October 2nd, 2020

Mengakui pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebelum ini kita telah membuka mindanya, pelakon terkenal, Datuk Fizz Fairuz mendedahkan beliau lebih menghargai sesuatu karya dan hasil pendapatan yang diperoleh dari lakonannya malah tidak ketinggalan menyeru rakan artis supaya tidak membelanjakan wang dengan boros.

"Jangan Dapat Terus Habiskan!" - Fizz Fairuz Nasihat Golongan Artis Buat Simpanan

“Sejak pelaksanaan PKP, banyak perkara yang kita belajar terutamanya dari segi menghargai sesuatu karya dan bayaran ataupun gaji yang diperoleh hasil dari pekerjaan kita. Boleh disimpulkan saya lebih menghargai apa yang diperolehi selama ini, penularan pandemik COVID-19 memang membuka minda saya,”

Menurutnya, golongan artis wajar bersyukur dengan apa yang diperoleh dan mengalakkan golongan ini menggunakan wang hasil dari penglibatan dalam industri hiburan itu dengan cara yang betul.

"Jangan Dapat Terus Habiskan!" - Fizz Fairuz Nasihat Golongan Artis Buat Simpanan

“Bersyukur dengan apa yang ada, dan paling penting, simpanlah duit. jangan ketika dapat duit, terus habiskan. Sekiranya apa-apa berlaku nanti, duit itulah yang akan kita guna semula. Kalau berlaku kesusahan dan tiada duit simpanan, akan adalah artis yang meminta bantuan dari pihak lain seperti yang kita pernah lihat.”

Terdahulu, tular di media sosial apabila Fizz memaklumkan isterinya, Almy Nadia akan menjalani pembedahan batu karang dalam hempedu hari ini selepas menderita sakit tersebut selama sebulan.

"Jangan Dapat Terus Habiskan!" - Fizz Fairuz Nasihat Golongan Artis Buat Simpanan

Malah, ia juga merupakan jalan akhir selepas mereka mencuba pelbagai perubatan lain bagi menyembuhkan penyakit tersebut.

July 8th, 2020

Mendedahkan dirinya mengalami kemurungan apabila rumah tangga yang dibina bersama kakak kepada pengacara terkenal Neelofa iaitu Noor Nabila berantakan sekitar tahun lalu, pelakon Sharnaaz Ahmad akui berat badannya menyusut dengan ketara hingga ditegur beberapa teman rapat.

sharnaaz ahmad akui rakan jauhkan diri ketika rumah tangga diuji

Menurutnya, disebabkan ujian yang dilalui, wujud juga di kangan teman yang bertindak menjauhkan diri daripadanya. Namun, dirinya tetap bersyukur mempunyai rakan yang setia seperti Shukri Yahaya yang tidak pernah meninggalkannya pada saat dirinya hampir rebah.

“Saya baru kenal siapa kawan dan lawan. Rakan masa susah memang tak ramai. Shukri, tidak lari meninggalkan saya. Daripada hari pertama saya ‘teruk’, dia sentiasa berada di belakang saya.”

Dalam pada itu, Sharnaaz juga turut mendedahkan seorang lagi pelakon yang sentiasa berada di sisinya ketika sedang bertarung dengan kemelut rumah tangga adalah Datuk Fizz Fairuz.

sharnaaz ahmad akui rakan jauhkan diri ketika rumah tangga diuji

“Fizz, seorang lagi teman yang tidak pernah menjauhkan diri. Dia tahu macam mana sengsaranya hati berdepan dengan ujian rumah tangga. Fizz risau dan menegur keadaan tubuh saya yang semakin kurus.”

Ujar Sharnaaz lagi, dirinya banyak menghabiskan masa di rumah sahaja ketika berdepan episod sengsara. Malah, turut diakui banyak mendekatkan diri dengan Ilahi bagi memperbaiki rohani.

Mesipun begitu, dirinya tetap bersyukur kerana berjaya pulih daripada kesedihan. Sekiranya gagal mengawal perasaan pada ketika itu, mungkin beliau akan memilih jalan tidak betul seperti mengambil barang terlarang.

sharnaaz ahmad akui rakan jauhkan diri ketika rumah tangga diuji

Bagaimanapun, niatnya yang hanya melakukan apa sahaja demi anaknya Jebat Jayden, Sharnaaz dikhabarkan semakin kuat untuk berjuang dan berusaha melawan untuk mendapatkan apa yang dikehendakinya sejak kecil lagi.

