerjaya tinggi manakala Tri hanya seorang “mat despatch” yang menghantar makanan ke rumah orang.

Jom ikuti kisah mereka dibawah :-

Kali pertama aku tanya dia tentang kerjanya, dgn laju dia jawab “hantar makanan pergi rumah orang.

respon refleks aku:

okay. asal kije.

dlm hati aku– boleh ke abah terima aku, seorang lecturer, berkahwin dgn seorang mat despatch utk kedai keluarganya? Ketika itu kami belum lagi berjumpa. baru beberapa hari berkenal2, wajah dia pun aku tak tau macammana– sempat je lagi utk batalkan segalanya. tapi entahlah. jodoh kuat, barangkali– jadi.

Bagi aku, kalau pun ada alasan utk tidak meneruskan jumpa  ia bukanlah kerana kerjanya.

Aku tidak pernah ada masalah dgn jawatan. abah aku sendiri bawa bas sekolah. sambil bawa bas, dia jual2 jajan, aiskrim dan abc yg diparut sebelum memandu, diletak dlm bekas tahan sejuk– berniaga sambil memacu. itu biasa. aku sendiri berdiri di sebelah dia membantu transaksinya.

apa sahaja asal boleh tambah rezeki. apa nak malu asalkan halal?Bukan kita mencuri. Itu abah selalu kata.

Entahlah agaknya aku mmg suka lelaki kerja2 fizikal.  Aku suka melihat sabar dlm penat seorang manusia. mcm abg2 tukang kasut atau pakcik2 berkebun sayur. Aku kagum dgn orang2 rajin atas dunia. sebab aku ini jenisnya perlahan, lekas penat dan kaki mencari jalan pintas.

Aku tak ada ketetapan hati utk sabar, aku perlukan lelaki yg mampu didik aku jd sabar. Aku tak tau kenapa aku menulis tentang suamiku yang mat delivery itu haha. mungkin kerana melihat dua, tiga menjak ini dia kembali bertenggek atas motor mengusung @susujuna ke sana ke mari buat aku rasa manis merindui dia yg aku setuju nikahi itu.

8 tahun sudah.

Jarang sekali seorang lelaki mahu melamar wanita yang lebih berjaya daripada diri mereka sendiri. Namun, ini lah yang dikatakan sebagai jodoh. Pernah susah satu ketika dahulu, sekarang Fynn Jamal dan Tri Hadzir boleh dikatakan sudah hidup senang. Hehe..

Sumber Berita : Instagram Fynn Jamal

November 30th, 2015

Menerusi muat naik terbaru di Instagram penyanyi  Fynn Jamal beliau bersama suami, anak mereka Arjuna dan ibu mertuanya kini berada di Mekah bagi menunaikan ibadah Umrah.

Ia merupakan saat yang paling indah buat diri Fynn apabila dapat menjejakkan kaki di tanah suci.

Hambamu datang, Ya Allah, atas izin dan belasmu. hambamu datang penuh rindu. Janganlah kau serik menerima aku, Ya Allah. Akan aku manfaatkan setiapnya demi menyebar cintamu.

Aku sudah tiba, wahai Nabiku Ibrahim as, meneruskan apa yang telah engkau ajarkan. Aku telah sampai, wahai kekasihku rasulku muhammad saw. Yang aku rindu dan mengharap akan bertemu di suatu hari nanti.  Aku datang membawa dosa2 yang membeban. Moga2 diizinkan agar tercuci. Harap2 diredhakan untuk disuci.

Ash-hadu al-laailaaha illallaah. Wa ash-hadu anna muhammadar rasuulullaah. Labbaikallaahumma labbaik.

This is among the reasons why i love Makkah Madinah. Semua orang sama. Serba hitam. No one cares what you look like. No one cares what bag you have. What shoes. What brand. Tak ada orang peduli langsung.

Setiap orang yang berpeluang untuk ke tanah suci Mekah pasti akan merasa nikmatnya berada di sana. Segala hal dunia itu ibarat sudah hilang di fikiran dan hati juga akan merasa tenang di sana.

Berikut kami sertakan beberapa lagi foto Fynn Jamal dan keluarga menunaikan ibadah Umrah dengan membaca artikel ini sepenuhnya.

