Written by AbangNara | September 5th, 2012

Seminggu dua ini topik perbualan hangat antara Abang Nara dan rakan-rakan ialah mengenai kontroversi yang melanda Abby Abadi dan bekas mufti Perlis, Dr. Asri. Ada macam-macam pendapat yang diberikan oleh kawan-kawan Abang Nara. Memang hot dan menarik juga perbincangan yang terjadi antara kami.

abby abadi

Dan semalam Abang Nara menerima sepucuk email daripada pembaca BeautifulNara yang berkongsi pendapatnya mengenai pendapat Abby Abadi. Pendapat yang diberikan memang menarik sehingga membuatkan Abang Nara terasa ingin berkongsi dengan anda semua. Berikut ialah email yang dikirim:-

Assalamualaikum…

Beberapa isu melibatkan kak Abby Abadi akhir2 ini buat saya terpanggil utk menyampaikan pandangan ini. Apa2 pun, saya sbg pemerhati tetap bersyukur atas perubahan kak Abby dari segi imejnya dan semoga dpt mengekalkan perubahan itu, insyaAllah.

Saya hanya ingin menyentuh ttg insiden di Twitter di mana kak Abby telah mencelah tweet yg ditulis oleh Dr Asri.

Dr Asri sebagaimana juga mufti dan ustaz2 lain di Msia, adalah org2 yg “ahli” dlm bidang agama. Dlm Islam, kita dituntut untuk bersikap malu & hormat kepada golongan alim ulama’ seperti mereka kerana Nabi menggelarkan mereka sebagai pewaris baginda –.> pewaris ilmu-ilmu kenabian.

Pesanan saya utk kak Abby, apabila seseorg berilmu seperti Dr Asri mahupun mana2 alim ulama lain mengeluarkan sesuatu pendapat dan kita sbg org biasa merasa tidak jelas dgn pendapat itu, janganlah kita terlalu lekas ‘menjawab’ apatah lagi terus mengatakan ustaz itu sedang mempersoalkan hukum hakam Allah. Utk pengetahuan kak Abby, sedangkan sesama alim ulama pun mereka sentiasa mengelak utk menegur pendapat masing2 secara terbuka, sikap berhati-hati ini diambil supaya tidak menimbulkan aib atau rasa malu kpd rakan seperjuangan dlm urusan dakwah. Jika perlu pun menegur atau berbahas, mereka melakukan nya secara tersembunyi sehingga org ramai pun tidak tahu bhw mereka berselisih dlm sesuatu perkara. Maniskan adab2 dlm Islam?

Jika kak Abby merasa kabur dgn kenyataan Dr Asri itu, adalah lebih manis utk kak Abby berdiam diri dahulu dan bertanya kepada mana2 alim ulama’ lain jika mereka lebih faham dgn apa yg cuba disampaikan Dr Asri. Jika tidak dpt ditunggu-tunggu lg, bolehlah brtanya direct kpd Dr sendiri tetapi dgn ayat yg sgt berhikmah dan ringkas sahaja seperti “Saya kurang faham dgn persoalan Dr…sudi kah diperjelaskan lagi…”, fullstop. Tidak perlu kita menambah-nambah dgn andaian spt ustaz itu mempersoal hukum Allah, menolak Al Quran dan sunnah etc…After all, alim ulama lah yg siang malam berdoa dan bersolat malam meminta spy KITA semua semakin dekat dgn agama…

Akhir kata, biarlah kita berbicara dgn mereka dgn penuh adab…bayangkanlah jika sesama ulama pun mereka tidak bertikam lidah atau menyindir pendapat masing2 di hadapan khalayak ramai, maka apatah lg kita yg ilmunya masih jauh sgt lg utk mencelah tanpa muqaddimah yg baik…

Fyi kak Abby, saya sendiri sering mengikuti tulisan Dr Zaharuddin & Ustaz Azhar Idrus, dan saya ada perasan yg adakalanya sesetengah pendapat mereka sedikit berbeza dgn ustaz A atau ustaz B tetapi apabila menghuraikannya, mereka tidak akan merendahkan pendapat ustaz lain. Sbg contoh, Dr Zaharuddin gemar menulis “saya bersangka baik terhadap pendapat ustaz xxx, mungkin saya yg tidak jelas dgn maksud beliau dan bukannya kesilapan di pihak beliau”). Ini lah manisnya hubungan sesama alim ulama dlm Islam

Sampai di sini dulu surat saya, semoga kita semua dpt ambil iktibar drpd insiden ini. Apabila kita baru ‘berhijrah’, mmg semangat kita cukup tinggi (saya sndiri prnah melaluinya) sehingga kita lupa bhw suatu ketika dulu kita pun pernah ambil separuh2 saja dari Al Quran dan Sunnah…maka……………..eloklah jika kita lebih byk mendiamkan diri dahulu dan cuba belajar lg ilmu-ilmu fiqah, akidah sirah dll kerana keutamaan mempelajari hal2 itu adalah lebih besar di sisi Allah (utk yg baru berubah spt kita) berbanding berbahas dlm keadaan kita sendiri masih kabur2 dgn byk perkara…

Ada betulnya pendapat si pembaca yang tidak mahu dikenali ini. Apa pula kata anda?

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

206 responses to Surat Terbuka Buat Abby Abadi Daripada Pembaca BeautifulNara

  1. mariahkari says:

    betul. abby dah2 lah tu

    0

    0
    • Selitone says:

      Sila semak balik komen saya yang lepas terhadap Ustazah Abby…

      Punca mengapa ramainya pelajar gagal menjawab peperiksaan adalah kelemahan mereka mentafsir soalan yang dikemukakan… ini adalah cakap seorang rakan yang bertugas sebagai guru.

      Ilmu ini sukar dikuasai… tetapi… jika ada kesabaran dan penelitian sebelum melontarkan sesuatu pendapat, Insyallah… soalan yang dikemukakan akan dapat dijawab dengan baik…

      0

      0
      • DAH SUDAH LA ABBY, G LA USRAH JOIN WARDINA, DIANA AMIR N IRMA HASMIE TUH…. BERSAMA2 MENAMBAH ILMU…. PASTU SHAREKAN ILMU TU DI TWITTER…

        0

        0
      • AnakAyam says:

        eee iklan muvie salam cinta nih…nk kena sepakk…menyusahkan….

        0

        0
      • iklan Salam Cinta selalu mengikutiku ala I Follow You

        0

        0
      • Abby dijalan yg benar says:

        poyo la nk bersurat2 bagai ngadu kt bg nara yg nan hado nih.. ade si abby ni buat surat terbuka utk jwb semua ni kt nara? xdo kan? so xyah la nk ngutuk si abby bagai..kite semua ni xtau maksud abby camne, utk ustaz tu pulak xyah la nk sentap bagai, awak ade ilmu, kebijaksanaan dan kesabaran yg tinggi (katenye) mesti la tau nk handle org mcm abby ni.. apo lah tu pn lomah, bt malu ustat2 jek. to abby u go girl!!! sentiasa ade hamba Allah akan menyokong anda, jgn takut pd kebenaran. utk org2 yg dengki a.k.a munafik, teruskn ngn usaha anda. gudluck! Allah Maha Mengetahui. sekian tu je nk ckp. *unfollow comment~

        0

        0
      • Abby dijalan yg benar says:

        Xpayah nk DISLIKE sgt la.. ni la die mentaliti MELAYU ISLAM, penuh hasad dengki. mmg xbole pakai lnsg, malu kt kaum2 lain.. Love AA~

        0

        0
      • abby mcm perangai bebi says:

        padan muka ko..haa..hammmbeekkk ko hebbbbyyy..puiikkkkk

        0

        0
      • Abby dijalan yg benar says:

        ape nk jd org melayu ni, islam lak tu.. dengki kuat..munafik pn yer..ngalahkan ustat ustazah ngaji mesir 40 tahun.. sumenye berangan and berlagak pandai. adoiii.. melayu islam ke mcm ni? ke melayu kafir harbi? Nauzubillah.

        0

        0
      • luli says:

        xde la salah untuk memberi pendapat, tetapi yang salahnya adalah tidak berfikir dulu sebelum bercakap. kalau nak berkata2 pun biar lah kita mempunyai ilmu agar pendapat kita itu jelas dan bukanlah sekadar berkata tapi diri sendiri pun xtahu apa yang dikatakan.aku rasa abby ni sendiri tidak jelas dengan diri sendiri.maaflah

        0

        0
      • Abby dijalan yg benar says:

        well rasenye korang yg kurang pemahaman.. pegi la tuntut ilmu dlu. smpai liang lahad pun xpe. lg bagos~

        0

        0
      • luli says:

        Abby dijalan yg benar, ntah2 ko ni abby x.wahahaha

        0

        0
      • Abby dijalan yg benar says:

        @Tuli= XPAYAH LA nk ckp aku ni menyamar abby ke hape, cukup2 la create fitnah..mmg ko mati masuk neraka jahanam la oii…insaf2 la~

        0

        0
      • mendenye says:

        abby dijalan yg benar?lepas tu kau ckp luli mati masuk neraka jahanam?amboi macam tuhan pulak kau ni.pandai2 judge org.mungkinlah abby betul.MUNGKIN.tapi apa hak kau nak cakap org masuk neraka bagai?

        0

        0
      • Abby dijalan yg benar says:

        dah nk manipulate aku ckp luli masuk neraka pulak… hai macam2 hal la korang ni, nak kate bangang masing2 da tua2 gajah, tau x ape tu sarcastic? tu la aku ckp, p la blaja smpai ke liang lahad dlu, xyah nk sound2 si abby suh blaja agama bagai. diri sndiri pn ilmu dihujung daun. aptb~ jgn strict sgt bole x? skali skala guna dua2 belah otak, jgn pakai otak kanan jek. kan da tepu~

        0

        0
      • .
        asyik dapat avatar kelabu je. tak dapat2 thumb down.

        0

        0
      • luli says:

        Abby dijalan yg benar : thaks la sbb kate aku tuli..well aku pun xsempurna ko smpai nak hukum aku masuk neraka jahannam.hebatnye ko..maklumlah dijalan yang benar kan, so sbb tu ko xblh terima kalu org tegur abby. sbb dh dijalan yg benar.so nk anggap org lain di jalan yg slah la.terpulangla pada ko, tak rugi pun kitorg.sorry ler kalu aku penah terkate pd ko sblum ni. peace :)

        0

        0
    • abby hanjeng? says:

      jeng jeng jeng…

      0

      0
      • oh abang Norman Hakim, tolonglah tempeleng wanita kat Abby Abadi sekali sekala. jangan nak selalu berjoget Pasrah dengan Wilma.

