Dituduh Berpura-Pura Buta, Dinie Rashid Ingin Didik Netizen Mengenai Masalah Molecular Dystrophy

Hiburan

Dituduh Berpura-Pura Buta, Dinie Rashid Ingin Didik Netizen Mengenai Masalah Molecular Dystrophy

Penyanyi Dinie Rashid mengakui dirinya berdepan cabaran besar berikutan masalah penglihatan yang dialaminya demi mencapai cita-cita sebagai seorang anak seni yang berjaya.

Hafreez Adam
1 bulan lalu

Berjaya Buat Ibu Menangis, Hafreez Adam Hadiahkan Kereta Baru Jenis Honda HRV

Advertisement

Jelas Dinie atau nama sebenarnya Muhammad Dinie Abdul Rashid,29, dia mengalami masalah ‘Molecular Dystrophy’ sejak berusia sembilan tahun dan kini bergelar Orang Kelainan Upaya (OKU).

Berikutan itu, Dinie berasa terpanggil untuk mendidik netizen mengenai masalah penglihatan yang dialaminya kerana ia tidak hanya merangkumi masalah ‘buta’ semata-mata namun mempunyai makna yang lebih besar.

Advertisement

Sungguhpun tidak dapat melihat dengan jelas, saya tidak pernah anggap hal ini sebagai satu kekurangan. Sebaliknya, saya sama-sama berkongsi dengan masyarakat di luar sana mengenai penyakit yang saya alami ini. Pada awalnya saya pun segan dengan situasi saya ni. Dan saya yakin, ramai yang senasib turut berkongsi rasa yang sama.

Ujar Dinie, ‘Molecular Dystrophy’ adalah penyakit yang menyerang pada saraf mata sehingga menganggu penglihatan. Di kala umurnya mencecah 20 tahun, nikmat untuk melihat telah berkurangan  sehingga 20 peratus.

Kata penyanyi Bukan Cinta Aku ini lagi, dia juga pernah dituduh berpura-pura sakit dan tidak mampu melihat berikutan keadaannya yang masih lagi melakukan aktiviti harian seperti menggunakan telefon bimbit dan beriadah.

Saya pernah dicop sebagai penipu. Banyak rungutan yang dilemparkan kepada saya seperti kenapa mamat ni boleh berjalan tapi kadang-kadang tersepak sana-sini. Malah, sebelum ini saya pernah dikritik kerana join futsal dan memegang telefon bimbit.

Akhirinya, dia tidak mahu peminat rasa tertipu dan akan sentiasa berkongsi mengenai penyakit yang dihidapinya itu kerana ingin mendidik mereka di luar sana tentang apakah sebenarnya ‘Molecular Dystrophy’.

Jangan lupa ‘Like’ dan ‘Follow’ Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

3 Comments

  1. Anonymous

    October 26, 2021 at 10:00 am

    ryu, muscular dystrophy involves muscles. i think it is macular dystrophy. some called it molecular dystrophy.

    • ryu

      October 26, 2021 at 5:54 pm

      thanks. i’ve only ever heard of muscular dystrophy. so when i went on to search for molecular dystrophy it only explains about muscular dystrophy.

  2. ryu

    October 26, 2021 at 9:44 am

    I think it’s muscular dystrophy. i don’t think there’s such thing as molecular dystrophy.

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Loading...