Written by AbangNara | July 22nd, 2013

Selepas kedengaran desas-desus mengenai pernikahannya yang berlangsung di Thailand, Abby Abadi hari ini tampil menerusi Harian Metro membuat pengakuan mengenai perkara tersebut. Untuk makluman, Abby bertemu suaminya, Farhan di sebuah pasar raya dan bernikah selepas 2 minggu berkenalan.

abby abadi nikah

Kata Abby Abadi:-

Ya saya bernikah di Thailand. Tak ada masalah pun dalam undang-undang Islam bernikah di negara jiran, tetapi saya mempermudahkan yang payah. Cuma saya perlu selesaikan beberapa isu yang berbangkit.

Benda itu (bernikah di luar) tak jadi masalah pun, Allah SWT kita dahulukan, jadi saya dah lepas dengan Allah SWT, maksudnya kita dah bernikah itu yang terbaik, jadi untuk dengan manusia pula sekarang inilah saya patut terangkan.

Dah tertulis macam itu, tak apa yang penting Allah SWT dulu, yang penting saya dapat elak dosa. Dah tertulis macam itu, tak apa yang penting Allah SWT dulu, yang penting saya dapat elak dosa.

abby abadi nikah

Thailand pun Thailandlah, yang penting dah nikah. Lagipun Abby dan Farhan tak ada kena pergi masuk mahkamah untuk minta kebenaran berkahwin dan sebagainya. Semoga perkahwinan kali kedua Abby selepas 5 tahun menjanda ini akan kekal bahagia sehingga ke akhir hayat. Sama-samalah kita doakan.

abby abadi nikah

Apa-apa pun, Abang Nara tak sabar untuk melihat majlis persandingan sebelah pengantin perempuan yang akan berlangsung di Kuala Lumpur pada 31 Ogos ini. Pasti Abby akan cantik berseri macam anak dara. Diharap jangan lupa jemput Abang Nara di hari bertuah. Lagi beberapa keping gambar pengantin baru ini dengan membaca artikel ini sepenuhnya.
halfmoon shawlP.S: Jom dapatkan Halfmoon Shawls yang cantik dan menarik ini. Anda pasti kelihatan yakin bergaya di Hari Raya kerana ianya adalah unik dan berbeda. Jangan bertangguh lagi, layarilah www.facebook.com/queencbyfq untuk tempahan atau INSTAGRAM queencbyfq untuk melihat koleksi-koleksi Halfmoon Shawls yang menarik.

abby abadi nikah
abby abadi nikah
abby abadi nikah
abby abadi nikah
abby abadi nikah
abby abadi nikah
abby abadi nikah
abby abadi nikah

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

160 responses to Ya Saya Bernikah Di Thailand – Abby Abadi

  1. hmmmm says:

    Harap berkekalan..senyum

    0

    0
    • pelik says:

      yang penting keluarga restu.. semoga berkekalan hingga akhir hayat..
      amin..

      0

      0
      • tah hapa2 says:

        okeyyy..lepas ni mari lah kite beramai-ramai menikah kat thailand ye…..hmmm…

        0

        0
        • ddd says:

          yg ni knal 2minggu terus kahwin mmg tak boleh la kawen kt Malaysia.. prosedur Malaysia kna submit borang permohonan 3bulan sebelum tarikh nikah, itu je pun dah jd mustahil kan… lagi pun yg ni xde sape nk makan hati nk sakit hati..so suka hati lah korang nk kawen kt mana..asalkan keluarga ok anak2 ok then ok lah..

          yg isu si aserap ni sbb nye yg jadi kecoh dah mohon poligami kt malaysia, kenal dah bertahun2 tp mahkamah belum buat keputusan dah kawen kt sana..ape xcukup masa jugak ke nk ikut prosedur mcm biasa?

          0

          0
        • Siti Fadhillah says:

          Ha jommmmmmmm… nak jugak nak jugak.. tak tahan wei dugaan bertunang ni,. takot kena caras pulakkkkkk,,,

          0

          0
        • Mak Jemah says:

          Makamah Shariah Malaysia dah tak relevan ???
          Mari kita istiharkan ‘Tahun Menikah di Thailand 2013’……

          0

          0
        • Norman says:

          tahniah….yg penting dia bukan perompak & perampas laki orang.

          0

          0
        • Korang Mampu?????? says:

          abby dah kena “loteri”…makan hati la anak2 dara, separuh dara dan terpecah dara semua kan dapat suami cute ?

          0

          0
        • Nazri says:

          ape pasal ramai prempuan janda gatal sgt nak kawen dgn gol2 budak2? nmpak sgt kau tu rendah martabat.. ingat! kau tu org perempuan kena jaga air muka dan maruah… jgn memalukan keluarga.. serius aku kesian tengok anak2 dia ni.. tak pasal2 dpt bapak tiri muda

          0

          0
        • masa diorang pergi thailand mesti jumpa Ashraf Muslim kan? harap Ashraf sempat beri khidmat perubatan Islam buat mereka, ye la, mereka baru kahwin kan?

          0

          0
        • Shisha says:

          AMBIL AMBIL ABBY BELAJAR ANJING : Direct translate …
          AMBIL AMBIL ABBY BELAJAR ANJING : Direct translate …

          0

          0
        • ishhh says:

          kenapa undang2 ngara kita ni lmbat ke slow ke smpai nk nikah kna p siam..oo mgkin sna x yah ada kursus kawen…x da hiv test..nk dpt result lmbt la apa.nk kna isi borang tu borang ni ..nk wali lg..hmmmmmm.

          0

          0
        • aku ngidam pucuk mude says:

          Ni lgi seko..nmpknye artis yg alim2 ni(alim r sgt..) mnjdikn thai tmpt mndrikn msjid ye…sepai2…..

          0

          0
        • amoi says:

          Tahniah abby..x kesahlah kawin kat mana pun…asalkan sah dan bukan suamy org n kawin tanpa izin bini pertama dah lah yer…

          semoga berbahagia hingga akhir hayat…

          *ensem laki ko abby weih! hahaha

          0

          0
      • Reset Minda Dgn Sasha says:

        Dh tertulis mcm tu . Dh tertulis mcm tu . Kalah pilihanraya tk nk sebut mcm tu plak ? Mmg diorng menang dgn taktik kotor , tapi semua ni pon berlaku dgn izin Allah swt .

        Berkahwin di Thailand tiada masalah ea ? Erm tu tak nak ckp apa lah .

        Tgk dlm semua gambar suami di macam terpaksa jer tgkp pic , dia jer yg lebih2 , al maklum la dpt hubby mude , so nk tunjuk lah , RIAK ..

