Written by Bella | May 14th, 2019

Sekali lagi kita digemparkan dengan berita penyanyi dan pelakon Aliff Aziz yang kantoi curang. Kali ini, dia didakwa menjalin hubungan dengan seorang remaja perempuan yang baru sahaja berusia 17 tahun. Foto intim mereka dibongkarkan oleh seorang individu menerusi akaun Twitter.

Apabila kontroversi hangat ini mula viral, rata-rata netizen mula memikirkan pula isteri Aliff iaitu Bella Astillah  yang sebelumi ini tetap memaafkan suaminya itu dan mahu menyelamatkan rumah tangganya.

Tidak dinafikan, sebelum ini netizen muak dengan tindakan Bella yang hanya meluahkan perasaan mengenai suaminya, tetapi mereka sebenarnya masih lagi simpati dengan nasib Bella dan menasihati wanita itu untuk berhenti menyakiti dirinya.

Untuk apa terus mempertahankan lagi hubungannya dengan Aliff sedangkan suaminya itu tetap berlaku curang. Bella berhak untuk mendapatkan seorang yang lebih baik. Jangan terus hidup dalam derita.

Buat masa ini, Bella masih belum mengeluarkan kenyataan di media sosial berhubung kecurangan suaminya. Sama-sama kita nantikan.

43 responses to Tidak Berbaloi Bertahan, Suami Tetap Curang Berkali-Kali – Netizen Nasihat Bella Astillah

  1. burit says:

    jangan sibuk2 bagi nasihat, dia tak nak dengar pun

    • POLIGAMI ITU HALAL says:

      BENARKANLAH SUAMI KAHWIN LEBIH BELLA. INGAT PEREMPUAN MELAYU ISLAM DI MALAYSIA! LELAKI BOLEH KAWIN 4. JANGAN LANGGAR PERINTAH TUHAN. MENYAMPAH AKU YG KOMEN2 LEBIH2. BALIK CHECK SUAMI KAMU SEMUA MASING2. JANGAN SIBUK KESAHKAN HAL ORANG LAIN. IKUT PERINTAH ALLAH, PASTI SELAMAT. BUAT APA NAK SEKSA SUAMI DENGAN MENGIKAT SORANG SUAMI SATU ISTERI SEDANGKAN ISLAM TU INDAH. PERIKSA SEMULA IMAN KAMU SEMUA BALIK WAHAI PEREMPUAN BANI MELAYU MALAYSIA!!!

      • pen tajam says:

        poligami mmg halal, tp nafkah anak bini yg sah itu wajib. tanya sikit yg sibuk nk poligami ni, nafkah zahir batin anak bini ni dah lepas ke? ke poligami sebab nafsu je?

        • Anonymous says:

          ya ya setuju. menjadi perempuan tabah dan kuat bukan sebab mampu pertahankan pernikahan…. tapi nekad tidak mahu diperbodohkan/diperkotak katikan. belah..angkat kaki…itu wanita kuat dan gagah.

      • Hahahaahs says:

        Ni aliff aziz ke yg komen ni haha

      • wekkkkkkk says:

        AWAK SILAP, tidak akan ada perempuan melayu akan bersetuju jika bermadu sampai 4 lebih2 lagi di zmn ini. Byk org wanita melayu berkerjaya, rela jdi janda atau anak dara tua.
        Tapi yg ada skrg ni tiada hati dn perasaan adalah, si janda sondol laki org, dn suruh laki ceraikan bini jadi janda adalah. Mana ada lelaki kuat dlm hal ini utk menangani masalah. Itu baru 2 org…akhirnya jadi 1 semula.

        LEBIH2 LAGI JIKA WANITA TU BERDUIT..RELA LEPASKAN YG TAK BERDUIT. MAKA LELAKILAH YG TAK PANDAI DLM MENCARI WANG..tpi ada hati nk berbini lebih.

        • POLIGAMI ITU HALAL says:

          KOS HIDUP MAKIN TINGGI. DUIT KENA SAMA2 CARI, REALITI RAMAI IBU BAPA NAK MENANTU PEREMPUAN YG BEKERJAYA. TAK DOSA KALAU LELAKI GAJI KECIL MAHU RAMAI KAWIN. JANJI BAHAGIA AMAN.

        • Xxcc says:

          Kl duit still kena cari sama2 maksudnya kau X mampu poligami..kau ingat isteri tu bank ke..Mohon selalu puasa utk kurangkan sikap gatal..Aku yg lelaki ni pun menyampah baca kenyataan kau..poligami mmg halal..tapi jgn amek mudah..dosa je kau dapat nnti..

