Written by Bella | July 15th, 2019

Sisi gelap aktiviti menunggang gajah di tempat pelancongan di Thailand sebelum ini sudah beberapa kali dibongkarkan. Realiti sebenar betapa kejamnya cara latihan yang diberikan kepada gajah-gajah itu dimana mereka akan didera. Penjinak gajah akan menggunakan objek tajam untuk mencucuk haiwan tersebut agar mengikut arahan sehingga cedera, demi mengikut kehendak manusia.

Walaubagaimanapun, jutawan kosmetik terkenal, Datuk Seri Aliff Syukri tidak peka dengan isu berkenaan dan telah dikecam netizen apabila dia memuat naik gambar menunggang gajah dengan penuh rasa seronok semasa berada di Thailand.

Rata-rata netizen ‘panas hati’ dengan Aliff dan mengatakan dia seolah menyokong penderaan haiwan tersebut.

Mereka meminta Aliff untuk segera memadam foto berkenaan dan janganlah terus mempromosikan amalan yang tidak berperikemanusian ini.

18 responses to Tunggang Gajah, Netizen Kecam Aliff Syukri Sokong Penderaan Haiwan

  1. Anonymous says:

    Ya Allah aku baru tau, mereka bertindak kejam!

    • Anonymous says:

      Habis raya ni jgn buat korban la… tak menyiksa ke tu? :(((

    • Akak sado says:

      Sebenarnya pelik juga…bukan la nk backup si alip ni atau tal kesian kan haiwan tu…tp tau tal xaman dulu gajah digunakan untuk berperang..termasuklah kuda…mereka kuat…sebab itu gajah dicipta dgn saiz badan sebesar itu…cuma untuk bagi dia bijak, org yg mengajar tu agak kasar dan kejam…tp ikut logik, waktu berperang lagi lasak kan? Cari kisah tentera bergajah

  2. Anonymous says:

    sesiapa yg penh pegi sana dn naik gajah tahulah nikmat kita naik dn apa nikmat gajah dpt.
    Datok byrlah utk naik gajah tu bkn free, org2 yg membawa gajah tu dpt duit dn gajah dpt makan, dan gmbr mereka di ambil oleh jurufoto di kalangan pekerja2 gajah tu, ini secara x langsung memberi pendapatan pekerjaan kat org2 kt sana tu.
    Lagipun byk gajah bkn sekor je, gajah akan melalui jln2 yg telah diajar oleh penunggang gajah tu, mkgn satu round dlm 1 jam meredah jalan2 yg dikhaskan. Itulah dia sumber pendapatan gajah dn pelatih gajah tu.

    • Anonymous says:

      aku penah naik, terhuyang hayang gitu, apa2 pun mmg kita byr, lepas tu gmbr kita mereka (pekerja) ambil, dn mereka suruh kita beli..kalau kita x beli sian diorg..kalau x beli rasa mcm rugi pulak kenangan tau..
      gajah kalau lapar, mana mahu bangun. Kalau dia kenyang (dpt makanan sbb pelancong beri wang sbb menunggang) maka gajah tu rajinlah jalan2 pusing2.
      ingat free ke ha..

  3. Anonymous says:

    Memang Hanat lah Manusia camni….Dia tunggang Gajah, Bangsat2 PAS tunggang Agama..2×5 lah……!!

  4. anak makcik bawang says:

    lah salah ke? kan kita menyumbang kepada ekonomi mereka? masalahnya ramai je artis naik gajah. korang tak kecam pulak

    • Anonymous says:

      ntah nyer, ramai je retis m’sia/oversea yg pernah naik gajah ni…memacam ler korang ni kalau nk kondem org!

  5. Simba says:

    Kaya tapi jahil. Sebok nak glamer dan popularkan diri, menjadikan diri takde langsung kepekaan pada isu semasa. Buka henpon atau paper sebok cari cerita sendiri je gamaknya.

    Orang seluruh dunia berkempen supaya diboikot aktiviti menaiki gajah, yang ini pulak terhegeh2 bangga naik gajah. Ada pulak bebal yang back up. Yelah, kalau bodoh akan jadi pengikut orang bodoh.

    Gajah2 ni didera dan dizalimi untuk pastikan mereka mengikut arahan. Meningkat ekonomi konon! Kau buat karangan SPM ke??

    • Anonymous says:

      rasanya kau punya yg spm karangan!!!!..berjela2 mrh kan ntah sapa..

    • Anonymous says:

      kan? cuba bukak henpon sambil tengok gossip artis macam kau dan aku, barulah menjana minda! naik unta, kuda, ostrich, lembu, beca boleh tak? mereka dizalimi tak? i takut ternaik pulak nanti…

  6. Anonymous says:

    yg tiada pernah ke sana mcm Datok tu, byk ckp pulak, mmg itu salah satu pekerjaan org sana.
    kau tahu bebel je.

  7. Anonymous says:

    aku naik kat sana, gajah happy je, siap sedut air lagi, lepas tu sembur2kn pada gajah di depan. Sembur2 manja bkn sembur marah.

  8. Anonymous says:

    NAIK GAJAH PUN NAK DIJADIKAN HAL NETIZEN NI. BUKAN GAJAH TU MENGAMUK , GAJAH TU HEPI JE YANG MENGAMUK TU NETIZEN LERR, MMG NETIZEN SUKA NAK MENGATA DAN BUAT FITNAH TAK TENTU HALA.SUNGGUH LER BENGAP NETIZEN NETIZEN ENTAH APER APER OTAK DIA ORANG NI

  9. Marisa says:

    Tudia pencacai sotong mai dah. Jilat selagi mau si biul ni. Orang yang takde awareness terhadap kebajikan haiwan memang macam sotong ni la. Nikmat kononnya tunggang gajah? Bebal betul korang haiwan dizalimi korang rasa nikmat. Miskin sangat pemikiran siap kata cemburu. Dik, orang ade otak, class dan kaya tak buat aktiviti macam ni. Diorang layan safari di Afrika. Bukan bangga naik belakang haiwan yang kena libas. Choiiii buduh sangat!

    • Anonymous says:

      IT GAJAH THAILANDLAH, KORANG SIBUK APAHAL , DH ITU KERJA DIA ORG.

      • Abang Ngah says:

        Ko memang gila perhatian ya? Bila menaip memang kena guna huruf besar. Nak menangkan perbuatan walau jelas dah salah. Adoi macam produk kau juga rupanya :)

Tinggalkan Komen Anda Di Sini