Thaqif: Pengajaran Kepada Kita Yang Tak Percaya Apabila Kanak-kanak Memberitahu Didera?

Trending

Thaqif: Pengajaran Kepada Kita Yang Tak Percaya Apabila Kanak-kanak Memberitahu Didera?

Tragedi Thaqif ini, adakah anda nak kata yang tak ada siapa yang tahu keadaannya sehingga dia dihantar ke hospital? Tidak patut ada tindakan kerana hanya seorang staf yang lakukannya? Merepek.

ThaqifANThaqif bersekolah di situ selama dua bulan. Dia menulis mengenai penderaan yang diterima dalam buku latihannya. Dia tak beritahu sesiapa? Atau dia beritahu seseorang, tetapi orang dewasa tak percaya kata-katanya?

Advertisement

Kanak-kanak lain tak perasan atau kata apa-apa? Hanya ada 110 orang pelajar di sekolah itu, berusia 11 hingga 17 tahun. Tak ada siapa yang perasan pelajar mereka mengalami kesukaran untuk pegang pensel dan kesukaran berjalan?

Memang mudah untuk membuka dan menutup kes dengan meletak sepenuhnya kesalahan ke atas suspek. Mari lihat fakta-fakta dan ikut logiknya.

Sekolah itu mengupah seorang warden yang mempunyai rekod jenayah. Baiklah, nak bagi peluang kedua dan sebagainya. Tetapi mengupah seorang bekas banduan untuk menjaga KANAK-KANAK 11 tahun? Sama ada mereka tahu (dalam kes ini  mereka tahu tetapi masih meletakkan kanak-kanak itu dalam situasi berbahaya) atau tak tahu (mereka tak periksa latar belakang warden itu), tetapi apa yang dilakukan oleh sekolah itu boleh dikatakan satu bentuk kecuaian.

Poin saya, lihat kes ini dengan pandangan yang lebih luas. Kes ini tidak harus diingat sebagai seorang warden memukul Thaqif hingga mati.
thaqif latihan

Kes ini membangkitkan *soalan* untuk kita. Mengapa budak-budak yang kena dera tu tak nak cakap kepada pengetua atau ibubapa? Bukan seorang saja yang kena pukul, tetapi kenapa tiada siapa mengatakan apa-apa?

Atau jika mereka beritahu, kenapa tiada seorang yang percaya pada mereka? Mangsa penderaan biasanya ada tanda-tanda telah didera.  Adakah kes ini satu pengajaran kepada masyarakat kita yang tidak percaya apabila kanak-kanak berkata mereka didera?

Teringat kes sebelum ini, budak-budak sekolah agama yang didera secara seksual. Kes terpencil dan tidak berkait, atau satu gambaran besar tentang tragedi yang menimpa masyarakat yang mudah sangat percaya pada “tokoh senior /autoriti alim” sampai tidak boleh bayangkan mereka melakukan sesuatu terhadap kanak-kanak?

Ini bukan soal hentam sekolah agama Islam. Kes dera kanak-kanak oleh gereja katolik (banyak sangat mangsa!) sangat berleluasa kerana sebab yang sama: serahkan kanak-kanak kepada manusia yang dilihat maksum dan menganggap orang seperti ini tak mungkin mendatangkan mudarat. Sebenarnya, tanggapan seperti ini yang memberi risiko untuk kanak-kanak dieksploitasi yang sangat tinggi.
17992042_1646825238679428_2761435281788673504_n

Saya pun tak faham, ibubapa dalam demografik macam mana yang hantar anak-anak baru 10, 11 tahun ke asrama? Sangat tidak digalakkan kerana budak-budak semuda itu tidak tahu mempertahankan diri dan terlalu mudah mengikut arahan mereka yang lebih senior.

Sekiranya anda ibu bapa, anak anda yang berusia 11 tahun sepatutnya duduk di rumah dengan anda, bukan jauh di tempat asing bersama orang asing di mana mereka tak mampu melindungi diri mereka sendiri.

Sumber: Oi Kok Hin

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

13 Comments

  1. Anonymous

    April 29, 2017 at 9:27 am

    sy pernah melalui alhmdulillah sy cpt amik kputusan dengar aduan anak, pandg pikir..slalu terjah dtg walau bukn waktu mlwt..anak kita suka ati nk sebat tk msuk akal..sy juga seor pndidik…sy ajar blk ustz tu walaupun sy tk alim mana..TEKEDU..

  2. Nizam

    April 29, 2017 at 8:51 am

    Kita jangan lah emosi sangat.. benda ini bukan salah sekolah agama atau faktor umur. benda itu adalah disebabkan individu yang kurang waras, yang suka mengikut hawa nafsu.. Pemikiran cetek kita akan memburukan nama sekolah tahfiz yang sememangnya bagus. Bukan perkara baru ibubapa hantar anak seawal usia untuk belajar.. Perkara ini berlaku di mana mana saja.. Di pusat asuhan kanak kanak.. di tadika.. di sekolah dan lain2..
    Saya takut ramai dari kita diperbodohan oleh orang yg mempunya agenda tersendiri dengan memperbesarkan cerita dan kita yang bodoh pula meniupkan kan api itu.. Mereka tahu kelemahan orang kita yang cepat melatah.. Bila melatah dengan benda benda yang baik dan membina tak apa lah.. Tapi kebanyakan kita melatah dengan benda benda yang nampak lagi membodohkan bangsa sendiri.. Jadi tolong tenang dan fikir dulu.. Kalau rasa kita bodoh.. jangan komen.. Sebab komen kita lebih memburukkan keadaan..

  3. Melati

    April 28, 2017 at 8:15 pm

    Saya sgt setuju.. Anak perlu perhatian yg lebih sehingga mereka benar-benar boleh membezakan baik buruk dan perkara yg merbahayakan serta bijak untuk bertindak.. Boleh ajar ank berdikari tetapi biarlah kena pada tempatnya..

Loading...