        0

        0
      • KAK CHAM KUAT TIDO KAT TADIKA says:

        aku lg stress dgn iklan muvi salam cinta ni! menyemak & menyusahkan je!

        0

        0
      • berhenti main Twitter, Abby. awak hanya mengundang rasa jelek pada kami. Ya Allah, kenapalah iklan Salam Cinta ini menggangguku. orang nak mengomen secara berhemah pun tidak senang.

        0

        0
      • kau ingat aku makcik kauu?? says:

        tumpang reply kt sini,.. utk abby berada di jln yg benar… ko nasihat kt ustaz tkyah nak sentap sgt … yg ko tu sentap sentapan x pe aa…? teruslah engkau menyokong abby kerana die saje yg berada di jalan yg benar… org lain wrong way! ohkek!!

        0

        0
      • Cik Ku says:

        Mostly..minda, pendapat & pemikiran Abby Abadi sebijik mcm “Abby dijalan yg benar” tu…cepat sgt marah, maki hamun kt org tanpa selidik & bertanya…Ingatlah; RAMBUT KITA MMG SAMA HITAM TAPI HATI & PEMIKIRAN LAIN2″…kita xboleh paksa org lain terima cara & pendapat kita…

        0

        0
      • Abby dijalan yg benar says:

        jgn nk menemplak, tu bukan paksa tp bercakap atas kebenaran situasi dn fakta yg mmg dh termaktub, layakkan manusia nk menidakkan hukum Tuhan? Astagfirullah..jgn la kita mudah terpengaruh dgn dakyah2 terpesong dlm senyap ni. menangis Rasulullah bila tgk umat kesayangnya jd mcm ni. fikir2 lh

        0

        0
      • uh-oh says:

        @abby di jalan yang benarrrr..haha.seriously makin lama aku makin percaya kau mmg abby..tak pun pemikiran yang sama dengan abby.tak boleh kena tegur,main redah je..cuba la pahamkan dulu..bukannya mufti ke dr ke tak boleh ditegur..tetapi, tanpa menggunakan kedua-dua belah otak pun kita boleh tahu siapa yang lagi berilmu dan siapa yang kurang.
        tak ada salahnya yang bagi surat ni.aku pun fikir perkara yang sama.jangan main terjah aje.fikir dulu.kau tau pulak backing diri cakap hanya sarkastik bagai..masa ustaz tu tweet pun ayatnya ada double meaning..
        hanya orang yang ‘lurus’ dan tak fikir panjang je yang dok sibuk pertikai..
        dah la.jangan asik nak melenting aje.makin banyak kita melenting makin terserlah ‘pekung di dada’.
        Peace no war yo!!

        0

        0
      • mama cute says:

        abby belagak mcm pandai msa tu..konon klo dia tegur dia dh megah tabik dada..skali kne sound..dh jadi bahan smpai skg…simpan2 jelh org banyak meluat..

        0

        0
      • Raja minah jambu 24jam mengadap computer says:

        pandai2 je cakap orang lain tu wrong way ! kau tu bagos sangat ! kau ngan si abby tu 2×5=10 sama aje macm pandai sangat ! konon ape yg ustaz tu cakap semua tk betol la he !! cuba kau suroh abby tu dudok n mulor tu cuba diam ! kalau dia dh tk laku lagi suroh aje dia buat amal ibadat ajeeeeeee tk payah lah nk gatal2 nk jadi artis lagi ! suroh dia ambek course ustazah ajeeeee…..jadi abby leh debate ngan ustaz tol tak huh !!!

        0

        0
      • Abby dijalan yg benar says:

        ko merepek ape minah jamban? ckp pun xbetul, gi msuk school la blaja mengeja blk.. ade ht nk membebel kt sini. sedeyh~ yucks~!!

        0

        0
      • kicap jalen says:

        sah ler abby yg komen tue
        gaya penulisan sama jea..? ^__^

        0

        0
    • Yalahkn.. says:

      Betul ah apa yg dicakapkn oleh adik ni…pndai dn cntik betul adik ni berbahasa..tersntuh bila mmbacany..harap2 abby mngetahui tntang surat adik ni ya..tp klau dia tk perasan atau buat2 tk perasan dgn surat adik dn tknk mngaku salah dn tknk mngalah..apakata adik jumpa dia secara terus dn nasihatkn dia..kdng2 orng mcm dia ni mmg liat sikit..nk2 kalau orng yg menegurny tu tk sesuai untuk tegurny dia fikir dlm fikirannylhkn atau dia tk setuju dgn apa yg dicakapkn oleh seseorng tu….mklumlh sombong dn riak dia tu dh mnjadi2kn..semoga perangai abby berubahlh lepas ni dn dia patut mnta maaf pada ustaz2 yg prnah dia bantah tu ke atau dia dh trkasar tukan trmasuk orng2 yg prnh dia sindir2 tukan..abby..abby..adik2 yg bawah umur dia pn boleh fikir dn cakap elok2..inikn dia yg dh nk masuk brumur ni…memalukn saja…

      0

      0
    • Hamba Allah says:

      Abby di jalan yg benar,
      Orang dalam surat ni bukan mengutuk tetapi menegur tutur bicara Abby terhadap Ustaz Asri di dalam twitter. Tak payah mengata org melayu ke,islam ke…kalau awak seorang Islam, awak akan terima segala teguran yg baik itu dengan hati yg terbuka bukan nya melatah. Salam..

      0

      0
      • apa2 aje.. says:

        betul tu ikut suka dia jer cakap org munafik..islam ke macam tuh..kalu islam budi bahasa tu cukup tertib..okeh..

        0

        0
      • abby di jalan yg benar ke..? says:

        betol tu..for abby di jalan yang benar..sy ni pon tak lah alim sangat.tak payah nk judge org munafik semua.hanya ALLAH yg layak judge umatnye.kita dijadikan khalifah bkn untuk menghakimi tapi untuk menegur ke arah kebaikan.takde salahnye budak yang tulis surat ni tegur.cara berhemah.bkn memunafikkan org mcm kamu.tak baik.ingat ALLAH sebelum buat sebarang tindakan.for kak abby,tahniah atas penghijrahan.cuma jangan terlalu taksub berbicara tanpa isi. Kita manusia yang lemah,hanya Allah Maha Mengetahui. rujuk pakar ye kak?

        0

        0
      • Anonymous says:

        setuju sesangat, apatah lagi dia menegur org jgn sentap tp bahasa dia sendiri dia tak jaga, sesuka hati dia je nak menggelar orang munafik bagai….seperti sudu lebih dari kuah, dia mengutuk orang tak ingat dunia….menghakimi orang sesuka hati seperti dialah sang pencipta yang maha tahu segalanya, walhal nasib kematian empunya diri pun belum ada kepastian …….payah nak bercakap dengan orang bodoh sombong ni, klu setakat xde ilmu takpe tapi dahlah ilmunya sekadar dipinggiran disertai lagi perangai bodoh sombong lagi lah haru biru….

        0

        0
      • tak amek port says:

        xyah layan dak abby jalan benar tu..mintak perhatian

        0

        0
      • Abby dijalan yg benar says:

        XPAYAH nk dengki sgt, rata2 korang dlm ni bukan menegur tp menghentam, mengutuk, mencaci..98% komen dlm ni sume berlagak alim mcm maksum sgt la.. tp ape pun xdak. pui!

        0

        0
      • Raja minah jambu tk penah pakai cawat 24jam mengadap computer says:

        ape yg kau nk ngamok tu abby? minah jambu tau kenape abby ngamok pasal abby dh lama tk dapt kannnnnnnnn….sabar laaaaa nanti kalau abby dh kawin lagi dapat laaaaaaaa harap bawak2 bersabar ye…..

        0

        0
      • aku insan kerdil says:

        ye la sy sokong .. x perlu kita meroyan kt dlm nie. masing2 ada buah fikiran masing -masing, knpa nk besarkan isu nie.. sdangkan mkn pd ketika ini Abby dan Uztaz tu pun dah berbaik-baik.. awk kt dalam ni la pulak btelagah mgelarkan org yg bukan2 kalau org x spendapat dengan pmikiran awk terima lah dengan hati yg tbuka x perlu lah mencerca yg bukan2 syg.. islam itu indah jgn rosakkannya!!!

        x slh nk mpjuangkan ugama kita niat kita tu suci, tp untuk apa ye.. adakah sekadar nk mendapatkan keredaan di kalangan sesama manusia @ inginkan mendapat keredaan ALLAH

        kalau nk dapatkan keredaan ALLAH bukan begina caranya!!!

        0

        0
    • elajb says:

      apa y korg nak marah sgt kat abby nie??tak fhm aku.. sebagai manusia dia de hak nak komen dah name pun laman sosial..macam korg yang dok sebok kutuk dia,marah dia, tak suke dia..itu hak korg.. sedar tak korg.. y lagi satu nie pegirim surat, ayt ko “tgerak hati nak tulis surat nie” ah itu pendapat ko..sama la dengan abby.. sudah2 la y nak kutuk abby nie..masing2 de pendapat masing2..ok

      0

      0
    • sayangmalaysia says:

      SEMUA ORANG YG SOKONG ABBY ADABI NI KONFEM SUPPORT BULAT PUTIH D TENGAH SEMAK YG MENGHIJAU..LOW MWNTALITY!! – if u now what i mean

      0

      0
    • angau says:

      pas tersilap pilih ikon

      0

      0
  2. mawar merah says:

    saya suka surat kt atas ni..harap isinya smpai kepada kak abby lah k..

    0

    0
  3. tengkorak says:

    semua org buat silap.. ini mungkin silap abby abadi dan mungkin dia telah sedar.. adakah saya telah sedar kesilapan saya? dan anda bagaimana? sudah2lah menulis mengenai kesilapan orang lain…

    0

    0
    • ............. says:

      sedar dari kesilapan..masalahnya abby ni selalu jer wat kesilapan..

      0

      0
      • encaboh says:

        setuju….kesilapan yang abby buat pun bukan orang sebarangan..

        0

        0
      • tengkorak says:

        selalu jer wat kesilapan? awak yakin awak tak buat silap dalam membuat kenyataan… by the way, dia telah pun mintak maaf ( itu tanda dia dah sedar akan kesilapannya)…

        0

        0
      • bosan ko berlakon ar says:

        tengkorak! ko nih BFF abby ya!
        tak de sape tulis silap org lain… tp org yang buat silap semakin riak dan takbul! bagaimana tengkorak???

