September 28th, 2020

Mendirikan rumah tangga sejak tahun 2013, namun sering saja terpalit kontroversi mengenai kehidupan rumah tangga yang sering bergoyah telah membuatkan penyanyi Datin Alyah hampir berputus asa dalam mempertahankan mahligai yang dibina.

Ujar Datin Alyah atau nama sebenarnya Noor Hasliah Abu Hassan, 39, dia sememangnya sedar ada pihak tertentu yang tidak senang dengan pekahwinannya bersama Daruk Ramli MS.

Malah, tambahnya lagi, memanf ada yang ‘menunggu’ rumah tangga mereka berpecah belah dan bercerai berai.

Namun, menurut Alyah, dia enggan membiarkan perkara ini daripada terus berlanjutan dan telah mengambil inisiatif bersama suaminya yang juga komposer terkenal itu untuk mula belajar mendalami ilmu agama dan saling memperbaiki diri masing-masing dalam usaha menguatkan lagi hubungan mereka sebagai suami isteri.

 

View this post on Instagram

 

Kenal tak mamat blakang tu?? Memang jarang nampakla dia dgn saya ? Kita orng selalu calling calling je.Jumpa pon senyap senyap shhhhhhhhhh jgn bilang syiapa syiapa ? Tahun ni sempena birthday dia saya nak buat pengakuan.Sebenarnya ni laaa skandal saya slama ni….??? Memang dia tak pernah letak pic saya dlm ig dia dah nama pon skandal…hehehe Tapi dlm fon dia byk tau pic saya sampai muntah dia tengok…?????? (Cerita kat atas tu gurau je jgn serious sgt) Happy working peeps Apa apa pon jgn lupa dapatkan perfume saya tau…mesra solat & wuduk @alyahfragrance @alyahfragrance @alyahfragrance ??? 011 28943516 zetty

A post shared by Alyah Abu Hasan (@alyah81) on

“Berubah dua-dua pihak. Dulu pernah satu waktu rasa kita sudah tiada jodoh dah.. macam memaksa diri sendiri. Ini pengalaman saya sendiri sebelum ni, rumah tangga ada up and down. Orang dekat luar pun get ready ja. bukan semua orang suka kita dan perkahwinan kita..”

Dalam pada itu, dia yang ditemui ketika majlis pengenalan duta produk Zafesha Simply di Hotel Dorsett, Putrajaya, sabtu lalu turut mempunyai perancangan untuk bersara daripada dunia seni dalam masa beberapa tahun lagi kerana ingin memberi laluan untuk mendapatkan zuriat.

 

View this post on Instagram

 

Salam jumaat Buat apa je tu???

A post shared by Alyah Abu Hasan (@alyah81) on

Dia turut menjelaskan bahawa mempunyai perancangan untuk mendapatkan cahaya mata melalui proses rawatan kesuburan In-Vitri Fertilisation (IVF) tidak lama lagi.

“Selagi saya beri komitmen sepenuhnya pada karier seni, mungkin saya tak dapat nak berusaha untuk menambah ahli keluarga. Saya memang ada perancangan untuk lakukan rawatan kesuburan IVF.” – Datin Nur Alyah

Sumber : mStar Online

November 12th, 2019

Bukan mudah sebenarnya untuk melihat penyanyi Datin Alyah dan suaminya, Datuk Ramli MS dalam satu program yang sama. Jadi, apabila Alyah muncul sebagai penyanyi jemputan di konsert Gegar Vaganza minggu lalu, ramai peminat yang teruja dan kalau boleh mahu dia terus menemani suaminya itu sepanjang program tersebut berlangsung.

alyah biadab

Namun, ada seorang individu meluahkan rasa tidak puas hati dan mempersoalkan tindakan Alyah yang pulang lebih awal sebelum konsert berakhir dan menyifatkan penyanyi itu sebagai biadab kerana pulang ketika peserta GV 6 sedang membuat persembahan.

Tidak hanya berdiam diri, Alyah tampil membalas komen melampau itu dan menjelaskan dia mempunyai urusan lain yang harus diselesaikan dan turut menegaskan kemunculannya dalam rancangan berkenaan hanya sekadar memenuhi undangan persembahan untuk segmen pembukaan.

alyah biadabdatin alyahSejujurnya tiada salah pun jika Alyah hendak pulang lebih awal kerana mempunyai alasan munasabah dan komitmen lain, apa yang penting tugasnya pada malam konsert GV itu sudah pun dilaksanakan. Janganlah terlalu terburu-buru menghukum orang lain.

Sumber Berita : mStar Online

December 4th, 2018

Tindakan penyanyi Datin Alyah yang didakwa sengaja ingin aibkan suaminya dengan meninggalkan komen berbaur sindiran menimbulkan pelbagai spekulasi termasuklah mengenai status rumah tangganya bersama Datuk Ramli MS.

Adakah mereka mempunyai masalah sehingga Alyah pernah memuat naik kenyataan tidak mahu hidup dalam kepura-puraan lagi.

Tidak mahu isu lebih besar timbul, Alyah menjelaskan niat asal beliau memberikan komen tersebut hanya sekadar gurauan semata-mata. Namun, komen seorang wanita yang membuat tuduhan terhadap dirinya membuatkan Alyah ‘naik hantu’ dan akhirnya tercetus perbalahan.

Sejujurnya, kami memang ada isu sedikit dan komen saya itu asalnya hanya bergurau tetapi bila ada satu komen balas daripada seorang wanita tidak dikenali membuatkan ia jadi berpanjangan dan saya hilang sabar.

Dia tak tahu apa-apa tetapi sibuk nak komen dalam tu. Dia nasihatkan kita, bila kita nasihat dia, dia bising pula. Dia masuk ruangan kita kemudian lemparkan kata-kata hinaan. Saya balas komen dia empat kali sahaja tapi dia terus memanjangkan komen dan berterusan tag nama saya di situ.

Jika diikutkan kata hati, Alyah sudah mahu mengambil tindakan menyaman wanita berkenaan tetapi merasa kasihan saat mengetahui wanita itu sebenarnya seorang ibu tunggal.

Menjawab perihal rumah tangganya, Alyah memberitahu beliau masih lagi bersama Ramli MS cuma enggan lagi bercerita lebih lanjut mengenainya.

Sumber Berita : mStar Online

November 22nd, 2018

Meninggalkan komen berbaur sindiran di akaun Instagram Datuk Ramli MS sehingga mencetuskan pelbagai spekulasi, penyanyi Datin Alyah tampil menjelaskan beliau tidak mempunyai sebarang niat untuk mengaibkan suaminya itu seperti yang disangka ramai.

Menyifatkan apa yang berlaku adalah perkara paling buruk yang beliau hadapi sepanjang tahun ini, Alyah pada masa yang sama memohon maaf sekiranya beliau ada mengguris hati mana-mana pihak.

Terus-terang Alyah sudah penat untuk menjawab segala persoalan berkaitan rumah tangganya dan menegaskan beliau enggan memberikan sebarang komen mengenainya lagi.

Lumrah melayari bahtera rumah tangga, ada kalanya akan ada ketidaksefahaman antara suami dan isteri. Namun, janganlah biar ia berlarutan. Harapnya Alyah akan kekal sabar dan tabah.