Umur Dah 30-an, Sihat & Ada Kudrat. Tapi Minta Duit Mak Sampai Kahwin Pun Mak Tanggung

Trending

Umur Dah 30-an, Sihat & Ada Kudrat. Tapi Minta Duit Mak Sampai Kahwin Pun Mak Tanggung

Saya hairan betul mengapa si A asyik meminta-minta duit padahal dia sihat walafiat. Allah sudah beri dia kesihatan dan kudrat untuk mencari rezeki yang halal, tetapi dia malas bekerja dan hanya mahu meminta duit dari orang termasuk ibu kandung saya sendiri.

Advertisement

Dari dulu lagi si A meminta pelbagai jenis barangan seperti motosikal dan lain-lain. Jenis-jenis motosikal tersebut di antaranya, motosikal jenama Ego tersebut diserahkan kepada bekas kekasihnya.

Dia pernah berdua-duaan di dalam bilik di Kuala Lumpur semasa saya masih kecil lagi. Dikurniakan anak perempuan tetapi si A tak bertanggungjawab untuk mengahwini perempuan itu yang bernama Ayu.

Malahan, dia juga sering memaksa dan meminta duit dari ibu saya supaya hubungan adik beradik terus berkekalan.

Ibu saya pula penat bekerja dan saya terlalu menyayanginya dan kasihan melihat dia. Dia sanggup memberi wang ringgit itu tetapi si A langsung tidak beri apa-apa padanya.

Saya sangat keliru. Apakah kasih sayang zaman sekarang dititik beratkan dengan wang ringgit? Jika diri itu tidak mampu, buatlah cara tidak mampu.

Mengapa sehingga kahwin juga mahu meminjam duit orang?

Si A adalah duda anak kembar sepasang. Anak perempuan diambil oleh ibu kandungnya. Anak yang sakit, menghidap penyakit paru-paru rosak sejak bayi lagi diberi nama Hisyam, dijaga oleh si A.

Kerap kali balik kampung si A merayu agar suami saya menggendong anaknya Hisyam itu dan dia berehat dan sibuk bermain telefonnya.

Paling saya tak boleh terima ialah, bila dia berkahwin lagi dan semua kos perkahwinan dia dari A-Z menggunakan duit ibu saya.

Kereta Proton Satria Neo kesayangan saya juga dipinjamnya dengan alasan memudahkannya berulang alik ke Kuala Lumpur agar Hisyam cepat sembuh menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur.

Tetapi sebenarnya dia tidak berbuat demikian, sebaliknya dia gunakan kereta itu untuk menunjuk-nunjuk pada orang lain.

Usianya dalam lingkungan 30-an. Sejak dari kecil lagi, ibu saya asyik memberinya wang ringgit. Saya sangat cemburu melihat keluarga orang lain rapat sahaja tanpa merengek-rengek meminta duit adik beradik yang lain.

Kenapa Allah menduga saya begini?

Saya kasihan melihat ibu saya yang asyik memberi si A duit. Ibu kata dia terpaksa berbuat demikian demi menjaga hubungan silaturrahim dengan adik beradiknya. Tetapi kenapa dengan wang ringgit? Apa yang perlu saya lakukan?

Sumber asal : My Media Hub

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

3 Comments

  1. mawar

    April 17, 2017 at 1:51 pm

    ramai rupanya lelaki mcm ni..mak bapak pulak kadang2 kesian, tak sampai hati.. tapi salah mak bapak la manja kan anak lelakinya..
    selagi mak bapak hidup & mampu boleh la support anak lelaki tu..bila dah tiada nanti baru ko tahu..

  2. kiah perkasam

    April 17, 2017 at 10:39 am

    saya nak nasihat pd parents semua yg mana ada anak lelaki…jgn dimanjakan sgt la…kalau boleh ajar mereka hidup berdikari..jgn jd mcm adik ipar saya, saya tak tahu la jika suatu hari nnt bapa mertua dah tiada…skrg adik ipar saya ni ikut je ckp bini,kat rumah mak bapa sendiri ko hidup free,makan minum tido semua free..keta, duit minyak semua di tanggung,lps nie ko pandai2 la duduk rumah sendiri

  3. kiah perkasam

    April 17, 2017 at 10:35 am

    Sama spt kisah adik ipar saya, bezanya adik ipar saya nie dh lama menganggur,dia beruntung selama dia tidak berkerja bapa mertua saya tanggung dr duit minyak keta smp keta kena tarik,beruntung lg apbl duit hantaran n mas kawin xmencukupi bap mertua tanggung utk dia,hantaran bukan calang2 tau 12k,al maklum la jodoh dpt cikgu,kos perberlanjaan kenduri disini semua ditanggung oleh bapa mertua,sehingga bapa mertua berhutang sana sini,lps kawen lain pula ceta, asyik ikut ckp bini je..diaorg nie pjj coz bini dia xnak pindah sini.then saya dpt tahu dia dpt keja kat shah alam dkt ngan mertua dia sana,saya nak tgk,mcmana dia tanggung anak org..hehehe kat sini semua bapa n mak ko tanggung.

Loading...