Written by AbangNara | December 29th, 2016

1

Hampir setiap hari apabila keluar dari rumah, Abang Nara akan nampak poster-poster “Ah Long” yang menawarkan pinjaman bertebaran di tiang-tiang elektrik. Secara umumnya, ramai yang mengetahui bahawa sekali kita meminjam dengan Ah Long, selamanya kita akan merana. Namun biasalah manusia, semua benda nak mudah dan cepat, itu yang sanggup membahayakan diri membuat pinjaman dengan badan kewangan tidak berlesen. Bila dah sedar diri kena tipu barulah nak sedih dan buat laporan polis sebagainya.

2

Ada macam-macam tujuan seseorang itu membuat pinjaman. Ada yang nak bayar hutang (tapi buat hutang), ada yang nak pergi bercuti dan ada juga yang nak besarkan perniagaan. Hari ini Abang Nara nak berkongsi kisah 3 rakyat Malaysia yang telah berjaya memajukan lagi perniagaan mereka tanpa membuat sebarang pinjaman dengan Ah Long. Agak-agaknya apa rahsia diorang ye? Jangan risau Abang Nara akan sharekan juga rahsia diorang. Jom kita ushar jom.

1. Sri Ratha Mahalingam, peniaga kedai runcit

3

Mempunyai sebuah kedai runcit di Kuantan, Sri Ratha Mahalingam telah membuat pinjaman menerusi Skim Pembiayaan Mikro BSN untuk mengembangkan perniagaannya. Dengan wang tersebut, Sri Ratha telah membeli stok barangan yang lengkap dan membayar deposit untuk sebuah kedai runcit baru. Kini Sri Ratha sudah pun memiliki 2 buah cawangan kedai runcitnya. Power kan?

Alang-alang dah sebut, Abang Nara nak cerita sedikit tentang Skim Pembiayaan Mikro BSN ini. Telah pun dimulakan sejak tahun 2007, tujuan utama skim ini diwujudkan adalah untuk menyokong dan membantu usahawan/perusahaan mikro mendapatkan akses kewangan. Iyerlah, kalau nak besarkan perniagaan yang ada sekarang mana nak cekau modal kan? Dengan 2 produk utama Skim Pembiayaan Mikro BSN iaitu BSN Micro dan BSN Micro/i (patuh syariah), kita boleh membuat pinjaman RM5,000 sehingga RM50,000. Tempoh pembayaran semula ialah dari 1 sehingga 5 tahun.

2. Haris Idris, perniagaan kenderaan pelancongan air

4

Brader ini memang Abang Nara respek. Melihat potensi pelancongan dan pengangkutan air di sekitar Pulau Gaya, Haris Idris mencuba nasib membuat pinjaman Skim Pembiayaan Mikro BSN. Selepas 2 minggu, ia telah diluluskan. Terus Haris Idris beli bot dan mula membawa pelancong menikmati keindahan pantai-pantai di Pulau Gaya, Sabah. Sekarang brader nie dah ada 8 buah bot dan kontrak dengan resort-resort berdekatan. Semuanya bermula dengan saja-saja tanya tentang Skim Pinjaman Mikro BSN. Respek!!!

Senang je syarat-syarat nak buat pinjaman menerusi Skim Pembiayaan BSN ini. First thing first kenalah warganegara Malaysia. Lepas itu kena ada syarikat yang telah didaftarkan secara sah. Kemudian perniagaan tersebut perlulah diusahakan sepenuh masa. Iyerlah takkan nak bagi pinjam duit kepada mereka yang tak komited kan? Jika diperlukan, kena ada penjamin. Tapi kalau business dah ok plus korang pun tak banyak hutang, tak payah penjamin pun tak apa. Banyak lagi informasi yang boleh dibaca di www.bsnmicro.com .Semua tentang Skim Pembiayaan Mikro ada di situ.

3. Shafei Ghazali, pengusaha batik Terengganu

5

Bermula dengan pengalaman menjual kain, Shafei Ghazali kini telah memiliki 2 buah kilang moden batik sutera Terengganu selepas perniagaannya dipacu dengan bantuan kewangan menerusi Skim Pembiayaan Mikro BSN. Shafei juga turut memenangi Anugerah Usahawan Terengganu 2003 kerana usaha gigihnya. Power tak power lah.

Untuk makluman, sehingga Februari 2016, Skim Pembiayaan Mikro BSN ini telah berjaya membantu lebih daripada 50,000 pelanggan seluruh Malaysia dengan jumlah pembiayaan keseluruhan mencecah lebih daripada RM1 billion. Malah lebih 18,000 usahawan telah berjaya dibantu untuk mengembangkan lagi perniagaan mereka. Ramai kan?