        0

        0
        • si comel says:

          alahai comel nyerrr mata laki dia.. *melting i :P

          0

          0
        • Lols says:

          politik lain cerita.. byk sgt kotornya tapi mmg dah takdir nak menang.. tunggu la pembalasannya atas semua yg kotor2 drg buat tu

          Ayat ko yg last tu mmg tunjuk ko hati busuk … kesian.

          0

          0
        • Shisha says:

          AMBIL AMBIL ABBY BELAJAR ANJING : Direct translate …
          AMBIL AMBIL ABBY BELAJAR ANJING : Direct translate …

          0

          0
        • zara says:

          abby dan ashraf ada persamaan. kata ustaz & ustazah (jadian)..
          tp kenapa nikah diam? bukankah perkahwinan itu perlu diwar2kan agar tidak menimbulkan fitnah? sekurang2nya sehari sblm nikah kene warkan (wallahualam)) ni dah bbrp hari baru nak umum. hmmm

          0

          0
    • miss mong says:

      tahniah utk abby..itu la yg dinamakn jodoh.semoga kekal abadi..

      0

      0
      • Eshah says:

        to ddd… xjugak.. saya hari tu lagi 3minggu nak kahwin baru hantar permohonan… Alhamdullilah diluluskan.. dalam masa sebulan tu saya arrange semua prosedur perkahwinan dan alhamdulillah semua berjalan lancar.. dlm hal ni kita kena rajin update dengan pejabat agama… baca ruangan ini tersenyum nakal ada tergelak pun ada, bersyukur pun ada.. Abby dan Ashraf Muslim ada sedikit persamaan iaitu lakonan mereka dalam drama berantai… Abby dalam cerita Marhabah de Laila, Asharaf dlm Ustaz Amirul… cuma jalan cerita agak berlainan sikit dalam kehidupan nyata… dan dua2 nikah kat Thailand.. tapi dah suratan takdirkan.. semoga kedua2nya berbahagia dan alhamdullihla kalian berdua dapat menghindari perkara yang dilarang…

        0

        0
        • aku says:

          btul tu..saya wat permohonan nk nikah x smpai sbulan pun…setahu sy keje polis n army yg ambik masa lama skit sbb dorg kene dpt kelulusan dr pihak atasan..klau kita org biasa ni mmg xde mslh…skjp je..yg pntg kita mempercepatkn urusan tu bkn wat keje terhegeh2…

          0

          0
        • pelik pelik pelik says:

          tu la…biasanya lau benda dah jadi macam nih, mesti dyrang akan mencipta 1001 alasan untuk menjawab pertanyaan…maklumlah public figure kan katanya…hahahaa…tapi saya rasa konpius sikit lah..kenapa mesti nikah terburu-buru and time nak masuk ramadhan..tak kan tak boleh tunggu lepas raya kot…bg selesai dlu prosedur nak nikah kat malaysia nih..ni nak jugak nikah kat thailand…betol2 xsabarrrrrr…..kata ustaz and ustazah…errrkk!

          0

          0
      • Pesanan Kidmat Social says:

        jaga2 Abby ye, nanti ada la anak dara miang, single, desperate & kurang keyakinan diri nak rampas suami akak tu…..

        0

        0
        • Anonymous says:

          tak bleh blah ayat ko.zaman skank kena jaga2 laki memasing.citarasa anak dara skank lain minat laki orang.yang ibu tunggal ni dpt anak teruna.

          0

          0
    • saya says:

      orang pergi tabligh. Alhamdulillah :)

      0

      0
    • Jenniger Lodeh says:

      korang tak paham perasaan seekor janda.
      tok kadi pulak asyik sibuk tangkap orang khalwat je.
      mak janda mana yg tak gersang dan kontang?
      opssss….hahahahaha

      0

      0
    • Olga says:

      AKU TGOK LAKI ABBY NI HSEM TAPI NMPAK MCM LURUS BENDUL JE?NTAH2 USTAZAH ABBY NI DAH MAK ESAH KAN LAKI DIA X???????

      0

      0
    • Qila says:

      abby ni kawen tgkap muat je ke cane nih.. xpaham aku kenal 2 minggu trus kawen..

      0

      0
  2. Anonymous says:

    Tak terserempak pulak dengan si kinah ngan serap ?
    ke korang gi satu rombongan ?

    0

    0
  3. nenek lanjut usia says:

    kenapa di thailand???? apsal x menikah di msia????? y? y? nek rasa tahun ni merupakn tahun thailand sedunia kot. apa2 pun nenek doa mu bahgia hingga ke jannah cu…

    0

    0
    • Kuih bangkit says:

      nikah kat singapore lahhh. Asyik thailand je. Indonesia selalu gak dengar. Apa kata lepas ni nikah kat singapore pulak.

      0

      0
    • cucu nenek says:

      Nenek,
      Thailand tu murah lah kos dia..Singapore mahal, kene kali 2.5 currency dia..hehehe..

      0

      0
  4. nurin says:

    Semoga kekal bhg ke akhir hayat..
    Rahsia Tuhan.. sungguh cantik..

    0

    0
  5. ;P says:

    tahniah…!!! smoge bahagia ke akhir hayat …:)

    0

    0
  6. jadah says:

    bangang..bg alasan kawin kat thai utk elak undang2..klu gitu kite boleh berbunuh2 la ek,undang2 kan manusia y buat..sila jangan jadi bodoh la vavi avavi.. #aptb #bangang

    0

    0
    • ehh says:

      undang2 yg manusia buat ni kadang2 ada yg merumitkan keadaan, walaupun ada baiknya.undang2 malaysia ni kan byk borang nk kne isi.nk kne pergi kursus kahwin lg.klu dlm islam xwajib pn pergi kursus kahwin.sbb tu ada undang2 yg merumitkan situasi, cme ada kepentingan masing2

      0

      0
      • fiqas says:

        yup..setuju…kursus kawen tu rasanya klu x diwajibkan pun apa..x ada makna pun..

        0

        0
        • saya says:

          nak buat camne. buat kursus pun ramai tak bertanggungjawab inikan pulak tak berkursus. darah haid nifas wiladah pun taktau berapa hari. bini dlm pantang pun nak dirodok. belum lagi bab nafkah makan minum tempat tinggal semua. tu t/jwb suami. isteri sekadar bantu kalau dia keje. tapi ramai suami ambil kesempatan isteri keje. kawen adalah tentang komitmen & t/jwb. bukan sedap main je.

