Written by Bella | July 18th, 2016

Sejak akhir-akhir ini nama suami Ina Naim iaitu Suhaimi Saad hangat diperkatakan lebih-lebih lagi beliau sebelum ini mengeluarkan kenyataan menolak suntikan vaksin untuk anak-anaknya.

Terbaru, kami menerima pula surat terbuka daripada seorang pembaca yang tidak puas hati dengan tindakan Suhaimi yang seakan menghina mereka yang bekerja sebagai bomba.

Malah pembaca berkenaan turut mempersoalkan tindakan Suhaimi yang menyuruh anak-anaknya meminta sedekah dan tidak menghantar mereka ke sekolah.

Pendidikan formal di sekolah amat penting untuk menambah ilmu pengetahuan anak-anak selain membina keyakinan diri untuk hidup di masa hadapan.  Namun, nampaknya perkara itu tidak diendahkan oleh Suhaimi. Hmmphh..

Berikut isi kandungan surat terbuka berkenaan :-

Salam. Mohon BN siarkan kehidupan suami Ina Naim, Suhaimi Saad yang hidupnya sangat boleh dikatakan “unik”. Anak2 tidak divaksin, tidak dihantar ke sekolah, meminta sedekah di bazar ramadhan. Kalau sedekah itu utk badan2 tertentu pun, wajar kah menggunakan anak utk tujuan tu? Anak menyanyi2. Ayah pulak berselfie. Bulan puasa pulak tu.

Suhaimi juga dianggap seperti menzalimi isterinya kerana tidak menyediakan keperluan asas seperti mesin basuh.

Umum mengetahui mesin basuh adalah keperluan yang agak penting apatah lagi mempunyai keluarga yang agak besar seperti Suhaimi dan Ina. Tentu anda boleh bayangkan betapa penatnya untuk membasuh pakaian 6 orang ahli keluarga menggunakan tangan sahaja.

Lepas tu rumah takde peti ais, mesin basuh, sofa. Mesin basuh takde? Macam mana tu basuh baju 6 sekeluarga dengan tangan? Mesin basuh tu bukan laki kehendak, keperluan tu. Dah macam menzalimi isteri je kalau keperluan tak disediakan. Kalau ye pun nak zuhud, tinggalkan bidang hiburan. Ni nak tanya, tv ada? Tv tu banyak hiburan. Laqo. Yang peliknya fb kenmain aktif. Kalau nak zuhud pun… fb tu tinggalkan duduk rumah baca quran…dengar ceramah2 kat radio…sambil makan laksa… suhaimi juga cakap anak orang lain ke sekolah. Anak dia belajar. Habis tu anak orang lain yg pegi sekolah tu tak belajar ke? Mohon BN siarkan. Agar suhaimi dapat muhasabah diri. Kesian ina naim.

Kami setuju dengan setiap luahan pembaca ini mengenai Suhaimi Saad. Tidak menghantar anak-anak ke sekolah dan menyuruh mereka meminta sedekah adalah tindakan yang tidak wajar. Tanpa ilmu agak susah untuk mereka meneruskan kehidupan di masa akan datang, malah Islam juga menuntut kita untuk mendapatkan ilmu dengan sebaiknya sehingga tahap yang tertinggi jika boleh.

Janganlah kerana anda ingin terlalu “zuhud” anak-anak dan isteri pula menjadi mangsa. Cubalah mempunyai fikiran yang lebih terbuka. Namun ini adalah dakwaan daripada pembaca. Mungkin benar mungkin tidak. Sama-sama kita nantikan penerangan daripada Suhaimi.

190 responses to Surat Terbuka Seorang Pembaca Kepada Suhaimi Saad, Suami Ina Naim Yang Didakwa Tidak Hantar Anak Ke Sekolah Dan Meminta Sedekah

  1. CIK BUNGA says:

    aku da lame perati hidup suhaimi ni..mmg menzalimi istri n anak2…hidup x mcm org lain..klu aku jadi ina aku da lari…x sanggup hidup ngan lelaki cm ni..mcm syok sendiri pon ada..pelajaran sgt penting utk anak2…zaman skg hidup gune duit..klu xde pelajaran mcm mane anak2 nak berjaya jadi org..ilmu dunia n akhirat perlu seimbang…

    1

    0
    • natrah says:

      engkorang semua tak rasa ke dia ni pesen taksub yang membodohkan diri sendiri? ke aku sorang je ni?

      0

      0
      • srh says:

        takde washing machine??? gile ke apa? aku yg ada washing machine pun liat nak cuci baju, ni kan terpaksa cuci ngan tgn. mampus lah aku jawabnya. jgn menyusahkan bini lah suhaimi oi. bangang tu simpan sikit.

        0

        0
        • amoi says:

          sian kat Ina…nampak mcm idop asik teranaya jer..dulu kene tipu dek mawi..skrg ni suhaimi plak buat idop dia serba serbi x cukup…bila baca smp freezer pon xde…mmg rasa nak tumbuk2 jer muka si suhaimi ni…kalau tv radio xde, aku leh terima lagi…sorry lah aku kate, kot la xde segala mcm freezer, washing machine bleh la jgk nmpk idop dorg kemas bersih teratur..kira mcm mewah la..ni aku nampak mcm sebaliknya..mcm serba serbi x cukup dlm idop dorg…cmne eh nak explain?hrp korg fhm lah maksud aku..hurmmm

          1

          0
        • Pekerja Gomen says:

          Ina ni terlampau lurus bendul…
          At least kalau ko bersuara untuk dapatkan keperluan asas ko…
          Takde la laki ko jadi makin teruk taksubnya..

          Mungkin ni antara sebab2 yg membuatkan Mawi tinggalkan ko dulu.

          1

          0
        • Fynnzura says:

          Apa celaka mamat ni.

          Mak bapak, mertua, ipar semua tak pernah ziarah ke tgk rumah diorang?

          Apa2 pun syukur alhamdulillah sbb Suhaimi tu tak duduk dlm reban ayam. Kalau tak, lagi naya ke laut.

          1

          0
        • Man Gombak says:

          Ni confirm ada masalah duit ni, kalau tak takkan jadi mcm ni. Pelik perangai.

          0

          0
        • omg says:

          peti sejuk ngn mesin basuh tu satu keperluan tau? apa dia ke yg basuh baju ina ngn anak2??? hello!! kalau ko pun tentu tak larat la. budak2 gipun memang lasak, kejap2 baju penuh tanah, tumpah makanan. gila letih nak menyental. zuhud pun agk2 la. bukan ko ngn ina je dalam rumah? tak peti sejuk, habis tu hari2 tuju market ajelah ye. masak ikan kembong 6 ekor makan sorang sekor, sayur goreng semangkuk. dah tu malam nk kena masak lagi sebb takleh simpan makanan. aduhai…apalah nasib ina. takpelah ina redha tu

          0

          0
        • ina gak says:

          tu la.. walaupneven dlm quran xde tulis soh anta anak ke sekolah.. tp kne ingat.. tanggungjwb ibu bapa utk beri pendidikan utk anak.. cukup ke hanya sekadar pendidikan kt rmh? dulu diri die sndri ngn ina pn dpt pendidikan.. tak adil buat anak2 cmtu..

          0

          0
      • Anonymous says:

        Dalam Islam sepjg pemahaman saya Nabi saw hanya menyuruh kita mengikut segala amalan dia… ada hadis sahih utk ini. Dan juga ada hadis sahih di mana sy rephrase mengatakan bab dunia (bukan amalan) kamu lebig arif tentang nya maka kamu ikut kearifan kamu.. sebab tu x salah nak guna hp, mesin basuh, kereta etc. Org selalu perlekehkan bila org taksub ngan sunnah org akan ckp napa x naik unta.. itu lain yg betul2 kena ikut sunnah adalah amalan nya itu yg sepatutnya.. sunnah dan quran sudah cukup sempurna.. x yah nak tokok tambah atau nak susahkan diri smp sanggup x pakai peti ais segala.. sy rasa ini ada salah paham kot atau cara yg di ajar kurang jelas… semoga Allah memberi kita semua petunjuk dan hidayah ke jalan Dia yg benar. Wallhualam

        0

        1
        • Ummu Hadie says:

          AlhamduliLLAH, Komen yg sgt bernas, berilmu dan berhemah.
          Saya juga sukakan kehidupan serba ringkas, tanpa berhutang bagai. Apa yg termampu utk kesenangan isteri dan anak2, usahakanlah. Gembirakanlah hati mereka selagi tidak melalaikan ketaatan kpd ALLAH, inshaa ALLAH syurga buatmu wahai para suami.

          0

          2
        • matame says:

          komen terbaik!

          0

          2
      • kentut telur berkeju neraka !!!! says:

        korang tau ????
        pagi semalam aq berak cair !!!!

        1

        0
      • Mat terengganu (ganu kita) says:

        Poor your kids… patut hantar pergi sekolah lah. Agenda taliban mung tuh buang jauh2 lah. Se lagi mung hidup macam mana x dok peti sejuk ? Kalu aku x dok peti sejuk sehari aku dok leh duduk diam. Orang puan duk rumah bagus .. aku suka orang puan jenis ni tapi rumah aku memang wajib ada keperluan lengkap…sebab aku sendiri boleh jadi gila kalu rumah aku x dok peti sejuk, washing machine, aircond.. dah lah Malaysia ni panas.

        1

        0
        • ikan masin says:

          geng tablik pun, aku pergi rumah diorang, peti sejuk, dapur semua lengkap. kadang bab masak dia lagi power daripada kita, siap boleh buat katering. barang dapur, barang rumah tu adalah keperluan wajib disediakan ke bini. konon nak ikut sunnah. nak tanya suhaimi ni ada ikut sunnah tak tolong bini buat kerja rumah? cuba dia tolong cuci kain sehari, malam tu konfem tarik anak bini pergi Senheng beli washing machine.