        • wekkkkkkk says:

          Ye betui, kes hidup makin tinggi, sedarpun kamu wanita lebih berkualti zmn skrg ni, ketua hakim negara pun dh wanita, TPM pun dah wanita, belum lgi saya sebut yg lain.
          Duit mmg sama2 cari, tapi adakah laki sama2 mcm yg wanita berbelanja lebih keperluan rmh, segala mcm bil2, smpai pakaian sendiri pun kurang up to date. Kekadang si bini yg belikan pakaian laki, ini yg lelaki mahu lebih berbini.
          Itu yg kamu ckp, rmai ibubapa mahu menantu yg berpelajaran, tpi masa menikah dn kawen itu hari berapa sanggup bagi belanja mahal, rm15k pun katanya dh tergagau cari…entah2 si bakal bini yg bagi..silap si binilah mcm tu dpt bakal laki yg dimanjakan awal2, dan menipu kelurga konon pakwe punya duit.

        • Anonymous says:

          org lelaki kalau dh x suka dgn bini, terus terang jelah. berpisah je, sudah berpisah lantak ko lah nk main dgn betina mana sekali 3 org.
          jika x mahu ceraikan, kenapa main kt luar.

          itulah dia org lelaki, kalau bercerai serba serbi x boleh buat..sepender bertaburan dlm rmh x bsuh, tmpt tido busuk, dn mcm2 lah, tu sbb tak mahu bercerai.

      • Anonymous says:

        Polygamy tu halal…AWAK NI ISLAM KE BUKAN??? ENTAH2 BANGSA LAIN BUKAN ISLAM YG NK MELAGA2KAN ORANG ISLAM…FACTS KAU TU LARI JAUH…IGT APA..ISLAM TU SEKADAR KWIN IKUT NAFSU SEMATA..BODOH!!!!!!

        • Anonymous says:

          poligami itu mmg halal dlm islam, tpi byk lari dri nafkah yg 100% dri suami. Kalau bini x bntu..lelaki kecundang dlm hidup.

      • Anonymous says:

        nak poligami pandai sembang hal Islam. hal nafkah hal berlaku adil hal solat hang cukup tak semua?

      • Stupid you says:

        Bg lbs skit bljr agama. . Jgn main ikt kpla lutut je bila bckap.. nampak sgt bodo may.
        Tu je word yg sesuai ngan org mcm ko..

  2. Bodoh tu simpan sekit says:

    Oh bells maaf la suami mu …tolonglah …demi anak mu …maaf kan lah dia …
    Uhuuk uhuuk …

    Bella oh kesian lah suami mu …bukan salah dia pun ….salah org yg viralkan gambar nya ..

    Kesian Alliff

  3. POLIGAMI ITU HALAL says:

    BENARKANLAH SUAMI KAHWIN LEBIH BELLA. INGAT PEREMPUAN MELAYU ISLAM DI MALAYSIA! LELAKI BOLEH KAWIN 4. JANGAN LANGGAR PERINTAH TUHAN. MENYAMPAH AKU YG KOMEN2 LEBIH2. BALIK CHECK SUAMI KAMU SEMUA MASING2. JANGAN SIBUK KESAHKAN HAL ORANG LAIN. IKUT PERINTAH ALLAH, PASTI SELAMAT. BUAT APA NAK SEKSA SUAMI DENGAN MENGIKAT SORANG SUAMI SATU ISTERI SEDANGKAN ISLAM TU INDAH. PERIKSA SEMULA IMAN KAMU SEMUA BALIK WAHAI PEREMPUAN BANI MELAYU MALAYSIA!!!

    • Anonymous says:

      kau kawin sebab nafsu kah? bodoo

      • POLIGAMI ITU HALAL says:

        KAHWIN ITU TUNTUTAN AGAMA, KAMU BODOHKAH HUKUM HAKAM ISLAM??????????????

        • Anonymous says:

          tau pun tuntutan agama yang kau cakap pasal mengikat lelaki tu kenapa? kau yg miring

        • Anonymous says:

          sepegalaman aku lah yg aku saksikan sendiri dpn mata..TIADA YG INDAH DAN TIADA YG BERLAKU ADIL DLM BERPOLIGAMI..
          pegi rmh mak aku mgta bini tua, pegi rumah mak aku mengata bini kedua..pening tau pening mak aku.

