Written by Bella | March 24th, 2015

Sebelum ini, kita sudah mengetahui bahawa Nazim Othman sedang menghidapi penyakit di bahagian otaknya apabila beliau memuat naik foto imbasan magnetik (MRI)  di akaun Instagram miliknya. Walaubagaimanapun, Nazim tidak pernah bersuara atau memberikan sebarang penjelasan berhubung perkara tersebut  dan pelbagai spekulasi mula timbul. Ada yang mengatakan beliau menghidapi kanser otak dan sebagainya.

Namun, setelah lama berdiam diri Nazim akhirnya telah tampil menjelaskan segalanya menerusi temubual eksklusif  menerusi program Hlive Apa Kata Malaysia? Yang dikendalikan oleh Datuk Aznil Nawawi semalam.

Nazim dalam satu kenyataan berkata, beliau kini sedang dalam proses pemulihan dan menafikan dakwaan bahawa ketumbuhan di otaknya bukanlah kanser.

Saya jalani pembedahan secara senyap-senyap pada 6 Mac lalu. Orang tak tau pun. Alhamdulillah ketumbuhan pada bahagian otak saya bukan kanser. Saya tak ada kanser.

Pembedahan yang telah dilakukan ke atas Nazim mempunyai beberapa risiko besar, antaranya beliau boleh kehilangan deria rasa, kerana ia melibatkan bahagian otak yang agak sulit. Ketumbuhan  pada otaknya terletak di antara bahagian mata kanan dan di atas hidung kanannya.

Benda ni sangat sensitif bagi saya sebab ada kemungkinan saya kehilangan deria saya ataupun kemungkinan lain yang lagi besar.

Mula merasa sakit pada awal Januari lalu dan merasa sakit di bahagian kepala yang berlanjutan sehingga sebulan, Nazim akhirnya membuat keputusan untuk melakukan imbasan magnetik (MRI) setelah disarankan oleh bapanya.

Ayah saya yang suruh saya buat imbasan MRI. Hari saya buat MRI yang pertama, saya optimis.

Tetapi doktor kata kepada saya; ‘I’m so sorry. You are unlucky. Melalui imbasan ni kita nampak otak awak ada sesuatu dan kawasan di sekitar ketumbuhan di otak awak sudah membengkak.’ Dan bengkak itu yang membuatkan kepala saya berdenyut-denyut.

Saya mempersoalkan banyak perkara kepada pakar bedah saya. Saya nak tahu apa yang akan jadi kepada saya, terutamanya ia berkaitan otak saya. Saya sangat takut.

Saya buat second MRI saya beberapa hari sebelum pembedahan. First MRI saya pula, dua minggu sebelum itu. Sebelum operation, saya sangat takut. Saya takut dengan kanser tu sebenarnya. Kanser tu adalah cubaan yang sangat tinggi. Jadi saya sangat respect orang yang sangat kuat lalui dugaan kanser.

Buat masa ini Nazim Othman masih lagi berada dalam tempoh pemulihan. Kami yakin beliau akan kekal kuat dan terus bersemangat untuk kembali seperti sebelum ini. Sekurang-kurangnya ketumbuhan tersebut bukanlah kanser. Mari sama-sama kita doakan agar beliau cepat sembuh.

Sumber Berita: Mangga Online

 

 

 

 

 

Written by AbangNara | March 17th, 2015

Abang Nara sebenarnya takut sikit dengan benda-benda yang berkaitan dengan pembedahan. Lagi-lagi kalau bab-bab darah. Itu yang Abang Nara rasa cuak sikit apabila melihat gambar bekas jahitan pembedahan di kepala yang telah dikongsikan oleh Nazim Othman. Terus terbayang apa yang terjadi di dalam bilik pembedahan. Itu baru bayangkan dah rasa cuak, kalau Nazim Othman mestilah lagi cuak rasanya.

nazim othman

Nazim Othman juga telah meminta untuk diberi ruang dan pemahaman daripada para peminat sementara dirinya sembuh sepenuhnya setelah pembedahan ini. Tulis Nazim.

