September 5th, 2012

Seminggu dua ini topik perbualan hangat antara Abang Nara dan rakan-rakan ialah mengenai kontroversi yang melanda Abby Abadi dan bekas mufti Perlis, Dr. Asri. Ada macam-macam pendapat yang diberikan oleh kawan-kawan Abang Nara. Memang hot dan menarik juga perbincangan yang terjadi antara kami.

abby abadi

Dan semalam Abang Nara menerima sepucuk email daripada pembaca BeautifulNara yang berkongsi pendapatnya mengenai pendapat Abby Abadi. Pendapat yang diberikan memang menarik sehingga membuatkan Abang Nara terasa ingin berkongsi dengan anda semua. Berikut ialah email yang dikirim:-

Assalamualaikum…

Beberapa isu melibatkan kak Abby Abadi akhir2 ini buat saya terpanggil utk menyampaikan pandangan ini. Apa2 pun, saya sbg pemerhati tetap bersyukur atas perubahan kak Abby dari segi imejnya dan semoga dpt mengekalkan perubahan itu, insyaAllah.

Saya hanya ingin menyentuh ttg insiden di Twitter di mana kak Abby telah mencelah tweet yg ditulis oleh Dr Asri.

Dr Asri sebagaimana juga mufti dan ustaz2 lain di Msia, adalah org2 yg “ahli” dlm bidang agama. Dlm Islam, kita dituntut untuk bersikap malu & hormat kepada golongan alim ulama’ seperti mereka kerana Nabi menggelarkan mereka sebagai pewaris baginda –.> pewaris ilmu-ilmu kenabian.

Pesanan saya utk kak Abby, apabila seseorg berilmu seperti Dr Asri mahupun mana2 alim ulama lain mengeluarkan sesuatu pendapat dan kita sbg org biasa merasa tidak jelas dgn pendapat itu, janganlah kita terlalu lekas ‘menjawab’ apatah lagi terus mengatakan ustaz itu sedang mempersoalkan hukum hakam Allah. Utk pengetahuan kak Abby, sedangkan sesama alim ulama pun mereka sentiasa mengelak utk menegur pendapat masing2 secara terbuka, sikap berhati-hati ini diambil supaya tidak menimbulkan aib atau rasa malu kpd rakan seperjuangan dlm urusan dakwah. Jika perlu pun menegur atau berbahas, mereka melakukan nya secara tersembunyi sehingga org ramai pun tidak tahu bhw mereka berselisih dlm sesuatu perkara. Maniskan adab2 dlm Islam?

Jika kak Abby merasa kabur dgn kenyataan Dr Asri itu, adalah lebih manis utk kak Abby berdiam diri dahulu dan bertanya kepada mana2 alim ulama’ lain jika mereka lebih faham dgn apa yg cuba disampaikan Dr Asri. Jika tidak dpt ditunggu-tunggu lg, bolehlah brtanya direct kpd Dr sendiri tetapi dgn ayat yg sgt berhikmah dan ringkas sahaja seperti “Saya kurang faham dgn persoalan Dr…sudi kah diperjelaskan lagi…”, fullstop. Tidak perlu kita menambah-nambah dgn andaian spt ustaz itu mempersoal hukum Allah, menolak Al Quran dan sunnah etc…After all, alim ulama lah yg siang malam berdoa dan bersolat malam meminta spy KITA semua semakin dekat dgn agama…

Akhir kata, biarlah kita berbicara dgn mereka dgn penuh adab…bayangkanlah jika sesama ulama pun mereka tidak bertikam lidah atau menyindir pendapat masing2 di hadapan khalayak ramai, maka apatah lg kita yg ilmunya masih jauh sgt lg utk mencelah tanpa muqaddimah yg baik…

Fyi kak Abby, saya sendiri sering mengikuti tulisan Dr Zaharuddin & Ustaz Azhar Idrus, dan saya ada perasan yg adakalanya sesetengah pendapat mereka sedikit berbeza dgn ustaz A atau ustaz B tetapi apabila menghuraikannya, mereka tidak akan merendahkan pendapat ustaz lain. Sbg contoh, Dr Zaharuddin gemar menulis “saya bersangka baik terhadap pendapat ustaz xxx, mungkin saya yg tidak jelas dgn maksud beliau dan bukannya kesilapan di pihak beliau”). Ini lah manisnya hubungan sesama alim ulama dlm Islam

Sampai di sini dulu surat saya, semoga kita semua dpt ambil iktibar drpd insiden ini. Apabila kita baru ‘berhijrah’, mmg semangat kita cukup tinggi (saya sndiri prnah melaluinya) sehingga kita lupa bhw suatu ketika dulu kita pun pernah ambil separuh2 saja dari Al Quran dan Sunnah…maka……………..eloklah jika kita lebih byk mendiamkan diri dahulu dan cuba belajar lg ilmu-ilmu fiqah, akidah sirah dll kerana keutamaan mempelajari hal2 itu adalah lebih besar di sisi Allah (utk yg baru berubah spt kita) berbanding berbahas dlm keadaan kita sendiri masih kabur2 dgn byk perkara…

Ada betulnya pendapat si pembaca yang tidak mahu dikenali ini. Apa pula kata anda?


206 responses to “Surat Terbuka Buat Abby Abadi Daripada Pembaca BeautifulNara”

  1. Anonymous says:

    serammm…..takut menjadi riak…mintaaf ye cik abby kening yg dicukur tu hukum nye haram nape di buat jugak…opps saya pun belaja tk tinggi…

  2. NORMAN HAKIM<sudah2lah sayang….
    sudah la ye…xpe abg maafkan
    segala kesalahan syg serang abg kat
    lokasi dulu.dah la ye,jom balik.
    jgn meroyan cm ni wlupun ayang giler
    talak dgn abg,malu la abg yang..
    nanti pelan2 kita nikah balik ye syg?
    abg promise lepas memey bersalin
    n abes pantang 44 hari,lau x abg tkot
    kang dia plak meroyan cm syg..udah la ye..

    HAIRIE OTHMAN <pe yg ko merepek ni
    setan…abby aku yg punya!!
    aku yg punya!!sbb kami 1 company..
    no share ok..

    ABBY ABADI <boleh la dr xde…nk tunggu papa
    norman nikah dgn aku pun lmbat lg..
    xkan aku nk meroyan je…

    heeeeee…SEKADAR LAWAK..asek komen kutuk2,serius2 je…x best la.
    PEACE,salam 1 malaysia!!

  3. memey suhaiza says:

    semenjak dah cerai dgn laki aku ni makin meroyan pulak abby ni hehe

  4. Anonymous says:

    x habis2 lg…dulu aku kesian gak kat ko sbb isu rmhtgga….tp bile baca ape yg ko tulis, sekarang, aku beristigfar byk Kali…janganlah terlalu fanatik dgn ilmu yg sedikit…..faham betul2 …..org lain yg dah lame mendalami ilmu agama pun xde lah berlagak pandai mcm ko…kira ko dah tunjukkan kebodohan diri sendiri….semoga berubah

  5. hamba allah says:

    To alias azizuddin :- wat penat je ko taip panjang22 kisah fitnah ko tu..dok dendiam je la ek..takde sape nak bace n percaya, kite org sume bukan bodoh mcm ko

    • Anonymous says:

      sila kaji dahulu sebelum mengeluarkan sesuatu kenyataan..seseorg yg pandai dan berilmu x akn memperbodohkan seseorang..

Loading...