November 22nd, 2010

kutipan filem estet

Terbayang kami muka Mamat Khalid selepas melihat kutipan filem Estet yang dicanang-canang sepatutnya menjadi filem terbaik FFM baru-baru ini. Hanya mampu mengutip RM500,000 sahaja selepas 2 minggu. Kalah tue dengan filem Magika yang dikatakannya tidak layak memegang title filem terbaik. Rasanya Magika lepas 2 minggu kutipannya dekat tiga empat juta jugak.

Maka timbullah persoalannya. Adakah filem Estet sememangnya indah khabar dari rupa? Atau sebenarnya filem Estet memang bagus tetapi rakyat Malaysia (terutamanya Melayu) tak minat menonton filem sebagus ini? Atau promosi yang dilakukan untuk filem 2 Alam tidak mencukupi?

Kami masih tidak sempat menonton filem Estet jadi kami tak dapat simpulkan sama ada best atau tidak filem ini. Kami baca review pun banyak yang berbelah bahagi. Ada yang kata best. Ada yang kata filem ini hancur. Ada yang kata filem ini lebih layak menang filem terbaik FFM. Dan ada yang kata memang patut pun filem ini tak menang. Kesimpulannya, banyak pendapat yang berbelah bahagi.

Apa pun selaku pembuat filem, semestinya kutipan yang amat rendah ini sangat mengecewakan Mamat Khalid. Kalau hari itu merajuk taknak masuk pertandingan FFM lagi, harap-harap tak lah merajuk sampai tak nak buat filem lagi. Kalau orang tak nak tonton filem kita, maknanya ada sesuatu yang tak ken. Kena fikirkan balik.

Apa yang kami perhatikan, penonton filem Melayu ini suka tengok filem yang ada unsur kekeluargaan dan ringan. Diorang taknak filem yang kena fikir-fikir sangat. Sebab itulah kot filem macam Magika, Adnan Sempit dan Papadom berjaya. Filem diorang boleh relate dengan kehidupan seharian penonton filem dan tak pening kepala memikirkan. Tak gitu?

November 8th, 2010

ffm23

Sebenarnya kami taknak tulis mengenai kemelut Festival Filem Malaysia yang ke 23 baru-baru ini. Rasanya semua orang pun tahu siapa yang jadi pemenangnya. Namun sehingga hari ini, kira-kira hampir sebulan keputusan diumumkan, masih ramai lagi yang tak berpuas hati dan kecewa dengan senarai pemenang.

Yang paling jelas bengang sudah tentu Ahmad Idham, Mamat Khalid dan Farid Kamil yang masing-masing meluahkan rasa tidak puas hati dengan pemenang bagi Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik. Di mata kami, kami nampak Mamat Khalid tersangatlah kecewa dengan kekalahan filem Estet di tangan filem Magika dalam kategori Filem Terbaik. Mungkin agaknya Mamat Khalid terover confidence dengan filemnya.

Kami tak tengok lagi filem Estet so kami tak berani nak komen apa-apa. Kami dah tengok filem Magika dan rasanya filem Magika sememangnya lain daripada yang lain. Ada unsur-unsur sejarah, ada unsur-unsur muzikal dan paling penting kami tak rasa membazir mengeluarkan duit menonton filem Magika. Antara filem Melayu yang not bad dari pandangan kami.

Pandangan kami, adat bertanding sudah tentulah ada menang dan ada kalah. Janganlah bila kita kalah, kita nak menyalahkan orang lain pulak. Mungkin ada sesuatu dalam filem kita, arahan kita, susunan muzik kita ataupun mutu lakonan yang menyebabkan pihak juri tidak memilih kita sebagai pemenang.

Kalau setiap kemenangan dipertikaikan, itu menunjukkan kurangnya sikap professional kita. Kita pun tahu juri bukannya orang yang sempurna. Mereka pun ada preference mereka yang sendiri. Rasanya kalau nak menang sangat, apa kata kita sendiri buat festival filem sendiri dan kita sendiri yang jadi juri. Confirm semua anugerah pun kita akan bolot.

Apa pun sebenarnya kami suka dan terharu dengan keprihatinan mereka-mereka yang menunjukkan rasa tidak puas hati dengan keputusan pengadil FFM23. Bukan apa, sekurang-kurangnya nampak masih ada yang sayang dan prihatin tentang industri filem tempatan. Sekurang-kurangnya bila selalu keluar suratkhabar pasal isu ini, masyarakat kita akan terasa nak pergi tengok filem tersebut untuk membuat penilaian sendiri.

Apa pun, kita tunggu FFM24 tahun depan. Mungkin ada berita baik untuk mereka yang kalah tahu ini. Siapa yang tahu kan?

P.S: Ini hanya pandangan peribadi saya sebagai seorang yang mendapat info daripada suratkhabar sahaja. Kalau ada salah silap harap maafkan. Hidup filem Malaysia ~~~

P.P.S: Kesian kat kambing seekor ini.

October 28th, 2010

lisa surihani

Tak terlambat rasanya untuk kami di BeautifulNara mengucapkan jutaan tahniah kepada Lisa Surihani atas kejayaannya merangkul Anugerah Pelakon Wanita Terbaik di Festival Filem Malaysia ke 23. Harap-harap kejayaan ini tidak akan membutakan mata Lisa Surihani sebaliknya akan terus berusaha untuk memantapkan lagi lakonannya.

Ikhlas kami cakap, lakonan Lisa belum mencapai satu tahap yang boleh dibanggakan. Tapi tak apa, perlahan-lahan baiki mutu lakonan dan yang paling penting jangan lupakan peminat. Kalau boleh sekali sekala amiklah watak yang mencabar sedikit. Nak jugak tengok lakonan Lisa diuji dengan watak-watak lain daripada biasa.

Apa pun buat peminat Lisa, enjoy gambar-gambar Lisa Surihani serba hijau di FFM23 dengan membaca artikel ini sepenuhnya. Gambar kesemuanya diambil dari Facebook Lisa Surihani.

lisa surihani

lisa surihani

lisa surihani

lisa surihani

lisa surihani

October 28th, 2010

fauziah gaus

Cun gila seh gambar Fauziah Gous di malam Festival Filem Malaysia 23. Cair hati kami melihatnya. Fauziah Gous ini dah la tinggi orangnya. Lepas itu pakai dress yang memang sesuai dengan bodynya. Confirm ramai yang terpikat dengan kecantikannya malam tersebut. Kalau kitorang pergi pun confirm cair gile beb. Tak gitu?

Oh ye baru-baru ini Fauziah Gous ada kata yang dia tak rela berkemban dalam filem. Katanya dia tak mahu menjaja tubuhnya. Kami suka dengan pendiriannya. Jangan diperkotak-katikkan oleh skrip filem sampai sanggup dedah tubuh badan sana sini. Badan kita kenalah kita yang jaga kan?

Lagi gambar Fauziah Gous di malam FFM23 dengan membaca artikel ini sepenuhnya.Kredit gambar kepada Budiey.

P.S: Kental dan pejal sungguh payudara wanita ini.

fauziah gaus

fauziah gaus

fauziah gaus

fauziah gaus