April 10th, 2013

Kalau sebelum ini gandingan ini pernah muncul dalam filem Sepah the Movie yang turut menampilkan pelakon kontroversi Anzalna Nasir, Mei ini Jep dan Shuib bakal muncul pula dengan sebuah lagi filem komedi iaitu Oh Mak Kau!




Jadi, para peminat yang mungkin merindui aksi mereka di layar perak bakal berpeluang untuk menyaksikan mereka sekali lagi dalam filem yang diterbitkan oleh Star Scope Production dan dikategorikan sebagai filem aksi komedi ini. Barisan pelakon yang membarisi filem lakonannya juga tidak kurang hebat dan berpengalaman dalam industri seperti Wan Maimunah, Syamsul Yusof, Didie Alias, dan Abon.

Filem ini turut menampilkan Allahyarham Osman Kering atau nama sebenarnya, Osman Kassim.

Bagi peminat Jep dan juga Shuib, apa kata serbu ramai-ramai waktu filem ini ditayangkan nanti? Kredit gambar Facebook Oh Mak Kau. Lagi 28 gambar dengan membaca entri ini sepenuhnya.

***

Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dengan bangganya membawakan kepada anda teater bangsawan “Pak Pandir” yang dipentaskan oleh Persatuan Kesenian D’anjung Ibai dari Kuala Terengganu, Terengganu.
Saksikanlah apa kesudahan nasib si lurus bendul Pak Pandir, Mak Andeh, Lebai Malang dan Pak Kaduk dalam teater Bangsawan Pak Pandir yang dipentaskan pada 12, 13 dan 14 April 2013 (Jumaat, Sabtu dan Ahad). Tiket biasa berharga RM 5 manakala tiket premier (tempat duduk eksklusif terhad + makan malam) berharga RM 50 boleh ditempah melalui nombor telefon 03-2614 8262!




























October 23rd, 2012

Kumpulan Sepah sudah pun berpecah. Mamat kini bergerak seorang diri sementara Jepp dan Shuib menubuhkan kumpulan Sepahtu. Abang Nara ingatkan at least Sepahtu akan turut serta dalam Maharaja Lawak Mega 2012, sayangnya apabila nama peserta dikeluarkan, nama mereka tidak tersenarai. Ini sangat-sangat mengecewakan.

kumpulan sepah

Pasti ramai peminat Sepah yang kecewa dengan ketiadaan mereka di dalam program berprestij ini. Lawak-lawak kumpulan Sepah sememangnya berada di dalam kelas mereka yang tersendiri. Apa pun Shuib menegaskan mereka tidak turut serta di dalam Maharaja Lawak Mega 2012 kerana menjaga hati banyak pihak:-

Dahulu kami bertiga. Sekarang ini hanya tinggal kami berdua saja. Jadi, jika kami masuk, kami akan rasa janggal pula. Sejujurnya, kami telah mengambil masa selama tiga bulan untuk buat keputusan sama ada kami patut sertainya atau pun tidak. Oleh itu, rasanya inilah keputusannya terbaik kami yang mana kami tidak masuk. Kami tidak mahu orang pertikaikan kemasukan kami. Lagi pun, sebelum ini kami cipta nama dengan bertiga. Untuk berdua (Sepahtu), rasanya masih belum cukup matang lagi untuk kami melakukannya.

sepahtu

Pastinya Maharaja Lawak Mega 2012 akan kurang serinya tanpa kehadiran kumpulan Sepah. Walaupun ramai yang kecewa, Abang Nara rasa ini adalah keputusan yang dibuat setelah mereka berfikir lama. Diharap Sepah akan membuat comeback di dalam mana-mana program lawak di masa hadapan. Ramai yang merindukan lawak awesome mereka. Tak gitu?

