January 29th, 2019

Bekas anggota kumpulan nasyid Inteam, Suhaimi Saad sebelum ini pernah tular dengan pendiriannya yang menolak suntikan vaksin. Kali ini, beliau sekali lagi dikecam netizen apabila langsung tidak menghantar anak-anaknya ke sekolah.

Memang agak pelik, kerana pada lazimnya, ibu bapa pasti akan mementingkan pelajaran anak-anak demi menjamin masa depan mereka.

Mungkin tidak tahan terus dikritik, Suhaimi menerusi akaun Facebooknya tampil memberikan penjelasan mengapa anak-anaknya tidak bersekolah. Antara kata-katanya ialah, pergi ke sekolah tidak semestinya menjamin kepandaian seseorang.

Memang jarang berlaku kes sebegini, namun mungkin Suhaimi merasakan ini adalah yang terbaik buat anak-anaknya.

Sumber Berita : Mosus

July 31st, 2017

Pertussis/whooping cough atau dalam bahasa Melayunya, batuk kokol adalah salah satu penyakit amat menyeksakan. Batuk ini kalau kena, bukan main-main. Batuk tak berhenti-henti sampai tak sempat ambil nafas. Baru-baru ini Abang Nara ada tertengok satu video di Facebook di mana seorang bayi batuk tidak berhenti-henti sampai biru lidah akibat penyakit ini.

Sedih kan tengok? Rasa sebak dada Abang Nara melihat keadaan bayi ini. Lagi sebak sebab penyakit batuk kokol ini kalau dapat suntikan vaksin memang boleh dicegah dengan suntikan vaksin. Kalau dulu memang dah lama tak ada batuk kokol ini, namun kewujudan golongan ibu bapa yang anti-vaksin menyebabkan ia hadir kembali.

Picture1

Cubalah bayangkan sekiranya anak anda terkena penyakit Pertussis ini. Batuk tak henti-henti. Takkan tak sedih melihat nasib anak anda? Masih belum terlewat untuk anda membuat perkara yang betul demi anak anda. Lengkapkan imunisasi anak anda hari ini juga. #LengkapkanImunisasi #JanganLupaCucuk. Sumber Facebook Taufiq Razif.

July 13th, 2017

Abang Nara adalah golongan pro-vaksin dan paling membenci ibu bapa anti-vaksin. Sudahlah membahayakan kesihatan anaknya sendiri, tindakan ibu bapa anti-vaksin ini turut memberikan impak kepada masyarakat. Kebelakangan ini, pelbagai penyakit seperti difteria dan tibi yang sudah lama tiada kerana pengambilan vaksin yang sempurna muncul (herd immunity) telah muncul kembali kerana kewujudan golongan anti-vaksin ini.

anti vaksin

Golongan ibu-bapa anti vaksin ini memang keras kepala. Walaupun sudah diberikan pelbagai fakta mereka tetap yakin dengan “ilmu” Google mereka. Mungkin selepas membaca perkongsian daripada Doktor Taufiq Razif di bawah, hati mereka akan terbuka untuk menyermpunakan suntikan imunisasi buat anak mereka. #LengkapkanImunisasi #JanganLupaCucuk

Saya paling hiba kalau ada ibu bapa yang tolak vaksin untuk anak-anaknya. Baru-baru ini saja pun, ada kes seorang ibu berusia 40 tahun yang hilang dua orang anaknya serentak akibat difteria. Penyakit ini boleh dielakkan jika majoriti ibu bapa di Malaysia bersatu untuk melindungi anak masing-masing dengan vaksin.

Pada mulanya, si abang yang berumur dua tahun yang meninggal dunia. Seminggu selepas itu, adiknya yang berumur 11 bulan pula meninggal dunia. Sudahlah meninggal dunia dalam diam saja. Kejutkan dia dari tidur, tak bangun bangun. Rupa-rupanya sudah meninggal! Inna lillahi wa inna ilayhi raji’un.

Bayangkan seorang ibu yang terpaksa menanggung kesedihan yang amat dahsyat ini. Bagi seorang ibu, tiada kesedihan yang lebih dahsyat dari kematian si anak. Kalau kematian suami, biasanya perempuan boleh tanggung lagi sebab suami diikat dengan ikatan akad sahaja. Kesedihan bila melibatkan kematian anak ini adalah jauh berbeza kerana anak ini diikat dengan ikatan darah dan daging si ibu itu sendiri.

Bayangkan kesalahan itu sebenarnya ditanggung oleh golongan ibu yang tidak mahu menvaksikan anak-anaknya hanya kerana lebih percayakan ‘Doktor Google’ dan ‘Doktor Facebook’. Penyakit dahsyat ini kembali merebak dengan laju di dalam negara kita ini berpunca daripada golongan ibu yang tidak mahu vaksinkan anak-anaknya.

