Surat Terbuka Buat Abby Abadi Daripada Pembaca BeautifulNara

Hiburan

Surat Terbuka Buat Abby Abadi Daripada Pembaca BeautifulNara

Seminggu dua ini topik perbualan hangat antara Abang Nara dan rakan-rakan ialah mengenai kontroversi yang melanda Abby Abadi dan bekas mufti Perlis, Dr. Asri. Ada macam-macam pendapat yang diberikan oleh kawan-kawan Abang Nara. Memang hot dan menarik juga perbincangan yang terjadi antara kami.

abby abadi

Advertisement

Dan semalam Abang Nara menerima sepucuk email daripada pembaca BeautifulNara yang berkongsi pendapatnya mengenai pendapat Abby Abadi. Pendapat yang diberikan memang menarik sehingga membuatkan Abang Nara terasa ingin berkongsi dengan anda semua. Berikut ialah email yang dikirim:-

Assalamualaikum…

Beberapa isu melibatkan kak Abby Abadi akhir2 ini buat saya terpanggil utk menyampaikan pandangan ini. Apa2 pun, saya sbg pemerhati tetap bersyukur atas perubahan kak Abby dari segi imejnya dan semoga dpt mengekalkan perubahan itu, insyaAllah.

Saya hanya ingin menyentuh ttg insiden di Twitter di mana kak Abby telah mencelah tweet yg ditulis oleh Dr Asri.

Dr Asri sebagaimana juga mufti dan ustaz2 lain di Msia, adalah org2 yg “ahli” dlm bidang agama. Dlm Islam, kita dituntut untuk bersikap malu & hormat kepada golongan alim ulama’ seperti mereka kerana Nabi menggelarkan mereka sebagai pewaris baginda –.> pewaris ilmu-ilmu kenabian.

Pesanan saya utk kak Abby, apabila seseorg berilmu seperti Dr Asri mahupun mana2 alim ulama lain mengeluarkan sesuatu pendapat dan kita sbg org biasa merasa tidak jelas dgn pendapat itu, janganlah kita terlalu lekas ‘menjawab’ apatah lagi terus mengatakan ustaz itu sedang mempersoalkan hukum hakam Allah. Utk pengetahuan kak Abby, sedangkan sesama alim ulama pun mereka sentiasa mengelak utk menegur pendapat masing2 secara terbuka, sikap berhati-hati ini diambil supaya tidak menimbulkan aib atau rasa malu kpd rakan seperjuangan dlm urusan dakwah. Jika perlu pun menegur atau berbahas, mereka melakukan nya secara tersembunyi sehingga org ramai pun tidak tahu bhw mereka berselisih dlm sesuatu perkara. Maniskan adab2 dlm Islam?

Jika kak Abby merasa kabur dgn kenyataan Dr Asri itu, adalah lebih manis utk kak Abby berdiam diri dahulu dan bertanya kepada mana2 alim ulama’ lain jika mereka lebih faham dgn apa yg cuba disampaikan Dr Asri. Jika tidak dpt ditunggu-tunggu lg, bolehlah brtanya direct kpd Dr sendiri tetapi dgn ayat yg sgt berhikmah dan ringkas sahaja seperti “Saya kurang faham dgn persoalan Dr…sudi kah diperjelaskan lagi…”, fullstop. Tidak perlu kita menambah-nambah dgn andaian spt ustaz itu mempersoal hukum Allah, menolak Al Quran dan sunnah etc…After all, alim ulama lah yg siang malam berdoa dan bersolat malam meminta spy KITA semua semakin dekat dgn agama…

Akhir kata, biarlah kita berbicara dgn mereka dgn penuh adab…bayangkanlah jika sesama ulama pun mereka tidak bertikam lidah atau menyindir pendapat masing2 di hadapan khalayak ramai, maka apatah lg kita yg ilmunya masih jauh sgt lg utk mencelah tanpa muqaddimah yg baik…

Fyi kak Abby, saya sendiri sering mengikuti tulisan Dr Zaharuddin & Ustaz Azhar Idrus, dan saya ada perasan yg adakalanya sesetengah pendapat mereka sedikit berbeza dgn ustaz A atau ustaz B tetapi apabila menghuraikannya, mereka tidak akan merendahkan pendapat ustaz lain. Sbg contoh, Dr Zaharuddin gemar menulis “saya bersangka baik terhadap pendapat ustaz xxx, mungkin saya yg tidak jelas dgn maksud beliau dan bukannya kesilapan di pihak beliau”). Ini lah manisnya hubungan sesama alim ulama dlm Islam

