Written by Bella | September 26th, 2015

Setelah beberapa tahun menyulam cinta, kini hasrat Akim Ahmad untuk berkahwin dengan kekasihnya Stacy bakal tercapai apabila pasangan ini telah sah mengikat tali pertunangan. Ia telah di umumkan menerusi Facebook Hlive sebentar tadi.

Syukur Alhamdulillah. Majlis Pertunangan saya @akimahmad dan bakal isteri saya @stacyanam telah selamat berlangsung tadi 26hb September 2015. Terima kasih kepada semua yang telah mendoakan kami. Dan doakan yang terbaik untuk kami di masa akan datang.

Berita gembira itu telah tersebar sejak pagi tadi dimana ada sumber mengatakan majlis tersebut dibuat secara tertutup di sebuah kediaman yang terletak di Lembah Klang. Walaubagaimanapun, pengurus Stacy menafikan perkara itu.

Alhamdullilah dan tahniah kami ucapkan kepada Akim dan Stacy, semoga hubungan anda berdua diberkati sehingga ke jinjang pelamin. Kalau sudah jodoh tak kemana, harapnya selepas ini Akim dapat membimbing tunangnya untuk mengenali Islam dengan lebih baik.

Sumber Berita: Facebook Hlive

82 responses to (TAHNIAH) Akim & Stacy Sah Sudah Bertunang

  1. Anonymous says:

    tahniah…

    0

    0
    • Anonymous says:

      cantek ummu shaikah neh tp..ala sekeping je ke gmbrnye..

      0

      0
      • agnes monica fan says:

        menurut aku, agnes lagi cantek.
        stacy ni wajah nya kayak sundel bolong. udah makeup tetap aja jelik.
        kisah cinta stacy juga niru kisah cinta agnes- dirly. paling ovbiously wajah akim kayak persis dirly. tapi menurut aku dirly lagi ganteng. Akim ni wajah malay dengkil item.

        0

        0
        • Anonymous says:

          kau punye negara la neh yg buat jerebu..tak guna..syuhhh

          0

          0
        • suraya says:

          seronoknya tengok stacy goo.gl/CoiJmY

          0

          0
        • agnes monica fan says:

          Anonymous brengsek …dasar gak tahu terima kasih ya lo. ?
          kita udah kasi malay udara bersih selama 11 bulan…. untuk 1 bulan kita kasi jerebu kok gak bisa bertahan. udara yang kamu dapat itu udara dari indo . kita punya banyak hutan yang bisa menghasilkan oxigen untuk warga malay. apa masih gak sadar diri ya kamu ????!!!!!

          0

          0
        • Anonymous says:

          Udara 2 dr tuhan bkn dr INDOG ye.. ajaran sesat c agnes fan nie

          0

          0
        • Anonymous says:

          kple hotak kau negara kau yg bg udara. dgn indon neh mmg lawak..same mcm kes popia dulu..booo buat malu je

          0

          0
        • Anonymous says:

          nak ambil udara yg kekonon INDON bagi tu? silakan lah pungut. pungut gadis gadis INDON sekali tau. banyak sangat lah kat Rawang ni. dah mcm kitorang pulak kat negara korang. dah lah “main producer” maksiat almost everywhere. sedih. cepat sikit pungut tau :(

          0

          0
        • suka stacy says:

          agnes cantik??!! tang mana cantiknya agnes tu indon bangang??… tang pakaian yg nak tunjuk puting tetek & puki dia ke??.. tak beragak nak bandingkan org indon & malaysia… memang dasar indon sialan lo

          0

          0
        • Anonymous says:

          Ewww lawa lagi stacy sebenarnye…Agnes muka senduk tu dahlah betis malek nor wakakakka

          0

          0
        • Anonymous says:

          lol.. whatever.

          0

          0
      • leha says:

        congrats akim n stacy. semga aku pn bertemu jodoh lps ni..

        0

        0
    • agnes monica fan says:

      kok wajah Akim persis sama Dirly mantan pacar Agnes ?
      aku kira hanya stacy niru agnes…. eh pacar stacy juga niru wajah mantan pacar Agnes . udah gila ini partner suka niru2 segala.

      0

      0
      • Anonymous says:

        Pegi mampos la indon..dasar sampah!!

        0

        0
      • Majikan Agnes monica fan says:

        Glamour jga Stacy nie.. Sampai dr indon bule masuk Kat Sini.. Nie masuk ada document tak? Ke masuk secara haram?

        p/s: jangan lupa kemas rumah, basuh baju, cuci pingan nnt kena marah dengan majikan ko pula.. Lg satu Kawan ko yg lari dr rumah majikan tu please la klu nak lari p berambus tp jgn nak mencuri pula barang majikn..

