Written by AbangNara | August 24th, 2014

Hati ayah mana yang tidak terguris apabila nama untuk anak kesayangan yang dipilih dipertikaikan oleh orang lain. Mengikut pengalaman Abang Nara, memilih nama bukan satu perkara yang mudah. Abang Nara dan isteri dulu siap buat senarai nama lagi. Bersengkang mata mencari maksud nama yang disukai di Internet. Tanya mak ayah, tanya orang tua. Tup-tup bila orang kata nama anak kita tak ‘best’, tak baik makna dan sebagainya, memang boleh terbakar jiwa raga.
awal dan scha lara babyMenamakan anak mereka ‘Lara’, Awal Ashaari dan Scha Al Yahya menerima kritikan daripada peminat yang menganggap nama tersebut membawa maksud kedukaan atau kesedihan seperti dalam penggunaan ‘duka lara’. Namun seperti yang telah dijangka oleh sesetengah pihak, pemilihan nama ‘Lara’ adalah bukan berdasarkan bahasa Melayu sebaliknya bahasa lain. Kata Awal:-

Itu adalah pilihan kami dan sudah tentu kami telah buat kajian sebelum memberikan nama tersebut dan ia membawa maksud yang baik dalam bahasa lain

Daripada bacaan Abang Nara, Lara di dalam bahasa Sepanyol membawa maksud ‘protection’. Orang Melayu terutamanya memang agak obses dengan menamakan anak dengan nama Arab/Melayu, namun sebenarnya nama dari mana-mana negara/bahasa boleh digunakan asalkan ia membawa maksud yang baik. Abang Nara percaya ada nama lain selain ‘Lara’ untuk anak Awal dan Scha ini. Sama-samalah kita nantikan pendedahan yang akan dilakukan oleh pasangan suami ini di laman sosial mereka, bukannya secara ekslusif di Astro atau mana-mana media lain bak kata Awal:-

Selain media cetak dan elektronik kami juga tidak memberi hak eksklusif itu kepada mana-mana stesen TV dan akan menggunakan media sosial kami untuk memperkenalkan wajah dan nama penuh Lara kepada peminat. Setakat ini kami tidak ada membuat sebarang perjanjian dengan mana-mana pihak dan lebih selesa dengan cara itu lebih adil kepada semua pihak.

lara scha

Diharap dengan penjelasan daripada Awal Ashaari ini, semua peminat akan berpuas hati dan menunggu detik mereka memperkenalkan Lara. Jangan paksa-paksa mereka. Nanti betul-betul dah bersedia, pasti kita akan dapat juga menatap wajah comel Lara. Apa pun, semoga Lara membesar dengan sihat sejahtera tanpa sebarang masalah. Sama-samalah kita doakan.

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

75 responses to Awal Ashaari Terguris Ada Pihak Pertikai Nama Anaknya

  1. aku says:

    biarlah nama apa-apa pun, janji baik. nanti nama anak korang, namakanlah ikut selera korang :) untuk artis tersebut pula, kalau tak nak expose gambar anak, tak payah lah tunjuk sipi-sipi. nampak macam cari publisiti murahan la pulak. kalau nak tunjuk, tunjuk terus. senang cerita.

    0

    0
    • minah jambu idop umno ! merah biru says:

      sabar aje la awal..scha peduli lah ape yg orang nk cakap pasal nama anak u ni asalkn anak u ni sehat sudaaaaaa….soal orang2 ni soal kecik aje u jangan kesah sangat lah …u buat keja u sudaaaaaaaa hanye Allah saje yg mengetahui Nye….

      0

      0
    • minah jambu idop umno ! merah biru says:

      eddy silitonga romoooooo ono malingggggg hehe…

      0

      0
    • jeni says:

      Biarlah..diakan ada darah spain.
      memang ada niat dah migrate ke sana insyAllah.
      Duka Lara atau Lara Croft biarlah anak diakan.
      semoga didik anak baik2 sudeyy…
      cuma saya dok perati..orang yang hebat2 kat Malaysia ni..nama simple2 mcm siti nurhaliza, lee chong wei, Rosmah, azizul awang, bahyah.
      yang cantik-cantik pun nama biasa2 jer…
      fazira, siti nurhaliza, wan zaleha, zakiah, fatimah rohani (emma maembong), normala, Nora
      Yang kaya2 phn nama biasa2 juga,
      Mokhtar, mydin, nadeem, aliff syukri, daim,khalid, shahril, shahriman,mokhzani, azman, nazir, hamdan.

