January 29th, 2020

Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi dikecam teruk selepas mengongsikan berita palsu berkaitan wabak Coronavirus di media sosial. Malah, dia seakan mencetuskan lagi panik apabila turut mengatakan situasi di negara ini juga sudah tidak selamat, orang ramai kini terpaksa memakai topeng sepanjang masa bagi mengelak dari dijangkiti wabak tersebut.

zed zaidi coronavirus

Tampil mempertahankan dirinya selepas dikecam, Zed mengaku dia mengetahui berita berkaitan wabak Coronavirus yang dimuat naik di akaun media sosial miliknya adalah palsu. Namun, dia memuat naik ‘posting’ berkenaan hanya untuk menunjukkan fotonya memakai topeng muka.

Zed berkata, berita tersebut memaparkan orang ramai mengenakan topeng muka dan dia juga melakukan perkara sama untuk menujukkan kesamaan.

zed zaidi berita palsu coronavirus

Memang benda tu kita tahu aplikasi berita yang boleh buat apa saja. Takkan la saya tak tahu tu berita palsu.

Apa yang saya cuba buat adalah nak link berita yang dibuat dengan gambar-gambar banyak pakai topeng muka (sebab) nak link saya pakai topeng tu.

zed zaidi coronavirus

Terdahulu, rata-rata netizen menggesa pihak SKMM dan PDRM untuk mengambil tindakan ke atas Zed kerana telah menyebarkan berita palsu. Ada pula segelintir netizen menyifatkan tindakannya menyebar berita yang tidak sahih itu sebagai ‘bodoh’.

Sumber Berita : Malaysiakini


Comments are closed.

Loading...