Beautifulnara – Gosip Artis Malaysia Terkini

Hiburan

Yatt Hamzah Dikatakan Terlebih Alim?

Apabila Abang Nara membaca tulisan Raja Nurfatimah Mawar di B*POP semalam, Abang Nara tertanya-tanya wujudkah istilah ‘terlebih alim’ ini sebenarnya? Daripada apa yang diceritakannya, memang nampak agak tidak patut apa yang dilakukan oleh Yatt Hamzah. Mungkin ada di kalangan anda yang lebih bijaksana boleh memberikan pencerahan kepada Abang Nara.

yatt hamzah terlebih alim

Advertisement

Menurut Raja, Yatt Hamzah telah menimbulkan rasa kurang senang sebuah produksi yang menerbitkan program masakan. Kalau dah namanya program masakan, sudah tentu masakan disediakan ada yang sudah siap dimasak dan terhias. Apabila disuruh melakonkan semula cara memasak, Yatt tidak mahu dan menganggap itu adalah penipuan kepada penonton. Mungkin Yatt mahu memasak secara live dengan memotong, memasak dan menggoreng seperti yang dilakukan di rumah.

yatt hamzah

Melalu tulisannya juga, Raja menegur Yatt yang dikatakan suka menunjuk alim sangat menerusi tarbiah terhadap orang lain yang dilakukan di Facebook. Raja berkata yang Yatt harus mencontohi sikap Irma Hasmie, Diana Amir dan ramai lagi yang bertudung tetapi masih maintain steady sahaja.

yatt

Secara jujur, Abang Nara menyukai cara Irma Hasmie dan Diana Amir membawa diri sejak penghijrahannya. Memang ada dakwah yang dilakukan menerusi Facebook dan Twitter, tetapi cara mereka sangat dekat dengan peminat. Jadi peminat pun lebih gembira kerana rasa dihargai dan lebih mudah untuk menerima nasihat-nasihat yang disampaikan. Apa kata anda?

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

179 Comments

  1. manusia biasa

    November 25, 2012 at 5:02 pm

    raja minah jambu : komen ko ni melebih2 la.. hina nya ko jadi manusia kan . hina sangat . jijik . ko tu bakal tunggul kayu dalam api neraka tau .ahli neraka !! keturunan dajjal .

  2. Humble Servant of Allah

    September 7, 2012 at 11:03 pm

    Salam sejahtera,

    Manusia dianugerahkan akal dan kehendak bebas (free will).
    Setiap perbuatan manusia itu disertai dengan tanggungjawab akibat pilihan yang dibuat olehnya.
    Pencipta manusia itu sendiri yang mencipta makhlukNya begitu dan Dia Maha Arif tentang psikologi dan physiology makhlukNya.

    Allah (Rab) juga tidak mencipta sesuatu dengan tujuan sia-sia.

    Yatt Hamzah adalah manusia, hamba, dan makhluk yang bukan untuk tujuan sia-sia dan Yatt Hamzah tidak pula mensia-siakan kejadiannya. Setiap yang dilakukan Yatt Hamzah adalah berlandaskan akal, kehendak bebas dan nalurinya sebagai manusia.
    Fitrah.

    Penciptaan Manusia yang mempunyai kehendak bebas digeruni Malaikat (risau):

    Al-Baqarah:
    “Aku akan mencipta seorang Khalifah (Adam) di bumi.”

    “Mengapakah Engkau (Rab) ingin mencipta makhluk yang hanya akan berbuat kerosakan sedangkan Kami (para Malaikat) sentiasa bertasbih dan memujimu?”

    “Sesungguhnya Aku tahu apa yang tidak kamu ketahui.”

    ________________________________________________________________________________________________________

    Maka Siapa yang Lebih Tahu akan manusia melainkan yang mencipta manusia itu sendiri?

    Sesama manusia, kita tahu setiap yang tersembunyi? Yang nyata pun blum tentu habis dikaji.
    Sedangkan Malaikat yang selalu dekat dengan Allah pun tidak tahu apa-apa ilmu disisiNya,
    apatah lagi kita manusia yang dicipta dengan tanah (elemen) yang paling rendah kejadiannya?
    Malaikat itu dari cahaya (Nur) dan Iblis dari api (Nar), kita dari Adam (tanah), sedangkan Allah tidak
    membenarkan Malaikat membantah dengan lebih lanjut, dengan menyatakan dengan tegas:

    “Aku tahu apa yang tidak kamu ketahui.”

    Dan wahyuNya itu diturunkan pula ke dalam Al-Quran sebagai kesedaran kita, untuk memperingati akan kejadian
    itu.

    Jadi, Allah juga ingin mempertingatkan kepada anda, melalui RasulNya yang menyampaikan yang jelas (Kitab),
    jangan lah memandai-mandai tentang apa yang kita tidak tahu.

    Memanjangkan cerita
    Menimbulkan ideologi
    Menyebarkan fitnah dan tipu dusta
    Mengandaikan dengan akal
    Bertelagah.

    Cukuplah dengan itu mari kita melihat teguran Ilahi yang berbunyi:

    “Aku tahu apa yang tidak kamu ketahui.”

    Sekian.

    • makpahtopoy

      November 19, 2012 at 2:04 am

      dah benda kecik x yah nak dibesar2kan…..

Loading...

2020 © Nara Media Sdn Bhd. All Rights Reserved.

Sebahagian daripada kumpulan iMedia Asia.

To Top
x
Puasa Barakah Bersama