      0

      0
    • Anonymous says:

      Awak ni dah mcm mulut pompuan dah..asyik2 nak bawak org biasa bergaduh..taula kau tu artis..dah namanya artis kan..mmg la jmpa org pro dan kontra..tak profesional langsung..menyampah!!!bajet kim kardashian ke ape nak sembunyi sgt muka anak kau tu..igt kitorang kesah sgt ke??nak kena bayar dulu ke baru boleh tgok??ambil gambar sipi2 la sangat..niat ko nak semua org tertanya2 ke apa awal oiii..time pregnant peminat ko jgk la yg berabis doakan kau..artisss ooo artissss….sussah laaa

      0

      0
  2. LaraLaraLara says:

    Nama ayah: Ahmad Awaluddin
    Nama ibu: Sharifah Nor Azean
    Nama anak: Lara
    Hahaha

    0

    0
  3. Why bother says:

    Maaf cakap lah, Awal kau ni siapa lah sangat nak meroyan banyak2 kali sangat ni. Aku dah cukup menyampah dengan cara kau yang buat2 macam rahsia naw2 pasal wajah n nama anak kau. Yelah itu hak engkau, xpelah sape lah kami ni nak marah kau sembunyikan wajah ngan nama anak kau kan. Tapi tolong lah stop meroyan pasal bende kecik mcm ni, sebab kau bukanlah sape2 sangat artis je kot n kau boleh je teruskan hidup walaupun ramai yang kutuk makna nama anak kau ke ape. Cume aku nak cakap, sikap kau yang banyak sangat meroyan n bajet2 femes ni sangatlah membuatkan aku yakni salah sorang peminat kau ni dah x minat lagi dengan kau. Sekian.

    0

    0
    • FAKEZURA DUTA PRODUK LOW CLASS says:

      BETUUUUUUUUUUUUUULLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL
      byk nau meroyan

      0

      0
      • lulu says:

        bkn ke kte lebih elok bagi nama dalam arab sebab bahasa syurga dan bile nak panggil masa di padang mahsyar nanti…

        0

        0
        • pobedah says:

          Btol tu, kat padang mahsyar nanti guna bahasa sepanyol ke?? Minta pencerahan skit…

          0

          0
        • jeni says:

          Tak kisah bahasa apapun..asal maknanya baik…
          Tanggungjawab mak bapa lepas anak lahir bagi nama anak yang baik2…lara pun maksud baik dalam bahasa sepanyol….cuma nama bila dipanggil seperti doa…kalaau sebut lara kat mesia..mesti dok asociate dengan dukalara…tak ke mcm sedih lagi menyedihkan? Cuba tanya muhaya?

          0

          0
        • sofea says:

          habis tu macam mana dengan mat salleh yang beragama Islam masih menggunakan nama mat salleh dorang? macam mana pula orang-orang Spain yang Islam tapi tak menggunakan nama Arab? bagaimana pula berjuta orang Islam lagi kat dunia ni yang tak menggunakan nama Arab? contoh orang di India, di China, di Europe. bermasalah jugakah semasa di padang mahsyar nanti? Islam kan indah dan mudah, kenapa kita nak pertikaikan hak sesama Islam kerana nama yang diberi?

          0

          0
    • retiske says:

      dorang ni kan bajet jd mcm psangan david backem dgn victoria tuuuuuu… acah2 diva popular . lbh baik plih bhasa arab bhasa Al-Quran bhasa Syurga dr bhasa sepaknyoL .

      0

      0
  4. gendot says:

    . Kenapa la yg dduk comments mcm mcm . Anak mereka kan . Bukan anak korang sume . Awal dan scha ada hak nak letak nama ape pom sbb anak mereka . Cuba kalau nama anak korang dipertikaikan . Baru korang rase langit tu tinggi ker rendah . Sbb ape yg kite lakukan , akan dibalas balik oleh Allah . Nak menegur pun , cerminkan lah diri korang ye . Allahuakbar .