        0

        0
      • Lets Bersantai Kat Phuket Dulu says:

        Tengkorak tu BFF Aby dan BFF Aby Di Jalan Yang Benar jugakk..kesian sumer komen ko “Hidden due to low comment rating”…sedey…berhempas pulas ko yer…haha.

        0

        0
    • torpedo says:

      aku rsa la kan ada 1 cara je yg bole senyapkan mulut abby ni… carikan dia sorg ustaz yg bole dijadikan “SUAMI” yg bole bimbing dia…kompem senyap..msa tu biar suami dia tarbiah dia cukup2…puas hati aku….

      0

      0
    • Raja minah jambu tk penah pakai cawat 24jam mengadap computer says:

      abby blom sadar lagi….kalau dia dh sadar tkan mulot dia macm tongkeng ayam yg tejongkit tu !

      0

      0
      • elajb says:

        kesiah saya tengok cara awk menulis,fikiran y agak sengal jugak..
        kalau d banding kan diri awak dengan abby, dia 2 lagi bagus dari mulut awak y busuk 2..sekurangnya dia tak maki,tak hina,tak bt fitnah macam kalian semua.. faham maksud saya?

        0

        0
      • Raja minah jambu 24jam mengadap computer says:

        dia tk nk maki hamun pasal si abby tu artis paham !!!!!!! kalau dia maki hamun mesti si abby ni lebih2 la tk lakuuuuuuuuu lagiiiiiii muka dh lah jambu ! pastu nk memandai2 cakap itu cakap ini huh !!!

        0

        0
  4. BUTTERFLY says:

    Ya Allah,saya setuju dengan pendapat orang email diatas.. abg nara,sila la bg kak abby baca..biar dia paham bila baca email nie..kalau ini pn still xpaham,haishh,terpulang la abby..ko la yg baik dr semua org kannnn (aiyoyo)

    0

    0
    • Miss Farah Quinn says:

      ala.. ntar pasti abby akan menjawab.. gue tahu gue yang bener. elo jangan sok2 suci.. gue udah berhijab jd pasti lah gue yang bener di mana2.

      0

      0
  5. Humble person says:

    Saya setuju dengan penulis surat..Moga kita lebih berhati-hati dalam mencelah dan berkata-kata selepas ini..(peringatan buat semua)..:-))

    0

    0
    • abby tidak kekal abadi says:

      manis je kandungan surat di atas…gaya penulisan seorang yg berpendidikan….setuju sgt2, masing2 antara kita kena faham n belajar dr org yg lebih pandai sebelum kita nak memandai2…ilmu itulah yg membezakan kepandaian n kebodohan seseorang…dlm pada abby sedang galak menegur kesalahan org lain skarang ni, rsnya lebih baik sekiranya abby tidak lagi mencukur bulu kening beliau kerana sudah termaktub dalam agama kita larangan mencukur kening dan Allah mencelakakan golongan ini…

      0

      0
      • Anonymous says:

        tegur cara baik sudah, maki kutuk pun sudah. Agak2 makcik abby ni faham ke….atau masih dgn kebodohan dan kesombongannya..

        0

        0
      • suka suki says:

        abby cakap kening dia asli.. xcaya bukak twitter dia.. =P
        p/s: aku yakin kening dia xasli.. meskipun tuan empunya bdn ckp asli yo

        0

        0
  6. pemerhati says:

    ala..kalau abby baca pn cam mencurah air kat daun keladi jer..pas tu nanti dia menyalak lagi..kan dia jer y btl..ish..ish..tkt kalau dpt wife perangai cam abby ni..harap d jauhkan…

    0

    0
  7. Mokde says:

    Suko bc statement ni, mmg berjurus ayatnya…tiru ye Abby…

    0

    0
  8. Mummy.. says:

    betul tu..siap kite nak persoalkan. Diorg belajar apa yang septtunya..bknkah bertanya dengan lebih baik dan sopan lebih afdal..
    sy skang kurang respect pad Awk Abby abadi

    0

    0
  9. miszcweet says:

    saye sgt2 setuju dgn surat penulis ni….Abby perlu baca surat ni…..jgn lak bile die baca surat ni..terus melenting n persoalkan ape yg ditulis oleh penulis….

    p/s : suke dgn Yatt yg bersifat terbuka dan mudah memohon maaf pasal “berlagak alim”…

    0

    0
  10. katak itam says:

    Harap2 abby abadi buka mata lah lepas ni. Lebih sabar dan tak terburu-buru. Tweetlah kat dia pasal surat ni. Good point dari pengirim email.

    0

    0
  11. supanOva says:

    Abby, faham dah kan ape org cakap? Semua xsukelah cukup2 lah abby oi.
    Jangan nk malukan kaum hawa. Better deactivedkan account twitter tu ok!

    0

    0
  12. tupai berjanggut says:

    harap2 abby terima teguran si penulis ni dengan hati terbuka…

    0

    0
  13. tupai berjanggut says:

    harap2 abby dapat menerima teguran dari si penulis…
    janganlah nak pertikaikan lagi :-)

    0

    0
  14. zazaza says:

    saya setuju ngn statement tu…. kpd yg berkenaan atau sewaktu dengannya, jangan bersikap bodoh sombong..xtau, belajar…..jgn ikut andaian semata2

    0

    0
  15. anonymous says:

    betul la kn..kdg2 bla dh bhjrah ne kita terperasan perfect pula sdgkn kta ne yk akn pnah perfect pn..n bla nk bdkwah skali pun kna la ilmu ddada tbal smpai org tk bleh nk ptah kn hujah2 kte. n kna la tpat ilmu yg nk dsmpaikn…

    0

    0
  16. suke dgn cara teguran si penghantar surat 2…hope kak abby bace lah dgn ketenangan serta keredhaan.bile kite piker btol gak klau ilmu x ckup di dada jgn sesekali nk pertikaikan.ape pun kak abby jgn kecik ati ye,jgn terus meroyan lak kan..ni sume tuk kebaikan akak gak dr terus hangat di perkatakan.ok kak…

    0

    0
  17. Anonymous says:

    BETUL SGT2 APE YG PENGIRIM NI BGTAU….ILMU BELUM TINGGI JGN PERSOALKAN KEMAMPUAN ORG LAIN…BELAJARLAH DAHULU SBLM KITA BERDEBAT SESUATU PERKARA….

    0

    0
  18. Prince Noob says:

    terima kasih wahai penulis surat… mohon pencerahan ya abby abadi

    0

    0
  19. truji says:

    betoi tu abby.. terima dengan hati serta minda terbuka…. buang jauh2 perasaan hasad segala yang ada dalam diri abby walau sekelumit kuman skali pun .. jgn di cari sapa salah sapa betul cuma fikir kenapa perkara ni terjadi pada abby… apa hikmah sebenarnye Allah nak beri smua ni pada abby…sentiasalah bermuhasabah diri… insyallah di situ abby akan dapat jawapan kenapa ada sesetengah pihak setuju… bangkang dan kesian pada diri abby… percayalah orang lain tegur abby sebab sayangkan abby.. harap abby dapat terima teguran saya ini …

    0

    0
  20. Sam says:

    Siapalah agaknya penulis surat ni ye? mesti manis jugak orangnye ;)

    0

    0
  21. rr says:

    abby + meroyan tu yg jd gitu….hehe..

    0

    0
  22. mamacute says:

    da x minat langsung ngan abby sejak masuk politik ni…..haishhh

    0

    0
  23. Anonymous says:

    dulu ak suka abby skrg xbrape nk suka ….suka bla dia dh btudung tp sejak dia ceburkan diri hal politik…xbest wooooooooo….dia terlebih kot…soli…kiuhkiuhkiuh

    0

    0
  24. Anonymous says:

    saya setuju, bab adab menuntut ilmu pon tak elok pertikai. Sikap ingin tahu tu tak salah tapi, jangan besar kepala ingat kita aje yang betul.
    hehe

    0

    0
  25. Anonymous says:

    love diz letter…teguran secara berhemah yg sgt baik…harap abby dapat menerima teguran ini dgn hati yg terbuka n x melatah spt hari2 yg sblumnya..

    0

    0
  26. […] Surat Terbuka Buat Abby Abadi Daripada Pembaca BeautifulNara Jom Usha Yang Bawah Nie Lak!(TAHNIAH)Farid Kamil Dan Diana Danielle Bertunang Ahad LepasAbby Abadi […]

    0

    0
  27. Nana says:

    Saya sangat suka dengan bahasa yang digunakan penghantar email, lembut, sopan namun mesej yg disampaikan terus menusuk ke hati sanubari. :)

    0

    0
  28. soft says:

    sory 2 say,abby spatutnya masih kena mendalami or mempelajari ilmu agama sebenarnya,.cara dia buatkan sstgah org terasa,bermakna dia x menjaga hati org..dosa dpt dah..sudah cukup2 sudah abby..

    0

    0
  29. nora sham says:

    setuju dgn teguran nie..

    0

    0
  30. mmmmm says:

    Mmmm hrap aby sabar menempuhi liku2 kehidupan….mmmmm x semstinyer orng yg berilmu sellunye betul…n x salh semue insan kat luar sn bg pendap or teguran…..huhuhuhu

    0

    0
    • erni says:

      bagi pendapat perlu ada caranya..perlu ada lenggok bahasa yg sesuaii..bukan main terjahhh je..kite kena ingat satu ketika dulu pun pernah melakukan kesilapan..so kita perlu belajar cara nak membimbing orang lain untuk memahami Islam..bukannya bergaduh bersama Islam..Lg satu adalh lebih jika Abby mendalami ilmu agama dahulu dari memanjang update status di fb ke or di twitter…dahulu apabila saya mengikuti beliau di blog memang lah seperti perempuan meroyan..lebih baik bertafakur dari mencari gaduh dgn org lain…-sekian..

      0

      0
  31. fifa says:

    lebih baek berdiam diri,dari membantah..x de org nak terasa hati..

    0

    0
  32. air milo semalam says:

    saya suspek pengirim surat adalah diana amir tak pun irma hasmie …hehehe

    0

    0
  33. AdeAkuKesah says:

    Abby nie dah dari dulu mmg perangai cam nie.Ingat lg masa isu tarik diri dari group Elite dulu,cakap dak len tak suka dia whal dia da masalah disiplin,mcm dia jer yg betul.Pastu masa kes cerai dia ngan Norman pon,dia yg nak besar2kan.udah2 la Abby.ko wat hal,ko gak yg tension.kesian la kat anak2 ko tue.ko tweet mcm tak ingat dunia jer.

