Written by Irsa | November 8th, 2019

Siapa yang tonton Gegar Vaganza, pasti dah biasa lihat pengacaranya iaitu Nabil dan Jiham Muse yang suka membahan juri tetap rancangan itu iaitu Datuk Ramli MS. Bukan baru sahaja berlaku tetapi memang daripada musim terdahulu lagi mereka memang suka melawak seperti ini. Tok Ram pun kadang-kadang melayan sama!

Pun begitu, isteri Tok Ram sendiri iaitu Datin Alyah menjelaskan bahawa dia tak terasa langsung dengan usikan Nabil dan Jihan yang ditujukan pada suaminya itu.

alyah tak ambil hati walaupun jihan dan nabil selalu usik suaminya datuk ramli ms

Ulas wanita itu lagi, dia langsung tidak menyimpan dendam pada mereka.

Macam musim kali ini baru minggu pertama saya tengok. Selebihnya saya ada kerja. Tapi, saya dapat banyak mesej peribadi (DM) di Instagram. Jadi, dapat tahu dari situ mereka membahan atau mengenakan saya.

Tak pernah berasa geram atau marah pun. Sebab sudah enam tahun kena perkara sama. Macam-macam mereka cakap, tapi saya di rumah okey saja.

Kadang-kadang, saya tanya juga Tok Ram, kenapa nak kena buat macam tu. Dia cakap, benda macam itu jangan ambil hati. Saya sebenarnya malas ambil tahu pun hingga tak tahu nak beri reaksi apa. Mungkin sebab sudah biasa kan.

alyah tak ambil hati walaupun jihan dan nabil selalu usik suaminya datuk ramli ms

Tambah penyanyi berbakat itu lagi, kedua-dua Jihan atau pun Nabil tidak pernah langsung menghantar mesej meminta maaf kerana dia menganggap bahawa mereka sekadar begurau.

Saya kenal Nabil sejak dia dalam Raja Lawak lagi. Kalau diberi peluang balas balik, banyak saya boleh buat. Tapi, itu kerja mereka, jadi saya biar saja.

Saya juga tak ambil hati atau simpan dendam. Cuma orang sekeliling banyak beri tekanan, sedangkan saya okey saja.

Biasalah untuk menghiburkan lagi rancangan itu, nanti hambar pula kan? Tok Ram pun kalau buat video masakan, pasti tag Nabil dan Jihan, kira ‘kamceng’ la tu!

Sumber: Harian Metro

Written by Bella | September 20th, 2018

Baru-baru ini, selebriti Adibah Noor ada mengatakan panggilan ‘retis’ itu adalah penghinaan dan seakan merendah-rendahkan golongan artis. Turut memberikan pandangan mengenai isu terbabit adalah pelawak dan pengacara, Jihan Muse. 

Kata Jihan memang tidak sepatutnya perkataan itu digunakan. Gara-gara status Twitternya itu, ramai yang mengkritik Jihan kini sudah mula berlagak diva. Namun, menurutnya, orang ramai sudah salah faham dengan apa yang beliau cuba sampaikan.

Apa yang berlaku adalah salah faham. Dia macam ini, kita kadang-kadang menulis dan mendengar apa yang orang cakap itu tidak sama. Bila bercakap orang akan fahami, bacanya dalam nada yang lain. Saya hanya nak beritahu, perkataan tersebut tidak wujud. Bukan nak marah sebab saya rasa retis itu bagi saya adalah bahasa pasar. Tiada isu pun.

Apa yang saya tulis itu adalah berdasarkan kepada tweet yang dibuat Adibah Noor. Jadi saya pun perasan masih ada yang panggil retis. Ingatkan sudah tak ada sebab saya sendiri pun dah lama tak dengar istilah itu disebut.

Jihan pun sudah menjelaskan perkara sebenar dan harapnya kini netizen bolehlah bawa bertenang ya. Memang benar apa yang beliau katakan, ada kalanya kita baca dalam nada yang berbeza mengikut emosi sehingga timbul salah faham.

Sumber Berita : Media Hiburan

Written by Bella | September 18th, 2018

Dalama bahasa seharian kita, tentu sekali ramai yang pernah menggunakan perkataan ‘retis’ iaitu merujuk kepada artis di Malaysia ataupun individu yang lagak dan gayanya seperti seorang artis.

Namun, menurut selebriti Adibah Noor, gelaran itu sebenarnya satu penghinaan dan hanyalah satu perkataan yang dicipta oleh netizen untuk merendah-rendahkan golongan artis.

Bukan Adibah sahaja yang berkata begitu, pelawak dan pengacara Jihan Muse juga berpendapat perkataan itu tidak perlu digunapakai kerana tidak wujud dalam Bahasa Melayu. Ia sekadar bahasa pasar yang dihebahkan oleh netizen.

Sejujurnya tiada isu besar pun mengenai sebutan berkenaan, memanglah bahasa jiwa bangsa tetapi ada kalanya mungkin kita perlu sedikit relaks dalam sesuatu perkara. Apa pula komen anda?

Written by Bella | September 13th, 2018

Selepas beberapa tahun Jihan Muse menghiburkan kita dengan lawaknya menerusi program di televisyen dan membuat parodi yang cukup ‘rare’ di MeleTOP, kini pagi anda akan lebih ceria selepas beliau terpilih untuk memeriahkan lagi segmen Geng Pagi Hot bersama Ajak, Fizie dan Shuk bermula 17 September ini.

Walaubagaimanapun, Jihan pagi tadi telah sempat merancakkan suasana pagi pendengar Hot FM ketika mengunjungi stesen radio terbabit untuk ambil ‘feel’ bergelar penyampai radio selain mengumumkan beliau bakal menjadi keluarga Hot FM tidak lama lagi.

Tentunya perubahan baru ini mendapat reaksi positif daripada pendengar yang mengakui Jihan sentiasa bersahaja dalam lawaknya dan membuatkan orang ramai tidak kering gusi. Sama-sama kita nantikan gabungan mereka berempat minggu depan.

Sumber Berita : Hot FM