    0

    0
    • man utd says:

      Kalau nk tunggu kita sempurna smpai mati pun x leh tegur.sbb manusia memang x sempurna

      0

      0
      • Sally says:

        Kalau dah tau manusia ni mmg x sempurna….so terima la kekurangan…kekhilafan manusia yang lain. Masya Allah….
        Jgn asyik nak kata org je….

        0

        0
  5. nani says:

    dia ada darah keturunan dari negara spain kot. tu sebab la letak lara. artis ni sikit sikit nak sentap. dah org Melayu, sah sah la peminat akan anggap maksudnya cam tak sesuai. duka lara gitu. dia tak leh la nak marah peminat befikiran begitu. tak pun insta tu jgn share duk dendiam. gambar jgn share. nama pun peminat. sok anak tu dah 2-3 bulan senyap la peminat anda tu. lagipun anda bukan filim starrrr. so rilek sudah.

    0

    0
    • minah jambu idop umno ! merah biru says:

      elehhhhhhhh peminat melayu memang cngitu…konon2 nk buat joke la pasal nama anak si awal ni tapi dorang tk tau joke dorang tu macm siak buat orang marah aje huh ! yg kecoh sangat nama anak si awal scha ni kenape ????????? lara ke nara ke kiara mara ke neraka ke tu dia punye pasal la anak dia pe !

      0

      0
      • minah jambu idop umno ! merah biru says:

        kenepe orang2 ni benci sangat ngan si awal scha ni ha ? kalau artsis yg dorang sukaaaaaaaaaa tarok nama kimak pon dorang puji huh !

        0

        0
  6. The more you can reduce the damage caused by free radicals with antioxidants,
    the more your can reduce or even prevent damage.

    There are a few factors you want to consider when purchasing a superfood drink powder.
    Not much research has been done to prove that this is the case though.

    0

    0
  7. Kris Jenner says:

    Tak kisah lah nama anak kau apa. Yang penting nama cucu aku North West. Mampu? Kata nak tunggu 40 hari bagai, motif ambik gambar sikit2 cmtu? Mcm la org hadap sgt ke pasal anak kau. Kau ingat kau Kanye West and Kim Kardashian ke haa? Bitch please…

    0

    0
  8. anon says:

    Org2 yg duk sebok psl nama anak org ni agaknya takde keje. Anak dia org, lantaklah dia org lah bagi nama ape, sepanyol ke omputeh ke. Org islam ni kene bagi nama arab saje ke. Come on ape ade pd nama. Cari/bagi nama yg makna elok2 pun wat ape kalau besar nanti perangai mcm setan. Yg menghuni penjara tu nama dia org makna tak elok kesemuanya ke??? Berlambak2 ikut nama nabi tapi perangai mcm setan gak. Tu yg baru convert/mualaf, blh je guna nama lama dia org & tak perlu tukar, sb nama tak penting. Didikan tu yg penting….

    0

    0
    • missD says:

      ko ni dh kenapa? org muslim ke bukan? harap2 ko bukan muslim sbb tu x fhm pentingnya makna nama seseorg tu. dan bahasa arab plak bahasa yg di guna kt akhirat nti, bahasa syurga. nama tu lah panggilan hari2 org panggil. cth nama sedap2 Muhammad tp panggil ‘mamat’. mamat tu maksudnye mati dlm bhs arab. 30x panggil mati.. lu pikir lah sendiri

      0

      0
      • minah jambu idop umno ! merah biru says:

        sekarang kite2 ni orang melayu bukan Nye orang arab ! kite2 stay kt Malaysia pe bukan Nye stay kt Saudi dh tentu la cakap malayuuuu bukan Nye cakap aaaaarab huh ! kalau orang pangil mamat tu nama timang2 ajeeeeeee tkan tk boleh ! dari orang dulu2 pangil nama timang2an otek epet cicot takde ape pon semua ok2 aje …ooooooo orang dulu2 kire orang bongok la eh gitu ? orang sekarang kire orang pandai2 la macam kau eh ?????????? macm siak !!