          0

          0
        • Siti Fadhillah says:

          hei saya, mesti kau kena rodok kan dalam pantang lagi.. eiiii takutnya…..

          0

          0
        • maya karin pandai sembang pasal kursus kawin. last2 cerai. itu jodoh dia, dan bodoh dia.

          0

          0
        • WatlekWatpis says:

          kursus kahwin tu penting bagi mengajar pasangan bakal suami isteri tentang tanggungjawab yang bakal mereka pikul.. jangan ckp kursus kahwin tak ada makna…

          0

          0
        • fiqas says:

          Cik fiqas dah kawin ke belum????? sape kate xpntg. nk bina rumahtangga asas fardu ain mesti kuat. nie kalo setakat tny al fatihah pon xth, mcmn la nk bimbing kuarga. kursus kawen juga mendedahkan kite kpd asas-asas rumahtangga bukan main cebor jer. kawen dl dik. br th. mcm2 la. malaysia buat undang2 utk berkahwin utk melindungi org2 mcm adik nie. spy tiada mslh dikemudian ari. pls jgn ckp takat lepas jer. pk dl.

          0

          0
    • Anonymous says:

      SETUJU SANGAT2…RASANYA KALO X BSALAH KENAPA NAK LARI DARI UNDANG2

      0

      0
      • Lols says:

        Dia kawin kat thailand cepat2 sebab nak elak dosa! Baru kenal.. kalau hati terpikat.. nak dating tak boleh sbb berdosa.. belum campur nafsu tgk si gf/bf baru lagi. Sooooo, memandangkan kat mesia urusan kawen sgtlah banyak dan panjang (mesti ko bujang kan sbb tu tak tau urusan2 yg perlu dibuat) … makanya berkawinlah kat thailand supaya dapat mengelakkan dosa! Ala dua2 bujang… tak kisah la dorang nak kawin cepat pon!

        Lain kali jgn nak fikir yg negatif aja…

        0

        0
        • Yen says:

          abby x abis2 dgn kontreversi..nk elakkn maksiat katenya, awk tu bkn bdk2 lg mkcik abby oi..x kn la x bole nk elak..mcm bdk2 je jwpn..

          0

          0
        • kontroversi ape? budus betul. ni kan benda elok. dia nak kawin. Yen ni memang budus la. ko mana tau perasaan seorang janda yg kesunyian. plus, ini strategi Abby. dia dah terpikat, kawin cepat2. laki dia yg muda tu memang senang arbok gersang yg terpikat. alah, sedangkan Ashraf Muslim yg dah kawin pun orang leh kebas.

          0

          0
        • tak heran pun says:

          pengalaman aku nk menikah dulu pun kt sebulan (tu pun kenal org dlm jbtn)..kalo tak hampeh…nyaris2 tarikh nikah tu ditunda…kalo sama mukim/negeri mungkin senang n cepat…cam aku plak pantai barat vs pantai timur…mmg keje dok pi mai pi mai tang tu sbb nk suh kasi setel cepat…penat tauu!

          0

          0
  7. abcde says:

    sungguh menawanla mereka suami isteri nie..barakah ya abby dan suami :)
    “Thailand pun Thailandlah, yang penting dah nikah” nara o0o nara..#gelengkepalasambiltersenyum.

    0

    0
  8. delima anggun berseri says:

    Apapun tahniahh :)

    0

    0
  9. si comel says:

    hohoho.. tahniah !

    0

    0
  10. hamba Allah says:

    Alhamdulillah..hensem betollah husband abby ni..teringat cerita Rasulullah saw dan Siti Khadijah. Rasul pun bekerja dan berkahwin dgn majikan nya..jd jgn lah pandang rendah pd husband abby yg bekerja di kedai nya..Doa’kan mereka berbahagia ke akhir hayat..Amin

    0

    0
    • nak muntah says:

      tolong la …cerita nikah pompuan mulut longkang ni nak di samakan dengan Siti Khadijah dan baginda Rasulullah…KO ORANG DAH HILANG AKAL KE?? tengok akhlak pun Ya Allah Ya Rabbi …ada ke nak di samakan dengan cerita KEKASIH ALLAH ??

      BILA SI JAHIL BERBICARA …

      0

      0
  11. BUNGA says:

    Thai again??
    Please la ayt, mcm la Malaysia susah nk kahwin..xpaham je alasan minah ni bg..
    nway,tahniah n smoge kekal

    0

    0
    • ellis says:

      mmg susah pn. kena pergi kursus kahwin la, ujian hiv la. borang berbakul2 kena isi. yg senang jd susah

      0

      0
      • BUNGA says:

        okay la tu..
        kang di kemudian hari kene HIV baru nk bising ckp pasangan menipu n
        KALAU TAW ade HIV xnk khwn..huh~

        0

        0
        • tak heran pun says:

          mmg la bagus ujian HIV…tp kena pergi klinik gomen je laku…paham2 laa kalo keje menunggu di klinik tu camno..ngn borang nk kena submit sane sini tu…byk keje..benda mudah jd pyh n pjg masanya…tak campur penat ke sana mari lg tu…

          0

          0
  12. cinta says:

    yelah puan abby oi..sebab awak yg kawen kat siam tu ye dak..maka tetibe la jadi takde salahnye..ce cuba kalo si norman tu dulu yang nikah kat siam dengan memey pas dah cerai dengan awak..mau terbalik malaysia ni awak canangkan cerita! ohohoho..begitulah manusia…kalau kat batang idong orang, semua salah…bila sendiri yang buat, eh, tetibe boleh pulak! uhuk3… semoga berbahagia hendaknya..pandai2 la amik hati mak mertua ye…tak sanggup pulak tengok awak jadi Rita Rudaini yg kedua…opppss~~ [peringatan untuk diri-sendiri jua adanya…]

    0

    0
    • ehh says:

      lps tls, lps kritik bru nk bg peringatan kt diri sendri ke kak??seeloknya beringat dlu sblm tls..peace yoo~

      0

      0
    • nth pape nth says:

      huk aloh ko ni! org tu bukannya rampas laki org pon mcm memey…lg nk ungkit2…ko xada kat tempat abby baik ko diam… dulu dia pernah sengsara, sekarang dia dh diganti dgn yg lebih baik…doakan jelah yang terbaik…dia nk pilih lokasi kawen kat mana pon bukan dia mintak duit ko pon…..huhuhuh

      0

      0
    • fiqas says:

      lantak dia la eh nak kawen kat mana…tak ada salahnya pun disisi agama islam..
      dia pun bukannya rampas laki orang… doakan yang terbaik untuk dia dah la…

      0

      0
    • Anonymous says:

      kaaaaannnn????