All I need is some space and understanding in this healing period. I’m sorry I didn’t share much. I’m telling U it’s not easy to let someone crack my skull for the brain surgery although it’s for my good. So yea, some space please. If U can’t say something good and positive , I’d appreciate your silence. Thank U so much. May Allah bless us all. Amin. #nothereforsympathy #notsellingmystoryforpublicity

Untuk yang tak berapa pandai omputeh, meh sini Abang Nara translatekan. Tulis Nazim “Apa yang saya perlukan ialah sedikit ruang dan pemahaman ketika dalam proses pemulihan ini. Saya minta maaf kerana tidak banyak berkongsi. Saya nak beritahu yang bukannya mudah untuk membenarkan seseorang untuk ‘crack’ (pecahkan?) tengkorak untuk pemebedahan walaupun ia adalah untuk kebaikan saya. Jadi ye, saya perlukan sedikit ruang. Jika anda tidak boleh bercakap apa-apa yang positif, saya menghargai kesenyapan anda. Terima kasih banyak-banyak. Semoga Allah merahmati kita semua. Amin.”

nazim othman

Power juga teknik translation Abang Nara nie. Jadi seperti yang dimahukan oleh Nazim, marilah kita memberinya ruang untuk berehat agar pulih sepenuhnya. Sama-samalah kita doakan agar Nazim segera pulih. Yang penting, memang ternyata benar Nazim Othman menghidapi penyakit di otak seperti yang dispekulasi sebelum ini. Semoga Allah memberi kekuatan kepada Nazim Othman mengharungi cabaran dalam hidupnya ini. Amin.nazim othman P.S: Korang yang nak gi Korea tue, inilah guesthouse terbaru Malaysian Guesthouse in Seoul -FNsquared- yang sudah siap sepenuhnya. Dapur ada, bilik tidur cantik kemas, sarapan disediakan, bilik air best dan macam-macam lagi kemudahan yang awesome!!! Harganya? Tak mahal pun. Cuma 19,000 won sahaja satu malam. Kira-kira RM60. Murah kan? Silalah email ke [email protected] atau Whatsapp +821083955711 untuk pertanyaan lanjut. Selamat bercuti ke Korea!!!

Written by AbangNara | March 16th, 2015

Sebenarnya sehingga ke hari ini tidak diketahui apakah penyakit yang dihidapi oleh Nazim Othman. Ketumbuhan di otak adalah sekadar andaian daripada para peminat yang melihat keputusan MRI scan Nazim Othman. Empunya badan pula mengambil keputusan untuk berdiam diri dan tidak mahu membuat sebarang pengesahan. Namun menerusi satu gambar, dilihat Nazim Othman telah berterima kasih kepada para doktor bedah dan jururawat.

nazim othman Malah ada komen daripada peminat yang menyatakan mereka melihat Nazim Othman di HUKM. Mungkinkah Nazim telah menjalani pembedahan untuk membuang ketumbuhan otaknya? Atau mungkin Nazim ada menjalani pemeriksaan yang lain? Adakah pembedahan tersebut berjalan lancar dan berjaya? Apa kata doktor? Kesemua persoalan ini hanya boleh dijawab oleh Nazim sahaja.
nazim othman

Abang Nara berharap satu hari nanti Nazim Othman akan sudi berkongsi penderitaan dan kesakitan yang dialaminya bersama para peminat. Masih ramai yang tertanya-tanya dan diselubungi misteri. Semoga satu hari nanti terbuka hati untuk bercerita.

nazim othman

Apa pun, sama-samalah kita doakan agar Nazim Othman diberikan kesihatan tubuh badan. Kalau betul dah jalani pembedahan, semoga semakin sihat selepas ini. Banyakkan berehat dan jangan buat kerja keras sangat.