        0

        0
  9. 99 says:

    Kesian ko Awal..mklum lh rmai sgt wartwan bz
    body.x yah nk kcik ati sgt.x kn lh sbb dh ade bby,
    snsitif kot.ignore them..

    0

    0
  10. lala says:

    Masalahnya bila baca ayat awal tu ada ke mcm dia terguris??…takde kan..nara je yg buat tajuk mcm tu…& satu lagi bukan diorg yg sibuk2 nak ckp itu ini, kalau perasan la dari dulu media memang suka keluarkan cerita diorg…kadang benda kecik pun media keluarkan, artis lain xde pulak…sbb apa? Tak tau la mungkin diorg ada aura tersendiri..muka boleh ‘jual’….nak kata byk kontroversi tak jugak diorg ni…mungkin bila selalu ada cerita diorg hater jadi menyampah tp saya percaya fans diorg mesti lg suka..jadi kita ni bersangka baik je la…x suka abaikan…suka, ikut…kan senang dari menyakitkan hati sendiri.

    0

    0
  11. mak jemah pemalu says:

    menjadi hak anak mendapat nama yang baik..

    0

    0
  12. Anonymous says:

    Memberi nama tu hak ibu bapa. Memang tiada siapa boleh pertikaikan. Seeloknya biarla nama yang membawa maksud baik2 kerana kita akan memanggilnya setiap hari. Panggilan itu doa untuk si anak. Contoh….jika dalam bahasa Melayu si anak di panggil bodoh tapi dalam bahasa lain perkataan bodoh tu membawa maksud pandai dan bunyinya sedap pula didengar. Kesian la si anak kerana setiap hari dipanggil bodoh. Kerana itu bahasa yang kita gunakan. Takut nanti lama2 jadi bodoh pulak.

    0

    0
  13. Krios says:

    lain kali tak payah baca sangat komen2 org2 kat media sosial ni, bukan semuanya baik2 dan positif. jgn diharap atau ditagih perhatian manusia sb ada manusia tak akan senang tgk kau bahagia. cari lah redha Illahi, baru la xrasa apa kutuk hina manusia ini semua

    0

    0
  14. aku says:

    MUST READ
    aku nie jenis malas nak bag nasihat kat org yg mmg tak hingin terima nasihat mcm si awal ashaari nie!
    org menegur tu utk kebaikan, awak tu dah la baru dikurniakan zuriat setelah sekian lam…rezeki dr alllah wajar dipelihara sebaiknya. termasuk la bab bagi nama. nanti nama tu akan dipanggi ke akhir hayat. kan kesian kat budak tu. actuall people care . tu jer. tp kalau si awal nie nak ego tak bertempat, aku rasa korang tak yah la bersusah payah ..anak dia .kalau naksib budak tu berduka lara sepanjang hayat….atau anak tu akan me’lara’kan ko di akhirat..lantak ko ler wal. payah bercakap dgn org bodo sombong mcm awal -scha nie.

    0

    0
  15. diana says:

    Awat ko tak letak je nama anak ko Paria? Paria tu dalam bahasa hindi – pari2. tapi dalam bahasa tamil – kasta rendah. bodonya awal!

    0

    0
  16. cikmunge says:

    Ziana zain lg pemes dr si scha & awal ni… tp bab anak dia low profile.. dpt twin lg… x show off sgt…xde lak disorokkan… retis2 baru ni jek.. ngengada..

    0

    0
    • hmm says:

      Yg aku x faham mula2x kata akan tunjuk gambar anak lepas habis pantang tapi dr lahir dah tunjuk sipi2x anak tu.. kata nama pun akan dibgtau lepas pantang pun dah mula tunjuk nama anak sipi2x.. so siapa yg terlalu gila nak mengejar femes nie.. kalau instagram ngko x aktif 44 hari agaknya blh mati kot.. itu yg gatal juga tangan menaip ayat yg buat org marah.. just shut up and cont your confinement dah ler… nie nak meroyan lak bila org kutuk nama anak ngko.. sapa suruh bg nama sipi2x dan bukan penuh.. org akan pertikaikan lah nama anak ngko…. sengal!!!!