      0

      0
  13. ramadhan ya ramadhan... says:

    ape kena dgn ko “JADAHHHH” .. pe kejadah pe’el ko di blan puasa ni, ayat kasi lapik hokey…!!! .yg sudah tu sudah jelah… yg penting mereka bahagia k byeeeee…

    0

    0
  14. lady fai says:

    Serius sangat hensem suami Abby… Semoga Bahagia hingga Jannah… Barakallah…

    0

    0
  15. mama gangnam says:

    Tahniah Abby & suami…semoga pernikahan kalian berkekalan hingga ke akhir hayat….wpun anda prnh mencetus beberapa kontroversi…namun sy percaya peminat sentiasa mendoakan yg terbaik utk anda…
    berkenalan 2 minggu, bernikah di thailand…itu adlh jodoh & ketentuan dari-Nya & sy tertarik dgn kenyataan abby :
    “…Dah tertulis macam itu, tak apa yang penting Allah SWT dulu, yang penting saya dapat elak dosa. Dah tertulis macam itu, tak apa yang penting Allah SWT dulu, yang penting saya dapat elak dosa…”
    Ya…jika kita dahulukan Dia, InsyaAllah akn dipermudahkan setiap urusan…anak2 pon nmpk mesra dgn bapa baru…God bless!

    0

    0
  16. kupumalai ramasamy says:

    Malaysia mmg leceh sikit nak kawen. G kursus kawen, nak amek ujian hiv lg. Pastu selalu penuh. Kekdang kene tunggu 2 3 bulan br dpt temujanji. Pastu tunggu result lg, nak g pejabat kadi mintak kebenaran lg. Lecehhhhhhhhhhh

    0

    0
  17. mizz nurse says:

    yang penting bukan laki orang ye :)

    0

    0
  18. lyzz says:

    ni pndapat sy napa ABBY nak kawin kt Thai.. MayB Undang-undang d msia sgt complicated klu nak kawin. apalagi ABBY dlu adalah miss J. Kena turun naik mahkamah jg. Kt Thailand senang xde syarat2 mcm tu kot. Mgkn dia malas nak ambi borang sna sni nk cari saksi lg.. hohoho..kena akuan bersumpah lg. klu kawin yg 1st time kawin pun bujang n bujang, byk sgt dokumen yg kena hntr kan. smpi ada kwn sy kata ptt la rmi org nak kawin dkt siam sbb d msia ni rumit. ~peace~

    0

    0
    • Me says:

      Sy setuju. Masa sekarang ni urusan nk berkahwin ni sangat leceh.. nak kena register online la, isi borang lagi, tggu kebenaran apa bagai, kadang2 ambil masa berbulan utk setel.. penting ke nikah kt mana?? malaysia ke thailand ke, sama je yg penting akad nikah tu.. mindset org je yang bila dengar nikah kt thai, semernya x elok. actually yg bagi perspeksi buruk kawin kt Siam ialah mereka yg kahwin lari atau kahwin tanpa kebenaran bini .

      0

      0
    • Anonymous says:

      Jangan nak bohong sangat kalo x kahwin lagi yawwww. Sape kata kalo dah cerai susah nak kawin sebab kena turun naik mahkamah? Yang setuju x payah nak setuju sangat. Aku nikah dengan duda. Settle dalam 24jam sahaja. Pegi pejabat agama pagi sebab amek borang and surat cerai. Kalo dah cerai, Surat cerai pejabat agama pegang. Dorang Akan fotostat bagi kita salinan. (Senang, xsusah mana pun) Takde maknanya nak naik turun mahkamah bagai. Tengahari g umah imam mukim untuk pengesahan. Tunggu pejabat agama bukak pas kol2 submit borang.. Dalam setengah ke sejam settle lepas sembang/interview sikit dengan orang agama. Pastu dapat la sijil kebenaran kahwin.

      Pagi – petang xsampai 24jam pun. Hendak seribu daya, dah tak nak macam2 dalih. Yang komen cakap laku 3 bulan je memang betul la. Dah tetap tarikh korang apply laaa.. Yang nak kawin 4tahun lagi apply skang memang la xlaku.

      0

      0
      • tak heran pun says:

        sama mukim/negeri senang le keje…kalo berlainan cam aku tu takdok makno 24 jam cam ko tu…borang negeri lain2 versi..tak sama…tu pun nk kena slalu follow up…hakikatnya prosedur pernikahan/perkahwinan di Malaysia ni sgt leceh dan kebanyakannya slow…huuhhuuh

        0

        0
        • Anonymous says:

          Aku dan suami berlainan negeri. Dan procedure kedua2 negeri adalah sangat cepat dan bagus. Kedua negeri ambil masa sehari – dua hari sahaja. Sebelum g pejabat agama, google check tanya sedara mara borang surat apa yang wajib bawak kena ada. Baru la g pejabat tak kena tendang itu tak cukup ini tak cukup. Tue yang buat benda jadi lama.

          Pape pun, kalo ko da kawen. Congratulations!

          0

          0
  19. wahhhhh , handsome giler husband die………………….. gigit jari wehh :/

    0

    0
  20. deqna says:

    hahahahaha….sejibik muka ASHRAF PENIPU TU……hensem, segak dan bergaya…hahaha…..berbahagia la…..

    0

    0
  21. nuru says:

    memang pun kawen kt mesia ni susah..mende yg senang ikot syariah islam tp disusahkan…nk amik borang kawen kena tunggu 3 bulan before date kawe, pastu lg 2 bulan nk nikah kena booking jurunikah plak…pastu tertunda2…sape yg nk kawen dlm mase terdekat ni tau la cane prosedurnye…

    0

    0
    • Lalola says:

      Kena tunggu 2,3 bulan baru dapat temu janji ke..? Bila punya tu..? Pasalnya.. Aku pun baru lepas test HIV bulan lepas.. Senang je takde rumit.. Pegi Klinik 1Malaysia tu.. Hari ahad lagi buat test.. Dalam 10 minit dah dapat result..