    0

    0
  34. intanzain says:

    Alhamdulillah sejuk baca email kiriman ni…betol katanya. Sy sndri prnah salah faham tafsir Quran,bila sy ajukan soalan pada suami sy(seorng ustaz di sekolah),ternyata fahaman sy salah dan telah dperbetulkan. Sesungguhnya ilmu ni semakin kita belajar,semakin kita rasa malu sbb byk yg kita x tahu dan kita slh faham. Xkan jadi hina pun kalau kita bertanya dgn cara baik kerana tidak faham..bukan mnjatuhkan.

    0

    0
  35. Minah tonggeng says:

    Abby lebih baik ko berdiam , ilmu agama ko pun tak setinggi mana . Pergilah belajar dulu.ko tu dah hampir gila meroyan agaknya. Dah tak ade kerja agaknya. Terlalu runsing . Abby kena jumpa dr pakar jiwa.

    0

    0
  36. lina zainal says:

    ramai alim ulamak yg kekadang jadi ular dlm semak..

    0

    0
  37. ayamgoreng says:

    nyaman je aku baca ayat dia ni. mcm ni la manis.

    0

    0
  38. Anonymous says:

    1 komen yg indah dibaca. Walaupun ditujukan khas buat abby tapi elok jugak dijadikan pengajaran buat insan yg lain. Kerana perkara ini memang berleluasa skrg ini. Bak kata orang ilmu sekadar setitis embun dah dinobatkan umpama turunnya hujan. Seelok2nya jadikan kita insan umpama “diam2 berisi”.

    0

    0
  39. Boooo says:

    Pas Surat nie Kalau Abby masih tak paham paham entah tak tahu nak cakap aper….confirm lah dier nie buta hati….

    0

    0
  40. noraabas says:

    btol tu, x tau bertanya, bkn mempertikaikan,setiap org ada pdgannya sendiri tp tgok topik la, klau kyu pjg sejkal,lautan dlm jgn direnangi..lain la klau nurul huda

    0

    0
  41. jemah says:

    da hntr kat abby da?

    0

    0
  42. Heheee says:

    First time isi2 komen pun bernas sumenya… Tahniah!!! Heheee

    0

    0
  43. bijak sungguh kamu says:

    indahnya bahasa, santunnyer teguran, tbaek dr penulis itu….sgt bsetuju dgn beliau!

    0

    0
  44. bulbellaful says:

    baru ada mood nk komen…Alhamdulillah masih ada umat yg masih berfikiran spt penghantar surat ini…sgla isi dpt difahami… P/S: pokok pngkalnya..jika mahu menegur haruslah kne dgn caranya…sdgkan alim ulama menggunakannya..apatah kita manusia biasa yg baru shj memulakan perjalanan kearahNYA…amin…

    0

    0
  45. honey says:

    Ni semua krn rasa diri. Dh cukup sempurna…byk lg abby kena bljr…byk lg kelas agama kena hadiri… Byk lg tok guru agama n ulama2 utk dijdkn rujukn..manusia xpernah sempurna….kak abby bljr dr ksilapan

    0

    0
  46. boni kacak says:

    harap menjadi iktibar untuk beliau dan kita semua

    0

    0
  47. neelopa says:

    alhamdulillah….kalah macam ne cara rakyat malaysia berfikir..mudah2han ramai yg tersentuh nak mendekatkan lagi diri ngan agama…bukan ape….dunia sekarang ne agama terlalu bercampur dengan politik…yang terlalu fanatik makin lari dari simpang asal mendalami agama apabila riak,sombong dan serta megah diri mula menyelubungi…kadang kala kita yg naif atau baru nak mengenal tuhan ne terlupa ilmu agama bukan sehari,seminggu sebulan atau setahun untuk kita pelajari atau fahami…bila ilmu berdasarkan video dan buku…ibarat berGURU dengan syaitan…lebih tepat jika ilmu agama kita pelajari dengan ustaz,ustazah atau sesiapa alim agama agar segala persoalan dapat di jawab dan rasa was2 kita dapat terungkai…..mungkin abby xfaham…ustaz menanyakan pendapat…bukan mempersoalkannya…sila baca semula ayat2 perselisihan di tweeter mereka semula….amin..

    0

    0
  48. mawar hatiku says:

    Itulah bezanye antara org yg berilmu tinggi dgn manusia biasa……
    Abby Abadi perlu mengambil pengajaran atas apa yang berlaku……
    Malu bertanya sesat jalan…..

    0

    0
  49. saya says:

    bang nara, sila offkan dan kalau boleh bang nara xyahla buat lagi iklan yg follow2 cam salam cinta ni.. pening eihh nak baca gosip.. kalau ltk je kat tepi2 ni xpe, saya xkesah.

    p/s:mungkin ayt saya ni xberhemah dan memandai2 tapi saya tulis dengan penuh ikhlas =)

    0

    0
  50. Tititaka says:

    Aku dah tweet kat Abby surat nie ..
    Tapi dia delete ..

    Emmm lantak ko la Abby
    Orang nak tolong tegur ko ..
    Ko x nak pakai sudah …

    0

    0
  51. purplish says:

    alhmdulillah…ad juga yg bangkit mnulis tulisn ini…t.kseh krn mewakili ap yg sy jg ingin prkatekn..Allah jdikn dy sbg medium prantaraan penyelesaian masalah (jika kak Abby faham ap yg dsampaikn)…hrp semue fhm n koreksi dri…

    0

    0
  52. Hanie says:

    Inilah yang dikatakan tulisan yang penuh hikmah. sangat bagus, lembut, jelas dan cantik tulisan ini. semoga abby tak menggelabah lagi, senyap lagi bagus.

    0

    0
  53. admuhammad says:

    kalau ikut pendapat aku, maybe si Abby ni terlalu ghairah dengan perubahan baru dia..too passionate..dia kena control sket passionate dia tu..takut akan memakan diri dia balik..

    0

    0
  54. solat wei says:

    Salah satu pembunuh jiwa seseorang dr belajar ilmu baru atau menerima ilmu ialah apabila dia merasa telah cukup bagus. Bila fikiran spt ini dihapuskan barulah mudsh ilmu2 yg baik itu masuk. Samerlah jgk kes abby ini. Melainkan dier mengubah diri yg selalu merasa btul..maka selamanya dia gagal menerima perubahan..lgi2 klu ilmu atau pengajaran itu dtgnya dr pihak yg x disukai..

    0

    0
  55. pencerahan says:

    salam kepada pemilik blog, yg menghantar email, dan yg tukang komen semua….

    tilik diri sebelum nak bercakap….

    abby itu artis…kurang adab itu biasa la… sbb dia bukannya alim hukamak… jadi yg marah benar pd abby tu… pun tak terlepas utk belajar dan mendalami agama juga… so please belajar juga ya… jgn asyik belajar dr internet shj.. bukan boleh jadi pandai kalau tak berguru… saya puji abby kerana berani pertikai something yg dia rasa tidak betul… yah tidak beradab mungkin di mata anda.. but her soul purpose adalah utk pertahan hukum Allah.. for that dia lebih baik dari kita semua… yg hanya diam ja… dr asri yg melompat sbb kena pertikai dek abby tu napa…hehehehe.. come on la… jika orang itu mempunya hemah yang tinggi, bekas mufti, dr universiti, pensyarah jemputan universiti luar negara bagai… melenting bila kena tegur dek artis yg baru berjinak dengan agama… mana KESABARAN anda yang anda pelajari sekian lama? adakah Nabi saw jawab begitu apabila ditegur? pakai otak skit please…

    saya cakap begini kerana org yg belajar agama dan berpegang pada kaedah ahli sunnah wal jamaah yg menjadi mainstream pegangan alim ulama Malaysia, rata2 tidak sependapat dgn dr asri ini sejak dulu lagi… malah diketahui beliau membawa fahaman2 WAHABIAH yang sangat berbahaya kepada umat islam di MALAYSIA…

    malah kenyataan beliau dalam mempertikaikan keadilan hukum Allah dalam twiiter tempoh hari jika dihalusi, pun dikira 2×5 mcm abby, malah lebih teruk lagi… baik abby dr beliau… kerna abby mengaku kejahilan diri..

    sekiranya dr asri tidak setuju dengan hukum Allah, mengikut paham beliau sekalipun, tidak beradab jika menyatakan secara terbuka begitu… kita ada JAKIM, Majlis FATWA etc.. terus la kepada pihak berwajib… kenapa nak masuk twitter… cuba fikir apa non muslim atau yg kurang ilmu agama akan fikir bila baca kenyataan berikut… betapa lemahnya perpaduan among muslim, malah lemahnya hukum Tuhan? Nauzubillah… jika lemah hukum yg dibawa dr Al-Quran dan Sunnah Nabi saw… tempat rujukan kita secara berzaman… mana yg nak kita rujuk? amal ibadat kita yg diambil dr rujukan ini selama ini bagaimana pula?

    cuba jadi cerdik skit..please…

    saya menulis ni sbb geli hati melihat situasi ini…blog hopping hal ini dan rata2 penerimaan org berbeza… yg suka baca gosip artis…marah ke abby.. yg suka baca kitab hadis etc. marah ke dr asri… JADI MANA SATU SAYA NAK IKUT YA?

    sebaiknya…jom kita ramai2 meriahkan majlis agama di masjid2… hadiri kelas pengajian ilmu.. berguru dgn alim ulama.. ini tuntutan agama tau… SETIAP YG MUKALLAF, WAJIB MENDALAMI AGAMA…. tak wajib marah ke abby yg baru nak mendalami agama…

    p/s: ust don TV al Hijrah, belajar dr sheikh nuruddin al banjari, sheikh nuruddin (yg masuk tv al Hijrah recently) tak sependapat dgn dr asri dalam banyak hal… hermmm… sheikh nuruddin amik ilmu dr sheikh yasin padang… sheikh yasin padang ulama terkemuka dr mekah… banyak ulama yg menuntut ilmu dr beliau… dr asri belajar dr al bani… al bani ditentang oleh majoriti ulama ahli sunnah.. hahaha kome pikir la sendiri ya…

    wasalam

    0

    0
    • Anonymous says:

      True…..i like this stment….bukan nak menylhkn sorng jerrrrr….

      0

      0
    • sweet says:

      I like…stment…pencerahn ni….bukn nak mending jari kat sebelh pihk jer…super ayt ….nyer

      0

      0
      • pencerahan y xbrape nk cerah says:

        “abby itu artis…kurang adab itu biasa la…sbb dia bukannya alim hukamak… ”
        -oleh itu, Abby jgn lantang sangat bagi ape2 komen sblm dia belajar adab ilmu dgn sempurna..iqra’..iqra’..iqra’..dalami ilmu agama sedalm2nya jika ikhlas untuk dekati agama..barulah nmpak PENCERAHAN..
        “sekiranya dr asri tidak setuju dengan hukum Allah, mengikut paham beliau sekalipun, tidak beradab jika menyatakan secara terbuka begitu”
        -bila masa pula Dr MAZA xsetuju ngan hukum Allah? rasanya anda pun seperti abby yg xfham dlm menafsirkan tweet Dr MAZA tu..
        cuba la jd cerdik skit..please..

