“Tak Dapat Beza Ke??” – Wanita Terasa Pelanggan Terpanggil ‘Akak’, Minta Nilai Dulu Sebelum Panggil

Kehidupan

“Tak Dapat Beza Ke??” – Wanita Terasa Pelanggan Terpanggil ‘Akak’, Minta Nilai Dulu Sebelum Panggil

‘Kita sebagai warganegara Malaysia, berbudi bahasa itu merupakan perkara penting yang sememangnya perlu dititikberatkan setiap kali berjumpa ataupun menegur orang tak dikenali.

Membahasakan seseorang itu sebagai akak, adik, abang, pak cik ataupun mak cik merupakan gelaran yang biasa digunakan oleh masyarakat, lagi-lagi bercakap dengan orang berniaga.

Advertisement

Bagaimanapun, seorang wanita di Facebook ini meluahkan rasa kecewa apabila ada pelanggan yang memasuki ke kedainya untuk bertanya sesuatu, tetapi memanggilnya dengan gelaran ‘akak’.

Apa yang membuatkan wanita itu kurang senang kerana ‘customer’ tersebut jelas kelihatan lebih tua daripadanya dan meminta agar pelanggan itu menilai dahulu sebelum memanggilnya ‘akak’.

Meninjau di ruangan komen, rata-rata netizen berasa terhibur dengan luahan wanita itu kerana ia dianggap seperti satu perkara yang tidak perlu diperbesarkan pun.

Malah, netizen turut berkata wanita ini perlu bersyukur pelanggannya masih berbudi bahasa dengan memanggilnya ‘akak’ daripada dia berkata dengan kasar.

Selain itu, kami kongsikan artikel trending pada pautan di bawah.

kak km janji tak buat 'content' tak senonoh
5 bulan lalu

"Saya Janji Tak Buat Lagi.." - Tak Sangka Aksi Pukul Punggung Salah, Kak KM Serik Dipanggil SKMM

Ikuti Facebook, Twitter, Instagram, Telegram dan TikTok BeautifulNara untuk dapatkan pelbagai kandungan menarik.

SUMBER : Facebook

Komen

PERHATIAN: Pihak BeautifulNara tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak BeautifulNara juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

19 Comments

  1. mie

    June 20, 2022 at 12:51 pm

    pada saya, untuk urusan perniagaan atau rasmi, adalah lebih elok kalau kita biasakan dengan panggilan cik, atau puan. tak salah kita tanya dulu nak panggil cik atau puan. kalau belum kahwin memang patut panggil cik. kalau dah berumahtangga, kan lebih elok dipanggil puan. tak kira la umur muda atau tua, kalau dah kahwin memang itu lah pangkatnya.

  2. Anonymous

    June 20, 2022 at 12:37 pm

    dr org panggil hey2 hoi2 die panggil akk ok la tu.. sopan ok. tgk muka pn mmg akak2 kan

  3. brunes

    June 20, 2022 at 10:52 am

    memang muka dia macam kakak pun dah nak marah macamana? redha jelah, kalau taknak org panggil kakak kau bersolek lah mcm nora danish tu mesti kene fikir anak dara 18 tahun kans.. aku tak faham nak marah apa sebenarnya, kalau dia panggil kau tu nenek aku boleh paham lagi. apa drama lah sangat asal ada konten..

    • bruno

      June 20, 2022 at 11:58 am

      Ato dia……… emosi jua ko brunes

    • brunes

      June 21, 2022 at 9:42 am

      awu lah, termarah ku bah mun nya becakap mcm inda tedapat ceramin atu anglaaaa

  4. Anonymous

    June 20, 2022 at 10:28 am

    i feel you.. aku pun salu jd mangsa panggil akak dgn org yg tua dr aku.. mgkin muka aku tua, jns muka matured dan bdn aku bsr kot… mmg sentap kadang2.. sbb benda ni sgt sensitif la bg pompuan.. tp aku xde la meroyan, panas time tu je…kdg2 aku lyn kan aje… aku panggil dia ‘dik’ balik mgkin org tu nak rs dia muda.. actually no hal kecuali la muka dia dah bekedut seribu rambut putih ada hati pnggil kta kak mmg puihhh laa

  5. Izin saya mencelah?

    June 20, 2022 at 6:27 am

    Mak saya panggil kakak saya dengan gelaran ‘akak’ oke je?. “Akak, gi masak nasi 3 pot pastu tolong mak masak”. Saya oke je sbb saya adik.

Tinggalkan Komen Anda Di Sini

Loading...