Untuk rekod, Shaarnaz dan Nabila telah melangsungkan perkahwinan pada 31 Mac 2017. Hasil perkongsian hidup tersebut, pasangan ini dikurniakan seorang cahaya mata lelaki.

Sumber: BH Online

June 8th, 2020

Berita berkenaan bantuan khas yang disalurkan oleh kerajaan untuk sektor seni, budaya dan hiburan yang bernilai RM225 juta dalam tempoh tiga bulan mendapat perhatian pelakon berbakat besar Datuk Fizz Fairuz ketika ini.

fizz fairuz dana rm225 juta

Menurutnya, dengan wujudnya bantuan ini, drinya berharap agar bantuan tsebut diagihkan sevara adil dan bukan hanya diberikan kepada orang yang sama sahaja.

Tambahnya lagi, ramai lagi insan seni yang memerlukan bantuan malah sebelum ini rungutan mereka bagai enggan dilayan mana-mana pihak.

View this post on Instagram

Prihatin,prihatin jgk… jgn asyik bagi kat org yg sama je,ramai lagi yg memerlukan.. hope keadilan lah disitu ye.. sebab sblom ni,mcm2 rungutan dr anak seni tak dpt .. alasan mcm2 .. hope kita sama adil ok.. mari kita tonton sama2.. hahahaha..

A post shared by Dfizzfairuz 🇲🇾 (@fizzfairuzofficial) on

“Hope keadilan lah disitu ye.. sebab sblom ni,mcm2 rungutan dr anak seni tak dpt .. alasan mcm2.”

Menerusi posting di laman Instagramnya, suami kepada pelakon Datin Almy Nadia ini sempat memuat naik paparan skrin artikel bertajuk Dana RM225 bukti kerajaan prihatin nasib anak seni.

Bantuan berkenaan terkandung dalam pembentangan Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek yang diumumkan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Jumaat lalu.

fizz fairuz dana rm225 juta

ia juga merupakan usaha kerajaan dalam melaksanakan program dan menyediakan kemudahan kewangan bagi pelan pemulihan industry kreatif dan seni.

Amun, menurut Zakaria Abd Hamid selaku Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), mekanisme penyaluran bantuan khas masih belum diwujudkan.

Menjengah ke ruangan komen, entri berkenaan dihujani pelbagai reaksi dalam para netizen di laman berkenaan, malah wujud segelintir pengikutnya seakan bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan Fizz berkenaan hal tersebut.

Sumber: mStar

May 30th, 2020

Meskipun wujud segelintir netizen mencadangkan pelakon Almy Nadia berhenti melakukan ulasan produk makanan di laman sosialnya selepas mengetahui dirinya telah dua kali mengalami keguguran, namun Almy menafikan perkara itu menjadi punca kandungannya gugur.

kandungan almy nadia gugur

Katanya, suami dan anak-anak kini akan mengambil alih tugas berkenaan ketika ini malah tidak menolak untuk meneruskan aktiviti itu selepas kembali sihat nanti.

Menurut Almy, beliau menganggap apa yang dilakukan selama ini merupakan satu tanggungjawab dan punca rezeki untuk keluarganya.

“Kalau saya tak buat, suami saya akan ambil alih sebab itu amanah Allah dan juga rezeki untuk anak-anak saya.”

Almy bagaimanapun turut menyatakan mungkin ada jenis makanan yang dirinya tidak boleh mencuba.

“Mungkin ada jenis makanan yang saya tak boleh cuba, tapi suami dan anak-anak saya boleh buat.”

Khamis lalu, selepas mengalami keguguran kandungan yang baru berusia enam minggu, Almy telah selamat menjalani pembedahan mencuci rahim.

kandungan almy nadia gugur

Tambah Almy, beliau dikhabarkan telah cuba untuk menyelamatkan kandungan tersebut namun gagal apabila bahagian kantung bayinya luka dan menyebabkan pendarahan.

“Luka itu semakin lama semakin besar dan pendarahan yang banyak tapi saya tak sakit pun.”

Ujar Almy, beliau tidak berasa sedih atau tekilan kerana percaya aka nada rezeki yang lebih baik untuk dirinya dan keluarga.

Untuk rekod, Almy dan suaminya Fizz Fairuz telah mendirikan rumah tangga pada tahun 2014. Pasangan ini dikurniakan tiga cahaya mata perempuan iaitu Nur Afrina Arianna, Nur Afrina Aurora, Nur Afrina Ayra dan seorang anak angkat iaitu Nur Afrina Darwisyah.

Sumber: mStar