Semakin sikit anak yang tidak divaksin dalam suatu komuniti, maka semakin cepat sesuatu penyakit itu meletus (outbreak). Selama ini saya cuma jumpa penyakit ini di Indonesia sahaja. Belum pernah lagi dengar kes difteria di Malaysia sebelum ini.

Saya bukan apa, saya pernah menyaksikan sendiri betapa seksanya pesakit yang terkena penyakit difteria ini. Cuba tengok komplikasi yang boleh muncul daripada difteria ini.

1. Saluran pernafasan boleh tertutup. Anak kita boleh mati sebab sesak nafas. Mati sesak nafas adalah mati yang perlahan-lahan dan sangat kejam! (Airway blockage)

2. Bila benda putih (pseudomembrane) dalam tekak itu tiba-tiba terjatuh dan tertelan, racun di dalamnya boleh merosakkan otot jantung anak kita (myorcarditis)

3. Selepas itu, boleh terjadi juga kerosakan saraf (neuropathy)

4. Anak kita juga boleh terkena jangkitan paru-paru (pneumonia).

Sebab dalam selaput putih itu ada toksin yang sangat-sangat mengancam nyawa si comel bila tertelan. Boleh jadi masa anak itu sedang tidur, selaput itu tiba-tiba meluncur turun. Sangat berbahaya!

Tolong, tolong sangat pada ibu bapa yang ada anak yang belum divaksinkan secara sempurna, tolonglah sempurnakan vaksin mereka. Jangan percaya pada Google atau internet kerana yang merawatnya adalah kami, para doktor. Kerana yang menyaksikan kematian mereka adalah kami, para doktor.

P/S: Anak yang tidak divaksin akan terdedah dengan penyakit yang mengerikan seperti batuk kokol.batuk seratus hari (pertussis), kancing gigi (tetanus), campak, demam kepialu (typhoid fever), jangkitan pada otak (meningitis) dan bermacam-macam lagi penyakit yang mematikan. Tolong ingatkan keluarga kita yang lain juga ya.

vaksin

Semoga perkongsian daripada Doktor Taufiq Razif ini akan menjentik hati para ibu bapa anti-vaksin. Sedarlah, insaflah dan berubahlah. Masih belum terlewat untuk anda membuat perkara yang betul demi anak anda. Lengkapkan imunisasi anak anda hari ini juga. #LengkapkanImunisasi #JanganLupaCucuk

June 29th, 2016

Abang Nara bab-bab vaksin ini memang tak ada kompromi. Bagi Abang Nara, mereka yang anti vaksin ini wajar dikenakan hukuman seperti penjara, sebat dan juga denda. Lagi satu yang anti vaksin ini selalunya berlagak lagi Islamik daripada mereka yang ambil vaksin. Kononnya anti vaksin ini lebih tawakal, lebih amalkan cara hidup Nabi, lebih pasrah, lebih redha, lebih kuat iman di dada.
ina naimDan yang Abang Nara tak boleh tahan, golongan anti vaksin ini dengan selambanya mempertahankan pilihan mereka dengan ayat-ayat yang penuh Islamik. Kononnya kebergantungan dia kepada Allah paling tinggi. Tahap tawakal dia paling hebat. Contohnya suami Ina Naim, Suhaimi Saad ini. Pergh ayat dia memang dasyat. Ayat sebeginilah yang selalu digunakan oleh anti vaksin satu Malaysia.

anti vaksin ina naim

Baca lagi ayat penuh ketawakalan dia. Memang tinggi iman Suhaimi Saad nie.

vaksin

Sebenarnya vaksin ini sama jugalah macam korang bagi kurma ke, susu ibu ke, habbatus sauda ke. Ia adalah satu usaha untuk mencegah penyakit. Kalau betul tahap tawakal tinggi, tak payah bagi anak makan apa-apa. Allah pasti akan tolong punya kasi kenyang anak anda. Tak gitu?

vaksin

Status Suhaimi Saad ini rasanya telah pun dipadamkan. Namun orang sebegini harus kita tentang kerana merosakkan masyarakat. Kalau anda anti vaksin, senyap-senyap dan tak perlu sebarkan fahaman anda. Malah Abang Nara cadangkan agar anak-anak anda juga dihalang daripada bergaul dengan anak-anak kami yang vaksin ini. Tak pasal-pasal penyakit berjangkit kena kat anak kami. Kalau boleh tolong pindah dari Malaysia dan pergi ke negara yang menerima anda sebagai seorang anti vaksin. Terima kasih.

ramadhan P.S: Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi sebelum promosi Ramadhan daripada Ryaniez Moments Photography akan tamat. Memang tak boleh dapat harga RM1111 untuk bidikan jurugambar profesional di hari perkahwinan anda. Promosi ini hanya ada setahun sekali, jadi cepatlah rebut peluang ini. Terus hubungi 016-556-4408 atau LIKE Facebook Ryaniez Moments Photography untuk maklumat lanjut.