August 20th, 2020

Mengakui pada awal waktu dirinya mengambil keputusan untuk mengenakan hijab, pelakon Noor Khiriah merasakan tidak yakin dengan rezeki Allah dan takut kehilangan pekerjaan dan kerjayanya sebagai pelakon.

Mengimbas kenangan 10 tahun dahulu di laman instagramnnya, Noor Khiriah memuat naik sebuah tangkap layar mesej pesanan ringkas yang memaparkan rasa kebimbangannya itu.

View this post on Instagram

Akak ni jarang pakai kaler gini maka janganlah maroh jap2 up gambor,xcited wok? @awesometv.my ? @aleeepaiman #macammacamshow

A post shared by Noorkhiriah Ahmad Shapie (@khiriah17) on

 Dia yang turut sempat mengucapkan ucapan Selamat Maal Hijrah kepada pengikut laman instagramnnya, Noor Khiriah meluahkan rasa syukur kerana mengambil keputusan untuk berhijrah ke arah yang lebih baik pada ketika itu.

“Akhirnya saya gamble je dik. Allah tutup 1 jalan, 10 jalan Allah buka…Alhamdulillah hidup sampai sekarang walaupun dalam poket ada RM10.. Salam Maal Hijrah..”

Entri tersebut turut mendapat perhatian peminat malah ada yang kagum akan kesungguhan Noor Khiriah berhijrah dan masih istiqamah sehingga kini.

June 25th, 2020

Pelakon berbakat, Noorkhiriah tidak menyangka sama sekali kuali yang digunakannya untuk memasak telur telah menjadi perhatian netizen selepas dia memuat naik video memasak secara suka-suka.

Malah, ada segelintir netizen yang bertindak mengecamnya kerana mendakwa kuali yang digunakan kelihatan seperti tidak bersih.

Dia yang pada mulanya menganggap isu itu sebagai remeh kemudiannya tampil memberi penjelasan yang sebenarnya.

“Kalau ikutkan malas nak layan komen-komen mengarut ni tapi kadang-kadang kena beritahu juga. Sampai bila nak kena pijak-pijak. Bukan tahap akak nak gaduh-gaduh dengan netizen, dah tua dah.”

Pelakon drama Nur ini juga berasa hairan atas sikap sesetengah netizen yang mempunyai perasaan sakit hati atas apa yang dilakukan orang lain. Dia tampil menjelaskan bahawa kuali berkerak itu adalah karat besi dan bukannya lendir seperti yang didakwa netizen.

View this post on Instagram

Tak abis abis cerita kuali…. alang alang dah berkuali ni kan. Akak nak cerita sikit kisah surirumah ni . Surirumah ni memang sinonim dengan kuali. . . Jadi bila kuali menjadi topik hangat, surirumah ni pon rasa hangat macam kuali penuh minyak panas… . . Surirumah ni ada 2 orang anak. Kisah “masak apa tak jadi” tu memang selalu lah terjadi. . Al maklum la surirumah ni memang busy. Celik je mata terus haaaa panjang list kerja rumah. Tapi dia ni pandai urus masa. Dia tak de masa la nak kecam kecam ke, nak gosip x tentu arah ke, lagi lagi nak kecam kuali orang. . Masa yang ade tu dia buat bisnes dari rumah. Memang lah takde masa. Tapi dia cari masa 2-3 minit utk bisnes dia. Pastu ada masa sikit, dia update lagi. Dia kalau komen ke nak scroll ke , dia cari wanita wanita yg buat bisnes. Bagi support komen membina. . Jadi akak minta korang semua support bisnes surirumah ni yer. Dia jual simkad sepuluh ringgit jer pon. Share bisnes dia yer. . . Kalau tak kita kaum wanita ni yg support surirumah ni, siapa lagi kan. . Ini social media dia . FB : www.facebook.com/zaidahahmadkhan IG : zaidahkhan Youtube : www.bit.ly/youtubezaidahahmadkhan WHatsapp : 0111-887-9235 . #wanitadanbisnes #surirumahbergaji #surirumahtonewow #buatduitdarirumah #wanitasupportwanita #womenempowerment #womensupportingwomen #womeninbusiness

A post shared by Noorkhiriah Ahmad Shapie (@khiriah17) on

 Dalam entri instagramnya itu, Noor Khiriah mengatakan video tersebut dibuat atas dasar suka-suka untuk peminat yang mengikuti perkembangan beliau.

