September 5th, 2020

Kelmarin kecoh di laman media sosial apabila video penyanyi Siti Sarah mempromosikan syampu menerima kecaman ramai dek mengeluarkan bait ayat yang seperti menghina masyarakat orang Asli.

Daripada klip video tersebut, wanita tersebut menceritakan mengenai kebaikan produk berkenaan seperti mampu mengurangkan bau busuk pada rambut namun ia menimbulkan rasa kurang netizen apabila ayat gurauannya seperti menghina komuniti tersebut.

“Jadi, walau bertudung kena datang tempat ini, sebab kalau buka aib, rambutnya dah macam Orang Asli.”

Disebabkan ayat gurauannya itu yang tidak sensitif, klip itu kini sudah menerima ribuan ciapan selain diiringi komen netizen yang menyelar kata-kata tidak sensitif Siti Sarah itu.

Mungkin digasak oleh orang ramai, pihak Siti Sarah mendedahkan bahawa mereka bakal mengadakan sidang media khas mengenai isu ini. Meskipun masa dan lokasi belum ditetapkan lagi tetapi ia bakal berlangsung pada Isnin akan datang.

“Sekarang, kami masih lagi mencari lokasi yang sesuai untuk memudahkan wakil media hadir bagi membuat liputan sidang media itu.”

Wakil Siti Sarah iaitu Nana daripada Indigital menyatakan bahawa mereka dan Siti Sarah memandang serius mengenai hal ini dan mahu menyelesaikannya secepat mungkin.

siti sarah dikecam hina orang asli

Bahkan dengan mengadakan sidang media tersebut, Siti Sarah dapat memberi penjelasan pada setiap soalan media dan dalam masa yang sama tidak perlu menjawab satu persatu soalan kerana ianya adalah lebih merumitkan.

Sama-sama kita nantikan penjelasan lebih lanjut daripada tuan empunya badan sendiri.

Sumber: Harian Metro

August 15th, 2020

Melihat kepada sikap segelintir peniaga yang sanggup melakukan cara pemasaran produk dengan cara yang salah sehingga dilihat seperti tidak bermoral, penyanyi Siti Sarah zahir rasa terkilan.

Menurutnya,ujud segelintir peniaga yang seolah-olah sudah melampau sehingga sanggup menjatuhkan maruah diri.

Bahkan, apa yang lebih mengecewakan, ada yang telalu berlebihan sehingga bertindak menggoncang-goncangkan buah dada dan tampil separuh bogel.

Perkara itu dikongsikan sendiri oleh Sarah di laman Instagram miliknya.

View this post on Instagram

A post shared by Siti Sarah Raissuddin (@sitisarahraissuddin)

“Sebagai seorang Islam, ada banyak lagi cara buat duit tanpa mengaibkan diri kita, tanpa perlu buat perkara yang menjatuhkan maruah.”

Katanya lagi, meskipun dirinya pernah jahil suatu ketika dahulu kerana asyik berpakaian seksi namun langsung tidak pernah berkelakuan tidak senonoh dikhalayak umum.

“Tergoncang, melompat, ada yang beromen atas katil ambil gambar. Dah makin lama makin ramai.  Yang ‘perempuan-perempuan’ ni pun sama naik tak tahu dah yang mana lelaki yang mana perempuan.”

Dalam video tersebut, Sarah yang juga merupakan seorang usahawan, membuktikan bahawa tanpa promosi ‘murahan’ dia juga mampu menjana pendapatan yang lumayan.

Ujarnya, dengan izin Allah semuanya akan dipermudahkan kerana banyak cara lain yang boleh dilakukan untuk mengaut keuntungan berlipat ganda.

“Korang ingat korang je dalam Malaysia ni yang buat duit? Sebab saya sendiri dah naik menyampah! Mari saya tunjuk, saya ni yang tak pernah nak tunjuk duit, meh sini saya nak tunjuk!

Untuk rekod, Sarah merupakan isteri kepada selebriti Shuib Sepahtu. Kedua-dua mereka merupakan antara barisan usahawan selebriti terkemuka Malaysia yang berjaya dalam bidang perniagaan. Sehingga kini, bisnes yang diusahakan mereka mula mendapat tempat di pasaran tempatan.

August 5th, 2020

Kebelakangan ini, banyak pula kes melibatkan rumah tangga telah diganggu oleh pihak ketiga. Seolah menjadi trend, penyanyi Siti Sarah berkata dirinya hanya mampu untuk tawakal  dan berdoa sekiranya rumah tangga dia dan Shuib bakal diganggu setelah suaminya itu kini telah bergelar usahawan berjaya.