          1

          0
        • Anonymous says:

          Bijok sungguh la komen mung aku suka.. Tgj budok hok terer yg pandai matematik tu tadok sijil masa belajar kat univ pon susoh hang skali.. Nikan budok biasa2 tadok sijil abis sekolah.. Memang menganiaya sungguh la laki ina naim ni.. Menidakkan keperluan anak..

          0

          0
    • kim kardashian says:

      banyak pahala ina naim…

      0

      0
    • Zamihun al-lari says:

      Rambut dia stail pun mcm qaza’ je..trim belah tepi

      0

      0
    • Nuot says:

      Aku tengah pikir macamana ina naim simpan susu yang dia perah untuk anak dia eh kalau takde peti ais? Kata dia vaksin susu ibu untuk anak anak dia sehingga 2 tahun. Anak dia kan ada kecik lagi. Ke dia ni sebnarnya propa je lebih?

      0

      0
      • ehem says:

        maybe dia breastfeed, bersangka baik laa sedare. :)

        1

        0
      • Anonymous says:

        X simpan stok kot..

        0

        0
      • yaya says:

        dah tentu2 la x simpan…ina kan dok rumah..breastfeed je la… yang selalu simpan stok susu ibu2 yang berkerja. Bersangka baik yer tuan

        1

        0
      • i memang kepoh says:

        betul juga..

        secara lojiknya.. mak kt dulu pun fully breastfeed kt 2tahun lebih.. masa tu mak mmg tak kerja..surirumah sepenuh masa.. mampu utk direct breastfeed

        ina ni klu dia surirumah sepenuh masa insyaAllah mmapu direct breastfeed.. tapi klu dia terlibat dgn activity atau kerja luar mungkin payah sikit

        0

        0
      • Hani says:

        Tak kerja la ina naim tu rasanya, so tak payah simpan susu. Agaknya lah tu. Macam-macam hal manusia ni

        0

        0
    • Anonymous says:

      takde mesin basuh?
      takpe..bukan dia yg basuh pakaian..
      tv takde
      peti ais pun takde..
      apa pun takde..

      anak x vaksin
      anak x sekolah
      ajar pulak nyanyi2 mnta duit
      padahal dia dulu x mcm tu..

      semua takde..x boleh.. tp selfie bukan main. FB sentiasa aktif.. dia sorang je yang bole buat semua tu.. isteri dan anak x payah…

      hidup x seimbang nanti takut pulak terumbang ambing..

      0

      1
      • Anonymous says:

        mesti dia ni bjalan kaki je..kereta pun tak da kali…

        0

        0
      • WTF says:

        setuju sgt..mesin basuh xboleh ade..peti ais xboleh ade..tp hp utk online fb boleh plak..xzuhud plak asyik selfie pung pang kt media sosial..

        1

        0
      • nyampah ak says:

        pakai smartphone + data apa crita?
        tu tak kira yg dok selfie2 lagi..
        apa hukum?

        0

        0
      • wawa says:

        Masalahnya, dia ada tv dan aktif juga berfb dan insta. Mungkin bagi dia tv lebih penting kot dari mesin basuh dan peti ais. Pelik pemikiran dia

        0

        0
        • Peterpan says:

          Hiburan lbh penting dr keperlua asas mcm peti ais dan mesin basuh?? Bongok punya jantan. Apa yg zuhudnya ko dok berselfie dan FB?

          1

          0
    • kutu says:

      bangga betul dia dengan pendirian dia..
      sedih tengok hidup anak2 dia..
      susah kalau orang terlalu bijak pandai..tak boleh ditegur.

      apa masalah ngn bomba? kerja murni tu..
      oo ye nnt kalau rumah terbakar, kereta terbakar simbah je dengan habatussauda awak tu..padam la nnt.

      2

      0
    • jem says:

      ina naim nampak cam berumur sgt dr usia sebenar

      0

      0
    • Anonymous says:

      Aku bukan nak kutuk ke apa.. ye aku masih jahil bab agama, kalau pun nk zuhud jangan menolak dunia 100% nabi mengajar para sahabat tentang ilmu agama, contoh zuhud terdekat arwah tuan guru nik aziz ada ke anaknya tak ke sekolah. Sekolah agama pun ok janji menuntut ilmu.. lagi satu ajar anak meminta sedekah ini ke zuhud.. erti zuhud yang aku faham bersederhana dengan keduniaan lebihkan akhirat. Mmg rezeki allah bagi tp kita kena berusaha. Tak kisah xde washing machine, peti ais dan sofa hidup je tak de semua tu.. tp ilmu agama dan dunia tu penting untuk anak. Tak silap aku ibu bapa yang tak hantar anak ke sekolah boleh dakwakan. Sebelum nak tolong orang kutip derma tolong anak tu dulu bagi ilmu secukupnya.

      1

      0
    • minah jambu - safety first says:

      mengarot lah ini semua..

      0

      0
    • sarah says:

      sebenarnya mamat ni belajar uia pun selalu ponteng.degreepun tak habis.inteam panggil masuk balik berlagak.senang citer mamat ni dah xde duit.tu yang sebetulnya.dah tak mampu tapi nak berlagak mampu.dah kenal lama dah mamat ni.lagipun dia ni anak buah bekas arqam.faham2 jelah…bukan nak menghina tapi dia sendiri yang jadikan diri macam tu.zuhud bn kena tnggalkn dunia.dia sekolah agama lagi dia tahu.manusia ego.

      0

      1
  2. Anonymous says:

    ini macam pn ade ke..teruk sgt tu..menyusahkan anak2 dan bini..tak pk ke..

    0

    0
  3. Anonymous says:

    Orang zuhud tak berbangga kat fb dia zuhud..

    0

    0
  4. yuita says:

    kita tak tahu kehidupan drg mcm mana jgan nak fitnah aje …

    0

    2
    • Anonymous says:

      bukan fitnah..ini yg suhaimi bagitau sendiri kt internet..pakai internet bolh pulak.cara hidup yg agak pelik pada zaman ini..itu takde ini takde. anak tak seklh..adoii..aniaya betullah..jgn masuk ISIS sudahlah..cipta bom letupkan orang..orang2 macm ni pikiran sempit

      1

      0
      • peeiiii says:

        hp canggih + data plan utk selfie ada plak kan…bongok

        0

        0
        • Pekerja Gomen says:

          Satu lagi nak tanya..
          Kenapa? Hina sangat ke jadi BOMBA sampai ko nak rasa kecewa?
          Belajar lagi ilmu parenthood. Pada waktu ni anak paling kreatif dan paling tinggi imiginasinya.
          Patutnya ko bukan menyekat angan2 dia dengan pertanyaan seolah2 cita2 dia tu sesuatu yang buruk.
          Lebih baik jadi anggota BOMBA dari jadi pengemis jalanan mcm apa yg ko buat pada anak2 ko sekarang.

          1

          0
        • sepp says:

          kalau mintak keje bomba pun bila besar nanti… bole dpt ke… sekolah pun x.. nk masuk guna kelayakan ape…

          0

          0
      • kentut telur berkeju neraka !!!! says:

        tapi … semalam aq rasa .. taik keras aq tu berkeju !!!!!!

        0

        0
    • whatever says:

      mungkin dia ada brg keperluan tu..sengaja dia ckp cmtu utk tidak menampakkan yang dia nnt jd riak..MUNGKIN.. aku cuba bersangka baik wlu sbrnya nmpk kebodohan suhaimi tu..ni kira dia aniaya bini dia..ni bkn zaman dahulu kala..adoyai..

      0

      0
  5. Kemboja Putih says:

    he is having a mental health issue i guess… pelik dan tinggi egonya.. kesian isteri dan anak2.. :(

    1

    0
  6. Anonymous says:

    memang wujud org macam ni..kawan aku pn ada mcm ni..kalu sakit tak pegi klinik amik homeopathy anak pun tak pegi sekolah ‘homeschool’ je..sib bek la bila darjah 1 dihantar gak anak ke sek keb..tp kwn aku xde le kronik mcm si suhaimi ni sampai suh anak minta sedekah..kesian pd anak2 je wife kalu suka & rela xperlu nk kesiankn..cumanya lps kes vaksin tu terdengar dlm radio en suhaimi nak kuarkn lagu baru duet dgn isteri ye??? xpayahla..suara pompuan tu kn aurat industri hiburan ni pn lagho

    *salute lg nazri raihan dh tinggalkan industri langsung xnk patah balik..sorg2 kat sabah nun buka sek pondok

    0

    0
    • Insan biasa says:

      Eh saya satu family ambik homeopathy dan terbukti berkesan. Ia utk jangkamasa panjang sbb taknak byk bahan kimia dlm badan. Tapi rumah saya cukup keperluan walaupun kami bukan orang kaya. Apa yang pasti, anak-anak dihantar ke sekolah kebangsaan.

      0

      0
  7. Anonymous says:

    hmmmmm…aku pn..klau dpt suami mcm suhaimi ni…enth la..x thu nk ckp ap..bayangkn zaman teknologi skg ni x de mesin basuh?????????gilo ap..bayangkn nk basuh baju ngan fmly seramai tu…aku tengok cara suhaimi ni mcm malas skt je orangnya..klau nk kata alim pn..asyk menyelfie je x sdh..ayat bkn main bagus2 konon..tpi hakikatnya realiti ke laut..ina aku nengok pn mcm dh tua skt…dlu aku dengo si ina ni nk nyanyi..dh berniqab bagai wat ap nk nyanyi..sdgkn putus cinta ngan mawie dlu dia nyanyi suara pn dh ke laut…dh mcm katak nk panggil ujan…wat suhaimi…aku sarankn ko dok kat dlm gua je la..

