June 3rd, 2020

Selamat Hari Raya Aidilfitri! Pastinya 1 Syawal yang lalu antara kenangan berhari raya yang tak dapat dilupakan sampai bila-bila. Untuk pertama kalinya, kita semua menyambut hari raya dengan norma baru. Walaupun berjauhan, itu tak menjadi masalah lagi-lagi dengan teknologi yang ada sekarang ni.

Lagu raya ceriakan suasana

Macam apa yang Sona One, MK K-Clique, Sweet Qismina, Naim Daniel, dan band Empty Page cuba ingatkan korang ni. Walau jauh, walau berbeza, tak semestinya kita tidak dapat #RayaBersama. Tak semestinya jika Hari Raya disambut dalam kesederhanaan, kemeriahan sambutan Hari Raya tidak boleh dirasakan?

Tapi yang pastinya, Hari Raya anda lebih seronok dan ceria dengan muzik lagu raya KitKat.

Jadi, jom kita raikan hari raya ini and have a break with KITKAT! Korang dah tengok belum muzik video Raya Bersama KitKat ni?

Video call pengganti diri

video call pkp

Pagi Syawal disambut dengan suasana cukup sederhana di mana kita hanya duduk ‘chill’ di rumah sambil ber-video call bersama saudara mara yang jauh di mata tapi dekat di hati. Untuk pertama kali dalam sejarah juga, pagi Syawal kali ini tiada yang tergesa-gesa untuk ke mana-mana. Hanya relaks di rumah berbual mesra dengan video call sambil menikmati juadah hari raya. Memang relaks betul!

Makan, makan dan makan!

juadah hari raya

Kalau sebut pasal raya, benda yang paling best sekali mestilah juadah hari raya! Memandangkan tiada aktiviti kunjung-mengunjung yang dibenarkan, rata-rata daripada kita menghabiskan masa di rumah dengan makan, makan dan makan. Daripada lemang, ketupat, rendang sampailah kepada biskut raya. Semua habis disapu!

Tiada soalan pedas dari mak cik bawang

sambutan hari raya

Apa yang lebih menyeronokkan untuk golongan bujang pada raya kali ini apabila tiada lagi soalan-soalan mengerikan dari mak cik bawang di kampung. Untuk tahun ini saja, ramai yang boleh menarik nafas lega kerana dapat melarikan diri sebentar daripada ‘diserang’ oleh mak cik bawang. Kali ini, mereka tidak perlu lagi menjawab soalan-soalan seperti “Bila nak kahwin?”,“Bila nak bawak balik calon?”,“Dah ada calon ke?” dan banyak lagi lah!

Dekorasi hari raya

dekorasi rumah hari raya

Memandangkan perayaan kali ini disambut dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), ramai yang meluangkan masa untuk mengemas dan menghias rumah sempena hari raya ini. Iya lah, nak balik kampung pun tak boleh. Jadi, masa yang ada tu dimanfaatkan dengan aktiviti menghias rumah dengan dekorasi hari raya. Kalau diikutkan sebelum ini jarang dibuat, memandangkan kebiasaannya orang ramai akan pulang ke kampung.

Duit raya online

duit raya online

Tak boleh raya bersama? Tak ada hal lah, sekarang ni semua boleh online je. Kalau tak boleh berjumpa, kita video call je. Kalau nak duit raya, online banking kan ada? Ramai yang memilih untuk gunakan khidmat online banking untuk mengirim duit raya kepada kaum keluarga yang jauh di kampung. So, memang tak ada alasan lain lagi lah untuk tak bagi duit raya kan?

Walaupun raya kali ini sedikit berbeza daripada tahun-tahun sebelum ini, ini semua pasti akan menjadi satu kenangan yang tak dapat dilupakan nanti. Saat macam ni juga lah kita belajar menghargai masa bersama keluarga. Tak kisah lah jauh atau dekat, marilah bersama-sama kita jadikan raya kali ini raya terbaik untuk kita #RayaBersama keluarga.

Selamat Hari Raya kami ucapkan, dan semoga anda dan keluarga sentiasa sihat sejahtera. Maaf Zahir dan Batin.



Advertisement
January 25th, 2020

Isu MK daripada kumpulan K-Clique memakai barangan kemas memang cukup hangat diperkatakan netizen. Walaupun sedia maklum adalah haram bagi golongan lelaki memakai emas dalam Islam, dia  tetap “langgar” dan tidak menganggap perkara itu sebagai penghalang untuknya terus memakai perhiasan tersebut.

caprice pu amin

Perkara itu turut mendapat perhatian Pencetus Ummah Amin yang memberikan teguran agak sinis mengenai perkara itu. Tindakan PU Amin nyata membangkitkan rasa bengang penyanyi rap Caprice yang menempelak tindakan pendakwah bebas itu.