      0

      0
  17. senah mak lenggang says:

    mybe awal nak elakkan upload gambar bby bawah 40 hari tu.. utk elak anasir2 jahat..ade laa iter pasal kalau upload gambar bby bawah 40 hari , nnti bby tu kne ganggu ngan anasir ghaib ape tah..

    0

    0
  18. Anonymous says:

    siapakah awal?scha n lara??kot nk kata bajet famous sgt mcm baby prince williams and kate middleton.relaks2 sudehhh..korang2 pon xyah menyibuk pasal nama anak dia.settle masalah.dia pon x emo meroyan.korang pon bahagia.hahahahhaa!!!lara ke..luna ke..manjalara ke..tasik titiwangsa ke..suka hati dia okeh.peace!

    0

    0
  19. Habibah says:

    Eh sudH la .
    Nama baby tu bukannya mencarut pun,
    Aku doakan budak ni jadi pemimpin di msia ni,
    Hindarkan dari perangai jahat yg menjadi jadi pat msia ni,
    Hidup berkah mak dan bapak nya.

    Utk yg buat komen tak baik , Harap Scha n Awal buat bodoh aje .
    Biarla diorg mampos !!

    0

    0
    • cikgu lu says:

      org mcm ko yg patut mati.
      tak boleh di tegur..x boleh terima teguran dgn baik
      manusia mcm ko kalau banyak kat atas muka bumi ni..buat mmg jahanam bangsa ja. tak boleh ditunjuk ajar punya org.

      0

      0
      • Habibah says:

        terimakaseh ..
        Doa aku utk org2 yg lemah otak mcm diri kau wahai Cik gu lu ..agar diberi Otak yg lebih berfungsi .
        Lagi satu jgn la ko berangan nk bela bangsa.cuba betulkan
        Bahasa tu sblm nk menunjuk kan niat nk MemBela bangsa kau.
        Hahahhahahahahhahahahah
        Cik gu kalau mcm kau ni takat makan tidur aje la sian anak2 bangsa .. Ku

        0

        0
        • minah jambu idop umno ! merah biru says:

          helo cikgu lu huhu…lu sapa nk ajar orang ? lu ingat lu tu bagos sangat !

          0

          0
  20. muhasabah diri says:

    sakit naw hati korang kat sha-wal … why? why? why? cer tanye blk kt diri nape yg korang jaki no kat depa nie.. byk no dose depa kt kowng.. ape ke pekdahnye sampai gitu sakit naw hati.. pelik kan.. hati manusia penuh dengan cemburu.. hasad dengki… ye betul nk menegur.. dh tegur sudah cukup.. x yah nk carut2.. maki2 tambah dose.. titik! ..

    0

    0
  21. pearl says:

    hmm…sabor je la je awal…tak susah pun nk cari nama anak sebenarnya, sampai bersengkang mata kata abg nara, anak lelaki letak je nama2 nabi ke..perempuan letak je nama2 isteri Rasulullah ke, ringkas dan senang, tak perlu bersengkang mata dah. Maksudnye pun baik, moga mencontohi akhlak2 nabi dan isteri Rasulullah….peace yo

    0

    0
  22. Kenalah ikut tempat says:

    Nama yang dipilih kenalah baik. Dan seelok-eloknya ikutlah keadaan setempat. Mungkin dalam Bahasa Sepanyol, makna Lara itu baik. Namun tidak dalam Bahasa Melayu, bahasa yang dipertuturkan oleh Scha dan Awal juga.

    Kita tidak mahu anak kita diejek-ejek di sekolah kerana namanya. Oleh itu, namakanlah anak dengan nama yang baik.

    0

    0
  23. ilya says:

    melambak nama yg indah2 dan mempunyai maksud yg baik2 kat dalam pusat serenti/ penjara tu. yg mengaku murtad pun mempunyai nama yg indah. kesimpulannya camna dididkan yg diberikan. nama korang yg komen tu banyak yg elok2 tapi masuk sini ngata org.

    0

    0
  24. Anonymous says:

    skg nama ank ko d pertikaikan d laman sosial..aku rasa sok budak ni klau dh sklh mesti kena ejek punya la..melalui pengalaman ap y pernah aku alami…sb tu le bila aku dh ad anak..aku letak nama anak y ok n sedap d dengar..letak nama anak pn x blh terlalu cantik sgt sb nti klau budaknya x cantik tpi namanya cantik mesti kena gelak…benda mcm ni memg btl2 terjadi ap..