    0

    0
    • Anonymous says:

      mcm mls pastu mcm xde bajet plk nk sediakn keperluan pd fmly
      sabo je lah..ina baik ko lari blik kg kt fmly ko

      0

      0
      • kentut telur berkeju neraka lagi!! says:

        sepanjang hari ni …aq rasa belum kentut berkeju neraka lagi… apa pun kalau nak kentut jangan tahan tau !!!!!!

        0

        0
    • Anonymous says:

      setahu aku orang jenis ni tak suka bergambor..takut difitnah tunjuk2 muka ..bab berselfie nombor satu pulak..heran bin ajaib..dari beli hp..baik belikn ina washing machine…apelah nak jadi orang cenggini..anak bini teraniaya

      0

      0
    • ash says:

      kalau bab xde mesin basuh tu sy x pelik sgt sbb hidup sy ni baru 5 tahun ada mesin basuh tu pn hadiah kawen dr geng opis
      sblm ni mmg xde bkn pasal zuhud tp mase tu belum mampu dan kurang perlu
      skrg ni pn mesin tgh rosak kdg2 basuh tgn kalo x sempat p dobi selfservice tu
      tp totally sy x setuju cara suhaimi membina hidup dgn keluarga cara mcm tu
      tu bukan zuhud tp syok sendiri
      zuhud la sgt berselfie FB bagai
      to En suhaimi
      sy xde FB tp sy tidak menolak kemajuan selagi tidak melanggar syariat agama
      jgn jadikan famly anda eksperimen kepala batu anda

      0

      0
    • Anonymous says:

      mungkin memang betul dia takde mesin basuh..tak jadi hal sebab hari hari dia hantar dobi.. tak larat weh nak sental baju untuk anak kecik yang ramai tu

      0

      0
  8. Anonymous says:

    yg pelik2 je lelaki ni.
    peti ais xde mesin basuh xde agak2 la wei.
    bini ko kena sental baju lg..
    tp nak buat cemane kalau ina tu rase bahagia buat begitu.huhu

    0

    0
    • Anonymous says:

      Maybe Ina ni lurus dan baik.. ingt dulu dia bru ada ank Suhami ni ckp ank dia x bole main mainan.. klu org bg pun dorg akn asingkan.. yg dorg beli je bole xnk ada pengaruh x baik.. haiyaa msa tu rase nk tepuk2 je muka dia.. bkn org bg iPad pun.. bg mainan biasa2 je…

      0

      0
      • Anonymous says:

        tula..nampak pun ina ni jenis lembut..tp entahlah..semoga terbuka sikit la minda dan mata ina ni one day..

        x salah nak kejar akhirat tp pelajaran tu semua penting bang mi..
        ustaz don pun x buat lagu hang ni aih..

        dok bawak anak p nyanyi hang siap selfie tu padia..

        0

        0
  9. Anonymous says:

    Kegilaan apakah jantan sorang ni..cer phmkan makna zuhud…Cer bc buku kenali Rasullullah..Nk sgt ddk dunia berbeza..Senang je..No hp..No fb or twitter..Lps tu gi ddk jauh dr manusia lain..Dh alang2 x nk segala peralatan duniawi ni kan..Ddk dlm hutan hang bg anak2 ngan ina naim kwn ngan beruk..In shaa allah bahagia sekeluarga.

    0

    0
    • Anonymous says:

      Rasulullah pun suka pada teknologi. tak caya cuba cari info… sbb teknologi mampu bangunkan umat. Suhaimi ni sakit otak rasanya.

      0

      0
  10. azreen says:

    Mana pi mak bapak adik abang depa ni? tak menegur ke

    0

    0
  11. Anonymous says:

    dalam islam yg saya faham, NAbi saw menyuruh kita semua mengikut segala amalan yg dia lakukan.. amaln Nabi adalah amalan yg terbaik tak perlu tokok tambah… tetapi ada juga hadis di mana nabi bersabda lebih kurang saya rephrase bila bab dunia (bukan amalan) kamu lebih arif tentang nya maka buat lah ikut kearifan kamu.. so sebab tu kita leh ada handphone ada kereta ada segala teknologi yg di mana Allah memberi akal fikiran utk kita menggunakannya.. so saya x nampak salahnya menggunakan mesin basuh atau apa2 sahaja alat yg berguna di zaman ini as long as ia tidak lari dri akidah. Maybe mereka ini salah paham.. moga Allah beri petunjuk kepada kita semua ke jalan yg benar.. ikutlah sunnah dan Quran.. jgn reka benda yg x wujud atau menokok nambah .. Sunnahdan quran dah cukup sempurna…

    0

    0
  12. sambalpetai says:

    takde mesin basuh, takde ice. tapi ada facebook. bukan kah facebook tu yahudi punye. jgan ada hp lah jgan ada ape ape .. pegi keje naik kerdai ke unta ke atau jalan kaki. org mcm ni pun ada semoga ALLAH beri kan rahmat untuk dia berubah

    0

    0
  13. Akak pesan fikir di luar kotak Ina says:

    Memang ada lelaki begini. tak beri isteri dan anak2 bercampur, sekolah dan etc. but at the end, lelaki begini yg memperbodohkan isteri dan anak2 mrk, sebab mereka umpama dlm dunia mrk sendiri dan mrk tak nak isteri dan anak2 mrk ni lebih expose dan bijak berfikir. Silap2 kat belakang isteri, lebih dari kita semua. Wallahualam.

    0

    0
  14. Anonymous says:

    ank punya la ramai..kesian ank n bini dia ni..gara2 sifat taksub dia tu..tp tak pa la dah isteri dia pun setuju cara hidup cam tu.

    0

    0
  15. vengang says:

    Nabi ckp “tuntutlah ilmu sampai ke negeri china”
    tapi suhaimi saad ajar anak dia “tuntutlah ilmu hanya dalam kepompong rumah”

    0

    0
  16. ilya says:

    satu je aku nak tau…dia slalu tolong bini dia buat kerja rumah & jaga anak2 tak..kalau dia rajin buat semua tu rsnya xde msalah….tp kalau semua bini dia buat…kesiannya la hai..tp klau bini dia redha byk pahala tu

    0

    0
    • cikkilata says:

      Tu la pasal… aku pun terpikir benda yg sama… adakah dia yg mencuci baju tu semua…?? Kalau dia yg membasuh baju seisi keluarga, x beli mesin basuh pun x heran… ni kalau dia x sediakan kemudahan2 tp menzalimi isteri dgn membebankan kerja2 rumah, minta dia buka minda dan muhasabah la diri tu…

      0

      0
  17. Mimi says:

    My sympathy goes to the kids
    Macamana anak nak teruskan kehidupan bila mak ayah takde ye?
    Dengan takde pelajaran semua, ilmu kan penting
    Ilmu tu kan bermanfaat bukan ja kepada diri, tetapi boleh menyumbang ke masyarakat
    Rasa macam menzalimi hak anak anak pula
    Kesian anak anak :'(

    Kalau zuhud tak perlu lah nak berfb bagai

    0

    0
  18. loyalmalaysian says:

    kolot betul…menyusahkan orang pulak…tolong la…x laku punye cara hidup…ckp je miskin..kan senang…org lagi nak ade harta mcm2…hantar anak2 ke sekolah yang ternama…org mcm ni tinggal dalam gua…kembali ke zaman batu la…

    0

    0
  19. Kupu-kupu Emas says:

    Ni bodoh namanye…Dah laa tak vaksin, tak hantar anak pegi sekolah lak tu pastu suro anak2 ikut kutip derma sambil nyanyi2…Xleh blah laa peti ais n mesin basuh xde, tu keperluan kot… Satu family ko dera… Nnt anak2 ko dah besar mcm mn nk keje? PMR n SPM pon xde…. Ko ingat org nk amik keje ke? Ni aku nk tanye, insurans ada x? Nnt klo family ko sakit masuk hospital, sila make sure saving ko ada byk… Yg aku nmpk sebenarnye dia ni selfish, bodoh sombong dan ego tak bertempat…

    0

    0
    • atiq says:

      kan dia bgtau haritu mmg dia tak ambik insuran… dia kata dia mengamalkan konsep tawakal.. hmmm org cari ilmu utk tingkatkan kemajuan teknologi, kalau dulu naik unta, lepas tu ada teknologi ada basikal, teknologi maju skit ada kereta, then kapal terbang.. sama la mcm peti ais.. ape la sampai mcm ni skali suhaimi ni

      0

      0
  20. Aida Musa says:

    ada sekali nampak dia bersama isteri & anak-anak minta derma di bazar ramadhan TTDI hari tu .. hmm entahlah pity the kids lari sana-sini .. susah nak tegur orang yang ‘banyak sgt ilmu agama’ ni, ada saja jawapan mereka .. apa pun, everything has limit, live in moderation la .. hidup beserderhana dalam segalanya kecuali dlm mencari redha dan syurga Allah … i pray suhaimi & family lives happily .. jgn pula pergunakan kebaikan ina naim tu

    1 more thing- kerja yg paling aku respek di msia ni adalah BOMBA dan Pej Pos. segala benda mereka boleh buat. Bomba boleh lakukan semua aktiviti menyelamat termasuk kucing yg masuk longkang (kesian abang2 bomba ni kadang2) & Pej Pos boleh buat segala bayaran dan mcm2 lagi services termasuk beli saham Amanah. so, jangan pandang sebelah mata pleaseeee

    0

    0
  21. anynomous says:

    nauzubillahminzalik.. cari hidup yang diredhai dan diberkati Allah. segala puji bagi Allah yang maha pengasih yang maha penyayang dan maha pengampun.

