Tersebar Video Pengunjung Berebut Susu Beruang, Ini Puncanya

Dunia

Tersebar Video Pengunjung Berebut Susu Beruang, Ini Puncanya

Sebelum ini tersebar video di TikTok menunjukkan pengunjung di sebuah pasaraya berebut mendapatkan susu beruang.

Kejadian yang berlaku di sebuah pasaraya Indonesia itu tercetus akibat maklumat yang mengatakan susu beruang ini mampu mencegah jangkitan wabak Covid-19.

Advertisement

 

Situasi panic buying ini juga berlaku sebaik sahaja Presiden Joko Widodo mengumumkan pelaksanaan Pembekuan Pembatasan Kegiatan Masyarakat Darurat yang bermula sejak 3 Julai lepas.

Advertisement

Dakwaan palsu

Masalahnya, maklumat yang memdakwa susu beruang itu mampu mencegah virus adalah palsu dan ia telah dilakukan individu yang tidak bertanggungjawab.

Isu berita palsu di Indonesia sangat membimbangkan kerana banyak rakyat yang mudah terpedaya dan akhirnya memberi impak yang buruk kepada negara.

Setakat ini, Indonesia telah mencatatkan sebanyak 27,233 kes positif baharu dan kes penularan semakin tinggi setiap hari.

Sumber

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Comments are closed.

Loading...