P.S: Apabila kilat menyambar

October 17th, 2011

Ingatkan sudah tamat cerita tentang kumpulan Sepah. Tup-tup semalam di dalam BiPop, Jepp dan Shuib yang sudah menubuhkan kumpulan Sepahtu menyatakan yang kontroversi Mamat mengaibkan nama kumpulan Sepah. Tidak mahu dipalit dengan cerita-cerita yang kurang elok, Jepp dan Shuib mengambil langkah untuk mengundur diri daripada kumpulan Sepah.

sepahtue

Berikut ialah kata-kata Jepp yang memberikan penerangan tentang punca sebenar pembubaran kumpulan Sepah:-

Saya tidak mahu nama Sepah dipalit pelbagai kontroversi. Yang membawa nama Sepah ni kami bertiga, jadi apabila ada kontroversi, saya dan Shuib yang tak ada kena mengena pun terkena tempiasnya. Saya nak buat nama Sepah tu jadi besar dan bersih daripada kontroversi kerana kami orang kampung, tak tahu apa-apa. Kontroversi dicetuskan mengaibkan kami, menenggelamkan nama Sepah.  Kami tak mahu disebabkan nila setitik, rosak susu sebelanga. Saya bersama Shuib cuba mempelbagaikan bakat yang diberi, tiba-tiba apabila baca akhbar keesokan hari, kami ni yang tak tahu apa-apa, disajikan dengan cerita Mamat dengan Adda, dengan Fida. Kontroversi itu tidak membabitkan Mamat seorang diri, tapi tempias terkena kepada nama Sepah. Saya tak mahu isu peribadi merosakkan nama Sepah. Sekarang saya dan Shuib dikenali sebagai Sepahtu, jadi kalau ada apa-apa lagi kontroversi selepas ini, biar nama Sepah saja yang dikaitkan, manakala kami dah tak ada kena mengena. Jadi, itulah antara sebab utama mengapa saya dan Shuib menubuhkan kumpulan baru ini.

Menurut Jepp, Sepah tidak dibubarkan, sebaliknya dia menarik diri daripada kumpulan Sepah. Apabila Shuib turut menarik diri, mereka berdua bergabung untuk membentuk Sepahtu.

Lagipun saya dan Shuib tak pernah memecah atau membubarkan Sepah, kami hanya undur diri untuk menyertai Sepahtu. Sepah bukan kepunyaan saya seorang, tapi milik kami bertiga. Apabila saya undur diri, seminggu kemudian, barulah Shuib menyatakan hasratnya untuk sama-sama dalam Sepahtu, kini Sepah hanya ada seorang anggota iaitu Mamat. Apabila Sepahtu ditubuhkan, tiba-tiba ada tawaran daripada MW Entertainment dan Sheikh Qalam Records untuk kami menghasilkan album. Jadi, saya rasa percaturan kami ini seolah-olah sudah disusun perjalanannya. Namun, apabila difikirkan semula, timbul rasa kasihan pada Mamat kerana kontroversinya bertimpa-timpa, tapi kami perlu kasihan pada diri sendiri dulu. Kami nak serius dalam kerja.

Ditanya adakah kemungkinan untuk Jepp dan Shuib menerima kembali Mamat, jawapannya seperti yang sudah dijangka:-

Pun begitu, untuk menerima Mamat semula, rasanya tidak kerana kami tidak mahu dikaitkan dengan kontroversi dirinya. Tapi apabila membabitkan soal kerja, kami tak gaduh, masih boleh berborak, bergurau dan berlakon sama. Apabila kami menjayakan penggambaran Sepah The Movie nanti, Sepahtu akan berganding bahu dengan Mamat Sepah. Kami profesional, soal kerja kami akan bersatu.

Manakala Shuib pula secara jujur mengakui sudah tidak mampu menanggung kontroversi yang telah dicetuskan oleh Mamat.