        0

        0
    • Anonymous says:

      ni satu lg nk tegakkan benang basah. siannye..
      berusahalah!

      0

      0
    • Anonymous says:

      saya pernah terdengar yang Dr MAZA berfahaman wahbi

      0

      0
    • Gincu says:

      So, sebab dia artis dia dibenarkan kurang adab? peraturan mana ni? peraturan untuk artis yang dulunya dedah sana dedah sini kemudian ‘berhijrah’ untuk bertudung. siapa kata orang berilmu tak boleh tegur? tetapi fahamkah anda tentang cara untuk menegur dan bertanya? dan fahamkan Abby, maksud tersirat Dr. MAZA? saya masih tak faham, kenapa abby tidak faham yang orang tidak gemar caranya? jika abby tidak pasti apa maksud sebenar Dr MAZA, tetapi dia membuat andaian – itu boleh di kira fitnah!

      cuba muhasabah diri. jika seorang dua yang menegur cara abby salah, mungkin betul orang2 tersebut iri hati/hasad dengki/ menabur fitnah. tetapi sekiranya majoriti berpendapat yang sama, maka tidak timbul iri hati di sini. siapa kami nak iri hati kepada abby? kami dapat tawaran berlakon ke? kami hanyalah peminat2, yang tak dapat apa2 jika dengki/hasad pada abby.

      pembawakan diri/cara tingkah laku mencerminkan diri sebenar maka. kami peminat, kami memerhati dan kami menilai tanpa ada kepentingan.

      0

      0
      • pencerahan says:

        salam…

        come on guys.. sila faham ayat saya itu… siapa cakap abby boleh buruk adab sbb dia artis?… abby kurang adab sbb dia tuh artis.. bukan orang alim… kalau orang yang alim… mustahil dia buruk adab… si abby tu baru nak belajar beradab…bg peluang… bukan cakap buruk hal dia… seriously guys… you are wasting your time duk maki abby… its good dia nak berubah…dari tenggelam dlm dunia dulu… kita yg patut doa… moga kita semua diberi hidayah

        hal dr maza tu… yg komen…sila selidik betul2… saya ni bercakap selepas buat kajian… 10tahun saya mengkaji hal berkaitan fahaman dr maza nih… saya kenal dia lebih dr tuan2 kenal dia… so please… jgn komen hal yg tuan tak tahu tapi budget tahu,… tergelak saya baca…
        tak kira apa maksud dia, JGN TULIS MACAM TU DI ACCOUNT TWITTER… haaa ini la org rasa alim dan tak beradab… kenapa you guys tak nak maki dia plak? hahaha

        ulama di Malaysia ni beradab tinggi… sbb tu takde mufti, alim ulama etc, yg sound dia direct.. sbb diorng semua guna saluran yg betul, tak nak aibkan dia… ust zamihan daripada jakim shj yg direct shoot sbb takut ORG-ORG YG TAK KENAL DIA – MCM YG KOMEN SAYA, memuji dan mengikut dr maza…

        haish..its time… by the way, peminat-peminat blog yg membaca… tak rugi jika anda semua minat dengan ulama juga (selain dr maza and the geng- maaf ya.. sila selidik sendiri la kenapa saya tak boleh isytihar dia sbg ulama)..ust don is a good example… minat ulama ini membawa ke syurga… (SAYA MINAT HABIB UMAR AL HAFIZ)

        p/s: yg mengada and pasni buat tak paham dengan apa yg saya taip…then tafsir ikut suka hati…saya golongkan anda pada 3 kumpulan. 1) golongan mengaku salafi tetapi walhal wahabi
        2) pengikut tegar dr maza yg kena tipu kering ja dengan dia
        3) kurang ilmu – so please pergi la belajar skit.. mengaji agama betul2.. paling tidaknya layan 30 min ust don..

        saya mendoakan agar kita semua, diri saya, yg komen, peminat blog ni, abby dan dr maza diberi hidayah, supaya kita dapat bangun semula empayar islam semacam kerajaan turki uthmaniyah dulu….

        kita mencari SULTAN MUHD AL FATEH moden…

        wasalam

        0

        0
  56. moon says:

    tul tu..kak abby masih baru dalam mendalami agama..jgn lah terlalu lantang bersuara..

    0

    0
  57. bukan nak kata says:

    si abby ni kn,die yg xphm soalan ustaz asri tuh..buat2 pndai,da la komen biadap…mmg tahun ni ko la abby dpt anugerah artis bertudung mlut kencang,blagak pndai

    0

    0
  58. gelap gelita says:

    pencerahan tu abby la tu..haha..bela diri sendirik!!wakaka

    0

    0
  59. BagetBagus says:

    Kes cam Abby nie mmg normal utk sesetengah org yg dah berhijrah sbb dorang nie bersemangat dan rasa mcm bagus dari org len. Masa kt UiTM dulu pon mmg wujud org cam nie. Contohnya cam mmber satu bilik ngan aku dulu kat kolej, sebelum dia join group tabligh, dia mmg mat rempit, which is bg aku satu perubahan yg baik. Tp, pas dia join group tu, dia cam rasa dia terlbih bagus plak, smpikan kitorg pakai seluar jeans gi kuliah pon digelar yahudi. org lepak tgk bola mlm2 dipanggil golongan dajjal sbb leka ngan duniawi kononnya. sikit benda tak betul, dia start label kitaorg ngan gelaran yg menyakitkan ati. Nak ceta hal politik, takyah ceta, selain pas compom masuk neraka.
    Jd, kes mcm abby nie biasa jer. lama2 dorang akan sedar gak n akan berasa malu gak suatu ari nanti ngan perangai dorang. Bg nasihat2 baik2 je la sbb kalo dorang kembali ngan perangai lama kang, kita gak susah hati.

    0

    0
  60. Gaban Meraban says:

    Isunya sekarang bagi aku bukan content twitter yang didebatkan dek si abby ngn ustaz tu.. isunya adab menegur/ adab pergaulan.. jangan gunakan alasan x nak hipokrit, suka berterus terang bla..bla..bla sebagai alasan utk menafikan kepentingan adab2 dalam pergaulan (berkomunikasi)..

    0

    0
  61. yang says:

    ok je lah….

    0

    0
  62. syukur says:

    ALhamiduillah ada juga org yg sgp menegur dgn cara berhikmah dan susunan kata2 yg sgh beradap. Renung2kan AA, tujuan kita berhijrah ialah ingin mendapat keredhoaan Allah jadi ambil yg baik dan yg x baik jadikan pedoman. Hope AN fowardkn surat adik kita pada AA, harap sgt2 yea AB.

    0

    0
  63. NAK KOMEN says:

    Dulu pakai baju ketat sendat,cukur kening,dedah aurat or rambut. x der lak org pompang or bising ngan ko abby. ko bru pakai tudung 2 3 bln, joint pas, ceramah(konon kongsi pengalaman hidup) sana sini bukan main sini or celupar lg sindiran kaukn kt org lain.. siap bleh tweet lg kt org yg x pkai tudung tnya diorg x malu ke x pkai tudung… lbih kuranglahkn ayat ko tu…org yg dh lama pkai tudung pn x brani nk mentarbiah org lain yg x pkai tudung. bukn nk cri kesilapan ko abby… tpi ko pkir2 n renung2knlah… ingt abby jgn smpi org mkin bertambah meluat ngan ko tau… sekian…

    0

    0
  64. lonely ranger says:

    teguran abby tu seumpama “Eh Abby kau ni busuk lah” *masa tgah cocert kat pentas*. haaa. mcmtu lah. cuba kita bayangkan. sopan ke idak?

    0

    0
  65. cokolet chipppssssss says:

    silapnya abby, cara dia bagi respon kat ustaz tu salah.. kalau benar pun kita ni nak berjihad di jalan Allah, bukan dengan cara kita tidak menghormati orang-orang yang ada “pangkat” dalam ilmu agama… nak menyampaikan pendapat bukan dengan cara sindiran atau dengan merendah-rendahkan ilmu mereka.. itu sudah salah abby… cakaplah, abby kurang arif dan mohon diperjelaskan maksud ustaz itu.. kan lebih molek? takyah la nak sindir ustaz tu blajar tinggi tp mempersoalkan ttg hukum hudud.. tak ke pelik cara abby tu..mana adab nya di situ? lagi satu, dalam satu2 ayat tak semestinya maksud dia satu je.. tak semestinya tweet ustaz yg bebentuk “statement persoalan” membawa maksud dia sedang mempersoalkan hukum hudud.. niat seseorang kita tak tau, sebab itu Allah melarang kita bersangka buruk.. kalau dalam hati kita ada segelumit perasaan sangka baik, tak la jadi macam tu… semestinya kita akan tanya elok2, bukan main hentam je… itu namanya adab dalam islam.. itu yang dituntut.. belajarlah dari kesilapan untuk kita semua ok..

    0

    0
  66. arbaiyah janda meroyan says:

    sian abby…kesian abby…kesiannye abby…kalau x sedar diri lg x tau la..xde org sokong ko..bape kerat sgt org sokong ko..kalau ade pon kurang dr bilangan gigi aku yg dh rongak ni..haha..mesti abby now tgh panas buntot kan??tula..tak nak dgr ckp org tua..kerana mulot badan binasa..rasekan..ko kalah abby..ko ckp la ape pon pd media takde sape akan dgr lg..ko kalah dgn manusia..dgn allah awal22 lg..memalukan je..ngaku jela yg ko nak publisiti murahan…eleh..berbaik dgn memey pon bkan ikhlas..siap amik gamba lg tayang kat org..tunjuk kt org tu mcm ada niat lain laa..hati busuk..hati kotor…biadap pulak tu dgn saudara sesama islam..kesian..kesian…sape lelaki kawen dgn ko rasenye masuk neraka gaknya nanggung dosa perempuan neraka mcm kau ni

    0

    0
    • Anonymous says:

      apa boleh buat dia fikir dia yang betul nasihat orang tak nak dengar kita berserahlah pada tuhan agar dia diampunkan……

      0

      0
  67. Anonymous says:

    Bagus sungguh isi surat terbuka untuk Abby tu. Harap surat tu bukan manfaat kpd Abby, malah kepada kita semua terutama pemberi-pemberi komen di BN ni. Rata2 suka sungguh mengutuk kenaifan orang lain. Kalau nak komen lebih baik bagi yg macam tu atau kata2 yang manis penuh hikmah. Jangan nak bodoh2 kan orang kerana yg buruk2 ni kalau kita kata kepada org esok2 pulang balik kpd kita. Memang kita semua tak lari dr kesilapan termasuk lah si Abby dan tentunya org2 yang baru berhijrah ni masih lagi cetek ilmunya. Jadi jgn lah diumpat keji sindir dan caci mereka lebih baik tegur dengan elok. Dia nak ikut ke tak nak itu terpulang kpd dia. Allahu’alam

    0

    0
  68. Anonymous says:

    akuuuuuuuuuuu 1stttttttttttttt!!!!!!!!!!!!!