October 20th, 2015

Sebut sahaja nama Fynn Jamal pasti pelbagai cerita yang kami dengar tentang penyanyi baru ini, ada yang  suka dengan beliau malah ada juga yang sering mencari kesalahan beliau. Pernah dikatakan sebagai seorang yang sombong kerana menolak sebarang sesi  fotografi bersama pihak media, Fynn menafikan perkara tersebut dan menjelaskan beliau sebenarnya tidak mempunyai keyakinan diri.

Semuanya berpunca apabila Fynn sewaktu kanak-kanaknya sering dihina kerana mempunyai bentuk fizikal yang agak gemuk.

Saya pernah dihina disebabkan fizikal saya yang gemuk ketika zaman persekolahan. Perkara itu membuatkan saya tidak mempunyai keyakinan diri. Malah sehingga sekarang, saya tidak pernah selesa dengan diri saya. Saya juga benci melihat muka saya sendiri. Disebabkan itu, saya tidak suka mengambil gambar secara selfie.

Kurang keyakinan diri merupakan antara sebab saya menolak pelawaan pihak media yang ingin membuat sesi temubual bersama saya. Saya sedar memang tidak bagus bila tiada keyakinan diri. Pada mulanya, saya fikir bila saya menolak, perkara ini akan menjejaskan serta memberi kesan terhadap karier saya. Saya risau orang akan fikir saya sombong, namun Alhamdulillah, bila sudah berjumpa secara depan mereka mula tahu yang sebenarnya saya tidak sebegitu.

Menjalani sesi fotografi di mana foto itu akan dikeluarkan di akhbar ataupun majalah adalah salah satu cara untuk mempromosikan diri, harapnya Fynn Jamal dapatlah mengatasi masalahnya itu kerana kalau  hendak menjadi artis keyakinan diri itu harus anda kerana anda selalu berdepan dengan orang ramai.

Sumber Berita: Tonton Extra

October 7th, 2015

Dek kerana satu status yang ditulis oleh Karl Shafek di Twitter yang hanya memberikan pendapat mengenai cara nyanyian Fynn Jamal seakan meraung didalam lagu Suatu Pernah, habis semua follower tegar penyanyi tersebut membalas kenyataan Karl. Namun, ada juga yang setuju dengan Karl dimana kadang kala Fynn tidak mampu untuk bernyanyi dengan baik meskipun lirik lagunya cukup puitis.

Menjawab isu meraung tersebut, Fynn menerusi portal mStar Oline menjelaskan  nyanyian itu sebenarnya berkonsepkan genre theoretical  yang sudah lama popular di Barat.

Semua lagu ciptaan saya adalah puisi dan apa yang saya sampaikan bukanlah dalam bentuk nyanyian sebaliknya lebih kepada puisi berlagu. Genre lagu tersebut ialah theoretical  iaitu saya bercerita tentang sesuatu perkara diiringi lagu, namun saya akui ia masih baru dan perlukan masa untuk diterima oleh peminat muzik Malaysia.

Buat Fynn, setiap orang mempunyai citarasa yang berbeza dalam muzik dan beliau tidak boleh memaksa semua orang menerima karya beliau tetapi Fynn tetap yakin bahawa genre yang beliau bawa itu mempunyai peminatnya tersendiri.

Menanggap ia satu perkara dalam bidang muzik, Fynn  nafi berkecil hati dengan komen Karl.

Boleh diumpamakan kalau kita nak makan dalam menu ada macam-macam jenis makanan, begitu juga muzik. Bagaimanapun, saya tidak boleh paksa mereka untuk suka muzik yang saya bawa, tapi saya percaya genre itu ada peminat tersendiri yang mahu mendengarnya.

Terima kasih kepada Karl kerana bertanya tentang itu, saya terima sahaja dan menganggap isu tersebut perkara kecil.

 

Baguslah kalau Fynn Jamal tidak berlagak sombong dan mampu menerima kritikan Karl Shafek dengan baik. Tidak perlulah berkecil hati kan Fynn sendiri cakap setiap orang ada citarasa yang berlainan dalam genre muzik. Apa-apapun, mungkin Fynn boleh cuba untuk memperbaiki mutu persembahan dan cara nyanyian beliau agar tidak lagi menjadi mangsa kritikan orang lain selepas ini, kenalah keluar daripada zon selesa jika hendak bertahan lama dalam industri hiburan.

Sumber Berita: mStar Online