July 2nd, 2020

Mengakui pernah mengalami tekanan ketika kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi mengekang penularan COVID-19, Mac lalu, penyanyi Ning Baizura tertekan kerana terlalu bimbang memikirkan masa depan sebagai penyanyi.

ning baizura tertekan ketika pkp

 

“Dua minggu selepas PKP dikuatkuasakan, saya tertekan. Tawaran menyanyi ada tapi banyak yang terpaksa dibatalkan.”

Menurut Ning, rakan artis lain juga turut meluahkan perasaan yang sama dan mengadu tentang nasib yang menimpa mereka. Namun tetap tabah kerana mengakui keluarga merupakan sumber inspirasi untuk dirinya cekal dan tabah mengharungi cabaran getir ini sebagai anak seni.

“Mujur saya dikelilingi keluarga yang sangat memahami. Dalam menghadapi situasi itu, bagi kami, komunikasi itu penting.”

Tambah Ning, sepanjang PKP, beliau mengambil peluang untuk menambah pengetahuan dengan mempelajari selok belok berkenaan perniagaan di atas talian.

ning baizura tertekan ketika pkp

Ujar penyanyi itu, beliau seronok melihat sesuatu daripada perspektif berbeza. Hal ini kerana, beliau turut menegaskan kepada umum supaya terus berani menghadapi norma baharu.

“Sekarang, doktor pun sudah jadi petani.”

Terdahulu dalam satu kenyataan akhbar, Ning mendedahkan dirinya langsung tidak tergugat meskipun kini ramai penyanyi baharu muncul bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Hal ini kerana, biarpun Ning yang sudah lama tiada album atau single baharu namun rezekinya langsung tidak pernah putus kerana sering diundang menjayakan persembahan untuk majlis korporat.

Sumber: BH Online

June 7th, 2020

Pelakon dan penyanyi, Ning Baizura mengakui dia sebenarnya masih berasa takut untuk berlakon dalam mana-mana filem atau drama bergenre seram.

Menurutnya, masih tiada keberanian untuknya beraksi dalam plot cerita seram kerana menurutnya, dia bimbang tidak dapat mengawal perasaan takut.

Malah, Ning juga pernah berjanji dengan arwah bapanya, Allahyarham Sheikh Hamzah Sheikh Mohamed untuk tidak pernah terlibat dalam mana-mana karya bergenre seram.

Walaupun pernah ditawarkan untuk berlakon dalam filem bergenre berkenaan, dia terpaksa menolak kerana perasaan takut menguasai diri.

“Saya tak boleh nak kawal perasaan takut itu.. lagi pula saya dah berjanji dengan arwah bapa, dia cakap jangan buat cerita hantu. Itu yang dia pesan,”

 

View this post on Instagram

To love someone is to understand each other, laugh together, smile with your heart and trust one another. Loving someone never gives you the right to control them. You can’t force them to love you the way you want. When you truly love someone, you don’t judge them by their past.you just accept them for who they are & what they inspire to be! LOVE UNCONDITIONALLY THEY SAY. During this #CMCO times i hv learned a lot about myself , my family & my friends… It’s not easy!! Please reach out if u need someone to talk to.. I know how u feel if u are alone! It’s okay to cry ? it’s okay to ? laugh it’s okay to admit that you are adjusting to the “New Normal” by the end of the day u must let go and talk to someone!! I am here if u wanna reach out!! #staysafe #staysane #bepositive #movementrestrictionorder #behealthy #speakup #reachout #ningshares

A post shared by Ning Baizura Hamzah Dalton (@ningdalton) on

Ning yang pernah membintangi filem Lady Boss ini pernah menolak untuk membintangi karya berunsur mistik sebanyak dua kali dan mengakui tidak pernah menyukai benda-benda mistik.

Dalam perkembangan terbaru, Ning Baizura bakal tampil dalam filem Mahathir The Journey dan dia akan membawakan watak Datin Paduka Marina Mahathir yang merupakan anak kepada bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Filem yang menelan bajet sebanyak 6 juta ini merupakan karya Profesor Mohamad Hatta Azad Khan dan bakal ditayangkan tidak lama lagi.