Menurut Caprice, isu tersebut tidak sepatutnya dibangkitkan semula memandangkan MK sudah pun meminta maaf.

caprice pu amin

“Another useless PU.” – Caprice 

caprice pu amin

MK sudah minta maaf

Tidak dinafikan ramai yang marah dan mengecam MK selepas mengeluarkan kenyataan yang disifatkan agak keterlaluan apabila mendakwa dirinya memang sengaja “langgar” hukum agama demi minatnya yang suka memakai barang kemas.

Bagaimanapun, MK menyedari apa yang dikatakan itu salah dan  sudah tampil memohon maaf secara terbuka  atas  keterlanjuran katanya itu. Malah, video permohonan maaf itu di muat naik di akaun Instagram Caprice.

Terdahulu, dia tidak mahu menjadi hipokrit disebabkan minatnya terhadap emas. Netizen tidak perlu menghukum dirinya kerana apa yang dilakukannya itu adalah dosa peribadi yang bakal ditanggung olehnya sendiri.

Advertisement
January 22nd, 2020

Siapa yang tidak kenal dengan penyanyi rap dan juga anggota K-Clique iaitu MK.  Kalau dilihat menerusi foto yang dikongsikan di media sosial, MK sering memakai aksesori barang kemas. Perkara itu mencetuskan kontroversi dimana ia menimbulkan rasa kurang senang dikalangan peminatnya.

MK K-Clique

MK K-Clique atau nama sebenarnya Muhammad Hairi Amin Hamdan berkata, dia tahu tindakannya itu adalah haram dan salah disisi agama Islam. Namun, dia tidak mahu menjadi hipokrit disebabkan minatnya terhadap emas. Walaupun hukumnya haram, dia tetap tidak menjadikan ia sebagai penghalang untuk dirinya memakai perhiasan berkenaan.

Saya sedar dan tahu (salah di sisi hukum agama), tapi sebab minat, langgarlah (pakai juga). Bagi saya tu perkara biasa. Daripada jadi penipu, baik jadi diri sendiri. Sendiri mau tanggung, keep it real.

MK K-Clique pakai emas

Menurut MK, netizen tidak perlu menghukum dirinya kerana apa yang dilakukannya itu adalah dosa peribadi yang bakal ditanggung olehnya sendiri.

Kita masing-masing adalah pendosa, jadi ini bukan sebab untuk netizen menjatuhkan hukum.

Dalam pada itu, MK menjelaskan dia hanya tampil sebegitu ketika melakukan persembahan sahaja dan tidak berniat untuk mencetuskan provokasi mahupun membawa pengaruh buruk terhadap peminat.

Sumber Berita : Malaysiakini

Advertisement
September 30th, 2019

Mungkin terlalu teruja apabila artis pujaan berada di depan mata, tindakan seorang wanita mencium penyanyi rap kumpulan K-Clique, MK atau nama sebenarnya Muhammad Hairi Amin menjadi bualan hangat di media sosial.

MK K-Clique

Viral sebuah video yang memaparkan MK dikerumuni peminat wanita yang ingin bergambar dengannya, namun salah seorang daripada mereka tiba-tiba mengambil kesempatan dengan mencium pipi MK. Boleh dilihat betapa MK kurang selesa dengan tindakan wanita tersebut dan turut membuat reaksi ataupun memek muka geli dan mengelap pipinya.

wanita cium mk k-cliquewanita cium mk k-clique

Rata-rata netizen merasa bengang dan mengecam tindakan wanita berkenaan yang tiada langsung sifat malu, menyifatkan perbuatan tersebut sebagai salah satu gangguan seksual.

“Murahnya kamu perempuan”

wanita cium mk k-cliquewanita cium mk k-cliquewanita cium mk k-clique

“Gangguan seksual”

mk k-cliquemk k-clique

MK anggap bukan perkara serius,

peminat wanita sudah tampil minta

maaf

mk k-clique diciumBagaimanapun, MK menerusi satu kenyataan berkata, perkara tersebut tidak perlu diperbesarkan lagi. Wanita itu juga sudah menghubunginya untuk memohon maaf atas apa yang berlaku.

Perkara ini bukan serius sangat pun, wanita itu sudah sedar dia buat silap dan minta maaf. Saya rasa ia tidak perlu diperbesarkan.

Harapnya isu ini menjadi pengajaran untuk peminat-peminat lain di luar sana. Tolong jaga kelakuan ketika bertemu dengan artis pujaan anda. Jangan sampai timbul fitnah sehingga mencalarkan maruah anda.

Sumber Berita : mStar Online

Advertisement