    0

    0
  22. Ida says:

    Tolonglah Ina, jgn terlalu lemah dan biarkan suami anda menzalimi anak-anak, pendidikan dan kesihatan sgt2 penting…

    0

    0
  23. Jenab says:

    Sori la…aku tak bleh nak pikir positip ke, nak berbaik sangka ke dgn orang macam ni. Aku tak pecaya dia dgn bini dia mampu home-schoolkan anak2 diorang ni sndiri. Sebab depa dua2 sendiri tak educated. Mentaliti 3rd class mengalahkan orang asli dlm hutan. Paling aku menyampah sekali bila bapaknye sibuk dengan smartfon bermedia sosial bagai tapi anak bini dibiarkan hidup kolot. Memang stok jantan ego bodoh sombong. Yang bininya pun bodoh gak, mcm lembu kena cucuk idung. Aku harap sgt2 la JKM ke apa ke ambik tindakan pada mak bapak mcm ni. Mmg nampak sgt menindas hak asasi kanak2

    0

    0
  24. Spesies pe ni says:

    Aku ade ank sdare sbjik cmni..lbih kurang kuat brtabligh tp amat pngotor.ade keiginan nk kwin tp pulus xde.bg dia suma org salah..trmasuk ibu dia.snggup smakn org tu ngn org kpir.klu jmpe sdare blh wat sombong,wat x knal mcm jjik bla jmpe.aku rsa once bla ank sdare aku kwin mngkin akn jd mcmni jga.suami ina ni x pham konsep twakal agaknya.kite x tau in future cmne.ank2 kcik dh d ajar mnx sdekah yg sptut nya pgi skolah.klu xde tv tu msih blh d trima tp washing mchine xde..ksian kt wife sbnrnya.hp,fb kemain lg.ni nmanya ego dan selfish.xkn rsa tksub pn klu ade bnda2 kperluan ni.

    0

    0
  25. bob says:

    yg peliknya de plak hp nk update ig/fb bgai smua….btul tuh, nk zuhud biarla kne dgn cara….so sad! sedih tgk ank2 minta sedekah ;(

    0

    0
  26. Anonymous says:

    anak2 tak sekolah? homeschooling? dah dapat kebenaran kementerian ke? ingt boleh suka2 ke nk bg anak homeschooling? sorry sgt tp anak2 dia ni nampak sangat tak terurus. nampak sangat kepam dan sangat busuk. kesian diorg ni jadi mangsa keadaan dek kerakusan bapak sendiri…

    0

    0
  27. Anonymous says:

    anak nak jadi bomba pun diistighfarkan… apa masalahnya jadi bomba? berbakti pada masyarakat, pada negara. dia nak suruh anak dia jadikan kerjaya penyanyi dan peminta sedeqah di pasar tani tu sebagai kerjaya tetap?

    0

    0
  28. Anonymous says:

    kkm mana kkm?masa ni la nak mainkan peranan..budak2 xdiberi sekolah adalah sangat2 salah kecuali anak sendiri yg xnak sekolah..aku rasa kalu kt obersea dh lama suhaimi ni msk jail

    0

    0
    • sue says:

      ya betul. welfare department akan ambik.

      0

      0
    • Anonymous says:

      Kkm ke jkm?

      0

      0
      • saje share info says:

        Both…kkm cos vaksin..jkm cos child welfare..my mom work under this both dept..when i told her this story..her 1st reaction report to jkm n kkm..haha..she ask me print this..so tht she can put in box..at her ofic got complaint box..kkm and jkm will go and visit the house and provide counseling to parent

        0

        0
    • Anonymous says:

      Takde sape2 nak report jkm ke?

      0

      0
  29. tasya says:

    Betul ker cte ni, mcm mana ina blh sabar ye, klu aku mmg dh angkat kaki dah..mentang2 isteri x keje, sesuka hati je wat mcm tu..ina pulak blh redho aje mcm tu..pelik bin aneh..mmg x paham, sangat2 tak paham..

    0

    0
    • nami says:

      kan itu screenshot fb Suhaimi sendiri. dia sendiri yang tulis, dia sendiri yang mengaku. apa tak betul pulak?

      0

      0
  30. Mimin says:

    Rumah,(itupun ihsan saudara) sy dl takde tv,peti ais,mesin basuh sbb x mampu.mmg mak sy buat semua kerja rumah.tp pendidikan anak2 parents tak pernah abaikan.skrg semua anak2 dh berjaya n dpt membantu family.sy x kisah kalau suhaimi nk zuhud bagai tp jgn aniaya anak2.

    0

    0
    • Anonymous says:

      xmampu tu citer lain..ni rasanya kalu usaha lebih dr mampu..tgk badan sihat walafiat..rasanya 1 lahi konsep dia xfaham adalah usaha..mcm org tua dulu2 kononnya rezki secupak takkan jadi segantang..eh kalu xusaha mana nak tahu rezki tu secupak ke segantang..bkn takkan secupak kalu xkeje sbijik pn xde

      0

      0
  31. Prihatin says:

    Masya-Allah,
    Kalau betul la kisah dia ni memang melampau la….
    Rasullah zuhud kerana jalan yang benar tapi Baginda tak menzalimi anak-anak dan isteri…
    dia ni zuhud tang mana pown tak taw….selpi2, handphone2, internet ada plak….tapi keperluan asas untuk kesenangan anak dan isteri tak disediakan…
    harap pihak kebajikan dapat pantau keluarga ni sebab hak ibu bapa tu boleh ditarik balik sekiranya mereka menzalimi anak-anak mereka…zalim ni bukan takat mencederakan fizikal je tapi mental jgak harus diambil kira….
    Ya Allah, bantu lah anak-anak ini dari dizalimi ibu bapa mereka….

    0

    0
  32. Kelakar says:

    Washing machine XADA
    Freezer XADA

    Nape KERETA ada pulak?

    Oooo…hal kpntingan n kgunaan dia ADA
    Hal kpntgn n kgunaan ina XADA

    Suami zalim

    0

    0
    • Ayahanda mie says:

      Kereta pun zaman ina keje kot.. Kete tu yg bawak mawi g audition AF jugak kot..

      0

      0
  33. Anonymous says:

    wahai sedara Suhaimi. Islam sendiri mengajak utk berjaya dalam hidup. Dalam azan pon ada dilaungkan “haiyaalalfallah x3” bererti marilah menuju kejayaan. Dengan pendidikan yang bagus di sekolah dapatlah anak2 ilmu yg berguna. Kalau ko homeschool dapatkah ko ajar semua subjek2 penting..ilmu ni bukan setakat tambah tolak darab bahagi je..byk kot benda.. Pemikiran ortodox mcm ni, xkn bw ko kemana2. Bab mesin basuh or peti ais ak no komen. Tp jgnlh abaikan pendidikan dan kesihatan anak2.

    0

    0
  34. jie says:

    memang pelik le. Dizaman sekarang ni msin basuh, peti ais tak de. bukan haram benda tu pun. keperluan. bukan untuk bermegah2. semua rumah ada inshaAllah. sebab penting. umah dia pulak tak de. nak cuci baju separuh lori pakai tangan. letih wo. aku teringat ade member kat kampung. kawin ngan orang tabligh. lahir anak pertama rawatan susulan doktor tak buat. sebuk berdkwah. akhirnya sekarang budak tu macam tak berapa ok. wajih cantik. tu satu. sibuk suruh isteri menutup aurat, berkelambu kelambang, tutup muka bagai tapi macam tak terurus. kami ni yang nengoknye geram. sebab itu kawan kami. anak bongsu, manja dalam famili. kita dapt tengok la perbezaan sebelum dan selepas kawin. beza giler. nampak tua dari usia. anak plak ramai. kalau raya tak pernah ada. isteri tu jalan la dengan anak2 tengah2 panas jalan kaki pegi beraya. sedih tengok.yang buat kami semua geram tak habis2 dalam2 berdakwah sangat tu, isteri 24 jam menutup aurat last2 jiran jumpa dia pg dating ngan janda di tepi pantai. pompuan tu pakai biasa je, tshirt ngan jeans. kawin dah dengan orang tu. pun sekarang ni. anak dia sendiri pun dah bergenuak tambah plak anak bini baru. tak paham depa ni. si ina ni jangan la lurus bendul sangat. kalau suami tak jalankan tanggungjawab bertindaklah. cinta, ketaatan tu memang la penting tapi kebaikan untuk diri sendiri dan anak2 juga penting.

    0

    0
  35. kakikucinghitam says:

    ni kalau UAI dengar ni, confirm kena tampo dahi mung suhaimi wei. bakpe mu suruh anak-anak mu buat gitu kat bazar ramadhan. xnak anta g sekolah? kesian budak2 tu suhaimi oi… kalau mung xnak anta sekolah biasa, mung anta sekolah islam ada banyak suhaimi weh. belajar dgn guru2 yang bertauliah.. tak rugi ke mung laaa

    mu ni tak lain x bukan, masalah jiwa mung ni… islam tu agama yg indah tp mung buat gini plopp

    0

    0
  36. Anonymous says:

    sedih tuk anak2..tak takut ke nanti anak2 besar persoalkan keputusan awak cik suhaimi oi..kalu persoalkan kat dunia ni ok lagi kalu dia persoalkan kat akhirat sana camna nak jawab

    0

    0
  37. Muraliah says:

    kesian betul kt ina ni..dulu dh la kena tinggal dengan mawi..ingtkn lps suhaimi snggup kahwin dgn dia, terbela la nasib. Boleh jugak bg nmpk kt mawi tu “weh hello, xde ko pun aku hidup bahagia sng lenang la.”. Ni dh terbalik. kesian kt dia tgk Ekin sng lenang dgn Mawi yg dulunya ssh dgn dia. tp dh senang dgn org lain. Hidup dia pulak keperluan rumah pun xde. dh baca ni aku tiba2 terbayang mcm busuk je bau diaorg.

    0

    0
  38. melati says:

    kalau Mawi yg perasan baguiiii….yg ader kaitan dgn dia pun saya benci…..!!!

