November 15th, 2018

Lembaga Penapis Filem (LPF) mengesahkan filem Polis Evo 2 lulus untuk ditayangkan dan tidak mengandungi sebarang unsur memburukkan imej agama Islam seperti yang didakwa sebelum ini.

Berdasarkan penelitian pihaknya, filem tersebut tidak melanggar mana-mana peruntukan Garis Panduan Penapisan Filem, KDN. Ia hanya kisah dua pegawai polis yang mengintip pergerakan ketua sindiket pengedar dadah di sebuah pulau dan usaha mereka untuk membanteras jenayah.

Lembaga Penapis Filem sudah menonton tapis filem ‘Polis Evo 2’ dan memberi keputusan Lulus Bersih (LB) dengan klasifikasi P13 untuk tayangan pawagam.

Dalam operasi itu mereka terperangkap dengan insiden serangan kumpulan pengganas yang menawan dan menjadikan penduduk pulau berkenaan sebagai tebusan.

Secara keseluruhan, filem itu mengisahkan mengenai usaha pihak polis untuk membanteras kegiatan jenayah dan menyelamatkan orang awam yang terbabit dalam insiden keganasan yang dipaparkan.

Terdahulu, Polis Evo 2 yang masih belum ditayangkan di mana-mana pawagam dihimpit kontroversi selepas ada sesetengah netizen menggesa agar filem ini diboikot atas dakwaan ia memberika imej buruk bahawa Islam itu penuh dengan keganasan. Tuduhan kurang adil itu dibuat hanya berdasarkan sinopsis filem sahaja.

Sumber Berita : Harian Metro


20 responses to “LPF Lulus Tayangan Polis Evo 2, Tidak Ada Unsur Cemar Islam”

  1. dewi says:

    minggu lepas tgk filem korea kat tv “Miracle Cell No. 7”. tu la first time aku tgk filem/drama korea.aku bukan minat drama/filem korea ni.. filem ni sedih2 sgt2.aku nangis sampai dada sakit..suami aku ckp, knapa filem2 melayu kat Malaysia tak bleh buat citer2 mcm ni..ni asyik2 dgn citer hantu,mat rempit,bohsia, polis sana polis sini..BOSAN..kalau korang tak percaya,korang pegi tgk filem korea ni.. kalau ada kat youtube la..

  2. adila says:

    haaa dari awal dah cakap bende ni kat kawan2….org luar dah la buat islam ni mcm pengganas…kite sndiri orang islam yang melabelkan org islam pengganas dgn mmbuat filem2 mcm ni..nak dibawak pulak ke luar negara…apa org luar negara akan fikir?? sebab yg buat ni org islam. yg mnggelar org islam pengganas pun org islam sendiri…ko ghase??

    tu pendapat aku lah…aku mmg kalau cite mat saleh ke apa2 yg melabel islam ni konon2 pengganas mmg aku takkan tengok…

  3. Donna says:

    Tak leh tahan tengok Polis Evo 1 ….. kereta evo tak boleh kejar van pasar malam.

  4. Anonymous says:

    Hmmm….xda yg menarik

Loading...