April 1st, 2016

Sebelum ini kisah cinta antara Zul Ariffin dengan Zahirah Macwilson mendapat liputan media kerana ia cuba disembunyikan oleh mereka berdua walaupun dirakamkan berpegangan tangan di sebuah restoran. Apatah lagi pada masa itu kekasih Zul yang diketahui ramai ialah Gayatri Sulin Pillai, penerbit filem dan drama.
 photo 12599384_1123031587728297_1573799024_n.jpg
Bagaimanapun, baik Gayatri mahupun Zul mengakui hubungan cinta mereka sudah lama berakhir dan Zul mengakui sedang bercinta dengan Zahirah. Sejak itu tidak kedengaran khabar berita mengenai percintaan mereka sehingga ada membuat andaian yang mereka telah berpisah. Kepada Utusan Online, Zahirah memberitahu:

Orang buat andaian begitu mungkin kerana kami tidak bercerita sangat perihal hubungan kami. Bagi saya tiada apa yang perlu ditunjukkan kepada orang luar, karier adalah fokus utama. Dalam masa yang sama juga saya dan Zul sendiri memang sibuk dengan urusan masing-masing. Jadi, lebih senang begini sebenarnya.

Bagi Zahirah, dia tidak memilih untuk berkongsi saat manis percintaanya dengan Zul Ariffin di media sosial seperti remaja lain kerana perlu bersikap matang.
 photo 10623985_751321374974177_2111218775_n.jpg

Saya rasa perlu matang dalam hal ini, tidak mahu rasanya untuk saya sendiri bersikap terlalu menunjuk.

Kami ada kerjaya masing-masing yang perlu diutamakan.

Tidak lama selepas itu juga, bapanya pelakon Zainol Macwilson dan ibunya Maslinda telah bercerai, namun Zahirah tidak trauma dengan perkahwinan dan menganggap semua itu ada pengajarannya.

Saya tidak trauma dengan perkahwinan kerana semua itu ketentuan tuhan dan sebagai manusia kita perlu ambil iktibar apa yang berlaku. Bukan sekadar perceraian ini, tetapi juga apa yang berlaku dalam kehidupan kita.

Sebelum ini ibu yang uruskan segalanya untuk saya, tetapi ibu telah kembali ke Perth, Australia untuk menjaga adik-adik di sana. Ayah pula ketika ini juga ada urusan sendiri. Kalau ikutkan memang penat kena uruskan semua perkara sendiri, tetapi belum terfikir lagi mahu dapatkan pembantu, bukan apa saya susah percaya orang.

Setakat ini semuanya masih okey. Saya boleh memandu ke lokasi penggambaran dan ambil baju tajaan sendiri. Kena kuat semangat sebab saya anak sulung daripada empat beradik, jadi tanggungjawab itu banyak.

Zahirah juga menggalas tangungjawab besar sebagai anak sulung empat adik-beradik.

Sekurang-kurang tiga bulan sekali saya akan pulang ke sana untuk menjenguk ibu dan adik-adik. Malah minggu depan juga saya akan berada di sana.

Sekurang-kurangnya seminggu, meluangkan masa bersama mereka saya akan kembali bekerja di sini pula.

Zahirah juga tidak mahu memberi komen berhubung gambar topless Zul Ariffin untuk sebuah majalah kesihatan yang mengundang kritikan ramai beberapa hari lepas.
 photo 12543234_748378705293277_1754378512_n.jpg

Saya rasa Zul berhak buat keputusan sendiri, dan saya tidak mahu komen apa-apa mengenainya.

Tidak dapat dipastikan mengapa ada yang membuat spekulasi pasangan ini telah berpisah hanya kerana tiada berita terbaru mengenai percintaan mereka. Ada orang yang bersikap terbuka mengongsi segala-galanya tentang percintaan di media sosial dan ada juga yang memilih untuk tidak menghebahkan apa-apa kerana menganggap soal cinta ialah sesuatu yang peribadi.

Kita doakan saja perhubungan mereka berkekalan hingga ke jinjang pelamin. Pasti segak dan jelita para pengantinnya nanti.

Rasai getaran dan keasyikan irama muzik asli dari akar Melayu ke mata dunia. Manifestasi dan apresiasi di dalam sebuah…

Posted by Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara on Tuesday, 22 March 2016

November 22nd, 2015

Sebelum ini Lisa Surihani pernah menyuarakan bahawa dia enggan wajah anaknya didedahkan kepada umum buat masa ini kerana mahu anaknya membesar seperti kanak-kanak yang normal.

Bagaimanapun, gambar wajah anak Lisa dan Yusri telah diambil tanpa kebenaran oleh seorang peminatnya sewaktu mereka berada di sebuah pasaraya di baru-baru ini. Gambar itu juga telah disebarkan di media sosial dan menjadi viral.


