August 12th, 2020

Mia Ahmad yang baru-baru ini telah menimang cahaya mata kedua telah mendedahkan nama anak keduanya itu yang diberi nama Iris Binti Izham Tarmizi.

Hanya mempunyai empat huruf, Mia tampil menjelaskan sebab dia memilih nama yang serba ringkas itu kepada peminat di luar sana.

Menurutnya, dia memilih nama tersebut dengan harapan cahaya matanya itu membesar menjadi insan yang bersederhana dalam segala hal.

“Iris Binti Mohd Izham Tarmizi. 4 huruf je nama dia sweet dan simple. Sebenarnya nama abang dia dulu pun nak letak Issa je tapi nak ada signature nama mommy juga la sikit ada huruf S depan. Hehe. Untuk Iris, mommy dan daddy nak nama yang simple. Semoga Iris membesar bersederhana dalam semua benda, dengan izin Allah. Amin,”

Mia berkongsi mengenai perkara tersebut melalui laman instagram miliknya. Dia turut berkata tidak berniat untuk membuka akaun instagram baru khas untuk anak keduanya itu pada ketika ini.

View this post on Instagram

Having a daughter brought life to a part of my heart that I never knew existed. ? . ? : @lilnborn . . ? : @ohbabygirlheadband

A post shared by Mia Ahmad (@mia.ahm4d) on

View this post on Instagram

Salam Aidilfitri everyone. Maaf Zahir & Batin. ? #izhaMiaIssa #raya2020

A post shared by Mia Ahmad (@mia.ahm4d) on

 Sebaliknya, dia akan mengemas kini perkembangan Iris menerusi akaun Instagram milik anak sulungnya iaitu Sayf Issa.

Peminat yang mengikuti perkembangan pelakon dan juga isteri kepada pemain bola sepak Johor Darul Takzim, Izham Termizi itu rata-rata memuji kecomelan wajah anak pelakon tersebut.

Mengimbas kembali, Mia sebelum ini telah selamat melahirkan anak kedua, Iris pada 18 Jun lalu di Hospital Gleaneagles, Kuala Lumpur.

June 26th, 2020

Pelakon Mia Ahmad yang baru-baru ini telah selamat melahirkan cahaya mata kedua memberitahu bahawa pengalaman melahirkan kali ini sangat mencabar memandangkan situasi sekarang di mana dunia berdepan dengan pandemik COVID-19.

Mia atau nama sebenarnya Samihah Ahmad Baderi,32, mengatakan antara ujian yang dihadapi ketika mengandung kali ini adalah apabila dia terpaksa melakukan ujian swab COVID-19 dalam keadaan sarat mengandung.

Walaupun pengalaman melakukan ujian itu baginya agak ‘gerun’ tapi ianya tidaklah seperti di dalam fikirannya. Malah, setelah melahirkan Mia juga masih belum bersedia untuk menerima mana-mana pelawat yang ingin menziarahi dirinya dan bayi yang baru dilahirkan.

View this post on Instagram

??

A post shared by MohdIzhamTarmiziRoslan (@izhamtarmizi24) on

“Antara cabaran melahirkan anak kedua ini, saya kena lakukan ujian swab COVID-19/ Masa mula-mula nak kena lakukan ujian itu, memang rasa takut tapi selepas dah selesai rupa-rupanya ianya sekejap sahaja dan tidaklah seteruk seperti yang disangkakan. Selain itu, susah juga bersalin waktu keadaan macam ni. Orang takut nak datang melawat kita dan kita pun takut nak ajak orang datang tengok,”

Dia yang ketika ditemui mStar online turut berkongsi pengalaman menjaga anak perempuannya itu. Menurutnya, bayinya itu kerap bangun tengah malam dan telah menyebabkan dia tidak mendapatkan rehat yang secukupnya.

View this post on Instagram

Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin??

A post shared by MohdIzhamTarmiziRoslan (@izhamtarmizi24) on

Mia yang juga isteri kepada pemain bola sepak Johor Darul Takzim (JDT) iaitu Mohd Izham Tarmizi kini sedang berpantang di Johor Bahru.

Pasangan ini yang bernikah pada Januari 2017 lalu telah dikurniakan seorang cahaya mata lelaki iaitu Sayf Issa pada September 2018 yang lalu dan menimang cahaya mata perempuan yang belum didedahkan namanya pada bulan Jun tahun ini.

June 19th, 2020

Pelakon jelita Mia Ahmad selamat melahirkan anak keduanya petang semalam apabila berita gembira itu dikongsikan sendiri suaminya Mohd Izham Tarmizi menerusi sebuah posting di Instagram Story miliknya.

mia ahmad selamat bersalin anak kedua

Menurut pemain bola sepak Johor Darul Takzim (JDT) itu, isterinya selamat melahirkan anak kedua mereka pada jam 5.20 petang semalam.

mia ahmad selamat bersalin anak kedua

“Salam, Alhamdulillah isteri saya selamat melahirkan anak kedua kami pada jam 5.20 petang tadi. Terima kasih atas doa kalian semua.”

Bagaimanapun, Izham tidak mendedahkan status jantina anak mereka. Dalam pada itu, Mia juga dilihat memuat naik status berkongsi perkembangan dirinya yang sedang berada di sebuah pusat perubatan bagi menyambut kedatangan cahaya mata keduanya.

mia ahmad selamat bersalin anak kedua

Terdahulu, selepas netizen mula membuat spekulasi dirinya hamil anak kedua adalah apabila Mia mula menggunakan hashtag #BabyMoonInBaliAgain , malah perkara itu turut diakui Mia.

Untuk rekod, Mia mendirikan rumah tangga bersama Izham pada 13 Januari 2017. Hasil perkongsian hidup itu pasangan ini dikurniakan cahaya mata sulung pada 28 September 2018 bernama Sayf Issa.

November 6th, 2019

Sebelum ini, kisah rumah tangga pelakon Mia Ahmad dan penjaga gol JDT, Mohd Izham Tarmizi Roslan, pernah menjadi perhatian ramai apabila dia memadam semua gambar bersama suaminya di Instagram dan memuat naik beberapa kapsyen sedih. Pelbagai spekulasi timbul termasuklah dakwaan suaminya itu berlaku curang.

mia ahmad

Namun, kini Mia mahu membuka lembaran baru dalam perkahwinannya dan enggan lagi memperkatakan mengenai isu curang kerana sudah ‘move on’.

Menurut Mia, dia menganggap perkara buruk yang terjadi itu mempunyai hikmah dan pengajaran tersendiri. Membuatkan dia banyak muhasabah diri.

Saya dan suami alhamdulillah, kami okey dan baik sahaja dan saya bersyukur. Sebenarnya saya dah tak mahu cakap mengenai benda yang dah lepas sebab saya dah move on.

Cuma apa yang saya boleh katakan, jika kita ditimpa satu-satu musibah tu, kita kena banyak muhasabah diri. Mungkin nampak perkara sebegitu tak baik untuk kita, rasa macam kenapa benda macam ini jadi dekat kita… tapi sebenarnya itulah yang terbaik kerana ia perkara yang boleh ajar kita.

mia ahmad

Paling penting, banyakkan muhasabah diri, sabar dan Insyallah serahkan segalanya pada yang berkuasa

Mia dan Izham mendirikan rumah tangga pada 13 Januari 2017 selepas setahun berkenalan. Hasil perkahwinan mereka dikurniakan seorang anak lelaki bernama Saif Issa.

Sumber Berita : mStar Online