    0

    0
  39. wan2020 says:

    tahun lepas dia pernah datang ke masjid berceramah untuk mengutip derma bagi tujuan projek amal di sabah.

    saya ada kemusykilan, dalam ceramahnya beliau memberi gambaran tentang kehidupannya yang agak lengkap dan tidak mempunyai masalah dari segi kewangan.

    yang paling saya tak puas hati, bila dia mengatakan kenaikan harga barang tidak menjejaskan kehidupannya.

    harap benar2 encik suhaimi dapat menjelaskan perkara ini, sebab macam ada benda yang tak kena berbanding dengan cerita terbaru beliau.

    0

    0
    • mak c kina says:

      mgkn lengkap bagi dia adalah cukup makan,cukup pakai..tp bkn dr segi pekerluan lain..mcm tv,mesin basuh,peti ais..dia xterkesan dgn kenaikan harga mgkn sbb dia bercucuk tanam,bela aym itik sendiri

      hhmmmm…

      0

      0
  40. Malascakapmalas says:

    Ko malas keje, ko kata ko zuhud. Ko jgn bg busuk nama islam la wei. Aku tgk org tabligh rmai je yg kejar dua2 dunia akhirat. Byk golongan profesional. Kalo ko x yakin dgn sistem pendidikan malaysia, hantar la anak2 ko ke skola tahfiz!

    0

    0
  41. xyz says:

    honestly tak kisah bila dia kata takde washing machine ke freezer ke, its okay lah dengan cara hidup memasing kan. Tapi anak anak tak sekolah tu.. duh. Kita tak hidup selama-lamanya, kalau mati sok lusa anak cemana nak survive tanpa ilmu. Sedihh i tak rasa zuhud manapun bila you perlekeh kerja orang lain. apa dosa jadi bomba? bomba berbakti kepada masyarakat. sedih dan kesian dengan anak anak.

    0

    0
  42. maya karen says:

    hahaha…aku dh kena block dgn suhaimie ms isu vaksin. aku tegur suh delete sbb bnda blh bt gaduh. aku ckp ke dia nk populariti and ramai follow fb dia. last dia reply, dia terpaksa block aku sbb aku bt org lain x puas hati. siut je…ko yg bt pns, ckp aku plak. pdhal aku tls elok2. siap pggl dia tuan. puuuuuuiiiiiii..ingt dr bgs sgt smpai nsht org pn x nk dgr

    0

    0
  43. mak c kina says:

    xde tv,aku faham..kadang aku pun xbg ank aku tgk tv..tp klu dah xde peti ais,xde mesin basuh…aku rse tu dah mcm melampau..
    tp kalau basuh bju suhaimi yg buat,aku salute..sbb kerja rmh bkn la tugas utama isteri..tp klu semua kerja rmh isteri yg buat,ko bkn la suami yg baik..
    ajr anak minta sedekah?..xblh jadi bomba?..habis nk ank jd peminta sedekah ke?apa punya bapak la ni..
    mcm mana dgn fmli dia ek?xckp pape ke?

    0

    0
  44. 2 sen says:

    Ckp x da peti ais, mungkin sebenanya ada. Ckp x da mesin basuh, mungkin sebenanya ada. Manusia sekarang cepat percaya dengan apa yang ditulis org manusia lain. Kalau ina happy dengan suami nya biarlah. Yang nk kesian tu x payah la nk mengutuk kehidupan orang lain. Jangan2 ina lebih bahagia daripada yang mengutuk. Fikir2 lah. Jangan nk negatif sangat. Mungkin minta derma pun dengan tujuan yang bagus. Kita x tahu. Hal dia dengan tuhan. Tp yang mengutuk tu, x payah nk pikir positif, sebab mengutuk tu sepatutnya kita tahu perangai yang negatif.

    0

    1
    • Ikan emas says:

      bukan dia sendiri yang mengaku ke? cuba tgk screenshot di atas, perbualan suhaimi dengan seorang pengguna FB.
      Adui karats suhaimi ni payah la

      1

      0
    • lilo says:

      Saya setuju kita tak boleh mengutuk, tapi tindakakn dia sendiri mewar-warkan kt fb kezuhudan yang melampau tu yang membuka ruang untuk orang mengutuk. so tak boleh nk salahkan orang yang mngutuk sahaja. semua org kutuk sb 1, kesiankan ina and anak2 dia. kalo dia senyapkan aja takpa, tp ni mcm bangga dgn kezuhudannya. tgk ina and anak2 cam happy je, so malas la nk ckp apa. yang penting aku reject awal2 bakal suami yang berfikiran cam suhaimi ni. itu sahaja.

      0

      0
  45. anonimes says:

    penyibuk betul korang semua ni. Sembang macam hidup perfect & tau hal rumahtangga dia. Dia ada je mesin basuh semua tu. Saja nak melayan komen2 orang penyibuk kat fb tu dia jawab macamtu. Better kita jaga diri sendiri. Takut sibuk2 sangat dengan hal rumahtangga orang lain entah hidup kita & anak2 apa la jadi nanti wallahu a’lam. Kita jaga diri masing2 ok. Muhasabah bersama. Korang nak kecam aku ada aku kesah ??

    0

    0
  46. fuiyoo says:

    Terharu tgk budak2 tu di jalanan..
    Patutnye dalam kelas

    Xde mesin basuh
    Mgkin belakang umah ade sungai

    Xde freezer
    Mgkin keliling umah ade kebun & reban

    Ina…bertabahlah.mesti kau penat

    0

    0
  47. Kaseem says:

    Suhaimi ni takde kawan ke yang boleh tegur dia. Kawan nasyid dulu mana? Kesian Ina & anak.

    0

    0
  48. Anonymous says:

    jantan zalim……ckap je la ko taknak kluar duit untuk anak bini kau kan senang….jgn jadikan agama sebagai alasan….

    0

    0
  49. Shima says:

    Kepada si penulis blog,

    Disebabkan kita yang penuh dosa ini, dan setiap hari menulis perihal orang yang mengaibkan dan memburukkan. maka jangan dipertikai kalau orang lain buat kebaikan yang kita sendiri tak mampu buat. Kalau kita tak percaya, taknak ikut atau tidak gemar, tidak perlu memburukkan bagaimana cara seseorang itu menunjuk ketaqwaan beliau yang kita tidak mampu lakukan. Saya hanya nampak penulisan yang berbaur cemburu kerana bukan semua mampu bersunnah dengan begitu tegar seperti keluarga ini.

    wallhua’lam :)

    0

    0
    • I love Islam says:

      Setuju..secara tak langsung surat terbuka yg dipost ni telah mengaibkan Suhaimi n kluarga..sedangkan kita tak tau pun kebenarannya melainkan yg Maha Esa..bersangka baikla wahai saudara muslimku..tak perlu mengeji dan menuturkan kata2 nista tanpa mengetahui kebenarannya..kesian kat Ina kan..dulu heboh org ngata dia dgn mawi skrg org dok mengata kat suami n kluarga dia..kalau benar pun dia menzalimi isteri dan anak2nya biarlah Allah yg membalasnya…sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Membalas…

      0

      0
  50. Pikirla dgn waras says:

    Entahla..btol ke anak2 dia x skolah????ke saje org ckp gtu wlaupun x tau prkara sbenar????benar ke anak dia meminta sdekah????mungkin dia buat begitu bkn utk mereka skeluarga..tp utk anak2 yatim..aku cuba bersangka baik…sbb slalu nye mmg lumrah mereka yg mnunjuk kan khdupan yg begini selagi boleh dhentam …org akan hentam…
    Tp jika suhaimi makin lalai dgn ap yg allah swt perintahkan…tidak seimbangkan dunia dan akhirat..tidak sedar anak2 adalah amanah…tidak mnjadikan istri juga amanah dr allah..maka aku harap..brubahla suhaimi…jgn ego dan mndabit dada…salah tu..

    0

    0
  51. Anonymous says:

    Kau seorang yang zuhud? Salah term bro. Yang tepat adalah kau jantan tak guna. Dalam Islam takde pun cakap suruh susahkan diri lelebih. Bersederhana. Ni bukan kena suruh pergi belajar agama lebih tinggi, basic pun tunggang langgang. Kena pergi belajar start dari bawah balik.

    0

    0
  52. apa-apaajala says:

    BODOH… biarlah dia dengan kehidupan dia. Korang yg asyik mencekik Mcdonald, KFC dan PIzza hiduplah dengan cara korang. Takkan mesin basuh bontot lepas berak pun nak guna kalau dunia dah moden. Tu kira ikhlas dia bagi tau tentang kehidupan dia, korang ikhlas ke nak bagi tau berapa kali korang melancap sehari? Manusia memang banyak yg berhati anjing dan bebal. Pi mampus la

    0

    0
  53. mawar xde duri says:

    #pray4inanaim

    0

    0
  54. Norish Karmonn says:

    Ehhhh, samalah kita , I pun takde mesin basuh , cuci pakai tangan sajahh..

    0

    0
  55. Anonymous says:

    Ada baca dalam berita. Memang anak2 dia tak bersekolah. Dia yg ngajar. Alasan tak puas hati tahap pembelajaran anak di sekolah. Ina kata masalah ekonomi. Dia nak suruh ina dan anak2 menyanyi. Suruh pki purdah tapi suruh isteri menyanyi. Suara bukan aurat ke

    0

    0
  56. Anonymous says:

    kesian kat anak2, ada anak pikullah tanggungjawab tu,tolongla bersyukur Allah bg rezeki anak,ada pasangan xde anak.