        0

        0
      • Anonymous says:

        Wei.. nie sah2 curi wifi majikan nie.. bwk2 la g buat keje 2 sume..mengemas, membasuh..nie asik nk curik tulang aje, mane nk berkat gaji 2.. indon2…

        0

        0
      • Rasdam Mewangi says:

        GO TO DIE with yourself!

        0

        0
      • Anonymous says:

        indon sesat masuk bn neh haha. silap besarlah ko nak maki kitorg. mmg kne bahan la. syiuuhh syiuuhh dh la penyebab jerebu.menyusahkn org. dh tu xsedar diri merempat kat malaysia.

        0

        0
  2. ? says:

    Tahniah…tahniah..tahniah…

    0

    0
  3. dhi says:

    eleh…ckp x msk islam gara2 nk kawin. tup2 lps msk islam trs btunang. ntah btl ke x…? whatever…alasan cliche.

    0

    0
    • Nik says:

      Tu antara dia dengan Allah.

      Bersangka baik jela.

      Masuk islam benda baik.
      Bertunang untuk ke arah berkahwin pun benda baik gak.

      Entah2 hati stacy ni lagi ikhlas dan tulus dalam Islam berbanding kau dengan aku ni yang lahir sebagai Islam ni. Huhu.

      0

      0
    • mialia says:

      Kalau dia masuk Islam untuk kahwin pon apa salahnya. Tukan salah satu cara islam tersebar dan mengembang jugak. Bukannya dia masuk islam hanya semata-mata sbb nak kahwin. dia pon tengah belajar islam kan dgn ustazah

      0

      0
    • ABANG SADO says:

      biar lah dia, orang melayu mmg cenggeitu jeles memanjang

      0

      0
  4. ida says:

    tahniah!!!

    0

    0
  5. munah says:

    Alhamdulilah, semoga akim dapat membimbing stacy ke jalan yang diredhaiNya.

    0

    0
  6. Saudagar says:

    “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah, Allah menciptakan isteri-isteri bagi kamu dari jenis kamu sendiri, agar kamu dapat hidup tenang bersama mereka. Kemudian Allah menciptakan kasih-sayang di antara kamu (antara suami-isteri)” [Surah Ar-Ruum: 21]

    Baitul Da’wah adalah istilah yang saya gunakan bagi mengambarkan ikatan perkahwinan antara seorang muslim dengan saudara baru. Salah satu tujuan utama baitul da’wah ini adalah untuk menjaga, membimbing dan mendidik saudara baru untuk lebih memaknakan diri mereka di dalam Islam, dengan satu ikatan yang kuat dan utuh.

    Ikatan ini bukanlah suatu peluang untuk berkahwin campur secara suka-suka semata, bahkan ini adalah ikatan yang penuh rasa tanggungjawab dan amanah untuk memberi erti hidup pada memberi kepada mereka yang memerlukannya. Yang paling penting ialah, baitul da’wah ini merupakan salah satu uslub atau manhaj yang kita ambil untuk tujuan dakwah dan mengikat manusia dengan Islam.

    Jika gerakan Kristian, Yahudi dan agama-agama lain membuat perancangan yang teratur dan tersusun untuk memerangkap anak remaja kita, pemuda-pemuda mereka sanggup mencucuk jarum cinta di hati anak gadis Islam dan akhirnya terlanjur, lalu mereka mengahwini anak gadis kita setelah berjaya memurtadkannya. Mereka lakukan segalanya adalah semata-mata untuk agama mereka yang mereka yakini.

    Maka mengapa tidak kita yang seharusnya lebih rancak dan kitalah sepatutnya lebih terkedepan kerana kita adalah pemegang amanah Islam?

    Di dalam sejarah perkembangan Islam di nusantara, salah satu cara Islam berkembang adalah melalui ikatan perkahwinan. Contohnya, antara sultan Melaka dengan Puteri Hang Li Po, antara ulama’-ulama’dan saudagar Islam dengan perempuan Melayu dan sebagainya.

    Dakwah itu adalah 3E (Everytime, Everywhere, Everyone) iaitu setiap masa yang kita lalui, dimana sahaja kita berada dan dakwah Islam itu adalah untuk dirasai oleh sesiapa sahaja tanpa mengira bangsa, adat, kepercayaan dan sebagainya.

    Islam itu bukanlah untuk sesuatu bangsa sahaja bahkan ia adalah hak semua bangsa untuk dimiliki dan dihayati. Islam itu untuk semua.