Menurut penyanyi lagu Saat Hilang Cintamu ini, dia sama sekali tidak boleh mengawal aktiviti suaminya seperti contoh menghalang Shuib daripada menggunakan telefon bimbit.

Kini, apa yang boleh dilakukan supaya perkara yang sering ditakuti para isteri itu daripada tidak berlaku adalah dengan sentiasa menjaga hubungan dengan Allah dan sentiasa mendoakan yang terbaik dalam perkahwinannya.

View this post on Instagram

Cinta @shuibsepahtu

A post shared by Siti Sarah Raissuddin (@sitisarahraissuddin) on

“Saya tak dapat nak buat apa sekiranya perkara itu berlaku.. saya anggap ia kehendak dan izin dari Allah. Saya tak boleh nak peluk suami saya, tak bagi dia keluar, ambil handphone dia. Saya tak boleh nak kawal suami cuma saya boleh buat ialah menjaga hubungan dengan Allah. Saya hanya harapkan Allah berikan yang terbaik untuk rumah tangga saya. Itu adalah sebaik-baiknya,”

Ketika diminta untuk mengulas mengenai kontroversi mengenai seorang artis baru yang dikatakan telah merampas suami orang, Siti Sarah berkata dia tidak mempunyai hak untuk memberi komen mengenai perkara itu.

View this post on Instagram

My love @shuibsepahtu

A post shared by Siti Sarah Raissuddin (@sitisarahraissuddin) on

View this post on Instagram

The secret of getting ahead …. is getting started.. @ratasyacosmetics

A post shared by Siti Sarah Raissuddin (@sitisarahraissuddin) on

“Secara jujur saya tiada hak untuk memberi komen. Isu rumah tangga seseorang itu sangat sensitif. Saya tak boleh salahkan mana-mana pihak kerana saya tidak berada dalam keadaan mereka,”

Siti Sarah Raissuddin yang berkahwin dengan personaliti pelakon dan pelawak terkenal yang kini bergelar usahawan berjaya, Shuib Sepahtu pada tahun 2011 yang lalu kini bahagia bersama dan telah dikurniakan tiga orang cahaya mata iaitu Uwais Al Qarni, Talita Zahra dan Ariq Matin.

Sumber : mStar Online

December 31st, 2019

Sudah lebih 30 tahun menanggung penderitaan apabila bentuk fizikal hidungnya sering dihina, pastinya hati penyanyi Siti Sarah kecewa dan terluka sehingga mengganggu emosinya.

siti sarah

Tidak dinafikan kata-kata hina yang dilemparkan oleh netizen terhadapnya memang tajam, menghiris ke dalam hati. Walaupun dihina, Siti Sarah berkata dia masih mempertimbangkan untuk mengambil tindakan selanjutnya dan mengakui agak berat hati untuk menyaman netizen yang keterlaluan.

Saya sebenarnya berat hati untuk mengambil tindakan terbabit, tetapi saya tidak kata tidak mahu melakukannya. Takut kalau sekarang ini saya kata tidak mahu mengambil tindakan undang-undang tapi kemudian hari selepas berbincang mengenai perkara itu saya akan melakukannya.

siti sarah tidak tahan hidung dihina

Saya memikirkan bagaimana situasi sekiranya mengambil tindakan undang-undang terhadap warganet yang menghina hidung saya itu.

Untuk mengesan siapa individu yang memuat naik kenyataan menghina fizikal wajah saya itu tidak susah. Dengan bantuan pihak berkuasa dan peguam ia mudah untuk dilaksanakan.

siti sarah

Menurut Siti Sarah, sekiranya tindakan undang-undang diambil, dia bimbang seandainya individu terbabit tidak dapat berhadapan dengan tekanan bakal diterima dan mengambil jalan singkat dengan membunuh diri.

Cuma kepada individu itu, dia mungkin tidak pernah berdepan dengan tekanan disaman. Takut perkara itu membuatkan dia berada dalam tekanan dan silap hari bulan mengambil jalan singkat serta membunuh diri. Nauzubillah! Perkara seperti itu yang mahu saya elakkan.

siti sarah

Saya tahu orang yang menghina dan memuat naik di Instagram itu akalnya tidak panjang. Kalau akalnya panjang dia tidak akan berbuat demikian.

Baiknya hati Siti Sarah yang masih memikirkan hal orang lain meskipun dia teruk dihina. Apa-apa pun, kami harap netizen boleh menjaga kata-kata mereka. Untuk makluman anda, mereka yang menghina atau mempersendakan bentuk tubuh individu lain boleh didenda RM50,000 dan dipenjara setahun mengikut Seksyen 233(1)(b) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588).

Sumber Berita : Harian Metro