Sumber: mStar Online

May 15th, 2020

Berkongsi beberapa keping foto terbaru menerusi laman Instagram, penyanyi berbakat besar, Ning Baizura akui terima terima beberapa komen daripada netizen berkenaan kulit wajahnya yang kini dikatakan semakin mulus dan cerah.

ning baizura kulit cerah

Ning yang terkenal dengan kulit sawo matang itu bagaimanapun turut menjelaskan bahawa kulit wajahnya berubah susulan Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan pada 18 Mac lalu.

Kongsi penyanyi lagu Awan Yang Terpilu itu lagi, tidak melakukan aktiviti sukan di luar rumah menjadi salah satu punca mengapa kulitnya kini berubah menjadi cerah.

View this post on Instagram

banyak orang Tanya ehhh kenapa Ning Baizura , semakin puteh ah- bukan ker kulit dia hitam manis??? sebenarnya saya mmg suka aktiviti bersukan diluar, tapiiiii sbb tak dpt keluar menjalankan aktiviti sukan pd siang hari.. time time PKP ni.. hmmmm letak lighting kuning, filter kuning.. aku masih puteh…. apa nak buat kita ikut paturan… buat masa ni.. saya tak berkulit sawo matang atau hitam manis.. dia in between… so image lari sikit.. 😢 haahahah i hope you guys are staying safe and being happy stay positive.. and keep giving.. insyaallah Allah will bless you and yr loved ones.. so now u know #ilovemyskin

A post shared by Ning Baizura Hamzah Dalton (@ningdalton) on

“Sebenarnya saya mmg suka aktiviti bersukan diluar, tapiiiii sbb tak dpt keluar menjalankan aktiviti sukan pd siang hari.. time time PKP ni.. hmmmm letak lighting kuning, filter kuning.. aku masih puteh,” 

Tambah Ning, beliau kini seakan redha apabila imejnya kini dikatakan sedikit berbeza jika mahu dibandingkan dengan kulitnya dahulu.

Malah, Ning dalam entrinya juga sempat berkata, buat masa sekarang warna kulitnya kini di tengah-tengah antara hitam manis dan sawo matang.

“So image lari sikit.. haahahah I hope you guys are staying safe ang being happy stay positive.. and keep giving.. insyaallah Allah will bless you and yr loved oes.. so now u know #ilovemyskin,” 

ning baizura

Meskipun karier nyanyiannya agak perlahan kebelakangan ini, namun menjengah ke ruangan komen, rata-rata para pengikutnya tetap memuji keayuan dan personaliti Ning yang tidak dimamah usia meskipun kini telah berusia 44 tahun.

April 14th, 2020

Baru-baru ini, viral video memaparkan beberapa orang kanak-kanak ditahan polis kerana keluar dan bermain beramai-ramai sewaktu tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

ning baizura emoji ketawa

Gelagat kanak-kanak itu yang begitu takut “disakat” oleh anggota polis itu dikongsikan oleh beberapa portal popular dan turut mendapat perhatian penyanyi Ning Baizura.

Komen budak-budak miskin siap dengan emoji ketawa

ning baizura hina orang miskin

Namun, komen Ning menimbulkan rasa kurang netizen apabila seakan menghina kanak-kanak tersebut miskin kerana dilihat tidak memakai selipar.

“Tak baik cakap macam tu. Kaya boleh beli kebahagiaan ke?” – Netizen

ning baizura hina orang miskin ning baizura hina orang miskin komen ning baizura

Rata-rata netizen bengang dengan komen kurang sensitif Ning itu yang langsung tidak kelakar dan menghina orang lain.

Kita fikir positif sahaja. Mungkin Ning tiada niat untuk menghina sesiapa dan hanya tersalah menggunakan emoji ketawa.

Sumber Berita : Astro Gempak