Penduduk Kesal Gambar Kg Morten Jadi ‘Pulau’ Viral, Ini Sebabnya..

Berita

Penduduk Kesal Gambar Kg Morten Jadi ‘Pulau’ Viral, Ini Sebabnya..

Umum mengetahui, baru-baru ini tular satu gambar yang memaparkan keadaan Kampung Morten, Melaka menjadi sebuah ‘pulau’ akibat hujan berterusan di negeri tersebut.

Walau bagaimanapun, penduduk disana terutamanya peniaga makanan berasa kesal dengan gambar yang disebarkan itu kerana tidak menggambarkan keadaan yang sebenar.

Advertisement

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung (JPKK) Kampung Morten Jalina Mahmood, hal tersebut merupakan satu tindakan yang tidak bertanggungjawab kerana gambar situasi banjir di kawasan itu menyebabkan sektor pelancongan di kawasan sana terjejas.

kg morten tak seperti yang digambarkanSumber : Google  

Bukan semua rumah di perkampungan ini dinaiki air, hanya sebahagian kecil sahaja iaitu yang terletak di kawasan agak rendah.

Dalam pada itu, beliau turut menjelaskan kebanyakkan perniaga terjejas dari segi pendapatan kerana pelancong serta pengunjung tidak mahu ke kampung itu terutama pada Ahad lepas dan berkurang hingga ke hari ini.

Pihak Astro Awani menemubual seorang peniaga makanan disana iaitu Amnah Othman, beliau berkata sebelum ini biarpun hujan lebat, pelancong masih datang untuk berjalan-jalan namun setelah tular gambar itu, tiada siapa yang kunjung.

Sebelum ini, difahamkan kejadian banjir di Kampung Morten pada Sabtu lepas berpunca dari fenomena air laut pasang besar dan limpahan air Sungai Melaka berikutan hujan turun berterusa untuk beberapa hari yang lepas.

11 bulan lalu

"Jangan Buat Naya Orang Dik" - Pasangan Pengantin Redah Banjir, Kotorkan Baju Sewa Demi 'Photoshoot'?

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

SUMBER : Astro Awani

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

1 Comment

  1. HAWAUUU

    January 7, 2022 at 1:59 pm

    Bandar HIlir tu hujan lama sket je mmg banjir. kalau tak naik air kat Morten tu pun, takde org dtg sana sbb sungai mmg naik air. skrg ni nak ckp pelancong lari sbb gambar tersebar, masalahnya, kalau gambar tak tersebar pun, org dtg, air penuh. jalan tutup. confirm la U-Turn pi tempat lain. so tang mana viral gambar jadi takde pelancong??? mmg takde org masuk pun. jalan tutup.

Loading...