      0

      0
      • ddd says:

        lalola, nuru cakap pasal borang,,,pasal permohonan,,,bukan hiv.. hiv pun kne booking skarang…kau dapat klinik yg tak ramai org senang lah kot.. kalau mcm aku dulu, aku duk subang airport aku nk buat kt meru kebetulan time tu ari aku cuti klinik kt meru ade buat test tu, bile aku kol die tnye dari mane, bila cakap dr subang airport die cakap tak boleh..kne ikut kawasan kita tinggal..die advice utk ke klinik shah alam..ko tahu ke macam mane rupe klinik shah alam? booking bulan ni bulan depan lom tentu lg ade kosong plus bukan diorang wat hiv test setiap hari.. tp mmg ade klinik mcm kau ckp tu tak payah booking trus walk in pasal xde org sgt..jadi ni bkn pasal zaman bile tp mmg keadaan nya masih sama…esok2 klinik yg ko ckp senang tu pun akan lalui bende same bile dah ramai sgt o

        0

        0
    • Anonymous says:

      bagus la susah nak kawen kat mesia, tu namanya dugaan nak kawal nafsu, ni kalau asik fikir nak seks je, tu yang x nyempat2… so now cuba fikir, reason anda kawen semata utk nafsu atau apa?? untuk nafsu pun x salah, cuma kahwin sbb nafsu ni kekalnya time ada nafsu je lah, bila dah takde nafsu nanti tahulahh mcm mana ye…. sbb tu rate penceraian kat malaysia ni tinggi… semua x nyempat2……. tapi as the meleis said, baik la bercerai dari beranak luar nikah… so whataver u choose then.. bye…

      0

      0
  22. inspektor says:

    Alhamdullilah, tgk wajah abby ni sgt bersih n seri n bcahaya.. Die pilih jln yg baik utk akhirat nya.. bagus lh.. Semoga bahagia… Suka tgk wajah die.. tenang je tgk..

    0

    0
  23. pembela... says:

    to all..mmg kawen kt thailand sng..kat malaysia rumit,for me ada bgsnye malaysia berbuat begitu kerna ia dpt mengelakkan hak kaum wanita terpelihara jika berlaku sesuatu,utk mengelakkan kaum lelaki tertipu jika seseorang wanita itu sdh berkahwin tp mengaku bujang.malaysia terlalu adil dlm sgla hal dlm hak atau soal perkahwinan.cube pk logik,sbb tue rakyat thailand byk berlaku percanggahan dlm soal perkahwinan sbb dorg x amalkan sistem perkahwinan,main redah je nikahkan org tnpa usul periksa.kalo berlaku sesuatu dimalaysia sng nk tuntut dimahkamah,biler berlaku sesuatu bru terhegeh2 pegi mahkamah malaysia,sedap2 kawen kat thailand pastue nk tuntut kt mahkamah malaysia…huhhhh…

    0

    0
    • pelik pelik pelik says:

      itu lah manusia…pelik…time cam nih mmg ckp kat malaysia susah la ape la…tapi bile datang problem sok lusa, baru tau perundangan islam kat malaysia nih bagus…perundangan yg menjaga hak

      0

      0
  24. Burberry says:

    yang penting suami Abby bukan laki orang.. kan abby kannnnn…

    0

    0
  25. ......................... says:

    malas nk komen lebih2..dia org pn dh selamat bernikah…semoga bahagia ye abby….abby nmpk simple j tpi cantik…

    0

    0
  26. Pilih kasih says:

    alaaaa…bio le dia org nikah kt thailand…y penting abby x kebas laki org….

    0

    0
  27. mieowww says:

    thailand pon thailand janji sah..nnt bayar denda jela klu nk daftar dekat sini..

    0

    0
  28. luvluv says:

    semoga yang terbaek untuk Abby. mana yang masih berburuk sangka pada abby, henti2 kan lah..sememjak berhijrah, tak ada pernah pon nya mengajak kita melakukan amal makruf nahi mungkar..

    0

    0
  29. Anonymous says:

    jgn perlekehkn procedur kawin kat m’sia.. klau semua rkyt m’sia ni jujur xpernh wujud kes pengniayaan dlm perkhwinan org xbuat procuder yg susah lg menyusahkan.. xsemua bernasib baik mcm abby.. klau kne mcm dayana?? yg mudah xsemestinya indah selamanya.. klau kena kat batang idung kita br tau pentingnye procedure bagai 2… anggap la kesukaran sblm kawin tu untuk kita mnghargai nilai sebuah perkahwinan…

    0

    0
    • Anonymous says:

      Betul tu..ni sibuk masing2 x sabar2 nak kahwin..prosedur leceh konon..ingat hal kahwin ni boleh buat cincai ke? takat nak elak maksiat..apasal nafsu tu ikut syaitan ke?..abis tu bila dah kahwin..urusan tanggungjwb rumahtangga main hentam je..

      0

      0
  30. anon says:

    buat apa takut dengan undang-undang kalau tak buat salah.

    0

    0
  31. tacacila says:

    mempermudahkan yang payah? cakap je la ko dah gersang tak menyempat 2 wks je ko dah rembattttt….

    0

    0
  32. Anonymous says:

    Norman Hakim, ambik kawww!

    0

    0
  33. mak jemah says:

    aku x tahu la skrg procedure mcm mn… sbb aku kawen taun 2010.. n berkahwin dgn duda ank 2… aku dgn husband hantar borang nk nikah sbulan sblm kami nikah.. dan sgala borang aku dgn suami boleh siapkan dlm masa 1 hari… so aku x phm apa yg payah nye.. tp x tahu la skrg mcm mn.. mungkin juga makin complicated..

    to abby, slamat pengantin baru n smoga berbahagia.. kurlasss ko jah… dpt yg muda.. tp xpe.. ko pn cntik lg wlpn dah ada ank 3… mslhnye , abby boleh dpt yg bujang knapa kinah nk amik laki org juga?? x kisah la abby nikah kt thai juga, tp bukan laki org.. yg kinah dgn serap ni, nikah kt thai sbb nk x dpt kebenaran bini pertama..

    abby kawen dgn yg muda dah boleh buat kita yg lain tahu kt malaysia ni masih ada lelaki bujang.. itu abby yg janja.. tp kinah yg bujang nape rampas suami org?? ko dah tahu dia suami org, knapa ko x redha?? knapa msti nk ganggu rumahtgga diaorg?? pelik aku…

    0

    0
  34. Anonymous says:

    keluarga lelaki tu tak restu kot…

    0

    0
  35. Sawadekap says:

    Public service announcement by Thailand board of Tourism – sapa retis nak kawin, sila key in discount code kat bawah… Boleh dapat 2 in 1 or BOGO… Buy one get one free… Ramai retis dah guna discount ni. Example: Ashole&Slutkinah + Abby&Farhan

    Discount code: gersang

    0

    0
  36. XYZ says:

    Satu nak pesan kat Abby.

    Anak-anak pompuan tu jangan bagi dekat2 sangat dengan bapak tiri.
    Beringat sebelum nasi menjadi bubur.
    Napsu orang jantan ni susah nak jangka.