Memang ada perkara saya nak buat dengan Jep saja, bukan Mamat. Bagi saya, setiap manusia tidak ada yang sempurna, tapi sama dengan Jep, saya juga tak tahan dengan kontroversi dicetuskan Mamat. Kami ni orang kampung dan bagi saya tak perlu ada kejutan budaya seumpama itu. Saya tak mahu nama saya dikaitkan dengan kontroversi Mamat. Saya nak serius cari makan dalam industri ini. Saya tak pernah berniat menindas Mamat kerana dia masih dikenali sebagai Mamat Sepah. Sekiranya Mamat bagus, dia pandai jaga nama, solo pun boleh cari makan. Selama ini saya jaga nama Sepah, tapi disebabkan dia, nama kami terpalit, jadi saya rasa tidak adil. Orang menulis di Facebook saya, setiap kali jumpa orang, mereka bertanya, kenapa Mamat jadi begitu, jadi saya malu.

Malah menurut Shuib, dia sudah berkali-kali menegur Mamat tetapi semuanya sia-sia belaka:-

Apa hal? Saya tak ada kena mengena, pergilah tanya Mamat sendiri. Saya pantang apabila nama Sepah dikaitkan dengan benda-benda tak elok. Ketika saya bersama isteri (Siti Sarah), saya jaga nama Sepah supaya tak keluar cerita negatif. Selagi belum jadi (tak kahwin), saya tak bercerita dengan orang. Apabila dah pasti, barulah seronok bercerita. Bagi saya, cerita peribadi, tetap peribadi, simpan untuk diri sendiri. Ini kau (Mamat), belum apa-apa beriya-iya cerita di Facebook. Saya tegur dia banyak kali sehingga kami pernah bertekak. Tapi, apa saja dinasihatkan itu, umpama mencurah air ke daun keladi, saya bengang! Sampai satu peringkat, saya malas nak tegur sebab dah ke ‘laut’. Apabila sampai ke tahap kontroversi yang tidak diperlukan, saya bosan apabila orang sekeliling menyindir!

Hmmmm. Makin lama makin berat kisah mereka bertiga ini. Nantikan sebentar lagi Abang Nara akan keluarkan entri jawapan daripada Mamat pula.

June 29th, 2011

sepah hampir berpecah

Inilah namanya tekanan. Rasanya kalau Sepah benar-benar berpecah, memang ramai yang akan kecewa. Almaklumlah lawak Sepah walaupun agak kasar tetapi memang kena dengan jiwa orang Melayu. Lawak mereka ialah lawak yang sering berlaku di dalam kehidupan seharian kita. Itu sebab mereka berjaya bergelar juara Maharaja Lawak.

Akibat tekanan untuk memberikan persembahan yang terbaik pada final Maharaja Lawak baru-baru ini, Jepp Sepah akibat terlalu tertekan mahu membubarkan kumpulan Sepah dan membawa haluan masing-masing. Rupa-rupanya semasa rehearsal pun persembahan kumpulan Sepah hanya siap separuh sahaja akibat kekeringan idea. Kata Jepp:

Kalau semuanya hendak ditegur setiap kali, memang ia cukup memenatkan. Masing-masing sudah dewasa dan tahu apa yang terbaik untuk diri sendiri. Percaya atau tidak, sebelum persembahan kedua pun, kami sempat lagi bergaduh dan bertekak. Jadi mahu atau tidak, kami perlu bersatu untuk mempersembahkan idea yang menarik biarpun perlu bermasam muka dan berselisih faham

Secara individu, Abang Nara harap Sepah akan maintain berkumpulan dan jangan berpecah. Nama Sepah dah cukup kuat. Cuma sekarang ini Sepah perlu bijak mencari peluang untuk buat program mereka sendiri untuk mengekalkan momentum Maharaja Lawak. Yang penting, kena buat program lawak jugak barulah ramai yang akan tengok. Tak gitu?

Akhir kata, walaupun ramai yang bengang Jozan tak bergelar juara Maharaja Lawak, pendapat Abang Nara, Sepah sememangnya layak merangkul gelaran tersebut.