Guna Paku Atau Dawai Kokot Bungkus Makanan? Anda Mungkin Dipenjara 2 Tahun Atau Didenda RM10,000

Berita

Guna Paku Atau Dawai Kokot Bungkus Makanan? Anda Mungkin Dipenjara 2 Tahun Atau Didenda RM10,000

Kementerian Kesihatan (KKM) menerusi Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah tampil mengingatkan peniaga supaya tidak sesekali menggunakan bahan berbahaya seperti paku atau seumpanya bagi urusan pembungkusan makanan.

Covid death
4 bulan lalu

Bekas Pesakit COVID-19 Tahap Serius Berdepan Risiko Kematian Dalam Tempoh Setahun

Advertisement

Maklum DG Hisham lagi, sesiapa yang ingkar boleh dikenakan tindakan undang-undang di bawah Seksyen 13, Akta Makanan 1983 iaitu sesiapa yang menyedia atau menjual apa-apa makanan yang di dalamnya mengandungi bahan yang memudaratkan kesihatan adalah melakukan kesalahan.

bungkus pakai paku

Menurutnya, kesalahan tersebut memperuntukkan hukuman denda maksimun RM10,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya.

Malah, hukuman lebih berat boleh dikenakan jika barang-barang tersebut ditemui dalam makanan.

Advertisement

KKM mengambil maklum mengenai isu penggunaan paku bagi membungkus makanan yang tular di media sosial serta pandangan pelbagai pihak yang khuatir terhadap kaedah pembungkusan makanan yang tidak selamat.

Jelasnya, perkara (menggunakan paku untuk membalut makanan) tidak sepatutnya berlaku kerana masih terdapat kaedah pembungkusan lain yang lebih selamat.

Memetik laporan Astro Awani, beliau dalam pada itu turut mengingatkan ibu-bapa agar memeriksa terlebih dahulu makanan yang diberikan kepada anak-anak sebelum dimakan.

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

SUMBER : Astro Awani

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

3 Comments

  1. Anonymous

    January 12, 2022 at 10:14 am

    malang tidak berbau

  2. Anonymous

    January 12, 2022 at 9:52 am

    stapler tu ye la memang salah.. paku panjang tu xkan la boleh tertelan..aduhaii

    • jangan bengap

      January 14, 2022 at 10:56 am

      paku tu risiko dia boleh tertelan je ke? takde risiko lain? paku tu tajam, duk jatuh merata masa sibuk2 melantak atau tak perasan main seluk je smua klau 10 makanan, ada 10 paku kat situ, kejadah nak tajam2 mcm tu, lagi satu, dewasa mgkin boleh alert lagi tapi kau fikir anak2 kecik tau sangat ke ada paku ke takde, dibuatnya tak perasan paku tu termasuk dalam makanan slepas bukak, budak2 nampak makanan tu kang dia main telan je, ada fikir tak? lagi satu, klau dah tak perasan atau sibuk sana sini smpai lupa, orang dewasa pun ada risiko trtelan atau terluka.

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Loading...