    0

    0
  57. anon says:

    suhaimi ni biar betul,acah2 nak kumpul haters ke apa,kesian kot kat anak2 dia,tolongla jadi bapak yg rasional

    0

    0
  58. minah stress says:

    aku rasa x trkejut suami aku pun sifat lebih kurng je peralatan dpur tu ada laaa tp anak xsekolah tu mmg iya jenuh aku ckp sekolahkn anak tp dia buat xthu je smpai aku nk mntk cerai dah ni. manusia ni mmg pelik dh kwin smua kita thu sblum baik nk mmpus. aku dh penat ajar ank aku umur 2thun dh pndai bca buku english lg bukn nk bgga tp lpas umur 6thun mmg pndai bca english malay tp dia dh trtggal subjek math ngn sain aku dh ajar tp sibuk ngn baby ngn anak no2. skrng aku proses nk brpisah sbb dh xthan ngn orng yg xpntingkn masa depan anak. oh ye suami aku kerja doctor bgus kn tp anak xhntar sekolah bgus ke bg aku doctor xguna !!!!! kecian anak aku yg6thun ni aku teringin sgt nk dia jumpa kawan2 jumpa cikgu tgk homework. now dia klu aku paksa merajuk xpun adik dia kacau!!! stresss aku
    aku rasa ina naim ni mesti lg stress dr aku!!!!

    0

    0
  59. kamjad says:

    Mmg la takde mesin basuh..die pegi dobi hari2..bengap la korang..hahahaha

    0

    0
  60. Yekeni says:

    Sekadar bertanya… Kenapa dia pakai blazer eh? Bukankah blazer tu pakaian dari barat?

    0

    0
  61. clever girl pulau besar says:

    ketahian apakah ini? puihhh

    0

    0
  62. Anonymous says:

    Suhaimi ni jenis yg gila glamer minta puji sikit. Kalau dia jadi artis payah org nak kenal dia sebab muka dia takde commercial value. Ni jelah cara dia nak glamerkan diri. Kalau dia betul zuhud…kena selalu ada gambar selfie & data plan. Tak ke internet itu lebih kepada kehendak berbanding keperluan seperti mesin basuh & peti sejuk.Anak-anak dia mcm anak lorong je.

    0

    0
  63. missv says:

    taksub alim sgt smpi hidup cam zaman kuno smpi bini pun susah..nak tjk la konon ko tu laki contoh ke…ckp mendongak ke langit btol…

    0

    0
  64. cik nona says:

    yang penting suhaimi ni komen kat fb , – ina gelak je tengok komen korang –
    erkkk…ekot la mane2 pun oiii ..

    0

    0
  65. Peah says:

    Ooohhh…kecewa ye bila anak bercita-cita nak jadi bomba. Kang kalo kot2 rumah tak berfreezer / tak berwashing machine tu kene makan api kang…ko nak panggil sape?

    Harap Ina dan anak2 boleh get out sebelum bende tu berlaku.

    0

    0
  66. Qalbu says:

    Igtkn ina kawon dgn lelaki yg lebih baik..rupa2nye psiko…sian ina.

    0

    0
  67. july16 says:

    Tak bleh blah pla xde peti ais, xde tv, xde mesin basuh…tp handphone bkn main lagi android, ntah2 ipong yg digunakan. rsnye suhaimi ni sbnarnya nak mntk perhatian je lah tu. anak2 xskolah? org yg kelulusan upsr pun xdpt kerja lagi jgnkan anak2 kau yg xde sijil tu oi, ntah2 pandai tak dorang tu baca abc123…kerja supermarket pun tak lepas…ssah btul hidup dgn org ade masalah otak, wayar pemikiran waras dh tertanggal..

    0

    0
  68. mulut celupar says:

    klu betollah cita ni, suhaimi ni teringin aku nak tampar laju2. bagi betol ckit otaknya, ada ke xhntr ank sekolah. klu bab peti ais, mesin, sofa boleh lah consider, ni tak sekolah, ajaran mana dipakai nya.bangang btl lah.isteri pun satu, lurus bendur btl lah.ptt lh boleh kena tindas dek suami.

    0

    0
  69. nok gebuzzz says:

    ajaran sesat mana la dia ikut ni…….ina mmg isteri yg setia dan sabar,tolong hargai lah pengorbanan seorg isteri wahai suhaimi….kesian kat anak2 x mcm anak org lain,mereka pon nak berkawan n bergaul…dok umah jer terperap ape info yg mereka ada kalau ada bapak mcm ko…

    0

    0
  70. Anonymous says:

    apa barang buat statement gitu ? menipu semua tak de..byk songeh org laki tu mempengaruhi bini si ina tu..buang masa je baca statement gitu..bodo sesangat…

    0

    0
  71. heran says:

    aku tngk ank dia x selekeh pon.ina pon ok je..biaq btoi dia nie…aku rs ank dia bkn mnta sedekah…tabung tue derma untk palestin…x tau lh…hnya ALLAH je tau

    0

    0
    • 2 sen says:

      Yes. Anak x selekeh pun. Gamba pun x clear menunjukkan minta sedekah untuk diri sendiri. Yg nampak just fitnah je. Yg tgk tukang komen, yg dpt like byk tu semua komen yg mengutuk, mengeji. Yg dislike tu, komen yg neutral sikit. Haha. Zaman sekarang org cepat nmpak yg negatif. Tunjuk gamba sikit, bg caption negatif, tgk la brapa org percaya. 90% kot. Xphm aku. guna lah akal sikit. Jgn terlalu mudah terpengaruh dgn budaya negatif. Maybe rumah complete dgn kemudahan, tp sengaja nk bg komen cmtu, tgk brapa org yg ambil mentah2 tanpa usul periksa. :) org ajak mengumpat, kita ikut sekali. Aduyaiii….

      0

      0
      • FAZREEN says:

        Sebab tu elakkn masuk gambar bukan2 untuk elakkan fitnah…bukan ke tuan punya badan yang masukkn gambar dan tunjukkan gambar yg menimbulkan fitnah..sebab tu kite sebagai manusia kena berhati2 dalam menggunakan teknologi masa kini..same la mcm selfie antara lelaki dan perempuan yg bukan mahram..untk dielakkn dr fitnah..jgn masukkn gmbr tu…maaf klu sy salah..

        0

        0
      • cik kiah says:

        kannnn

        mana tau dia ada maid? semua maid buat? atau kalau tak de main, mana tau dia atur family dia dengan cantik dan kemas. mana tau baju diraong mmg tak bnayak. basuh on daily basis? mana tau jika dia mmg ada buat agihan kerja rumah dengan semua ahli keluarga?

        0

        0
      • cik piNgu says:

        ko ni Suhaimi ke?

        dah tu yg dia terang2 duk tolak vaksin, tak ata anak skolah, ape mende??bukan isu psl xde peti sejuk n tv je yg dbincangkan di sini. ke ko pun idup xde tv segala? Eh lupa, ko online ni pakai tenet kan. tenet ni keperluan, mesin basih m tv xde xpe.

        0

        0
  72. aku says:

    bencii
    aku benci dia buat anak dia mcam tu
    lantakla rumah xde freezer n xde mesin basuh, tu sebab si ina tu lurus bendul. dia dah dewasa, dia dh ada power dan pandai bersuara kan hak dia.
    tapi anak2 dia?? budak mana yg xnak sekolah zaman skrg? budak mana yg nak bekerja instead of bermain? dhla kerja mintak sedekah..xmalukah ibubapa tu? sian budak2 tu..apela sgt dieorg blh buat, ptutnya mak dia tolongla nasihatkan ayah tu.

    tp aku dh agak mak dia xleh harap..dari dulu lg kluar tv aku tgok ina ni jenis hopeless..no knowledge,mcm lembu dicucuk hidung. ingatkan lepas ngan mawi, suhaimi ni oklah..rupenya haramm lg teruk

    harap2 jkm ambik tindakan..pastu sume org boikot si suhaimi si caveman ni..
    hidup tawakal shj tanpa usaha buat apa?? ngokkk

    0

    0
    • Aini says:

      Org ala2 tablik ni kononnya nak hdup apa adanya.. sesederhana blh.. dlu ada seorg kwn yg mcm ni.. dah bkahwin dah ada anak… kperluan rumah tak ada… dapur memasak pun xde meja.. msak ?at lantai.. ksian isteri dia memasak smbil cangkung.. bila bab kje… dia kje mgurut.. urut 2, 3 customer je… jika ada customer nak urut lg dia tolak alasan ckoplah gaji tu… patutnýa rezeki jgn ditolak… bkerjalah keras utk anak2… sediakan kperluan.. jika ada duit lbih buat utk simpanan.. hdup bsederhana2 lah tp apa salahnya bkerja keras utk dapat duit extra ? Utk simpanan n beli brg2 kperluan .. pelik2

      0

      0
  73. Anonymous says:

    So..apa keperluan dia sebenarnya? dan apa kehendak dia?
    internet adalah keperluan or kehendak?

    0

    0
  74. FAZREEN says:

    Aku bukan nak ckp ape la..tapi aku mmg geram dgn org mcm ni..aku teringt ade 1 ceramah kat masjid sini..ade sorang ustazah tu bg ceramah..dia kate “klu kite pegi majlis kahwin tak payah bagi duit kat org rumah..klu sy, sy xbagi..kenapa pulak kita nak bagi? Dia yg jemput kita utk mkn..klu sy, mmg sy xbg pun duit kat org rumah..klu kalian smua jemput sy pun, sy xkan bagi duit kat majlis kawin…”

    Aku pun berpikir…kau gilr ke ustazah? Bangganya ko ckp mcm tu? Ade ke dia bleh ckp mase ade kematian je dia bg duit..( lalu aku terus meninggalkan ceramah bengong tuuuu)

    P/s : aku bg shj duit pd majlis kahwin atau kematian…niatkan atas dasar sedekah..kpd anda semua..berpada2 la dlm mempelajari ilmu agama…ingt yg kite ni hidup dlm kelompok bermasyarakat..

    0

    0
  75. lin lin lin says:

    So..apa keperluan dia sebenarnya? dan apa kehendak dia?
    internet adalah keperluan or kehendak?

    0

    0
    • fynnkayu says:

      kehendak lah menggom. tadenye ko mati xde tenet. tu pun x reti pikior ke. jerghh!