    0

    0
  69. :-) says:

    Xpalh AA….xde orng nak sokong pun xpe or xda pminat pun xpe….yg penting b’doa n dekat pd yg lebih b’hk menentukan jln hidup anda……peace :)

    0

    0
    • Gincu says:

      Tapi kena ingat, jika kita sentiasa mencari menyinggung/menyakiti hati dan perasaan orang lain, hidup kita juga tidak akan aman. adakah doa kita akan diterima Allah (hanya DIA yang tahu) jika hidup kita sentiasa tidak menyenangkan orang lain? Sesungguhnya setiap hamba yang baik itu, baik juga balasannya. begitu jugalah sebaliknya..

      0

      0
  70. NORMAN says:

    Masa glamour dulu lupa ugama. Sekarang dah tak laku lagi dalam dunia hiburan baharu sedar dunia itu bulat.

    Kan kah baiknya kalau nak berhijirah tu buat low profil aja. Ni macam nak cari publisiti murahan ataupun nak mengena kerana iri hati terhadap artis artis lain yang semakin meningkat populariti mereka so that mereka ini kena kutuk oleh masyarakat. Berdosa tu kalau ada niat sebegitu.

    Yang penting “nyawaitu” niat hendak berhijirah secara iklas dari hati dan bukan nya kerana duit, publisiti, iri hati dan lain lain.

    So fikir fikir lah!

    0

    0
  71. Baby says:

    Dulu kawan lelaki saya memang sosial, then bila dia masuk tabligh dia memang bersemangat untuk membetulkan semua orang sampai semua orang annoying kat dia. Semua orang kutuk dan pressure dia. Last2 dia kembali kepada asal, akhirnya semua orang sekeliling dia menyesal dan berharap dia kembali alim sebab perangai sosial dia lebih tak best dari masa dia jadi tabligh.

    Jadi kadang2 tekanan2 macam ni boleh buat orang yang baru berubah, kembali kepada asal, walau apa pun niat mereka untuk berubah, tapi kita yang dah ok ni kenalah bagi semangat instead of kutuk mengutuk.

    0

    0
  72. Kakak an says:

    Salam,

    Abby tidak bersalah, apa yg dia cakap betul mengikut makna Hudud yg sebenar, saya sokong klu Hudud itu dilakukan di Malaysia, makanya tidak adalah gejala2 yg berluasa skrg ini yg tidak dpt dibendung pad a hari ini. Cuba anda bayangkn apa akn jadi pada zaman akn dtg. Juga and a kena berhati2 juga dgn pandangan Ustaz2 pada hari ini, ada 2 pandangan yg berbeza, harap kita tidak terpesong akhidah kita, kita masih memilih Sunnah AlJamaah Imam Shafie kita, Amin

    0

    0
  73. lynn says:

    kata2 dlm surat tu sgt berlapik…bagus pengisiannya..syabas pada penulisnya. cara teguran yg sgt berhemah, lambang kepada cendikiawan yg kaya ilmu. moga Abby mengambil iktibar dari penulisan tersebut. Semoga Allah melindungi kita semua dan memberi hidayah kepada mereka2 yg dikehendakiNya. aamiin..

    0

    0
  74. Amier says:

    Seorang ulama sebenar yang mempunyai spirituality yang tinggi tidak akan bersikap sombong diri. Seluruh ungkapan, perangai,akhlak dan perbuatan mereka terjaga .Bersikap rendah diri dan terkenal dengan ketawaduan hatinya kerana mereka jelas mengerti akan hadis “tidak masuk syurga sikap sombong walau sebesar biji sawi”.

    Firman Allah yang bermaksud ” Sesungguhnya orang-orang yang percaya pada keterangan kami, ialah orang yang apabila dibaca ayat-ayat itu kepada mereka,mereka sujud.tasbih memuji Tuhan dan mereka tidak menyombongkan diri.Mereka meninggalkan tempat tidurnya menyeru Tuhannya dengan penuh kecemasan dan pengharapan dan mereka belanjakan( dijalan kebaikan) sebahagian rezki yg kami berikan kepada mereka,”(Surah as-Sajadah; 15-16)

    Syiekh M.Al Hasyimi asal Algeria pernah diperolok serta diejek dengan kata yg boleh membuat muslim lain naik angin.Tetapi Syiekh berkata kepadanya” Semoga Allah membalasmu dengan kebakan, sesungguhnya anda telah menampakan aib kami dan kami akan berusaha beraklak baik’ Tak lama kemudian lelaki tersebut mencuin tangan Syiekh dan meminta maaf.

    Inilah bezanya antara “ulama” dan “ular dalam semak”.
    Berbalik kepada konflik DrAsri dan Abby…..(to be continue, tak cukup masa skg)

    0

    0
  75. namaku says:

    INI PENDAPAT SAYA.

    BAGI PEBDAPAT SAYA DR ASRI TIDAK PATUT MELEMPARKAN SOALAN BEGITU YANG BOLEH MENG CONFIUSKAN ORANG YANG JAHIL. DAN SAYA RASA KAN SOALAN ITU TIDAK PATUT DI UNGKAPKAN. KERANA JIKA NEGARA KITA MENGGUNAKAN HUDUD DAN INGIN MENJADIKAN NEGARA MALAYSIA NEGARA ISLAM YANG 100% ISLAM MAKA ORANG CINA MAHUPUN ISLAM JIKA MELAKUKAN KESALAHAN HARUS MENERIMA HUKUMAN YANG SAMA. JIKA MENGGUNAKAN HUDUD TIDAK ADA PERBEZAAN ANTARA ISLAM DAN KAFIR.
    KALU FIKIR SECARA LOGIK ORANG CINA DAN INDIA PUN ALLAH TAALA YANG CIPTA KAN DIARANG.
    KALAU MELAYSIA MENGAMALKAN HUHUD MAKA ORANG BUKAN ISLAM YANG INGIN DUDUK DI NEGARA ISLAM HARUS MENGIKUT SEGALA UNDANG2 YANG DITETAPKAN. JD TIDAK AKAN TIMBIL PERSOALAN YANG DI UNGKAPKAN ORANG DR ASRI TU. FAHAM TAK SEMUA. MASALAH SEKARANG PEMIMPIN MALAYSIA SEKARANG NAK MENGAMALAN SISTEM SIKULAR. ISH3…

    0

    0
    • Anonymous says:

      tengkorak kau

      0

      0
    • Anonymous says:

      pala hangguk ko @namaku

      0

      0
      • pelajar agama says:

        salam….

        sila beradab dlm bicara bila menegur orang dalam hal agama… apa yg dinyatakan @namaku itu ada betulnya, yang tidak menerima, harap senyap dr guna perkataan kesat dan menidakkannya… hukum Allah tu, takut2 tergugat aqidah..nauzubillah…

        sila faham anon dan namaku, hukum Allah ini sangat halus, sekiranya berlaku kes curi, yang mencurinya muslim dan non muslim, hakim bukannya terus menjatuhkan hukum hudud, soal selidik terperinci akan dijalan, jika ternyata yg mencuri tu mencuri, tetapi atas sbb kemiskinan, maka tak jatuh hukum hudud… haish… tolong la belajar lebih skit… bahaya betul…

        0

        0
      • airsireh says:

        Anonymous banyak kurang ajar.guna perkataan lucah.Pund*K ma* Lu.Jangan cabar guna perkataan kotor kalau you cakap serupa pariah lain orang boleh kutuk juga

        0

        0
  76. Sakinabatangan says:

    “Pendapat yang diberikan memang menarik sehingga membuatkan Abang Nara terasa ingin berkongsi dengan anda semua”…

    Pada hemat saye,kalau nara xsiarkan surat ni pun xape…sebaliknya dia emel ke,sampaikan kpd abby secara berhemah. Ini bertujuan org lain xpanjang2kan lagi komen membidas abby. Dia pun manusia jugak.

    0

    0
  77. saya sayang malaysia says:

    SENANG CITE SAPE YANG SOKONG ABBY ADABI TU SUME ORANG SUPPORT BULAN PUTIH DITENGAH RUMPUT HIJAU..MENTALITY VERY LOW!

    0

    0
  78. makcikabbyaabadot says:

    sudah2la abby.. betul kata org yg mengirimkan surat diatas.. org lain pun berdakwah tapi tak perlu terlalu show off sedangkan ilmu didada tak penuh lagi. contohila rakan2 artis yg lain yg sudah berhijrah seperti irma, dia ada jugak berdakwah tapi rasanya takde la terlalu taksub. paling penting cari ilmu sepenuhnya, bahagiakan anak2 dan cr nafkah untuk besarkan anak2.

    0

    0
  79. nak komen says:

    utk kak abby abadi..,
    berhijrah lah dengan keamanan dan kesabaran..
    cuba jadi contoh sprti noor kumalasari @ wardina..
    pada lelaki di luar sana, takda ke nak bimbing AA ke jln yang lebih murni dan suci..