        • Anonymous says:

          MAHU BERKAHWIN DAN BERPOLIGAMI TETAPI TIDAK MAMPU MEMBERIKAN NAFQAH

          As-Syaikh Muhammad bin Qasim al-Ghazzi as-Syafie menyebutkan dalam kitabnya Fath al-Qareeb al-Mujib,hlm.152 :

          ??????? ????? ??? ????? ???? ?????? ???? ????? ???? ????? ???? ?????? ??? ??? ?????? ?? ????? ?? ??????

          “Pernikahan adalah digalakkan atau sunat hukumnya kepada orang yang berhajat kepadanya dengan memenuhi hajat dirinya dengan melakukan persetubuhan dan dia pula mendapati uhbahnya (perbelanjaan) seperti mahar perkahwinan dan nafkah. Sesungguhnya orang yang tiada uhbah (perbelanjaan) maka tidak disunatkan dan tidak digalakkan pernikahan” intaha

          Imam al-Nawawi dalam kitabnya Raudhul Thalibin hlm. 95 menyebutkan :

          ?? ????? ?????? ???? ??? ????? ??? ????? ????? ???? ????? ????? ??????

          “Pernikahan adalah sunat atau digalakkan bagi orang yang berhajat kepadanya dan dia mempunyai uhbahnya (perbelanjaan). Sekiranya dia hilang uhbahnya maka digalakkan meninggalkannya serta hendaklah dia mematahkan syahwatnya dengan berpuasa”.intaha

          Dalam Syarah al-Mahalli ^Ala al-Minhaaj, hlm 318 :

          ?????? ??????????? ??????????? ???????) ?????? ??????? ???????? ???? ????????? (?????? ??????????) ???? ?????????? ???? ??????? ?????????? ?????????? ?????????? ????????? ????? ??????????? ?????????????? ???? ???? (?????? ????????? ??????????? ???????? ?????????? ?????????? ???????????) ????????? ????? ?????? ??????? ???????? ????????? ?????? ??????? ???????????? {??? ???????? ?????????? ???? ?????????? ???????? ??????????? ???????????????? ????????? ??????? ??????????? ?????????? ??????????? ?????? ???? ?????????? ?????????? ???????????? ????????? ???? ???????}? ???? ??????? ????????????? ???????????? ?????????? ?????? ??????????? ?????? ???? ?????????? ???????????? ??? ??????????? ????????????? ??????????? ???? ??????????? (?????? ???? ????????) ??????? ?????? ???? ?????? ???????? ???? ?????????. ??????) ???? (??? ?????? ???????????) ????? ????? ???? ?????????? ??? ??? ???????? ???????? ???? ?????? ???????? ????????? ????? ???? ??????? ???? ??? (????????) ???? ?????? ???? ???????? ??????????? ???? ????????? ???????? ???? ??????? (?????) ???????? ????

          “Pernikahan adalah digalakkan atau sunat bagi yang berhajat kepadanya seperti seseorang yang dirinya diheret ke arah persetubuhan dan dia mempunyai uhbah (perbelanjaan) iaitu mahar perkahwinan dan selainnya (nafqah) agar menjaga agamanya sama ada dia seorang yang sibuk beribadat atau tidak. Jika dia seseorang yang tiada uhbah (perbelanjaan) maka digalakkan seseorang itu meninggalkan pernikahan serta hendaklah dia mematahkan syahwatnya dengan melakukan ibadat dengan berpuasa sebagai irsyad (bimbingan). Rasulullah ? bersabda sebagaimana diriwayat oleh Syaikhain (al-Bukhari dan Muslim) yang mafhumnya:

          “Wahai golongan muda! sesiapa yang mampu berkahwin antara kamu maka hendaklah dia berkahwin sesungguhnya ia lebih menundukkan pandangan dan lebih menjaga kemaluannya. Sesiapa yang tidak mampu maka hendaklah dia berpuasa sesungguhnya baginya perisai diri” iaitu menolak syahwatnya. Al-Baa’ah bermaksud perbelanjaan perkahwinan. Sekiranya tidak patah nafsunya dengan berpuasa maka janganlah dia mematahkannya dengan menggunakan kapur atau seumpamanya.