Melalui HLive yang disiarkan Astro Awani, Lisa menyuarakan rasa terkilan gambar anaknya telah dicuri dan disebarkan. Dengan tenang dia menyatakan:

Saya tak nak komen terlalu panjang mengenai hal ini. Cuma, jika keadannya terbalik, sekiranya ada orang gambil gambar awak tanpa kebenaran awak, tanpa awak tahu kemudian dia letak di laman maya. Apa yang awak rasa? Awak rasa awak suka tak? Awak rasa awak okay ke? Itu saja yang boleh saya tanyakan. Adakah awak rasa itu sesuatu yang baik untuk dilakukan?

Pada masa yang sama, saya rasa niat dia bukan jahat. Niat orang yang muat naik ke Twitter itu bukan jahat. Saya tahu dia tak jahat. Cuma kadang-kadang kita tak tahu batasan kita terhadap orang yang kita tak kenal secara peribadi. Perkara itu saya tak boleh nak kata apa, cuma prinsip hidup saya ialah, sebelum saya lakukan apa-apa terhadap seseorang, saya tanya diri saya balik.

Kalau orang buat kat kita, kita okay ke tak?

Peminat yang berbuat demikian juga menyatakan dalam tweetnya yang gambar itu diambil secara sembunyi kerana takut dimarahi. Kami telah melihat gambar tersebut, namun begitu wajah Yahaira tidaklah begitu jelas.

Kenyataan Lisa mendapat pelbagai reaksi di laman sosial yang menganggap Lisa ‘poyo’ kerana memperbesarkan hal kecil. Namun ada juga yang menyokong Lisa dan berpendapat yang prinsip Lisa untuk tidak terlalu mendedahkan wajah Yahaira Leanne itu ialah haknya.

Macam-macam sekarang ni kan? Dedahkan salah, tak dedahkan pun salah. Anda rasa bagaimana?

Anda peminat muzik berirama RoCk?! Bagaimanakah agaknya jika lagu-kagu berirama rock digubah dlm susunan vokal koir?…

Posted by Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara on Wednesday, 11 November 2015

February 14th, 2013

Ramai yang terkejut dengan berita pertunangan Fizz Fairuz dengan seorang wanita bernama Azlyn Massiela Mohd Nazar, dan nyata ia mengejutkan Almy Nadia yang hanya mengetahui tentang perkara tersebut melalui Internet.

Hari ini melalui mStar Online, pendakwah selebriti, Wan Akashah Wan Abdul Hamid yang juga suami penceramah Datuk Siti Nor Bahyah Mahamood, meminta Fizz menguar-uarkan pertunangannya.

Bukan sahaja perkahwinan perlu diuar-uarkan, tetapi juga majlis pertunangan. Ini kerana apabila seseorang itu sudah bertunang, haram untuk orang lain meminang wanita yang sudah dipinang. Sebab itu ia perlu diumumkan kepada semua.

Mungkin anda pernah dengar tentang hadith yang menyatakan Rasulullah menyatakan ‘rahsiakan pertunangan’, namun ahli agama Islam sepakat yang hadith tersebut dhaif, oleh sebab itu perkara itu perlu dilakukan mengikut kebiasaan masyarakat.

Akashah juga turut memberikan pendapat tentang perbuatan Fizz yang menyarung sendiri cincin ke jari tunangnya.

Memang niat dah betul, tetapi jalan untuk menuju ke matlamat (berkahwin) itu mestilah selari. Perlu diingat, matlamat tidak menghalalkan cara.

Dalam pada itu, ramai wakil media yang telah cuba menghubungi Fizz untuk mendapatkan penjelasan beliau sendiri tentang pertunangannya, namun panggilan dibiarkan tidak berjawab walaupun diterima oleh telefonnya. Dia juga dikatakan tidak membalas SMS dari wakil-wakil media.

Ramai peminat menganggap perbuatan Fizz tidak jujur, terutamanya kepada Almy Nadia, sedangkan pada November lepas Fizz mengakui hubungan mereka tetap baik sahaja.

Fizz juga dinyatakan tidak percaya bagaimana berita pertunangannya boleh ‘bocor’.

Itu yang membuatkan kami tidak percaya: bagaimana dia tidak percaya berita pertunangannya boleh ‘bocor’, kerana hampir tidak ada apa-apa yang dapat disembunyikan dalam dunia digital, di mana semua orang ada akses untuk merakam dan menyebarkan setiap detik dalam hidup mereka melalui media sosial, apatah lagi majlis pertunangan seorang selebriti.

Mungkin seseorang perlu beritahu Fizz, ini bukan lagi dekad 90-an.

***
Temui M. Nasir, Fendi Kenali, Azlan Typewriter dan ramai lagi dalam program Dikir Ekstravaganza, 23 Februari 2012 (Sabtu) dari 10.00 pagi hingga 1.00 petang di majlis Perasmian Kompleks JKKN Kelantan. Pelbagai lagi aktiviti menarik menanti anda!