    0

    0
  80. Abby suruh muslimat pakai stoking says:

    Argggghhhhh

    0

    0
  81. pakcikmacho says:

    dulu aku ni kan kesian jugak kat ko abby sebab kena tinggal ngn laki sebab ade pompuan lain kan! kesian kat anak2 ko. tapi aku tgk ko ni semakin hari semakin meroyan pun ada, sekarang ni aku makin nai menyampah dengan kau! nasihat aku la kan, better kau jaga anak ko tu, bg didikan agama yang baik lagi bagus. sebab pada aku kalau keluarga sendiri tak terjaga, tak usah la nak jaga orang lain. Ilmu tu bagi cukup2 dulu dapat title ustazah abby abadi baru boleh berjuhah lagi. . sebeluam bercakap penuhkan ilmu didada. macam adik kita ni, mcm ni la org yg byk ilmu berckp. satu lagi aku nak pesan, sudah2 la ko hadap pesbuk, hadap twitter duk tweet sana tweet sini, berblog sana sini! sebab kau terlalu mendedahkan keaiban sendiri. kadang2 makin kita banyak ckp, makin menunjukkan kebodohan kita sendiri. sekian. terime kasehhhhhhhhhhh…

    0

    0
  82. mama rita says:

    tetibe rase tersentuh dan terharu dengan surat pembaca ni…semoga kita semua ambik iktibar jugak..kepada artis artis yang telah berhijrah tahniah tap jangan cepat melatah ye..dalami betul betul soal agama ni..nanti tersilap cakap rosak jadi nya…

    0

    0
  83. ruhaie says:

    Setuju bebenor dgn penulis surat. Org tua selalu berpesan, bertanya spy x sesat jalan.. ini pula dlm hal2 agama yg kite cuma tau pada dasarnya! Mana mungkin seorg ulama menidakkan hukum Allah tp dgn kebijaksanaan mrk yang Allah kurniakan akan mencari jalan penyelesaian untuk sebarang isu agama…itulah org yg bijak!
    Org yang berkata2 lebih kepada mengikut rasa hati adakalanya akan mengeluarkan kenyataan yang tidak cerdik yang akan memakan diri sendiri..
    Ambil lah iktibar dari kejahilan diri sendiri…

    0

    0
  84. gayah abadi says:

    Ntohnye ko ni asyik duk bertweeterrr je..

    0

    0
  85. Saya says:

    Itulah saya pelikkan, Abby..sedangkan awak tau halal haram semua. Jadi kenapa awak memakai make-up. Berhiaskan haram. Awak sendiri kata yang haram tetapp haram. Banyak benda yang awak kena perbaiki dulu. Sedangkan awak tau batas-batas aurat perempuan. Jadi jangan terlalu lantang berbicara. Jadikanlah Isteri/anak Nabi AS sebagai rujukan hidup. Kita didunia ni tak lama. Adakala perkara yang kita buat kita anggap betul. Kita rasa kita betul semua perkara dan tidak dapat menerima pandangan yang lain. Ingatlah Abby, sekali Allah menutup pintu hati kita. Buruk padahnya.

    0

    0
    • Gincu says:

      contoh paling nyata (dihebahkan sendiri oleh abby) gambar bersama memey dan norman masa puasa. abby biarkan norman letak tangan /peluk bahu dia, yang ni tak pertikai kan pulak? kes ni pun mungkin dia akan kata “saya tetap betul”. abby ni ibarat dapat hujung hilang pangkal…

      0

      0
    • Anonymous says:

      btul3. abby patutnya pakai jubah hitam je lps ni sbb berhias cantik2 mmg haram bg wanita. xkan lah abby x tau kan kan kan. abby jgn mrh ek sekadar nasihat supaya hidup manis disana nanti (tiru ayat abby ala2 suci gitewww)

      0

      0
  86. alimalimmeowmeow says:

    TAK FAHAM……..
    Kenapa ada jugak nak backing ABBY????

    0

    0
  87. nuraini bontot besar [email protected] muka says:

    hahahahah bagus entry ni… belajar-belajar terima teguran yer Cik Janda Abby… job suam suam kuku,,, jenuh berkempen PAS kekekekek

    0

    0
  88. marc says:

    suruh abby discreet, tapi yang ni, menegur abby dgn surat terbuka, kat blog beautiful nara lagi… saya rasa 2×5 je lah.

    0

    0
  89. sukatiguala says:

    aku follow twitter abby ni. Hari hari dia ke sana ke mari ‘berkongsi pengalaman’. Kejap perak, kejap pahang, kejap perlis..eh anak kau sapa jaga abby? memey ka.

    0

    0
    • neelopa says:

      abes….ko ingat suke2 ke dia nak berbaik balik ngan norman apetah lagi memey…supaya dorang ble jaga anak dia la…senang sikit dia nak mengtarbiah org merata2..kadang2 kelakau la ko ne abby…kita panggil abby yus jela kan..meroyan ala2 karoot komedia…hehehe

      0

      0
  90. sekadar memberi nasihat says:

    abby mencari publisiti murahan..sekian.

    0

    0
  91. PRABAGARAN says:

    ABBY ABADI TU GILA TALAK DAH TAK BETUL

    0

    0
  92. Namaku Abby says:

    Apa yang korang bising2 ni….dah abby tu mmg bodoh kan….cakap camane pun…dia tetap dgn pendirian bodoh die…..

    0

    0
  93. - says:

    Petikan sebahagian dari nasihat Dr Yusof Al-Qaradhawi

    Al Imam al Ghazali menulis di dalam kitabnya ‘ Al-Amr bi al Ma’ruf wa al-Nahi ‘an al Munkar’: ” Seseorang yang berusaha menyuruh perkara baik dan mencegah perkara mungkar sepatutnya melakukanyan dengan penuh kasih sayang, simpati dan kebijaksanaan. Untuk menggambarkan perkara ini, beliau (Imam Ghazali) membawa satu kisah tentang seorang yang telah datang berjumpa dengan al-Ma’mum, khalifah di era Abbasiyah, lalu menasihati baginda dengan cara kasar tanpa memperdulikan status baginda sebagai khalifah. Al-Ma’mum yang juga mempunyai ilmu lalu mencelah: “Bercakaplah secara lebih lembut. Ingatlah Allah telah mengutuskan orang yang lebih baik daripada kamu kepada raja yang lebih teruk daripada aku, dan Dia memerintahkan supaya orang itu bercakap dengan lemah lembut. Dia telah mengutuskam Nabi Musa dan Harun yang jauh lebih baik daripada kamu kepada Fir’aun yang jauh lebih zalim daripada aku dan memerintahkan mereka:

    “Pergilah kamu berdua kepada Fir’aun, sesungguhnya dia telah melampau batas. Maka bercakaplah kamu berdua kepadanya dengan ucapan yang lemah lembut mudah-mudahan dia ingat atau takut” (Maksud Al Quran Surah Taha: 43&44)

    0

    0
  94. zbm says:

    drpd dulu lagi….bila baca pndpt pembaca2 BN ni ttg hal2 yg berkaitan dgn ugama n hukum, terasa bimbang sgt2. bukan apa, kita org biasa ni, ilmu ugama x ler sbyk mana. kita balas komen, tulis sukahati je, ditakuti terkeluar dr ugama tanpa kita sedari.

    0

    0
  95. NORMAN says:

    1. A desperate person with do anything to be relevant!

    2. Terima lah hakikat kejatuhan zaman pupulariti Abby semakin dekat.

    3. Ada baik nya Abby insaf & bertuabat.

    4. Berhijirah lah dengan ikhlas dari hati. Its between you & Allah.

    5. Ada baik nya menjaga anak anak nya tu supaya masa depan mereka akan lebih baik dari apa yang Abby ada sekarang.

    So Abby, cermin cermin lah diri anda tu.

    0

    0
  96. Hafiz Arshad says:

    apa yg dikatakan oleh Dr MAZA dan Ust Kazim adalah satu perkara yg betul.Islam tidak dikutip di tepi jalan.Datangnya dgn cara yg bermaruah.Disebarkan dgn cara bermaruah.Oleh itu,kpd AbbY Abadi sy sokong dgn perubahan anda.Perubahan yg berkekalan adlh satu perubahan yg mengalami satu proses yg panjang dan perlahan-lahan seperti mana Islam disebarkan selama 13 tahun sebelum diterima oleh masy. arab.Seharusnya kenyataan dr MAZA itu perlu dikupas dr sudut balaghah.tidak boleh diinterpretasi dgn bulat2.Sama juga dgn mengupas ayat Al-quran yg mana diterangkan melalui al-Hadis @ Qias @ Jumhur Ulama @ Ijtihad.Semua itu perlu dilihat dgn sebaik mungkin.Sbg contoh, ada sepotong ayt Al-quran yg bermaksud “berpeganglah kamu pd “tali” Allah…”.Adakah “tali” Allah itu sama spt dgn tali yg ada pd hari ini..sy berharap dgn pandangan sy ni sedikit sbnyak tidak mematahkan semangant Abby Abadi utk trus mengenali ilmu2 Allah krn sy juga masih mencari ilmu.”wama u titumminal ‘ilmi illa qalilla…”

    0

    0
  97. dulu minat skrg tak minat dah! says:

    abby ni xde keje ke 24jam asyik twit je..lepas solat twit..lepas mkn twit..tangan die tu melekat kat hp ke..hairan betol!nyampah!

    0

    0
  98. smile says:

    Manis sungguh Abby Abadi bertudung.. lagi manis kalau Abby Abadi tukar nama dengan nama sebenarnya.. Arbaiyah..

    0

    0
  99. ustazah maggie arbaiyah says:

    ustazah mi maggie ni sure xkan mengalah dan xkan ngaku salah..korang nak tau nape?sbb die ni tak pandai nak muhasabah diri langsung..n tak ada perasaan malu + rendah diri yg sepatutnya dimiliki oleh stp umat islam…pakai tudung sj nak mencerminkan awk tu islam abby woi..haiyaa…malas ckp aper22 dh..tau dh si abby ni degil..asek rase die btol je..sume org salah…what can i say?? buat la aper pon abby..ko je yg btol kan…dlm kobo besok..ko jawab ko punye..aku jawab aku punyer…tp ko mesti syok sendiri rase masok syurga tros kan sbb ko masok pas..haha..islam pd hati..bukan pd parti…xyah masuk pas pon bole berdakwah..kalau masuk pas n terus tnjuk pandai bg ceramah..mmg jgn salahkan org lain ler kata ko bg ceramah ari tu mcm org bodo betol.. ;=))

    0

    0
  100. tak sanggup jd meroyan cam abby says:

    weh abg nara..bole x abg nara propose tambah satu kategori dlm abpbh taun dpan?tambah le kategori 1) artis publisiti murahan 2) artis yg paling dibenci…haha..sure abby menang, so kesian…

    0

    0
  101. NORMAN says:

    1. Sapa meluat dengan perangai Abby pilih “Thumb Up”!

    2. Sapa sebaliknya boleh pilih “Thumb down”!

    0

    0
  102. Anonymous says:

    Bile pkai tdug je dh kire baik ke? tp peluk dgn bukan muhrim leh plak eh?ish2 pelik r…

    0

    0
  103. alias azizudin says:

    1. Datuk Mufti Sabah menceritakan sedikit sebanyak tentang sikap Mufti Perlis khususnya dalam Mesyuarat Majlis Fatwa Kebangsaan. Katanya, Dr Asri min juhala’ wa qillatil Adab. Contohnya, apabila berbahas sesuatu permasalahan Dr Asri tidak menggunakan disiplin ilmu yang benar dan jelas. Dr Asri juga tidak meraikan pandangan panel lain. Demikian pendapat dan ulasannya.