    0

    0
  37. ain says:

    tahniah utk abby dan suami. tumpang gembira bila tngok abby dan kluarga bahagia.smuga kekal selamanya..walau pn dpt suami muda insyallah blh menjadi tunggak keluarga yg sedia ada…

    0

    0
  38. betik says:

    YG PURDAH tu cantekk nyaaa

    0

    0
  39. Munah says:

    Apa pun tahniah Abby! Tak kisahlan nikah kt mana pun yang penting sah di sisi ISLAM! yg penting adalah restu keluarga… Hrp suami baru Abby yg cute mute ni sayang anak2 Abby mcm anak sendiri. Itu yg pnting! Semoga jodoh Abby dan Farhan kekal hingga ke akhir hayat. Ameen~

    0

    0
  40. lawak le kau says:

    haha…ore klate boh…erm…jge la kali mu elok2 ore klate ni suko cr had saing2 dia jo…hahahha…ABBy terlalu tua bgnye…mampukah iya betahan….slmt pengantin baru ye abby…2 minggu kenal ye….huhu…

    0

    0
  41. abba abba says:

    suami baru abby ada pertalian keluarga dgn nik aziz ka?

    0

    0
  42. Crystal says:

    da nikah suda laa…. byk lak pic ko peluk,berlaga pipi…geli la weii

    0

    0
    • Anonymous says:

      setuju! mcm menunjuk2, tau la dah halal. bukan ko ni slalu kasi tazkirah bagai…ooopss lupe ko ustajah jadian jek!

      0

      0
  43. abby tak abadi says:

    sorry to say… mcm kakak dgn adik….

    0

    0
  44. suka hati says:

    dh nk mghalalkan apa salah klu susah ckit ja….

    0

    0
  45. Anonymous says:

    selamat

    0

    0
  46. pelik says:

    aku bukanlah apa, yang ader problem poligami nikah gi thailand, yang takder problem pun gi nikah thailand, tak pelik ke? ada SESUATU tentang sistem mahkamah syariah kita yang membuatkan perkara ini berlaku. apakah kelemahan sistem ini yang membuatkan orang lebih mudah berurusan di luar negara berbanding mahkamah syariah malaysia?? nak settle cerai kat mahkamah pun bertahun2 lamanya.

    0

    0
  47. anak anak says:

    Mmg x salah kawen kt Thai if ikut hukum syarak. Cuma perlu daftar and byr denda bila nk register perkahwinan di Malaysia. But yet it is bout moral. She should remember yg dia tu ada anak perempuan. Jgn nnt anak perempuan dia pun mencontohi maknya nikah kt Thai jugak. Seelok-eloknya biar ade adab tertib dan adat yg baek.

    0

    0
  48. Qasehzandra says:

    Melting tgk hubby abby! Hensem! Hope kekal hingga hujung nyawa

    0

    0
  49. Lahh sangatttttt says:

    Tak salah rasanye Abby nak menikah kat thailand pon. Dia pon manusia cam kita jgk. Ade prasaan nak bahagia & nak bersuami jgk. Yang penting, cam yang Abby cakap, dahulukan Allah swt. Tak payah nak pikir sangat ape kata manusia ni. Mereka tak ada kat tempat Abby. so mmg sng utk diorg bcakap. Wallahualam~

    0

    0
  50. lia says:

    Tahniah Abby! Anak-anak pompuan Abby jaga betul2.. Ada had batas dengan ayah tiri. Ayah tiri muda pulak tu. Banyak kes anak tiri kena rogol dengan ayah tiri. Senang cite, banyak paedophile sekarang ni..

    P/S: Daripada rampas suami orang..

    0

    0
  51. Mak jemah pemalu says:

    Taun ni TAHUN MELAWAT THAILAND….tahniah abby…

    0

    0
  52. aishah says:

    hensem beno suami abby nih..btw, tahniah abby.

    0

    0
  53. tklina says:

    org nikah kat thailand sbb prosedurnye senang.. tak menyusahkan. kt malaysia macam2 dia mintak.. tgk org dulu2 tak de nak kawen kena isi borang mcm2, pastu kne tanda tangan lagi. belom test hiv dgn kursus kawen lg.. org yg nak kawen tu dah tak sabar2 nk kawen. klau dulu jumpa tok kadi , ada wali ada saksi dah bereh. tp sekarang, janda pon susah nak kawen.. minta itulah.. minta inilah… jd kawen kat thai, nikah je terus, balik byr denda.. dah settle.
    ada sorg kenalan ni, dia nikah kali kedua kat thai.. tp bini dia izinkan.. tp asal kt thai? sbbnye dia malas nk berurusan kt mahkamah malaysia.
    lg, atok sye baru je kawen sebelum pose aritu dgn sorg janda. adoi, bkn main susah lg.. padahal org tua je yg nak kawen tu.. kena ulang-alik jumpa tok imam lah, kne bawak saksi, wali, pastu jmpe Penolong daftar nikah lg…test hiv lg… alhamdulillah settle gk atok sye kawen..
    MALAYSIA PATOT PERMUDAHKAN URUSAN NIKAH KAWEN KT MALAYSIA NI, BARU LA ORG TAK NIKAH KAT THAILAND

    0

    0
  54. jerung says:

    aku pelik arr..dulu raja Azmi nak kawen muda, kena kutuk kena keji, kena caci, kata tua tak sedar diri la, sekarang abby kawen muda tak kena keji plak..aku rasa tak fair la kt situ.

    0

    0
    • ehh says:

      sbb raja azmi trlalu expose kt media.blm ape2 dh pung pang pung pang..brcinta mcm org muda.si abby ni blh dikatakan brcinta lps kahwin.

      0

      0
  55. emy roselina says:

    Tahniah abby & suami..harap pkahwinan ni kekal..

    0

    0
  56. guli pecah says:

    Abby mmg cantik…cuma sy rasa janggal tgok dia dgn hb baru dia. Bukan nk kata apa*pendapat aje*, ye lah benda tu klu tak kena batang idung kta sdiri, kta tk tau lah kan sbb kt bukan kt tmpt depa. Cuma tu lh jangal tgok depa 2 ni mcm kakak & adik. Mmg betul lah ajal/maut& jodoh keja tuhan..tapi klu boleh elakkan lah benda mcm ni…kan malu pada anak2 & org skling. Tapi apapun doakan yg baik2 aje lah.

    0

    0
  57. yang says:

    selamat berpuasa semuanya

    0

    0
  58. Dendang Datang Lagi.. says:

    apa pun reason diorang, itu hak diorg nak kahwin di siam ke mana ke..kita tak tahu dan tak berada dalam keadaan dia..pro and cons tetap ada..kalau pun ada, yg menanggung pun diorang, bukan org lain..so, tahniah sbb dah selamat bernikah..

