September 8th, 2020

Selepas hampir empat bulan bergelar ibu tunggal, pelakon Sharifah Sakinah tampil menafikan bahawa dirinya berlagak ego kerana masih belum sedia untuk berbicara soal rujuk semula dengan bekas suami.

Sharifah Sakinah Akui Hidupnya Haru-Biru Selepas Bercerai

Menurutnya, beliau kini dikhabarkan memerlukan ruang untuk bersendiri bagi merawat masalah Gangguan Kurang Daya Tumpuan dan Hiperaktif (ADHD) yang dialaminya sekarang.

Tambah Sakinah, dirinya juga berasa sedikit lega selepas bercerai kerana tiada lagi tuduhan negatif dilemparkan kepada bekas suaminya, Aliff Adha.

Sharifah Sakinah Akui Hidupnya Haru-Biru Selepas Bercerai

Disoal berkenaan kehidupan selepas penceraian, Sakinah dilihat tidak segan memaklumkan kepada umum tentang situasi yang melanda dirinya ketika ini.

“Hidup saya agak haru-biru kerana perceraian baru berlaku. Saya masih cuba menyesuaikan diri dengan status baharu tanpa seorang suami di sisi. Proses transisi itu tidak mudah, namun saya sedang melakukan yang terbaik.”

Berkongsi mengenai punca perpisahan, Sakinah menyatakan dirinya tidak boleh menjadi isteri yang baik, sedangkan Aliff adalah suami yang sangat baik dan tak pernah mempersoalkan kelakuannya. Malah menegaskan masalah ADHD yang saya alami merupakan salah satu sebab mengapa dirinya memutuskan untuk berpisah.

Sementara itu, Sakinah mendedahkan anak tunggalnya, Anais Adha yang kini berusia tiga tahun sangat bersedih apabila sudah tidak duduk serumah dengan bapanya.

Sharifah Sakinah Akui Hidupnya Haru-Biru Selepas Bercerai

“Dia masih kecil, namun saya tahu dia sangat bersedih terutama apabila sudah tidak tinggal serumah dengan bapanya. Setiap kali bekas suami datang melawat, Anais akan mengambil tangan saya untuk diletakkan atas tangan bapanya sambil mengalirkan air mata.”

Sekadar informasi, Sakinah kini difahamkan sedang menjalani sesi kaunseling dan terapi bersama pakar psikiatri selain turut mengambil ubat mengikut preskripsi.

Sharifah Sakinah Akui Hidupnya Haru-Biru Selepas Bercerai

Sakinah sebelum ini telah selamat bergelar isteri kepada juruterbang Aliff Adha dengan seklali lafaz dalam satu majlis pernikahan di Putrajaya pada Mac 2015. Bagaimanapun, segalanya runtuh apabila kedua-dua mereka mengambil keputusan untuk berpisah pada Mei 2020.

Sumber: Kosmo!

August 29th, 2020

Pelakon dan juga pelawak, Sharifah Sakinah mengakui bergelar ibu tunggal bukanlah suatu perkara yang mudah.

Menurutnya, melalui fasa penceraian dan bergelar ibu tunggal ternyata telah memberi kesan yang mendalam dalam hidupnya.

Jelas Sakinah, penceraian tersebut bukanlah berlaku disebabkan oleh suaminya, Aliff Adha.

“Penceraian ini masih baru lagi sebab tu saya tengah cuba sebaik mungkin meneruskan kehidupan, sebab tu Sakinah banyak luangkan masa di gim sekarang, jadi saya tak fikir pasal masalah rumah tangga. Selepas penceraian memang haru biru sebenarnya dan bukan mudah untuk meneruskan kehidupan seperti biasa, bukan dah bercerai 10 tahun,”

Pelakon drama Girlfriend Aku Dari Neraka ini juga memberitahu bahawa dia dan bekas suaminya kini masih berhubung secara baik. Turut memuji Aliff sebagai seorang yang sangat baik, dan sentiasa memberi sokongan kepada dirinya.

View this post on Instagram

Haram cabut kain batik

A post shared by Sharifah Sakinah Al-Khaired (@sharifah_sakinah) on

View this post on Instagram

I hate that feeling you get on the last day of vacation. Thank you Langkawi ?

A post shared by Sharifah Sakinah Al-Khaired (@sharifah_sakinah) on

 Namun, dia menolak untuk rujuk kembali jika diberi peluang kerana tidak mahu membebankan sesiapa saja mengenai penyakitnya.

“Kalau boleh saya tak nak rujuk semula kerana saya tidak mahu membebankan dia lagi dengan masalah sakit yang saya alami. Saya sampai umur 40 tak kahwin pun tak apa,”

Adik kepada aktres dan penyampai radio Sharifah Shahirah ini sebelum ini ada mendedahkan sedang menghidap penyakit Sindrom Kurang Daya Tumpuan & Hiperaktif (ADHD) sejak kecil dan kini sedang menjalani rawatan sejak tahun 2018.

