Wanita 40An Berisiko Hidap Tumbuhan Fibroids Dalam Rahim

Trending

Wanita 40An Berisiko Hidap Tumbuhan Fibroids Dalam Rahim

Mungkin ada faktor baka dikaitkan dengan tumbuhan fibroids. Tumbuhan fibroids membesar atas pengaruh hormon estrogen. Kandungan estrogen berlebihan pada pengidap fibroids.

Advertisement

Estrogen dikeluarkan oleh kilang ovary dan sedikit dari lemak dan kelenjar adrenal. Biasanya tindakan estrogen ditentang hormon progesterone. 

Hormon progesterone hanya keluar jika ada penetasan telor (ovulation).

Malangnya tidak semua pusingan haid ada ovulation. Oleh itu kekurangan hormon progesterone bolih menimbulkan bermacam-macam gangguan haid dan juga kurang subur.

Ada beberapa jenis makanan yang menggalakkan pertumbuhan fibroids khususnya yang tinggi kandungan gula dan karbohaidret. Makanan2 junk, fast dan tinned juga disyaki menggalakan fibroids kerana kandungan pengawet, perisa dan pemanis tiruan.

Ada juga makanan yang mengandungi phytoestrogen sapeti kacang soya dan lain-lain tetapi kesannya terhadap pertumbuhan fibroids tidak dapat dipastikan.

Mungkin lebih baik makan antiestrogen foods untuk cegah tumbuhan fibroids, seperti delima, broccoli, kobis, cauliflour; maca, minyak zaiton, cendawan shitake: anggor merah,  chia seeds, oats, teh hijau, juz lemon, kacang almond walnut dan peanuts; kunyit, bawang, cholophyl dan spirulina. Virgin coconut oil (VCO), garlic, kucai dan berries.

Sayur2 hijau segar dan mentah serta ulam2

Sering fibroids tidak menimbulkan gejala atau tanda2. Terbaik untuk lakukan scan peranakkan.

Sumber : Dr Hamid Arshat

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...