      0

      0
  76. white says:

    ada mksud tersurat dan tersirat dia up status n upload pic mcm tue…aku rs rmh dia lngkp…mmg x nmpk selekh lnsung…dia nk ckp umat islam kena usaha sikit je..yg lain serah kt ALLAH…bersih je aku tngk pakaian ank dia…x luntur warna pon..dia nk ckp sama …dunia nie dh tua..x lmbt dh kita nie..cuba tatap pic diorg btoi2…BN mmg anti depa niekn???dh lah..dajal nk kluar…jngn plk kita perangai mcm dajjal..fitnah mcm2

    0

    0
    • cik kiah says:

      Nara ada issue dengan Suhaimi ke?

      0

      0
    • akulahperempuanittew says:

      dia sendiri yang dedahkan benda ni kat fb dia,,kenapa nak marahkan nara pulak??memang dia pelik..pernah ina naim kena interview oleh magazine dulu, dia cakap suhaimi very fussy..tak suka rumah bersepah..kalo ina basuh baju, semua baju kena asing2 basuh ikut kaler..kalo merah kena basuh dengan warna merah je..kuning, kuning je..tak boleh campur2 semua warna..pity her..dapat suami macam ni…

      0

      0
  77. arissa says:

    Masa kursus kawin dah ada lah benda2 ni semua. ke Suhaimi dgn Ina x pegi kursus kawin. kesian kat Ina. apa2 pun Suhaimi tlg buka google sebab ko suka ber’internet kan baca tanggungjawab suami terhadap isteri atau tanggungjawab suami mengikut islam. tak pun pegi jumpa dgn pakar motivasi Dato Fadhilah Kamsah ke..atau Dato’ Ustaz Mohd Kazim Elias bg diaorg buka & cuci minda ko yg bengap tu. Nah kat sini aku copy & paste dari google tanggungjawab seorg suami.

    Tanggungjawab Seorang Suami Mengikut Islam.
    NAFKAH
    Si suami juga hendaklah memberi nafkah zahir dan batin kepada isterinya mengikut kemampuannya. Menyediakan keperluan asas kepada si isteri iaitu: makanan yang mencukupi, pakaian mengikut keperluan dan tempat tinggal.
    Firman Allah
    “Dan kewajipan suami memberi makan dan pakaian kepada isteri dengan cara yang baik.”
    (Al-Baqarah:233)
    Suami juga hendaklah memberikan wang yang secukupnya kepada si isteri supaya ia boleh membeli keperluan rumahtangga. Untuk pakaian pula, si isteri berhak untuk pakaian yang sesuai mengikut keadaan dan kemampuan si suami. Si isteri juga berhak untuk mendapatkan tempat tinggal yang selesa, selamat dan sekurang-kurangnya mempunyai keperluan yang minimum. Nafkah anak-anak juga adalah tanggungjawab suami. Menurut Rasulullah, memberi nafkah kepada anak dan isteri sama hukumnya dengan orang yang berjihad ke jalan Allah. Suami haruslah ikhlas, walaupun kepenatan kerana apa yang dilakukan adalah ibadah.
    Untuk keperluan batin pula, si suami hendaklah memenuhi keperluan isteri tanpa mementingkan diri sendiri.
    PENDIDIKAN
    Pendidikan agama sangat penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Kita perlulah sentiasa memperbaiki diri kita yang serba kekurangan ini. Dalam sesebuah institusi keluarga, suamilah yang bertanggungjawab memberikan nasihat dan pengetahuan serta pengajaran hukum Islam dalam hal-hal fardu ain kepada isteri dan anak-anak. Oleh sebab itu, suami perlulah melengkapkan dirinya dengan pendidikan agama supaya ia dapat mengajar isterinya.
    Dengan memberi panduan kepada isteri tentang pendidikan agama ini, tentulah ia akan mengelakkan keruntuhan sesebuah institusi keluarga yang disebabkan oleh kejahilan tentang hukum-hukum agama. Suami hendaklah memastikan bahawa isteri mempunyai pendidikan agama yang mencukupi dan menggalakkannya menjalankan ibadat-ibadat sunat dan sebagainya.

    0

    0
  78. sert says:

    akupon cuba bersangka baik fikir oo mungkin dia buat lawak je cakap xde esbok washing machine sume.tapi otak aku memang x boleh hadam yang dia cakap ni cume berlawak.aku macam boleh bayangkan je dorang ni idop dalam keadaan serba daif n busuk.dan aku terpaling menyampah lelaki selfi apelagi laki orang bapak orang sume.kau nak amik gamba anak kau mintak sedekah amik jela kenapa harus ade muke kau?dahla muke kau nampak busuk.maaf cakap ina pon nampak busuk dan kepam

    0

    0
  79. yada yada says:

    apa payah..masak mencuci tu kan tanggungjawap suami..dia lah yg buat semua

    0

    0
  80. cert says:

    pastu,kenapa nak kecewa anak dah besar nak jadi bomba?

    0

    0
  81. Sayangsalmah says:

    Masalah mamat ni..
    Mana keluarga ina naim?mana keluarga mamat ni???takkan tgk je??pelik sungguh…
    Apepun mungkin ina bahagia hidup macam ni..tak nampak muka xhepi pun..
    Cuma kesian pada anak2 dia la.. mana keluarga lain.. cuba la tgk2 kan.. ksianla kalau betul teraniaya.. atuk?nenek?pakcik?makcik? Tgk2kanla anak isteri mamat ni..mana tau kot2 ada sakit mental ke..sesat ke..

    0

    0
  82. Anonymous says:

    kesiannya…teruk sgt ke jd bomba ni kat mata mrk 2 ekor ni?? dia nak ank dia jd apa lah?ustaz? klu ajarannya kat ank dia mcm cara hidup dia, lbh baik tak pyh. beranak ramai2 menyusahkan org kalau pemikiran mcm ni

    0

    0
  83. Lynn says:

    Mengemis tu islam tak galak. Org islam ptt aim utk jd kaya raya utk bantu yg susah. Terbalik mamat ni.
    Pastu bab takdr mesin basuh. Mgkin dia antar dobi kot haha
    Btw runah aku pun tkdr mesin basuh. Sbb dok sorang,aku basuh kat dobi. Senang.
    Psl dia kecewa anak nk jd bomba, dia tak perasan ke dia hina kerjaya bomba? Dia tahu tak hina2 ni dimurkai Allah?
    Haih suhaimi suhaimi

    0

    0
  84. nj says:

    Ni zuhud ke jobless??? hissh.. aku lk yg berapi… bkn apa kesian kt ank2

    0

    0
  85. Fans melati says:

    Asyik ingat nk ALIM AJE …
    Last last Jadi ZALIM !!!!
    Fukimak to nya jadi BIAWAK

    0

    0
  86. Insan Biasa says:

    No wonder la In-Team awal2 lagi dah kuarkan die dr grup… Hhmmmmm… Semoga dia dpt berfikir secara waras tanpa prejudis demi kebaikan keluarganya juga…

    0

    0
  87. Hafiz Hamidun says:

    Aku cuba berlapang dada n bersangka baik untuk Suhaimi.

    Xde mesin basuh? antar dobi kot

    Xde peti sejuk? order delivery xpun mkn luar xpun msak n x simpan..yg x hbis bg kucing

    Ank x sekolah? Home schooling, pe susah, still ikut syllibus…suhaimi bekas cikgu msti leh ngajr..lg pun 1 fakta untuk smua yg x tahu..bolleh je sape2 amek upsr , even spm pun tnpa sekolah..nt nak exam tumpang mne2 skolah utk jwb exam. Lagipun mmg tggungjwab ibubapa mendidik anak2 x smestinya kna antar skolah..dia.pun ade ckp dlm utusan nt utk pndidikan.mnengah atau lbih tggi dia akn hntar le luar negara ikut kecenderungan anak2 dia

    Ank mtk sdekah? tu recording cmpany yg dia punye wat event kat bazar2,utk promosi lagu trbaru dia sambil raih derma ke badan kebajikan.

    Dia anti vaksin? tu dia punya pendapat n hak dia..dia mgkin ade cra sndiri selain vaksin dgn mengamalkan mknan sunnah..lgpun ank dia bljar kt rumah so x cmpur ank org lain..kalu cmpur pun ape dehal, ank2 org lain kan vaksin so patut immune la dari sbrg penyakit brbhya..

    Yg aku pelik sgt2 siapa yg tulis surat ni..dia kenal ke suhaimi dan ina? dia prnah prgi ke ziarah mereka sekeluarga..dia nampak ke dgn mata kepala dia yg mereka tu sangat daif? sbb aku tgk dlm Fb suhaimi, happy n bhgia je skeluarga. Jgn sebab berbeza cara hidup dan budaya terus anggap penganiayaan..Selagi dia leh tunaikan tanggungjwab dia sbg suami dan.anak bagi nafkah pe smua korg xde hak nl msuk cmpur..kalu korg ade solid proof report la JKM bg dorg siasat sejauh mana penganiayaan suhaimi terhadap keluarga dia.

    Kesimpulannya, bersangka baik la kte sesama manusia..jgn jd judgemental, jljgn sbb ntah sape2 bg surat terbuka..korg smua mengiyakan saje n kecam x tentu hala…

    0

    0
    • bukan duduk di zaman dahulu says:

      Ada btul dan bersangka baik kalau bab sekolah persendirian di rumah.. tidak mengambil vaksin atas pendirian sendiri..

      tapi kalau bab peti sejuk…x mungkin delivery..biasa kemungkinan dia akan memasak shj…kata makan yg fresh dan segar..

      cuma yang paling tidak diterima akal adalah tiada barang keperluan seperti mesin basuh dan sofa untuk keselesaan keluarga dan anak2..

      mungkin dia sendiri yang membasuh baju anak2…
      mungkin dia yang membantu isteri memasak..

      sebuah telefon pintar yg harga boleh menyemai sebuah mesin basuh semi automatik..kenapa keperluan mesin basuh tidak diendahkan..

      ape yang dinyatakan oleh orang ramai bukan mengata atau bersusah payah memikirkan orang lain..namapun dalam hidup bermasyarakat mengambil cakna keadaan sekeliling…

      sekarang pun kalau post mengenai kesusahan insyaAllah rakyat malaysia sanggup membantu walaupun RM 1 setiap orang..

