“Owner Pakai Honda 2-3 Biji” – Gadis Kecewa Gaji Pembantu Taska Susah Naik, Stress Hadap Perangai Anak Kecil

Kehidupan

“Owner Pakai Honda 2-3  Biji” – Gadis Kecewa Gaji Pembantu Taska Susah Naik, Stress Hadap Perangai Anak Kecil

Sebuah hantaran di media sosial Twitter baru-baru ini telah mengundang perdebatan netizen mengenai isu kenaikan gaji dalam kalangan pembantu taska yang tidak naik meskipun kerajaan telah melaksanakan gaji minimum sebanyak RM1,500.

Kata individu itu, dia dan pekerja taska yang lain tidak menerima gaji minimum yang diwartakan kerajaan meskipun ramai kanak-kanak diambil untuk diasuh dengan kadar RM300-RM1000 setiap seorang.

Advertisement

Apa yang lebih dikesalkan apabila kebanyakan ‘owner’ taska ini memiliki gaya hidup mewah namun mengabaikan kebajikan para pekerja di bawah tanggungjawab mereka.

Berikutan itu, individu itu menyoal sama ada pihak kerajaan tidak boleh melakukan apa-apa kerana mereka berasa tertindas dengan keadaan itu.

TwitterSumber : Twitter  

Ujarnya lagi, kerja yang berhadapan dengan kanak-kanak sememangnya sangat stress dan tidak hairan jika berlaku kes penderaan kanak-kanak di pusat asuhan ataupun taska.

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen bersetuju dengan pendapat individu itu namun ada juga yang merasakan gaji minimum yang diwajibkan kerajaan kepada pekerja tidak sesuai diaplikasikan kepada beberapa sektor pekerjaan kerana membebankan majikan.

grab rider kena sadai
6 bulan lalu

"Lupa Off Lah Ni" - Jauh Datang Nak 'Pickup' Makanan, 'Rider' Kena 'Sidai' Tengok Kedai Dah Tutup

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

SUMBER : Twitter

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...