    0

    0
  25. Anonymous says:

    wat awal n scha..bio le ap org nk ckp pasal nama anak awak..wat x tahu sdh le..jgn le membalas balik..jgn meroyan..nape aku tengok awal sejak akhir2 ni kerap meroyan plk..

    0

    0
  26. Anonymous says:

    kita org faham nape u x nk tunjuk gmbr baby..tpi kalau dh niat tu x nk tunjuk lagi bio smpi abis pantang..JGN LA tunjuk gmbr baby sipi2 ke ap..wat org lagi sakit hati ad la..klau x nk tunjuk dlu x payah keluarkn gmbr baby dlu wlpn sipi2…

    0

    0
  27. Anonymous says:

    melalui pengalaman ap y aku lalui..nama aku memg ad klasik sikit..dlu masa sekolah sedih sgt sb d ejek oleh pelajar2 lelaki..sb tu le bila dh ad anak..aku letak nama anak y sedap d dengar…letak nama anak pn x leh terlalu cantik sgt sb nti kalau budaknya dh beso klau x lawa lagi la teruk d ejek…dlu kawan aku ad mcm ni..nama punya la lawa..tpi bila dia org tengok orgnya tawa terbahak2..

    0

    0
  28. Chito says:

    Bagi saya andai ada orang pertikaikan nama anak tu jangan diambil hati sangat.Terima dengan hati terbuka.Mungkin apa yang di perkatakan betul dan mungkin tidak.Tapi sebagai selebriti haruslah terima dengan baik.lain orang lain pendapat dan mereka berhak bersuara.Tak perlu rasa kecil hati atau marah…
    hati orang lain-lain maaaaa…..

    0

    0
  29. skudiver88 says:

    xyah nk terguris sgtla awal.kite ni duk malaysia bkn duk sepahnyol tu.ofkosla org malaysia cari maksud lara tu dalam bahasa bm.lainla klu duk tempat lain.yg pntg maksud lara dalam bm is ‘berduka’.nk terima or x itu hak ko dan ko mmg ade hak nk bg nama ape pn kat anak ko.

    0

    0
  30. CINDAI says:

    Biarlah nama anak dia apa nama pun..tapi peminat ni tegur mesti ada sebab. Aku tak salahkan peminat, sebab peminat pun bukannya budak sekolah rendah, mereka ni lebih pandai dari awal…Bagi aku, anak kau “Awal”…tak ada kena mengena dengan family aku….kalau org komen kau tak nak ambik port…..tutup jer telinga….senang cerita….

    0

    0
  31. morgana says:

    Nama penuh anak #schawal nie Lara Alana..

    0

    0
  32. missymorgana says:

    Lara Alana nama diberi..

    0

    0
  33. miss kepoh says:

    yang korang nie sibuk knape? biarlah diorg nak letak nm ape kat situ.. msuk syurga atau tidak bukannya ditentukan dgn nama anak baik atau tidak… yang memberi tiket masuk syurga adalah beramal dan salah satu sebab juga ‘BERHENTI MENGKRITIK ORANG LAIN” nm je org islam tp dengki sesama kaum..

    0

    0
  34. bedah says:

    thank you Allah sebab kurniakan aku parents yang bagus, bijaksana..yang aware pasal maksud nama2 anak ni…

    0

    0
  35. woitt!.. says:

    dah tu..kita org melayu, ..takdo maso nak bukak kamus bahasa spain..lantak ko lah,, sok2 anakmu yang nangis dukalara kena bahan…

    0

    0
  36. mekD says:

    sila bertabah. McD malaysia menghadapi dugaan yg lebih hebat dari kamu ini.

    0

    0
  37. malebes says:

    Takyah la nak poyo sangat. Takde sape nak tengok pon. Ape ko ingat ko artis Hollywood keh? Retis Malaysia level B je pun. (Level2 nih aku tiru Azwan Ali yang bagi level kat diri dia sendiri sebagai retis level kelas A).