Mengimbas kembali, Sakinah dan Aliff telah mendirikan rumah tangga pada 28 Mac 2015 dan memperoleh seorang cahaya mata, Anais Adha yang kini berusia 3 tahun sebelum bercerai pada Mei lalu.

Sumber : Media Hiburan

July 13th, 2020

Memilih untuk tidak peduli dengan segala cemuhan yang dilemparkan kepada adiknya Sharifah Sakinah, aktres dan penyampai radio terkenal tanah air Sharifah Shahirah akui perkara tersebut harus diterimanya memandangkan Sakinah merupakan seorang selebriti.

sharifah shahirah tak peduli cemuhan yang dilempar kepada sakinah

“Benda ini tak jadi lagi dekat batang hidung mereka. Sembahyang lima waktu tapi sibuk hal orang lain buat apa. Apa yang bezakan adalah mereka bukan selebriti. Saya tak kisah langsung dengan orang macam ni.”

sharifah shahirah tak peduli cemuhan yang dilempar kepada sakinah

Menurutnya, penceraian yang berlaku ini merupakan proses pembelajaran buat Sakinah. Hal ini kerana, Shahirah atau lebih mesra disapa Shiera menegaskan, penceraian ini kadang-kadang mampu membuat seseorang itu bersikap lebih matang.

“Kadang-kadang lepas bercerai ini, kita akan lebih matang cuma akan mengambil sedikit masa. Dia akan menyesal dan belajar daripada pengalaman lalu. Itu untuk Sakinah.”

Bagaimanapun Shiera sempat menyindir tingkah laku netizen yang tidak putus-putus menghentam adiknya, malah banyak lagi yang boleh dijadikan tauladan asalkan tidak menjaga tepi kain orang lain.

sharifah shahirah tak peduli cemuhan yang dilempar kepada sakinah

“Yang netizen di luar sana macam mana pulak? Banyak lagi boleh belajar asalkan tak sibuk dengan kehidupan orang lain.”

Terdahulu, Sakinah pada Khamis lepas mengakui rumah tangganya dengan juruterbang Aliff Adha, berakhir pada Mei lalu. Untuk rekod, Sakinah dan Aliff bernikah pada 28 Mac 2018 dan dikurniakan seorang anak perempuan, Anais Adha yang kini telah berusia 3 tahun.

Sumber: Gempak

July 12th, 2020

Tampil bersuara selepas menerima komen tidak sepatutnya daripada segelintir warganet berikutan pengakuan mengenai penceraiannya dengan suami, pelakon Sharifah Sakinah menerusi laman Instagram miliknya telah memuat naik hantaran berbentuk luahan hati.

sharifah sakinah bercerai

Menerusi posting tersebut, Sakinah dilihat mengucapkan terima kasih kepada yang telah memberikan kata-kata semangat dan sokongan kepadanya.

Bagaimanapun dirinya sempat berpesan kepada individu yang mengeji dirinya supaya sentiasa beringat bahawa setiap orang mempunyai keluarga masing-masing.

View this post on Instagram

I might be quiet and not responding to messages. Thanks for those who are supporting and for those who are insulting. Just remember you all got family too. I'm not gonna dramatized this part of my life, I won't elaborate and would like to focus on my work. If anybody have problem with my choice in life, clothing, or actions can unfollow this space. Feel free to comment, just try not fight each other, we all have better things to do today. #penggoda #pendosa

A post shared by Sharifah Sakinah Al-Khaired (@sharifah_sakinah) on

“Saya mungkin berdiam diri dan tidak menjawab kiriman mesej. Terima kasih kepada yang memberi semangat dan kepada yang mengeji, ingatlah korang pun ada keluarga.”

Malah, Sakinah mendedahkan beliau langsung tidak akan menjadikan kisah hidupnya sebagai drama dan hanya mahu fokus kepada kerjaya semata-mata.

sharifah sakinah bercerai

“Saya tak akan dramakan kisah hidup saya dan tidak akan komen lebih. Buat masa ini saya hanya ingin kepada kerja. Sesiapa yang mempunyai masalah dengan jalan hidup saya, cara berpakaian atau tindakan saya boleh unfollow.”

Terdahulu, Sakinah dan Aliff Adha melangsungkan pernikahan pada 28 Mac 2018. Hasil perkongsian hidup tersebut, pasangan ini dikurniakan seorang cahaya mata perempuan iaitu Anais Adha. Biarpun begitu, rumah tangganya dengan juruterbang tersebut tidak kesampaian apabila Sakinah mendedahkan dirinya sudah bercerai pada Mei lalu.