    Dakwah itu adalah merupakan apa-apa sahaja ruang masa atau rongga peluang yang ada di sekeliling kita, yang mampu kita bolosi, yang mampu kita masuki, yang mampu kita serapi dan yang mampu kita ambil untuk meninggikan, menyebarkan dan mempamerkan kecantikan Islam.

    Dakwah itu juga memberi peluang kepada semua manusia untuk memahami, belajar dan cuba untuk menghayati Islam. Tidak ada sebarang sekatan dan halangan bagi sesiapapun untuk mengenali Islam. Oleh itu, dakwah adalah amanah kita; di mana, bila-bila masa dan kepada sesiapa sahaja kita perlu laksanakannya.

    Jika perkahwinan itu cara & peluang terbaik untuk Islam, maka laksanakanlah.

    Baitul Da’wah di kampus

    Di kampus terdapat beberapa kes yang berkaitan dengan muallaf ini.

    1. Seorang siswi masuk Islam kerana cinta dengan seorang siswa, tetapi tidak lama kemudian siswa tersebut mula beralih arah dan mengabaikannya.

    2. Seorang siswi cina ingin memeluk Islam kerana Islam menjaga hak-hak wanita, dan berkenalan dengan seorang lelaki Islam dan bercinta dengannya. Namun lelaki tersebut akhirnya memutuskan cinta dengan siswi tersebut atas alasan tertentu.

    3. Seorang siswa yang baru memeluk Islam, dan syukur kepada Allah dia telah bertunang dengan seorang siswi muslim.

    4. Seorang siswi sanggup berkahwin dengan seorang muallaf luar negara untuk mengajarkannya tentang Islam.

    Seimbas lalu kes-kes yang ada, persatuan mahasiswa Islam kampus atau kelab-kelab Islam kampus perlu memberi perhatian dan menjaga muallaf atau sesiapa sahaja yang baru nak berjinak-jinak dengan Islam. Sehinggakan hal perkahwinannya kita perlu aturkan. Agar mereka sentiasa terjaga dan penghayatan Islam mereka dapat berlangsung secara berterusan.

    Banyak kes-kes murtad yang berlaku adalah dikalangan saudara baru (muallaf) kerana tiada follow up. Ada di kalangan kita yang beriya-iya mengislamkan seseorang, kemudian membiarkannya terkontang-kanting dan merangkak-rangkak dan akhirnya kembali semula kepada agama asal atau masuk agama lain.

    Saya mengalu-alukan sesiapa sahaja untuk baitul da’wah. Dan, saya amat menyanjungi keberanian mereka atas dasar tanggungjawab dan amanah untuk Islam.

    *Penulisan ini adalah sekadar pandangan dan perkongsian minda serta renungan, bukanlah sebagai rujukan.

    0

    0
  7. cikmekmolek says:

    Alhamdulillah…tak salah kalau dia masuk islam sebab nak kawen. Mane tau lepas ni dia akan jadi seorang yang ikhlas mencintai islam. Belum tentu kita yang lahir Islam ni lebih baik dari dia yang baru masuk Islam.Patut doa yang baik2. Bukan tau nak mengutuk je. Sikap dengki n iri hati yang x pernah nak puas hati ngan hal org. Sedarlah ckit. kita ni pun baik sangat. masing2 ada kekurangan.

    0

    0
  8. aku cantik says:

    tahniah. love you both. esp lagu akim mewangi. semoga mmbimbing stacy dgn baik dan mnunjukkan contoh seorg llaki islam melayu yg boleh mnjadi imam isteri dn kuarganya.

    0

    0
  9. Rasdam Mewangi says:

    Congrats to Akim & Stacy!

    FB: RaSdam Shah Ahrapa

    0

    0
  10. linda says:

    Tahniah stacyanam dan akim.

    0

    0
  11. sibajupink says:

    klu dia masuk islam sbb nak berkawen dgn org islam.baguslah .harap2 akim dapat bimbing stacy ke arah lebih baik tak nyanyi seksi2 lagi,ape pun niat dia masuk islam.allah lbh tahu.moga stacy akan jd muslimah yang lbh baik ,sekurang2nya blh bukakan mata artis2 dan semua wanita yg dilahirkan islam termasuk saya.moga kekal until jannah

    0

    0
    • minah jambu says:

      lepas kawin nanti Akim nk kena suruh si stacy ni bertudung n tutup aurat n jangan kasi stacy melojak2lagi kt pentas kalau betol lah stacy masuk islam bukan kerana Akim tapi kerana Allah dari ape yg stacy dh cakap kelmarin…tunjuk kan bukti yg dia masuk islam kerana Allah n bukan kerana nk berkahwin ngan Akim..