    0

    0
  38. cik pot says:

    kucing nye nama Luna. Anak pulak Lara. Nak nama dekat-dekat la tu

    0

    0
  39. haha says:

    suka hati dia la nak nama apa, dia yg penat2 meneran baby tu kot, dengan contraction lagi semua, korang apa tau.scha nama kan je apa yg awak nak. takyah peduli apa org kata. org zaman skang mmg mulut puaka, cer tengok org dulu2, en miskin ayah jehan miskin nenek dia beranakkan pun xda org nak kecoh bg nama anak miskin la apa la. sudah2 la nak kondem nama anak org, nama anak korang tu ahli syurga sgt ke? ok bai

    0

    0
  40. letaklah nama yang baik-baik says:

    Cant u guys tell? Nama omputeh camtu nanti mestilah sekolah di mont kiara international school. Mau kene ejek kengkawan eee sedihnya nama kau kalau sekolah kebangsaan biasa

    0

    0
  41. kamus nama says:

    Latin Meaning:
    The name Lara is a Latin baby name. In Latin the meaning of the name Lara is: Famous.

    American Meaning:
    The name Lara is an American baby name. In American the meaning of the name Lara is: Famous.

    Malay Meaning:
    Lara means heartache, sad, sorrow, unhappy.

    Scottish Meaning:
    The name Lara is a Scottish baby name. In Scottish the meaning of the name Lara is: Mare.

    Russian Meaning:
    The name Lara is a Russian baby name. In Russian the meaning of the name Lara is: Protection. Cheerful. Adopted from Latin.

    Spanish Meaning:
    The name Lara is a Spanish baby name. In Spanish the meaning of the name Lara is: Protection. Popular surname and place name.

    SoulUrge Number: 2
    People with this name have a deep inner desire for love and companionship, and want to work with others to achieve peace and harmony.

    Expression Number: 5
    People with this name are excited by change, adventure, and excitement. They are dynamic, visionary and versatile, able to make constructive use of freedom. They fight being restricted by rules and conventions. They tend to be optomistic, energetic, intelligent, and to make friends easily. They may be changeable, restless, untidy, and rebellious.

    Famous tu yg penting…kao hado huhu

    0

    0
  42. bahasa arab bahasa syurga says:

    lara…sedihnya nma,jgn esok ank ko mka sedih dh la,guna nma yg de mksud bhsa arab dh la,xyah nk bajet femes sgt.

    0

    0
  43. tatitu says:

    ramainya bangsa2 penyibuk kat sini.. lantak dia la anak dia.

    0

    0
  44. ikan says:

    aku stuju. sukati la anak die letak nama ape pun.. nama aku pun ikan mak aku letak.. sukati mak aku la.

    0

    0
  45. obses? says:

    Orang Melayu terutamanya memang agak obses dengan menamakan anak dengan nama Arab/Melayu?

    orang melayu nama melayu, nama arab dipilih, bahasa syurga.

    obses?

    orang sekarang? lupa diri!
    nak guna bahasa lain, hanya pada nama..
    guna bahasa tu pun tak tahu.
    kesian anak.
    ibubapa bijak?
    pilih bahasa asing, malangnya, dalam bahasa sendiri, makna tak bagus.
    kan hidup di malaysia, orang mealyu sebut2 nama anak dalam bahasa melayu.
    orang nasihat, terguris pula.
    nanti anak awak lagi terguris..

    0

    0
  46. Mirai Suenaga says:

    lantak dia lah

    0

    0
  47. Hamba Allah says:

    sijil kelahiran Lara ade kt Sepanyol kot..sebab tu nama ank awal ikot bhse Sepanyol..peace no war…

    0

    0
  48. hani says:

    dah nmenye melayu…kompom la igt lara tu mknenye sedih…mne la kite blajar bahasa spain…klu kite blajar,kompom la x ckp mcm tu..kan…

    0

    0
  49. puteri marllynda says:

    Korg sume yg dok sibok hal nme ank org ..jgn jge tpi ken org laa.. Nme tu mksudnye baik n ddikan btul suda..ak tngok nme ala2 arab pon prgai setan npe..xmlu ke pertikai kn nme ank org??dri mak bpak dy ltk nme sood kang org mgata..ejek..! Apelaa korg ni..didikan dri kcik tu pnting..

    0

    0