“Video itu saja suka-suka hiburkan hati tapi ada yang sakit hati kenapa pula? Tayang kereta, rumah dan handbag kata riak. Padahal biarlah usaha masing-masing. Post kuali berkerak..malas katanya kalau rajin sangat marilah tolong garas,”

Meninjau ruangan komen video penjelasan tersebut, ramai peminat menasihati Noor Khiriah supaya tidak mempedulikan netizen yang menghentamnya.

July 15th, 2016

Noor Khiriah adalah seorang pelakon senior yang cukup terkenal dengan kehebatan lakonannya. Sudah pun berkecimpung selama 20 tahun dalam dunia lakonan, kali ini Noor Khiriah nekad untuk meninggalkan dunia seni selepas dilayan seperti sampah oleh pihak produksi. Kekecewaan Noor Khiriah berpunca apabila sering dipermainkan syarikat produksi yang sering memungkiri janji apabila sudah bersetuju mengambilnya berlakon. Abang Nara rasa ini mesti sekejap jadi diambil berlakon, sekejap tak jadi. Kalau Abang Nara pun confirm bengang diperlakukan sebegini.

khiriah

Kata Noor Khiriah:-

Bukan satu perkara yang mudah sebenarnya untuk saya melepaskan benda yang saya suka buat hampir 20 tahun, tetapi saya sudah tidak larat. Kesabaran setiap manusia itu ada hadnya dan selepas berfikir panjang saya nekad selain yakin rezeki saya dalam bidang lakonan setakat ini sahaja. Keputusan ini juga petunjuk daripada Allah dan Insya-Allah akan ada rezeki lain untuk saya.

Saya sedar diri saya sudah ‘suam-suam kuku’ dan sekarang produksi dan stesen televisyen lebih mementingkan populariti untuk menghiasi drama terbitan mereka. Tetapi jangan salah faham, saya tiada masalah dengan pilihan mereka cuma sebagai orang lama saya sedih kerana sering dianggap macam sampah.

Ini bukan kali pertama kejadian seumpama itu berlaku kerana saya banyak bertolak ansur dan bersabar sepanjang 20 tahun penglibatan saya dalam industri seni, cukuplah. Ia keputusan terbaik buat diri saya selebihnya buat masa ini saya tidak mahu ulas panjang

khiriah

Hmmmm. Memang dunia lakonan sekarang dipenuhi dengan wajah-wajah baru yang lakonan tak seberapa tetapi ada pakej dari segi wajah. Pelakon otai seperti Noor Khiriah memang jarang dipandang. Kalau dapat watak pun, sekadar sampingan semata-mata. Namun sekurang-kurangnya pihak produksi haruslah memberi layanan yang adil. Janganlah diperlakukan sebegini rupa. Kesian pelakon-pelakon lama seperti Noor Khiriah. Tak gitu? Sumber Mstar Online.

March 14th, 2011

noorkhiriah anak kedua

Semalam semasa Melodi Fara Fauzana telah mengumumkan yang pelakon Noor Khiriah telah selamat melahirkan anak keduanya. Tahniah Abang Nara ucapkan kepada Noor Khiriah. Harap-harap rezeki Noor Khiriah akan bertambah dengan kehadiran cahaya mata yang baru ini.

Bagi Abang Nara, Noor Khiriah adalah salah seorang artis yang sangat bagus dalam berlakon. Dan yang paling penting, Noor Khiriah naik kerana bakat dan mutu lakonannya. Bukan kerana gosip atau kontroversi murahan. Tak gitu? Harap Noor Khiriah akan berehat dan berpantang elok-elok dan kembali semula berlakon selepas sihat nanti.

Nanti kalau ada nama, gambar dan apa-apa info mengenai anak kedua Noor Khiriah akan Abang Nara updatekan. Tahniah sekali lagi. Jangan lupa undi Noor Khiriah untuk ABPBH2010.