      0

      0
    • paperje says:

      ye betul awk ckp..bersangka baik..org tu nak vaksin ke tak ke..die punya fasal ler.kan die ada ckp die ada aternatif lain nk merawat ank die…so what? .korang sibok sgt uatpe..lagi c nara tu. pehal nk uat post mcmni..dari awk tu asik nk cite hal tepi kain orang je..baik u tutup mulut u sdri…ikat tgn tu..jgn nk taip yang ntah apa2..baik duk masjid..die tak vaksin ank die..tapi xde nk megeji org lain ..tak mcm kau wahai nara…ckp ikot sedp ko je! mcm xde otak…saje ke nk bikin gempak satu mly dgn keyataan penulisan awk yg emosi ni nara…nabi pernah beritahum.jika kamu tutup aib saudara kamu..nescaya d akhirat kelak .Allah tutup aib kamu pula…baik u tak payah la nk buat penulisan u yang karut marut ni..smkin ramai yang baca..smkin bnyk plk ilang pahala yg penat2 kamu kumpul…ni bkn penulisan yang naik..tapi megumpat! ingat. megumpat ni sama je mcm makan darah daging saudara kamu sendiri..lu pikir la beb

      0

      0
      • Anonymous says:

        betoll tu…mengucap panjang sy baca komen2 kt sini…fitnah berleluasa tanpa kaji selidik…

        risaunya org2 zmn sekarang… bila manusia nak berubah kpd kebaikan, dikeji…yang berbuat dosa disanjung..

        Allah…Nara ni dr dulu memang suka share artis2 yg nak berubah kpd kebaikan…yg sexy2 tu dipuji…patut kena report dah page nara ni dr dulu lg

        0

        0
    • ape2 jelah says:

      well said!!! agreed!! mmg tu yg sy nak komen…mengucap panjang baca komen2 lain kt sini

      0

      0
  88. Zaza says:

    Sekurang2 kurang sekolah lah anak kamu…ape teruk nya perangai….banyak budak2 tak mampu nak GI sekolah…ang tak bgi anak hi sekolah…pegang ilmu dunia n akhirat…baru betui

    0

    0
  89. nunahmanis says:

    urang zuhud x menunjuk2 dilaman social
    pkai selpie segala puii…
    peti sejuk xda,mesin basuh xda…bla3
    henpon selphie ada plak….

    0

    0
  90. Siapalah aku says:

    Senang crita…En. Suhaimi oiii kau tu hidup pada akhir zaman bknnya awal zaman. Zaman sekarang adalah zaman teknologi kau tak bolehlh nak hidup mcm zaman Rasulullah s.a.w. Kalaulah Nabi Muhammad s.a.w ada pada zaman sekarang agak2nya baginda pun akan hidup mengikut edaran zaman spt hidup di rumah yang selesa ada perabot, mesin basuh, tv dll. Pelajaran anak-anak apatah lagi. Ternyata cara kehidupan kamu sgt2 melampau…zalim kepada isteri dan anak-anak. Takziah untuk anda.

    0

    0
  91. weird says:

    toilet dalam umah ke luar umah?

    0

    0
  92. bigmama says:

    SUHAIMI…. KO NI JENIS MANUSIA YANG MENAKUTKAN

    0

    0
  93. Hafiz Rahim says:

    Back to old days.. Orang makin moden.. Dia nak masuk zaman batu. Kalau betul apa yang diceritakan, kesian pada anak2.. Suatu hari nanti mesti kea struggle kaw2 untuk bersaing dengan orang lain.

    0

    0
  94. ibu says:

    ajal maut ditangan Allah.. encik suhaimi fikirlah sama klu allah menjemput kamu lebih awal terbela ke hidup anak2 kamu.. dengan kemudahan asas yg tidak diberi.. adakah dengan meminta sedekah di jlnan terbaik utk anak kamu warisi klu kamu mati. selepas kamu mati kamu boleh pastikan ke kesihatan anak kamu? selepas kamu mati kamu boleh pastikan ke masa depan mereka? Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum jika kaum tersebut tidak mengubahnya sendiri. Boleh ke bergantung hidup dengan berserah tanpa melakukan apa2. jika kamu hidup mukin.. tp jika kamu dah mati apa akan jd pada anak2 kamu? kamu nk wariskan kehidupan anak2 kamu kepada siapa? tidak kah itu lebih membebankan kepada org yang membela anak kamu yang tanpa dibekalkan dengan bekalan dunia (pelajaran, kesihatan, pengetahuan bahawa dunia ini tidak seperti yang mereka sangka). Pernah tak kamu fikirkan semua itu?

    0

    0
  95. yezaaaa says:

    Pelikk…fb bleh jer…kalau betul zuhud xde ye nak fb bagai..suhaimi oiiiii kesian kt ko…

    0

    0
  96. trololol says:

    plot twist: suhaimi saja troll korang kasi panas :D

    0

    0
  97. ikan says:

    terlalu bodo dan taksub tak sedar bwk satu keluarga ke neraka

    0

    0
  98. X says:

    Hidup tak nak org lain hina dia,tapi dia sendiri hinakan hidup sendiri.ilmu tu wajib dituntut.

    0

    0
  99. benci org taksub says:

    Kalau rumah xde mesin basuh ok lagi…ala cuci cincai la kalu ade somi berkira duit ni tp berselindung di sebalik agama…yg sedihnya, anak2 tak dihantar ke sekolah…Kesian, tu kan hak anak2 kau suhaimi oiii..Kesian ina, aku happy je masa dia kawin dgn suhaimi igtkan cerahlah masa depan..rupanya lagi teruk..Semoga Allah sentiasa melindungi kau ina naim..

    0

    0
  100. Huhu says:

    One thing. Bukan supportors suHaimi pun. Tp just berfikir.
    Itu cara dia. Selagi hidup dia bahgia x terseksa. Terpulang.
    Org miskin xde mesin basuh, zaman dulu xde mesin basuh. Masih mampu basuh baju2 .. Tanpa sebarang persoalan tentang penindasan terhadap wanita. Actly, baju kalo setakat dua tiga helai sehari,mmg boleh basuh dgn tgn. Tiap2 hari. Sbb mak aku mcm tu. Ada mesin basuh pun dia dok syok basuh tgn lagi. And terbaru suhaimi ni ckp dia basuh dekat kdi dobi yg mmg settle dgn dry lg. so kes tutup.
    Kedua. Tak hantar anak ke sekolah. Mungkin sbb di malaysia, dh terdedah dgn haluan begitu, celik2 mata, masuk nursery, taska, tadika pastu sekolah kerajaan.
    Tahu tak tentang homeschooling? Dekat negata omputih dh belambak dh homeschooling ni. And igt x, wardina sendiri waktu sblm dia pindah aussie, ank2 nye dh x ke sekolah, dan dia homeschool ank2 nya.

    Ketiga. Kita nk ajar ank tentang humanity, tp bila nmpk bdk berpakaian kemas minta sumbangan, kita ckp ajar ank minta sedekah. Dkt oversea, bdk kecik ni diajar tentang kebebasan bersuara dri kck, keyakinan utk berdepan fgn public tu dri kecik lg, yg pegang papan2 tanda kat street or even on the internet n ask for donation utk ape2 okay je. No wonder dlm byk2 aktivis luar negara yg lebih didengari dlm menpertahankn negara2 yg tertindas.

    Hope abg nara baca ni dan fikir. Sy komen berdasarkn pemerhatian. Bkn sbb nk ckp suhaimi tu betul or salah

    0

    0
  101. mawar1974 says:

    sabarnya ina naim… semoga Allah tolong dia dan anak2..

    0

    0
  102. Dr Kadir says:

    sakit mental ni..pegila jumpa psychiatrist tgk ada pape masalah x..kadang2 ada masalah kt otak (organic causes), check darah ke, CT scan ke..

    0

    0
  103. Kecewa says:

    suhaimi ni, ada kereta ke tak… Kalau dia xde kereta boleh lah dikatakan adil, sama sama susah kan.. Tapi kalau dia ada kereta, tu dah selfish… Pentingkan diri sendiri dari kepentingan isteri… Kenape dengan dia ni.. Agak agak lah

    0

    0
  104. fad says:

    Assalamualaikum..
    Mungkin suhaimi anta anak ke sek pondok..sek pondok tetap ada masa depan..contoh datuk Mashitah..berjaya didunia dan akhirat. Psl mesin basuh mungkin dia mahu pakaian boleh dibawa solat. Pakaian dibasuh dalam mesin auto tak bersih (suci) sbb air dok round dalam tu. Tapi masih ada option guna mesin basuh semi auto. maknanya lps basuh boleh basuh di air lalu dan spin kan.
    Peti ais dia nak biasa kan anak-anaknya makan smpai abis tapi kegunaan peti ais utk simpan bahan mentah mcm daging, ikan..maybe dia hari2 pegi pasar dan beli cukup2 je..wallahualam..lebih elok bersangka baik dari buat fitnah mcm2..

    0

    0
  105. Seorang ayah jugak says:

    Pernah sekelas elektif dengan mamat ni di uia dulu… lecturer slalu bising sbb selalu skip kelas, puak2 group nasyid ni sibuk sgt menyanyi sana sini… tak sangka makin teruk, kesian anak2 tak sekolah… ini bukan zuhud, ini bodoh namanya… Ada kawan tu join tabligh masa di uia tapi pelajaran formal tak tinggal jadi engineer besar kat Shell Miri tu… tolonglah kesian kat keluarga tu, jadi suami dan ayah yang bertanggungjawab

    0

    0