    0

    0
  59. maya meira leyana says:

    thniahlaahh pasni stoplah melaser n pertikaikn org kt tweeter tuh…..sume jd slh klau org len nk brbkti……dy ni dtg kg aku kt johor aku xtwla knp org kg kata dy ni mulut jht..mgkn ade la tu pngai abby yg org kg x bkenan..wlpn org kg pyokong pas jgk..blkg2 mcik2 pcik2 duk cite psl dy kt khemah pas dy blah………mulut tu sila la kontrol ye..

    0

    0
  60. Anonymous says:

    Aku xphm npa org asyik komplen nk kwen pyhla..byk prosedurla..pak sdara aku imam.dia ckp klo org aggp nk kwen pn byk prosedur,nnt klo dorg nk cerai lg byk prosedur..menda2 tu dibuat bkn utk beratkan sgt,tp utk jga kemaslahatan..rmai ja pengantin lelaki dtg nk akad nikah tp bwa cek sbg maskahwin..pdhal nk mas kahwin tu kan rukun,kna bwk cash..bwk cek tu bkn cash..ilmu basic pn xtau,pastu nk komplen undang2 sshkan psgn nk kwen..yg gelojoh sgt npa??undang2 ni sedikit sbanyak nk lindungi hak wanita sbb rmai lelaki lps tgn lps kwen xtunai hak isteri sbb xda ilmu.hiv test tu sbb rmai lelaki tipu status kshtn dorg..n kat pjbt agama tu pn korg bleh bgtau ja klo nk cptkan urusan dorg akn cpt uruskan..skrg nk kwen ckp leceh,kang rumah tgga tu tonggang langgang sbb xda ilmu,pastu sebok nk cerai..lg byk prosedur..pastu komplen lg nk cerai pn pyh..tau nk sedap ja,ssh sket pn xnk..haishh kazen aku kwen dgn lelaki convert,xda pn dia komplen menda2 mcm ni..pdhal dia tu lg byk prosedur sbb bru convert..

    0

    0
  61. mencik says:

    biler ashraf kahwin thailand, gempak gempita BN dengan kutukan dan hinaan, tang abby ni boleh pulak berayat manis – hak dia nak kawin kat mana pun walaupun siam, kita tak berada ditempat dia lah dll. ntah2 kahwin gesa2 tu sbb tak dapat restu gak, iyelah sbb kahwin ngan anak ikan. bawak lari anak bujang orang. padahal bukan tak boleh kahwin sini sajer….i smell something fishy here.

    0

    0
    • Nana says:

      Dah ade pun gambar abby ngan family laki tu…so xleh la nk kate xdpt restu keluarga laki tu.. Pasal kes aserap yg ramai org kecoh tu bukn pasal die kawen kt siam..tp pasal belakangkan hati bini 1st die..tipu cakap g bisnes padahal g berbini..dulu org tnye btol ke nk kawen lg die ckp semua tu fitnah..byk yg makan hati termasuk mertua…itu pasalnya org kecoh..xde sape kisah kalu nk kawen kt siam kalau ko bawak bini ko skali.. Walaupun xleh contohi UAi yg kawen ramai dengan izin isteri contohi la salleh yaakob…bknnye ustaz pun tp masih leh fikir… Org tak keji pun..puji lg ade la

      0

      0
  62. adrina says:

    alhamdulillah… semoga perkahwinan mereka berkekalan sehingga ke akhir hayat.. dah ada daa pembimbing abby dan anak2…

    0

    0
  63. lollyta says:

    tak kesah sbnrnya dlm islam nak kawin kat ner, tapi kat mesia ni dorg nak jaga institusi perkahwinan bagi telus, semua kena sah, ruginya kallau kawin kat siam, susah time cerai nanti, masalah dgn status sah perkahwinanlah, nak mintak hak pjgaan anaklah. time ni baru serabut turun naik mahkamah. lagi satu, kalo kat siam, kita x taw laki ni laki orang ke tak. kang balik mesia baru terbongkar yg sbnrnya laki orang, haaaa, baru gigit jari … ne taw lak, dah balik mesia baru tau sbnrnya adik beradik ker… haaa… kalo kat mesia kan senang, bila cari balik sume dokumen, cari wali sume, baru terbongkar sume kebenaran. kesimpulannya, kahwinlah di malaysia kalau nak selamattttt… biar lambat asal selamat uollss..

    0

    0
  64. senah says:

    biarlah dia nak kawin kt mane pun, dia kawin pun sbb nak elak dosa. nape org sibuk nak pertikai kan? kawan ceq kawin jauh nun kt turkey sane. tade org bising pun. dpt restu ibu bapa. si abby dgn laki dia ni same2 single. lain lee kes si asrap dgn kinah tu

    0

    0
  65. Anonymous says:

    abby take a good care.you are not young anymore.

    0

    0
  66. ape kami yang kami di Malaysia ni tak dahulukan Allah? apa kami kahwin kat Malaysia ni nak galakkan maksiat la duk ikut prosedur? please pikir dua kali sebelum bercakap. letak diri tu pada tempat rakyat Malaysia yang lain. fikir positif. kalau rasa nak kahwin sebab memang tak sabar nak ada suami, nak cepat2 ada pelindung, cakap je la. belit-belit tak sudah2! aku rasa aku hargai sangat prosedur kahwin, tau kenapa? sebab aku nampak orang sokong perkahwinan aku, siapa orang tu? pegawai pejabat agama, penghulu dan sebagainya. buat aku lagi semangat nak tempuh alam perkahwinan dek kerana sokongan masyarakat sekeliling. ni kita buat something yang bakal timbulkan fitnah buat apa?. dalam Islam sendiri menegaskan kalau boleh elak fitnah. tapi kita pergi menempah fitnah, orang bercakap sebab apa pilih Thailand, kita jawab dahulukan Allah. that is not a good answer.

    0

    0
    • che pah says:

      Entahnya…alah edukesyen dia pon takat mana sangat

      0

      0
      • tanak la perlekeh kan dia, dia nak nikah atas sebab ape die punye pasal. tapi jangan sebab dia orang anggap kita-kita yang ikut prosedur ni mcm membelakangkan Tuhan kita yang satu. kerana Allah aku ikut semua prosedur ni, kerana Allah aku berkahwin dalam suasana aman tanpa mak ayah aku dihina oleh masyarakat atau difitnah oleh masyarakat. kerana Allah sanggup bernikah di Thailand, tapi kenapa tak cakap kerana Allah kau mampu nak tundukkan hawa nafsu, belakang kan maksiat?.. ini seolah memperkecilkan institusi agama di Malaysia. bagi aku selagi prosedur tu tak belakangkan Islam, tak belakangkan tuhan, aku masih sanggup hadapi nya. bukan untuk kesenangan orang lain, untuk diri kita juga.