6

Jadi sekiranya anda seorang peniaga dan ingin mengembangkan lagi perniagaan anda, jangan pergi pinjam daripada Ah Long. Sebaliknya pergilah ke cawangan BSN berdekatan untuk bertanya tentang Mikro BSN dan juga BSN Mikro/i. Abang Nara pasti pegawai bertugas akan membantu anda dengan gembiranya. Jangan lupa layari BSN Micro dan juga Facebook BSN untuk mendapatkan informasi terkini.

Written by Bella | December 29th, 2016

Pelakon cantik dan jelita, Nelydia Senrose sudah lama putus cinta dengan Qi Razali. Kata orang, kisah putus cinta mereka itu sudah “basi” dan ada yang sudah enggan ambil tahu mengenai perkara berkenaan.

Namun, baru-baru ini ada beberapa pihak mengatakan mereka berdua sudah kembali bercinta dan tidak dinafikan segelintir peminat Nelydia ingin mengetahui kebenaran disebalik khabar angin tersebut.

Menurut Nelydia, beliau dan Qi sememangnya sudah putus cinta dan cerita mereka kembali bersama tidak benar.  Namun, mereka masih mengekalkan hubungan baik hanya sebagai teman tanpa perasaan cinta.

Kami sudah putus! Muktamad. Tidak perlu lagi mencanang cerita yang tidak benar. Sejujurnya, antara kami sudah tiada apa-apa. Walaupun hubungan kami masih baik tapi itu hanyalah sebagai teman semata-mata.

Saya belajar daripada pengalaman untuk tidak mahu lagi mencanang tentang kisah cinta. Saya lebih suka mendiamkan diri. Jadi mungkin bila tiada kata putus daripada mulut kami berdua, orang mula mencetuskan spekulasi sendiri. Apa yang pasti, saya dan si dia sudah tiada apa-apa.

Nelydia juga memberitahu beliau kini tidak berminat untuk memikirkan soal cinta lagi dan menyerahkan hal berkenaan kepada ketentuan jodoh.

Sumber Berita : Utusan Online

Written by Bella | December 29th, 2016

Meskipun dilanda pelbagai kontroversi percintaan, nampaknya fenomena Lofattah masih lagi belum reda. Difahamkan Neelofa dan Fattah Amin mungkin bakal bergandingan lagi dalam projek terbaru Astro.

Malah, Neelofa juga memberitahu beliau tahu tentang perancangan berkenaan cuma belum mengesahkan lagi tawaran berkenaan.

Saya memang sentiasa akan profesional ketika bekerja. Tapi saya belum dapat mengesahkan dengan lanjut tawaran itu. Takut ada perubahan.

Neelofa akui beliau kembali teruja untuk berlakon semula atas permintaan peminat dan juga sambutan hangat drama Suri Hati Mr Pilot. Buat Neelofa, kejayaan drama berkenaan adalah detik paling bermakna buat dirinya sepanjang bergelar artis.

Berbicara mengenai kontroversi hangat yang melanda beliau dan Fattah, Neelofa berkongsi ibunya ada merasa risau bagaimana beliau menghadapi situasi berkenaan.

Saya cakap kepada mama, biarlah saya nikmati kegembiraan ini sementara masih ada.  Saya gembira dengan sokongan peminat, pengiktirafan dan perhatian yang diraih. Saya rasa dihargai dan sokongan peminat buat saya mahu berikan yang lebih baik kepada mereka.   Ini termasuk apa saja aktiviti yang boleh mendekatkan diri saya dengan peminat.

Mampukah gandigan mereka berdua dapat mencipta fenomena sekali lagi? Bagaimana agaknya “chemistry” Neelofa dan Fattah Amin kali ini selepas dilanda kontroversi. Sama-sama kita nantikan..

Sumber Berita : BH ONLINE

Written by Bella | December 29th, 2016

Penyanyi lagenda, Tan Sri SM Salim dilaporkan sedang nazak akibat sakit tua. Menurut anaknya, Shamsul Salim , bapanya berada dalam keadaan kritikal sejak awal pagi semalam dan bernafas menggunakan alat bantuan pernafasan.

Kira-kira jam 3 pagi  ayah menunjukkan tanda-tanda sukar bernafas. Kami memberi alat bantuan pernafasan. Sekarang alat bantuan sudah dibuka dan ayah bernafas secara normal,

Semua ahli keluarga sudah dipanggil pulang. Doktor memang tak boleh buat apa-apa sebab ayah sudah terlalu uzur.  Kami sekeluarga hanya berserah kepada Allah.

Terbaru,  SM Salim dikatakan sudah membukakan matanya kira-kira jam 8 malam tadi sebelum kembali tidur.

Rakan artis sudah mula menziarahi beliau di kediaman anaknya yang terletak di Ukay Perdana. Antara teman artis yang menziarahi SM Salim sehingga jam 1 pagi tadi adalah Datuk Jamal Abdillah, Datuk Acis, Datuk A Rahman Hassan, Datuk Ramli MS dan Fauziah Nawi.

Kami harap agar ahli keluarga Tan Sri SM Salim bertabah dengan ujian ini.

Sumber Berita : BH ONLINE