          Jika seseorang tidak berhajat kepada pernikahan seperti dirinya tidak diherat untuk melakukan persetubuhan maka makruh baginya pernikahan sekiranya seseorang tiada uhbah (perbelanjaan) kerana terkandung di dalamnya sesuatu kewajipan pada apa yang tidak mampu dilakukannya tanpa sebarang hajat sama ada orang tersebut ada penyakit atau tidak. Jika seseorang itu mempunyai uhbah (perbelanjaan) dan tiada padanya sebarang penyakit maka tidak makruh pernikahannya” intaha.

          TIDAK SAKSAMA DAN TIDAK ADIL ANTARA ISTERI-ISTERI

          Antara kemaksiatan badan yang dikira sebagai dosa besar adalah meninggalkan keadilan dan kesaksamaan antara isteri-isteri seperti seseorang itu melebihkan salah seorang daripada 2 orang isterinya atau antara isteri-isterinya secara zalim pada dua perkara :
          Nafkah
          Bermalam
          Tidaklah menjadi suatu kesalahan untuk seseorang itu tidak menyamakan antara isteri-isterinya selain daripada dua perkara di atas. Misalnya pada kecenderungan dan kecintaan hati, jimak, dan pemberian hadiah kerana Allah taala tidak menfardhukan ke atas suami menyamakan antara mereka pada semua perkara. Apatah lagi, bukanlah suatu perkara yang terdaya untuk dilakukan oleh suami bagi menyamaratakan antara isteri-isterinya dalam semua perkara. Justeru, Allah taala berfirman :

          ?????? ????????????? ???? ?????????? ?????? ?????????? ?????? ?????????? ? ????? ????????? ????? ????????? ???????????? ???????????????? ? ?????? ?????????? ??????????? ??????? ??????? ????? ???????? ????????

          Mafhumnya, “Dan kamu tidak akan dapat sesekali berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (di awan-awan); dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu), dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

          Oleh sebab itu, ada sebuah hadith daripada ‘Aisyah radhiallahu ‘anha bahawasa Rasulullah ? telah membahagi-bahagikan giliran di antara para isterinya secara adil, lalu baginda mengadu-ngadu kepada Allah Azza wa Jalla dalam doanya:

          ????? ??? ???? ???? ????, ??? ????? ???? ???? ??? ????

          “Ya Allah, inilah pembagian giliran yang mampu aku penuhi dan janganlah Engkau mencela apa yang tidak mampu aku lakukan” (HR. Abu Dawud; At-Tirmidzi, An-Nasa’I, Ibn Majah dan lain-lain).

          Al-Muhaddith Syaikh Abdullah al-Harari dalam kitabnya Bughyah al-Thalib, jilid 2halaman 366-367 :

          “Dari sini jelas menunjukkan yang menyebabkan suami berdosa dalam hal ini adalah kerana ketidakadilannya pada pembahagian malam dan nafqah. Jika suami menunaikan nafkah yang wajib ke atas semua isterinya dan telah melaksanakan pembahagian malam pada semua pihak dengan adil maka tidak perlu lagi suami menyamaratakan pada perkara yang selain itu kerana melakukan kesaksamaan semua perkara adalah termasuk dalam perkara yang tidak terdaya dan tidak mampu dilakukan oleh seseorang seperti dalam kecintaan dan kecenderungan hati. Begitu juga seseorang itu tidak mampu menyamaratakan antara isteri-isterinya pada hubungan jimak. Namun, bukan maksudnya di sini suami hanya melakukan jimak dengan sebahagian sahaja manakala sebahagian isterinya yang lain tidak langsung dilakukan jimak dengannya. Kerana tidak melakukan jimak pada isteri langsung, akan mencetuskan rasa kesunyian dalam dirinya. Jika suami enggan melakukan jimak dengan salah seorang daripada isterinya atau dengan isteri-isterinya maka tidak dimestikan suami tersebut melakukan jimak itu jika dia telah melakukannya sekali dengannya. Isteri tidak boleh meminta jimak tersebut dalam erti kata kalau tidak diberikan jimak tersebut isteri hendaklah diceraikan. Juga tidak mewajibkan hakim memerintahkan suami pada perkara tersebut”.

          Walau bagaimanapun, suami janganlah hanya menumpukan kasih sayangnya pada seorang sahaja atau dua orang sahaja daripada isteri-isterinya sehingga yang lain diabaikan dan tidak langsung diambil perhatian.