      0

      0
      • Anonymous says:

        perkara mcm ni x perli bukti

        0

        0
      • Anonymous says:

        perkara mcm ni x perlu bukti

        0

        0
      • malas layan says:

        Ala…artis melayu dlm ic siap tulis islam lagi… melompat sana sini… terkinja2… seksi… siap ade yg g clubbing lagi… sebok sgt ngan stacy da kenapa… at least.. aku tak pernah tgk gosip ” stacy ditemui mabuk di club”…. ni la manusia…. ade je ko tak puas hati kan…

        0

        0
      • rebecca says:

        please don’t be a fanatic…ramai lagi artis artis yang asal islam tak bertudung…..please don’t pressure her…biarlah datang dari hati yang ikhlas kerana Allah.

        0

        0
      • blablabla says:

        kenapa nk persoalkan hasrat org masuk islam hanya jika dia berpakaian x senonoh. yg lahir islam pun ada yg sgt x senonoh. dan ada yg bukan islam juga berpakaian x senonoh. dan ada yg berpakaian senonoh regardless.

        memang ideal nya yg mngaku islam berpakaian mngikut lunas islam tetapi banyak yg masih alpa dgn pengaruh keduniaan memakai terdedah dan hmpir bogel kerana mencari pujian manusia.

        kita doakan yg baik2 untuk mereka yg sudah mndpt hidayah utk buat yg baik2 saja. audit diri kita juga. peace yawww

        0

        0
      • Anonymous says:

        Saya rasa malu bila membaca komen di atas ini. Sy juga seorang mualaf. Masih belajar dan akan sentiasa belajar. Kata2 mcm ni lah yg akan membantutkan org bkn islam utk masuk Islam. Org Islam pn masuk kelab malam, minum arak dan buat maksiat. Siapa kamu utk menilai keikhlasan sejauh mana keislaman dan keimanan Stacy. Semoga Allah melindungi dan memberikan kekuatan kpd kami (mualaf) drpada Muslim seperti kamu.

        0

        0
  12. zaza says:

    as expected. *yawn..

    0

    0
  13. Aku Orang Sabah TEGAR says:

    Congrats kimcey!!! Finally ada jugak org semenanjung mcm akim ni boleh terima orang sabah!! Bukan mcm org semenanjung yg lain, dorang tahu mengutuk menghina mengata orang sabah ja! Padahal orang di semenanjung ni patut sedar yg pasal HASIL BUMI negeri sabahlah yg memajukan malaysia Especially di semenanjung ni !!! So orang2 semenanjung sedar2lah diri tu!!!

    0

    0
    • John says:

      hasil bumi Sabah kepala hotak kau .
      negeri yang kaya minyak ialah Terengganu & Sarawak .

      0

      0
      • kau ni memang tak sedar diri says:

        to nickname “Sabah Tegar” .
        amboiiiiiii… sedap nyer kau cakap orang semenanjung x sedar diri,
        cikgu sekolah kamu x ada dari semenanjung ka ? kesian cikgu penat2 mngajar kamu. last2 cikgu kena panggil x sedar diri sebab cikgu dari semenanjung.

        0

        0
    • Maria says:

      kau tu kot yang tak sedar diri…..semenanjung pun ada hasil bumi.
      lagi satu askar2 yang pertahankan lahad datu dari pencerobohan lanun… dorang tu dari semenanjung. jaga sempadan ikut shift selama 6 bulan x boleh jumpa keluarga. ni jiran aku yg keje askar bagi tahu.

      0

      0
      • Anonymous says:

        jangan cakap pasal pencerobohan Lahad Datu. kalau bekerja seperti yang di amanahkan tentu semua ini tidak terjadi. kalau dibongkar tentu banyak aib terkeluar. terutama untuk orang yang beragama islam. terima kasih sebab bekerja masa di Lahad Datu, tapi kenapa mengungkit? itu bukan tugas yang diamanahkan. gaji pun dibayar i? Lahad Datu bukan malaysia kah? beritahu jiran awak apa janji sebelum terima jawatan yang dia ambil. rasist betul, tidak ikhlas menolong

        0

        0
        • Anonymous says:

          dia ne agaknye yg dpt ic free tu kot..huhu

          0

          0
        • Maria says:

          @Anonymous 11.23 am
          jangan salah faham…. saya cuma reply komen orang sabah kat atas tu yang cakap orang semenanjung x sedar diri. Askar tu bertugas bergadai nyawa tapi di COP tak sedar diri oleh komen orang sabah kat atas tu.

          0

          0
    • blablabla says:

      bertenang sume. x yah gaduh2. kita sume rakyat Malaysia. kita sayang Malaysia.