    Beliau menceritakan lagi bahawa pernah satu ketika, Dr Asri bertikam lidah dengan Dr Hayyi Shukor berhubung masalah solat kanak-kanak dibelakang saf. Dr Asri dengan keras mengatakan bahawa amalan ini adalah tafsiran sempit agama. Bahkan menganggapnya sebagai amalan khurafat yang disandarkan kepada feqah. Beliau berhujah membawa beberapa potong hadis. Tetapi hujah Dr Asri kemudiannya disangkal oleh Dr Hayyi yang membawa pandangan Imam Nawawi bersumberkan pelbagai dalil. Khususnya dari Sunan Abu Daud dan menjadi amalan mazhab al-Shafi’iyy.

    Namun Dr Asri tetap berkeras dengan pendapatnya dan cuba berhujah menggunakan qiyas. Dakwanya, kulup kanak2 itu sama dengan najis orang dewasa dalam perut. Benarkah begitu? Dato’ Soleh Hj Ahmad memberitahu saya bahawa kiasan Dr Asri tidak mencukupi syarat qiyas, kiasan beliau boleh disifatkan sebagai : qiyas ma’a al-Fariq.

    Berasaskan senario di atas, Dato Mufti Sabah bertekad untuk membatalkan ceramahnya. Tetapi Mufti Perlis khabarnya berjaya juga dibawa masuk ke Sabah secara senyap dan menyampaikan ceramah dirumah individu tertentu secara tertutup. Dato’ Mufti Sabah jelas kecewa dengan sikap Mufti Perlis setelah mengetahui tindakannya itu. Beliau menyifatkan Mufti Perlis sebagai ‘budak tak tahu malu’. Masya Allah, bagi saya perkara ini tidak seharusnya berlaku. Apatah lagi melibatkan seorang Mufti Sarjana.

    2. Dato’ Abd Rahman bin Hj Othman, Mufti Pahang juga tidak berkenan untuk menerima kunjungan Dr Asri ke sana. Buktinya, dalam 2-3 bulan yang lepas, Dr Asri dijadualkan bakal menyampaikan ceramah akidah di sebuah surau, Kg Sungai Ular, Kuantan, Pahang. Tetapi ceramah itu dibatalkan serta-merta atas arahan SS Dato’ Mufti Pahang. Alasannya, pandangan yang dilontarkan Dr Asri dikatakan banyak menghuru-hara fahaman, pegangan dan amalan umat Islam disana.

    Justeru, mereka menyimpulkan adalah lebih baik Dr Asri tidak dibenarkan memasuki Pahang. Di samping itu, pihak pejabat Mufti juga membayangkan bahawa mana-mana pihak yang menyebarkan fahaman ekstrem Wahhabi dan memecahbelahkan umat Islam bakal dikategorikan sebagai pengancam keselamatan negara. Dan boleh diklasifikasikan dalam kesalahan ISA. Pejabat Mufti Pahang juga telah menjelaskan identiti Wahhabi dalam siri khutbah yang dikeluarkan mereka baru-baru ini.

    3.(Ahad mlm Isnin 16/3/08) saya diberitahu seseorang bahawa Dr Asri diundang oleh KETENGAH untuk menyampaikan ceramah Maulid Rasul di Masjid al-Muktafi Billah, Bukit Besi, Paka, Terengganu. Tetapi ceramah itu khabarnya tidak diizinkan oleh SS Mufti Terengganu, Dato’ Ismail Yahya. Beliau khuatir, jika Mufti Perlis menyelitkan unsur kewahhabiannya..nescaya masyarakat bertambah keliru. Kira-kira jam 3:30 ptg saya dikhabarkan bahawa ceramah tersebut telah dibatalkan oleh Mufti Terengganu.

    Namun, pada jam 7.00ptg semalam saya diberitahu bahawa ada orang dalaman KETENGAH yang bermati-matian mahukan Dr Asri berceramah. Sedangkan penaung program tidak tahu apa-apa. Kecoh seketika keadaannya.Memandangkan persiapan telah dibuat. Perbelanjaan mencecah ribuan ringgit.

    Akhirnya, Jabatan Mufti terpaksa berdiplomasi dengan penganjur. Ceramah dibenarkan asalkan tidak menyentuh isu sensitif agama. Pada hemat saya, isu sensitif tersebut adalah ‘unsur Salafiah Wahhabiyyah’ yang diperjuangkan Dr Asri selama ini. Apa cerita.. Dr Asri sendiri ceramah Maulid Rasul yang dianggap bid’ah sebelum ini.? Bid’ah..bid’ah jugak. Tapi masyuukkk Syeikh..masyyuuukk..Tahniah! Dr Asri kerana tidak mudah patah semangat dalam menyuburkan perjuangan Salafi Wahhabi.

    Beliau mula berceramah. Tetapi tetap dengan style biasa beliau. Sifat 20 tetap dikutuk. Dakwanya, mempelajari sifat 20 hanya melemahkan minda sahaja. Contohnya, Allah ada.. lawan tiada. Benarkah Tuan Mufti? Atau anda yang tidak mengerti dan tidak menguasai? Bagi saya, hujah sebegini hanyalah modal lama beliau. Orang yang tidak berilmu hanya mengitarkan modal lama sahaja. Bukti lemah minda.

    Dr Asri juga mengatakan bahawa amalan sambutan MaulidRasul ini merupakan adat orang Kristian. Terperanjat segala hadirin termasuk VIP yang hadir. Masya Allah! Betul ke Syeikh! Yang entum pi sambut undangan ceramah sampai ke Tganu Kite tu guane pulok? Kecek dok ghok starang. Penganjur program membayangkan tidak lagi menjemput Mufti Muda ini dalam program mereka. Saya difahamkan bahawa pihak penganjur juga bercadang mengenakan tindakan terhadap ‘org dalam’ yang bertanggungjwb menjemput Mufti Huru Hara ini.

    0

    0
  104. I believe avoiding refined foods could be the first step to be able to lose weight. They will taste beneficial, but refined foods currently have very little vitamins and minerals, making you eat more just to have enough vitality to get through the day. Should you be constantly taking in these foods, transferring to whole grains and other complex carbohydrates will make you to have more vitality while taking in less. Good blog post.

    0

    0
  105. EMAK NANA says:

    sepatutnye yg tinngi ilmu itu berhemah la perkerti….jgn merajuk macm budak2 sampai masuk paper…yg rendah ilmu nye sila la bertanya pada ilmuwan lain sbb bkn mufti sorang tu yg ‘dalam ilmu agamanye’…

    0

    0
  106. Tak sebelah mana2 says:

    Bg aku, kalo abby tegur dgn cara yg kurang adab mgkn bleh diterima sb dia mgkn kekurangan ilmu bila menegur tp bila seorang yg dikatakan mempunyai ilmu yg tinggi jgk membalas dgn cara yg sama, nmpk mcm xde beza antara org yg b’ilmu dgn yg tdk berilmu..x salah rasanya kalo Dr Asri menerangkan maksud tulisannya supaya abby jelas dgn tulisannya instead of ‘memperlekehkan’ tingginya ilmu seseorang..Itu mungkin lebih menunjukkan yg dia seorang yg berilmu..Kalo abby salah,bimbinglah dia..

    p/s : Berhentilah daripada mengutuk dan menghina seseorang..tinggalkan perbalahan..

    0

    0
  107. unknown says:

    asingkan diri dari mencampuradukkan politik dengan agama. lebih manis menyebarkan dakwah islam dengan bersahaja. itulah terbaik buat anda semua. Ukuran dan penilaian anda sendiri pada seseorang pasti mendalam maksudnya.

    0

    0
  108. cik yah tak sedar diri says:

    sudah22la tu abby…dh bodoh tu buat je cara bodoh..kalau hang wat tunjuk pandai mmg nampak sgt kebodohannya yg sudah sedia bodoh itu..belaja la banyak22..jgn dh bodoh jd bodoh sombong mcm la ni..sedangkan dr asri yg belaja tinggi tu pon ko perli22 gitu je..inikan pulak ko yg takat SPM je kot..ko perli n semis22 diri ko sendiri dulu..okeyyy??bye

    0

    0
  109. hamba allah says:

    To alias azizuddin :- wat penat je ko taip panjang22 kisah fitnah ko tu..dok dendiam je la ek..takde sape nak bace n percaya, kite org sume bukan bodoh mcm ko

    0

    0
    • Anonymous says:

      sila kaji dahulu sebelum mengeluarkan sesuatu kenyataan..seseorg yg pandai dan berilmu x akn memperbodohkan seseorang..

      0

      0
  110. Anonymous says:

    x habis2 lg…dulu aku kesian gak kat ko sbb isu rmhtgga….tp bile baca ape yg ko tulis, sekarang, aku beristigfar byk Kali…janganlah terlalu fanatik dgn ilmu yg sedikit…..faham betul2 …..org lain yg dah lame mendalami ilmu agama pun xde lah berlagak pandai mcm ko…kira ko dah tunjukkan kebodohan diri sendiri….semoga berubah

    0

    0
  111. memey suhaiza says:

    semenjak dah cerai dgn laki aku ni makin meroyan pulak abby ni hehe

    0

    0
  112. NORMAN HAKIM<sudah2lah sayang….
    sudah la ye…xpe abg maafkan
    segala kesalahan syg serang abg kat
    lokasi dulu.dah la ye,jom balik.
    jgn meroyan cm ni wlupun ayang giler
    talak dgn abg,malu la abg yang..
    nanti pelan2 kita nikah balik ye syg?
    abg promise lepas memey bersalin
    n abes pantang 44 hari,lau x abg tkot
    kang dia plak meroyan cm syg..udah la ye..

    HAIRIE OTHMAN <pe yg ko merepek ni
    setan…abby aku yg punya!!
    aku yg punya!!sbb kami 1 company..
    no share ok..

    ABBY ABADI <boleh la dr xde…nk tunggu papa
    norman nikah dgn aku pun lmbat lg..
    xkan aku nk meroyan je…

    heeeeee…SEKADAR LAWAK..asek komen kutuk2,serius2 je…x best la.
    PEACE,salam 1 malaysia!!

    0

    0
  113. Anonymous says:

    serammm…..takut menjadi riak…mintaaf ye cik abby kening yg dicukur tu hukum nye haram nape di buat jugak…opps saya pun belaja tk tinggi…

    0

    0