          SUAMI WAJIB MEMBERI SEKADAR NAFKAH YANG WAJIB BUKAN LEBIH DARIPADA ITU

          Menurut al-Hafiz al-Faqih as-Syeikh Abdullah al-Harari al-Habasyi di dalam kitab Bughyah at-Thalib, jilid 2 halaman 109 :

          “ Sesungguhnya wajib ke atas suami memberikan nafkah kepada isterinya yang mentaati diriya untuk suaminya walaupun isteri tersebut adalah seorang hamba yang dimiliki atau seorang kafir (ahli kitab) atau seorang yang sakit. Nafkah menurut mazhab Syafie adalah sebanyak dua mud (dua cupak) makanan pada setiap hari ke atas suami yang berada, satu mud ke atas suami yang miskin, dan satu mud setengah ke atas suami yang sederhana. (Makanan ini mengikut makanan kebiasaan setempat. Jika di negara Arab makanan asasi mereka adalah gandum. Bagi sebahagian masyarakat Habasyah pula makanan asasi mereka adalah jagung manakala kita di Malaysia makanan asasi kita adalah beras).

          Wajib juga ke atas suami mengisarkannya, mengadunkannya, menjadikannya roti (bagi negara yang makanan asasi mereka roti. Manakala di Malaysia, suami hendaklah memasak beras supaya menjadi hidangan nasi kepada isterinya), menyediakan udum (sesuatu yang dimakan dengan makanan asasi sama ada berbentuk cecair atau pepejal. Dengan kata lain ia adalah lauk pauk). Lauk pauk berbeza-beza mengikut musim (ada negara yang mempunyai 4 musim dan ada negara yang hanya mempunyai dua musim iaitu panas dan sejuk atau hujan sahaja).(Jika berlaku pertelingkahan tentang ukuran lauk pauk), maka yang menentukan ukuran tersebut adalah Qadhi dengan ijtihadnya. Lauk-pauk berbeza beza (dilebihkan atau dikurangkan) di antara suami yang berada dan sebagainya (mengikut kemampuan suami tersebut).

          Suami mesti menyediakan pakaian yang memadai bagi isterinya dan juga alat pembersihan iaitu peralatan untuk isteri membersihkan dirinya. Justeru, wajib ke atas suami menyediakan kepadanya sabun misalnya atau perkara lain sebagai gantinya. Wajib suami menyediakan kepada isterinya sebuah rumah yang berisi di dalamnya dapur, tandas, dan bilik.

          Makanan yang mesti disediakan oleh suami ialah sesuatu yang dimakan bukan untuk bermewah-mewah. Makanan yang didatangkan oleh suami sama ada ia sudah siap dimasak atau dia sendiri yang memasakkannya kepada isteri (Isteri boleh melakukannya atas alasan ihsan atau berbuat baik pada suami yang penat lelah bekerja untuknya).

          Suami hendaklah menyediakan tilam, bantal, sarung kaki iaitu di negara yang memerlukannya memakai sarung kaki, alas lantai (tikar atau permaidani) yang menjaganya daripada sebarang kemudharatan panas dan sejuk, selimut yang bersesuaian bagi cuaca yang panas dan sejuk. Adapun cahaya, maka memadai bagi suami menyediakan pelita atau sesuatu yang memadai untuk tujuan itu (mengikut keperluan semasa).
          Wajib juga ke atas suami menyediakan kepadanya peralatan membersih bagi membasuh bajunya. Dan wajib di sediakan baginya sehelai pakaian pada musim sejuk dan sehelai lagi pada musim panas walaupun pakaian pertama (pakaian yang dipakai pada musim sejuk) belum lagi rosak. Begitu juga wajib disediakan alas kaki (kasut atau selipar) dan Khuf (kasut yang dipakai pada musim sejuk yang kebiasaannya terdapat di negara yang turun salji).”

        • Stupid you says:

          Bila ms plak poligamy tu jadi tuntutan agama? Ko ni syiah ke? Ke ajaran lg sesat?
          Poligamy cm d benarkan sj dlm islam, itu pn ats syarat2 yg ketat..
          P g bljr balik..

    • Anonymous says:

      kenapa lelaki dapat kawin ramai perumpuan tidak dapat? aku pun nak kawin banyak, takkan lelaki sahaja yang mau layan nafsu

      • Anonymous says:

        sebab kalau mengandung tak tahu mana satu bapaknya..pincang jadinya.