Sampai di sini dulu surat saya, semoga kita semua dpt ambil iktibar drpd insiden ini. Apabila kita baru ‘berhijrah’, mmg semangat kita cukup tinggi (saya sndiri prnah melaluinya) sehingga kita lupa bhw suatu ketika dulu kita pun pernah ambil separuh2 saja dari Al Quran dan Sunnah…maka……………..eloklah jika kita lebih byk mendiamkan diri dahulu dan cuba belajar lg ilmu-ilmu fiqah, akidah sirah dll kerana keutamaan mempelajari hal2 itu adalah lebih besar di sisi Allah (utk yg baru berubah spt kita) berbanding berbahas dlm keadaan kita sendiri masih kabur2 dgn byk perkara…

Ada betulnya pendapat si pembaca yang tidak mahu dikenali ini. Apa pula kata anda?

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

206 Comments

  1. alias azizudin

    September 8, 2012 at 1:02 pm

    1. Datuk Mufti Sabah menceritakan sedikit sebanyak tentang sikap Mufti Perlis khususnya dalam Mesyuarat Majlis Fatwa Kebangsaan. Katanya, Dr Asri min juhala’ wa qillatil Adab. Contohnya, apabila berbahas sesuatu permasalahan Dr Asri tidak menggunakan disiplin ilmu yang benar dan jelas. Dr Asri juga tidak meraikan pandangan panel lain. Demikian pendapat dan ulasannya.

    Beliau menceritakan lagi bahawa pernah satu ketika, Dr Asri bertikam lidah dengan Dr Hayyi Shukor berhubung masalah solat kanak-kanak dibelakang saf. Dr Asri dengan keras mengatakan bahawa amalan ini adalah tafsiran sempit agama. Bahkan menganggapnya sebagai amalan khurafat yang disandarkan kepada feqah. Beliau berhujah membawa beberapa potong hadis. Tetapi hujah Dr Asri kemudiannya disangkal oleh Dr Hayyi yang membawa pandangan Imam Nawawi bersumberkan pelbagai dalil. Khususnya dari Sunan Abu Daud dan menjadi amalan mazhab al-Shafi’iyy.

    Namun Dr Asri tetap berkeras dengan pendapatnya dan cuba berhujah menggunakan qiyas. Dakwanya, kulup kanak2 itu sama dengan najis orang dewasa dalam perut. Benarkah begitu? Dato’ Soleh Hj Ahmad memberitahu saya bahawa kiasan Dr Asri tidak mencukupi syarat qiyas, kiasan beliau boleh disifatkan sebagai : qiyas ma’a al-Fariq.

    Berasaskan senario di atas, Dato Mufti Sabah bertekad untuk membatalkan ceramahnya. Tetapi Mufti Perlis khabarnya berjaya juga dibawa masuk ke Sabah secara senyap dan menyampaikan ceramah dirumah individu tertentu secara tertutup. Dato’ Mufti Sabah jelas kecewa dengan sikap Mufti Perlis setelah mengetahui tindakannya itu. Beliau menyifatkan Mufti Perlis sebagai ‘budak tak tahu malu’. Masya Allah, bagi saya perkara ini tidak seharusnya berlaku. Apatah lagi melibatkan seorang Mufti Sarjana.

    2. Dato’ Abd Rahman bin Hj Othman, Mufti Pahang juga tidak berkenan untuk menerima kunjungan Dr Asri ke sana. Buktinya, dalam 2-3 bulan yang lepas, Dr Asri dijadualkan bakal menyampaikan ceramah akidah di sebuah surau, Kg Sungai Ular, Kuantan, Pahang. Tetapi ceramah itu dibatalkan serta-merta atas arahan SS Dato’ Mufti Pahang. Alasannya, pandangan yang dilontarkan Dr Asri dikatakan banyak menghuru-hara fahaman, pegangan dan amalan umat Islam disana.

    Justeru, mereka menyimpulkan adalah lebih baik Dr Asri tidak dibenarkan memasuki Pahang. Di samping itu, pihak pejabat Mufti juga membayangkan bahawa mana-mana pihak yang menyebarkan fahaman ekstrem Wahhabi dan memecahbelahkan umat Islam bakal dikategorikan sebagai pengancam keselamatan negara. Dan boleh diklasifikasikan dalam kesalahan ISA. Pejabat Mufti Pahang juga telah menjelaskan identiti Wahhabi dalam siri khutbah yang dikeluarkan mereka baru-baru ini.