      0

      0
      • minah jambu says:

        idup umno ! idup jalur gemilang ! idup 1malaysia ! idup pak najib ! lov u pak najibb…emmuah…!

        0

        0
    • nicky says:

      bila masa pulak orang semenanjung hina Sabah ?
      kau tu kot yang rasa low confident, aku orang semenanjung tak pernah kutuk Sabah.

      0

      0
  14. Anon says:

    Resam retis meresia.
    Nafi bagai nak rak.
    Tapi sebaliknya.
    Tahniah neway!

    0

    0
  15. Happy says:

    You forgot to whom you prayed for your success.
    You forgot who was there when no one else was.
    You forgot who gave you everything you are having now.
    You forgot who created you… but you know what?
    He loves you still, because you are baptized in His name and you are forever His daughter :)

    Anyway,
    I wish you all the best, and congratulations!

    0

    0
  16. laaa... says:

    Congratulations Akim & Stacy..yg x brapa sedap mata memandang nye kat sini..mula lh Ustaz/Ustazah Malaysia berebut bg ceramah..doakn yg terbaik dh mmadai..x yah nk tinggalkn pesanan or cadangan bagai..tq

    0

    0
  17. MONAH says:

    Akim ni tak buat baju lain ke…kerap sangat aku tengok dia pakai baju tu..beza nya…sampin je…. heh…

    0

    0
    • Anonymous says:

      at least dia tidak membazir macam artis2 melayu merisik, bertunang apalagi kahwin membazir. ada apa pada baju?

      0

      0
  18. melati says:

    Tahniah..::: pasangan yg tk Poyos…semuga kekal abadi…..

    0

    0
  19. Anonymous says:

    SUKA NYEE TENGOK ORG GADUH DALAM NII…K BAI….

    0

    0
  20. miss tulip says:

    tahniah stacy….tpi yg aq pelik..apesal rmai trsngkut lak comment dri org jiran ni..dri indon ni…??stacy xtru spe2 pun..xgye langsung dirly tu dgn akim…akim handsome lgi..buta ke mate tuu….

    0

    0
  21. anonym says:

    poyo sendu

    0

    0
  22. entahlah says:

    congrats akim and stacy. jaga nama agama, jaga nama ibu bapa, insha Alla boleh didik stacy. slowly je bro. one step at a time.

    0

    0
  23. MAK JEMAH says:

    MASUK ISLAM NAK SENYAP2….
    BILE TUNANG DIHEBAH2KAN..BUAT BESAR2…
    MANUSIA2..

    0

    0
    • minah jambu says:

      kalau jantan lain yg kawin ngan artis yg tk bertudung orang2 ni sebok suruh bini tu bertudung ..cakap laki tak tau jaga bini lah…laki tk suruh bini tu bertudung la…nanti laki dapat dosa bini pasal bini tk tutup aurat dn macm2 lagi lah orang2 ni cakap ! pasal si stacy ni pulak tkde pulak orang2 ni suruh stacy bertudung ila dia dh masuk islam kenape eh ?

      0

      0
  24. jennifer says:

    stacy dari sabah kan ..

    0

    0
  25. toyol says:

    Beginilah manusia, Melayu tidak ngam dengan Cina, Sabah dengan semenanjung tidak ngam, Malaysia dengan Indon tidak ngam..semuanya bengong!
    Cuba bawa muhasabah sikit….You re not living forever..The Judgement Day wil be there!!!

    0

    0
  26. staf says:

    Told ya..because of a man’s dick. she converted.. Cakap sendiri maw convert…last2 nah..tunang juga..palui

    0

    0
    • Beras Nasional says:

      AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA

      0

      0
    • che ton says:

      sukati dia la mo convert ka mo tunang ka mo kawin ka… ko peduli apa? u getting married just bcoz of a men’s dick?? so pathetic… kesian la sepa kawin sama ko, pikiran mcm org kampungan!

      0

      0
      • staf says:

        Umm..isn’t it obvious that she converted because of a guy? Hahaha..xda sya peduli.. sya kasi komen jak..kalau betul hati dia masuk islam sbb diri sendiri..xda jga kluar brita tba2 sda tunang..then now.. maw khwn cpat2 keno sbb parents sruh. .Hahahahha

        0

        0
        • minah jambu says:

          mengarot kan diorang dua ekor ni ???? tau Nye nk main2kn peminat aje huh ! takot Akim lari teros mak bapak suroh kawin cepat2..dorang macm tk pecaya pulak kalau dh jodoh tu tk kemana huh !

          0

          0
  27. huda says:

    alhamdulillah, tahniah akim n stacy

    0

    0