      • WickEd says:

        @Anon 2.19pm…hahaha kan kelakar tapi betul jugak dorang je nak gelojoh kalau perempuan buat camna. Si Alif ni apa jenis bulan2 posa ni hai ngan budak2 tak betul asal boleh je…dah ada bini ada anak…kena aids baru kau tau, budak ni pun cam kotor jek. Nanti kau dah tua anak2 kau tgok malu dpt bapak mcm kau…hidup ni bertuhan jgn ikut nafsu mati nanti kerana kodok…

  4. belah says:

    jenuh dh nasihat still backup laki dia…bosan la dh tu suka post klo ada masalah rumah tangga..konon nk jd pakar kaunseling umah tangga…kawin pun baru stgh jagung…

  5. meh says:

    tak yah nasihat kalau mmg dah bangang abadi

  6. Anonymous says:

    aliff aziz is a sex maniac..should go consult before late..bella be strong and pray

  7. ex fans lofa says:

    kalau da perempuan camni pun aliff bedal, you should think again. bukan mendoakan tapi takut kang tak pasal2 awak pulak terkene penyakit. move on bella. last aku nasihatkan kau ni. move on.

  8. Papo jela says:

    Nak bagi laki kawen lain, takut kene HIV atau penyakit kelamin atau penyakit mental pulak. Nak cerai n kawen lain takut suami baru pon 2×5 jugak. Nak jadi janda sampai mati pon tua nanti susah pulak. Entah la pening lah hidop ni.

  9. Anonymous says:

    Huh budak umur 17 tahun, anak org kaya tak pela jugak, ada harta berjuta2, ni kalau minah rempit , dtg pulak dri kuarga bermasalah..x kan test mcm ni Aliff ko nak. Ko nk bgi Bella marah dan failkan cerai…tunjukkan semua bukti, kau boleh je jgn bagi budak tu ambil gmbr. Kau pulak setuju, hai ye…nk jahat tapi x pandai. Ko makan kat situ, berak kt situ..mmglah kantoi. Baguslah kalau bella bertindak mcm tu, tapi bella tu harap fhm lah.
    Tapi baguslah kantoi berkali2 agar bella tu SEDAR SESEDARNYA.

  10. Ros says:

    Dia dah up latest post kat ig dia as of 3 petang yg dia nak bercerai. Lambat ar korang ni. Gi research sebelum serang. #bawanglambat #nafsulelakinganbinatangbukanjauhpun #nextgossipplease

  11. aih says:

    fuhh bella punya main lawa lagi.. idaman setiap lelaki kut.. maybe x dapat layanan dari bella.. yang kecoh netizen jer.. bella relax jer …

    • Anonymous says:

      salah kau ni. tak semua. aku tak idamkan dia pun

    • Anonymous says:

      aku penah laa nmpk bella & aliff ni kt pandan indah.. tgh mlm jalan kaki balik umah.. tah umah sape kt situ.. x mekap langsung… pendek tak laa lawa mane takat menang putih jer… jongang skit..

      bella ni mane keje sblm kenal aliff tu pun… malas keje pastu kenal plak pelakon best laaa hidup kt kl ade org tanggung… harap makan duit bf skrg suami… bella ni alasan jer family xde cerai.. padahal bodo lah dia minta cerai nnti kene cari keje nak sara perut…

      • Anonymous says:

        Dia memang tak lawa kalau tak pakai mekap. Hairan juga semua org cakap dia lawa

        • Stupid malay says:

          Hbs ko lawa la?
          Dia x lawa, dia tu ciptaan Tuhan jg.. ko hina sapa sbnarnya ni?
          Ko hebat sgt dr Tuhan ke?
          Kalo dia x lawa pn, so whts d point? D benarkn utk llki sundal p g curang ke kalo wife x lawa? Mcm tu?

      • Stupid you says:

        Dia jongang N x lawa tu ciptaan Tuhan.. bkn dia yg cipta..
        Dia x keja tu bkn masalah.. lg 1 ko adk badk dia ke tau serba serbi psal dia? Mana ko tau dia sblm khwn keja ke x?
        Ko dh bsedia nak merangkak d pdang masyar ke? Bab ko dh fitnah dia..

  12. kakikucinghitam says:

    kalau tengok gaya mmg si aliff ni xnak dah dgn bella… kalau x, xkan die delete gamba bella kt ig dia… so bella move on jooo lah. pecahkan tradisi keluarga mu. bercerai bukan hina. its a chance for a better life

  13. Anonymous says:

    alif ni rasanya kalau khawin 2, 3 pun tetap sama hobinya, semua dia sapu, janda, remaja semua dia sapu