    3.(Ahad mlm Isnin 16/3/08) saya diberitahu seseorang bahawa Dr Asri diundang oleh KETENGAH untuk menyampaikan ceramah Maulid Rasul di Masjid al-Muktafi Billah, Bukit Besi, Paka, Terengganu. Tetapi ceramah itu khabarnya tidak diizinkan oleh SS Mufti Terengganu, Dato’ Ismail Yahya. Beliau khuatir, jika Mufti Perlis menyelitkan unsur kewahhabiannya..nescaya masyarakat bertambah keliru. Kira-kira jam 3:30 ptg saya dikhabarkan bahawa ceramah tersebut telah dibatalkan oleh Mufti Terengganu.

    Namun, pada jam 7.00ptg semalam saya diberitahu bahawa ada orang dalaman KETENGAH yang bermati-matian mahukan Dr Asri berceramah. Sedangkan penaung program tidak tahu apa-apa. Kecoh seketika keadaannya.Memandangkan persiapan telah dibuat. Perbelanjaan mencecah ribuan ringgit.

    Akhirnya, Jabatan Mufti terpaksa berdiplomasi dengan penganjur. Ceramah dibenarkan asalkan tidak menyentuh isu sensitif agama. Pada hemat saya, isu sensitif tersebut adalah ‘unsur Salafiah Wahhabiyyah’ yang diperjuangkan Dr Asri selama ini. Apa cerita.. Dr Asri sendiri ceramah Maulid Rasul yang dianggap bid’ah sebelum ini.? Bid’ah..bid’ah jugak. Tapi masyuukkk Syeikh..masyyuuukk..Tahniah! Dr Asri kerana tidak mudah patah semangat dalam menyuburkan perjuangan Salafi Wahhabi.

    Beliau mula berceramah. Tetapi tetap dengan style biasa beliau. Sifat 20 tetap dikutuk. Dakwanya, mempelajari sifat 20 hanya melemahkan minda sahaja. Contohnya, Allah ada.. lawan tiada. Benarkah Tuan Mufti? Atau anda yang tidak mengerti dan tidak menguasai? Bagi saya, hujah sebegini hanyalah modal lama beliau. Orang yang tidak berilmu hanya mengitarkan modal lama sahaja. Bukti lemah minda.

    Dr Asri juga mengatakan bahawa amalan sambutan MaulidRasul ini merupakan adat orang Kristian. Terperanjat segala hadirin termasuk VIP yang hadir. Masya Allah! Betul ke Syeikh! Yang entum pi sambut undangan ceramah sampai ke Tganu Kite tu guane pulok? Kecek dok ghok starang. Penganjur program membayangkan tidak lagi menjemput Mufti Muda ini dalam program mereka. Saya difahamkan bahawa pihak penganjur juga bercadang mengenakan tindakan terhadap ‘org dalam’ yang bertanggungjwb menjemput Mufti Huru Hara ini.

  2. Anonymous

    September 7, 2012 at 6:03 pm

    Bile pkai tdug je dh kire baik ke? tp peluk dgn bukan muhrim leh plak eh?ish2 pelik r…

  3. NORMAN

    September 7, 2012 at 2:10 pm

    1. Sapa meluat dengan perangai Abby pilih “Thumb Up”!

    2. Sapa sebaliknya boleh pilih “Thumb down”!

  4. tak sanggup jd meroyan cam abby

    September 7, 2012 at 1:13 pm

    weh abg nara..bole x abg nara propose tambah satu kategori dlm abpbh taun dpan?tambah le kategori 1) artis publisiti murahan 2) artis yg paling dibenci…haha..sure abby menang, so kesian…

  5. ustazah maggie arbaiyah

    September 7, 2012 at 1:10 pm

    ustazah mi maggie ni sure xkan mengalah dan xkan ngaku salah..korang nak tau nape?sbb die ni tak pandai nak muhasabah diri langsung..n tak ada perasaan malu + rendah diri yg sepatutnya dimiliki oleh stp umat islam…pakai tudung sj nak mencerminkan awk tu islam abby woi..haiyaa…malas ckp aper22 dh..tau dh si abby ni degil..asek rase die btol je..sume org salah…what can i say?? buat la aper pon abby..ko je yg btol kan…dlm kobo besok..ko jawab ko punye..aku jawab aku punyer…tp ko mesti syok sendiri rase masok syurga tros kan sbb ko masok pas..haha..islam pd hati..bukan pd parti…xyah masuk pas pon bole berdakwah..kalau masuk pas n terus tnjuk pandai bg ceramah..mmg jgn salahkan org lain ler kata ko bg ceramah ari tu mcm org bodo betol.. ;=))

Loading...