        0

        0
  67. Kemek Suhaiza says:

    Fuhhhh leger kitorang kak abby kawen pasni takyah laa dia menyibuk enter frame family outing kitorang, selamat aku dpt bang norman sorang

    0

    0
  68. Hamba Allah says:

    Alahamdulillah…sekurang2nya mereka bernikah untuk menghalalkan apa yg haram. kita manusia ni siapa nak nilai manusia lain? kedudukan kita dan mereka sama saje disisi Allah. yg membezakan kita hnya amalan.yakin kah amalan kita ckup? andai benar ckup amalan kita,pasti kita xkn sewenang-wenangnya mencaci, mngumpat org lain.sedangkan tahukan kalian (yg mengutuk) ni, kedudukan kalian kini mungkin rendah di pandangan Allah. Hukum menikah itu yg harus diutamakan.ckup semua, x salah utk disegerakan. Wallahualam. Selamat menjalani ibdah puasa dan semoga mengejar malam Lailatulqadr.

    0

    0
  69. Anonymous says:

    aku dengar cerita macam lain…kalau betul cerita tu..kesian abby..nauzubillah

    0

    0
  70. Jezmine Hashim says:

    tahniah la nara, kau dah berjaya buat org mengumpat bulan2 puasa ni. kau pun dapat saham jugk.. baguslah.

    0

    0
  71. jendol says:

    sebelum ni sibuk nak menunjukkan contoh yang baik. so sekarang ni terbukti menikah di thailand tu contoh yang baik. lepas ni kalau anak/adik/sedara korang kawin kat thailand dan bagi alasan nak mempercepatkan benda yang halal, mengelakkan maksiat, sistem kawin kat malaysia ni lambat, harap2 takde yang melenting. kalau abby bukan orang yang dikenali, bukan ‘penceramah agama’, takde sape pun nak ambil peduli.

    0

    0
  72. mak temah benci melayu bodoh says:

    kepada pemberi komen sebegini :Nazri says:
    July 22, 2013 at 12:59 pm

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    ape pasal ramai prempuan janda gatal sgt nak kawen dgn gol2 budak2? nmpak sgt kau tu rendah martabat.. ingat! kau tu org perempuan kena jaga air muka dan maruah… jgn memalukan keluarga.. serius aku kesian tengok anak2 dia ni.. tak pasal2 dpt bapak tiri muda
    _________________________________________________________________

    mak temah nak cakap mcm ni je…ingat Siti Khadijah seorang janda kahwin dgn Rasulullah s.a.w.
    LAIN KALI KALAU NAK KUTUK PUN PASTIKAN ILMU ASAS TENTANG RASULULLAH TU ADA!!

    0

    0
  73. nemo says:

    bernikah di thailand tu sendiri ada stigma yang tak baik.. once orang dengar bernikah kat thailand terus ada bad thoughts.. itu perkara biasa.. ce pi menikah kat uk ke brunei ke.. undang-undang perkahwinan malaysia (baik for non muslim atau muslim) tetapkan macam2 syarat dan prosedur untuk kemudahan masa akan datang.. skipping that prosedure susah la KALAU jadi apa-apa.. Kalau tak jadi apepe, alhamdullillah.. Harap abby kurang meroyan kat twitter ye lepas ni.

    0

    0
  74. TUJUAN nikah di THAILAND berunsur POLITIK

    UNTUK MEMBERITAHU BETAPA TERUKNYA SISTEM KEISLAMAN DI BAWAH PEMERINTAHAN UMNO/BN…SEGALANYA PAYAH DAN SUSAH…SEMUANYA TAK BETUL….SEMUANYA TERUK …JUSTERU ITU NIKAH LAH DI SIAM untuk MEMBUKTIKAN BETAPA TERUKNYA PENTADBIRAN ISLAM UMNO/BN DAN BETAPA ALIMNYA ABBY NAK MENGELAK DOSA….skrg je dulu??

    0

    0
  75. ntah apa apa says:

    rasa rasanya kalau si Abby ni kena tinggal dek laki dia nanti ataupun dianiaya kat mana dia nak gi buat aduan ya….perkahwinan ni satu perjudian….langit tidak selalu cerah….kita bukan penentu takdir….kita hanya merancang …kita bukan penentu masa depan…jadi janganlah terlampau riak mendebik dada…takut takut nanti memakan diri sendri …

    0

    0
  76. EE says:

    mcm emak berpeluk dgn anak lelakinya. comel je. =P

    0

    0
  77. aunty anti says:

    alhamdulillah..tahniah abby dan suami..amoih abby mentang2 dh lama x peluk suami semenjak dpt suami baru ni pics byk yg berpeluk je ye…tp apadahal, halal kan…bagus dr retis malaysia yg blm nikah tp berpeluk cium bagai…

    0

    0
  78. hulalaaa.. says:

    aduuhaaii, merembes maak tgk laki ko nooks.. auuuuw..!
    ape2 pon ,semoga berbahagia, sekurangnya c abby ni bkn perampas ,hokay!!

    0

    0
  79. c says:

    Bumi Allah ni luas, berkahwinlah di mana2 pun asalkan menepati syarak.
    Tahniah buat sesiapa saja yg dah mendirikan rumahtangga. Dah sempurna separuh iman.
    Berganda2 pahala setiap amal yg dibuat berbanding yg bujang.
    Yg belum berkahwin, mudah2an dipermudahkan jalan.
    Islam itu luas, hidup ini penuh dgn pilihan.
    Memilihlah dgn keimanan.

    0

    0
  80. aku stress says:

    aku xkesah la dy nak kawen ngan mude ke tua ke..n xkesah dy ni alim ke sakai ke..tp aku betol2 nak tau nape mesti nak kawen kat thailand???dengo pon mcm x best jer

    0

    0
  81. Pujangga Kuno says:

    Alhamdulillah…baguslah tu kalau dah bernikah …Nikah di-Thailand bunyinya tak canteklah macam kawin lari ….minta maaf ya,jangan besok2 dengar cerita baru pulak ..tak kasi nafkahlah, ada perempuan lainlah …maklumlah kawin dengan orang muda ,kawan kita ni bukannya malaikat….semoga berbahagia.

    0

    0