October 12th, 2020

Pelakon berbakat, Jasmin Hamid meluahkan rasa teruja dan gembira kerana telah menerima menantu pertamanya pada 10 Oktober lalu.

Ini berikutan anak lelaki sulungnya, Lukhman Hakim telah selamat bergelar suami kepada wanita pilihannya yang dikenali sebagai Fiza.

Jasmin dilihat telah berkongsi beberapa keping foto majlis perkahwinan anaknya untuk tatapan peminat dan turut mengucapkan rasa syukur kerana majlis tersebut berjalan dengan lancar dan meriah meskipun dalam kawalan kerana penularan wabak pandemik COVID-19.

“Dengan izin Allah, hanya sekali lafaz, anak bujang sulung saya @lukhmanman telah sah menjadi suami kepada menantu pertama saya @fiezafizzry. Saya amat bersyukur dan terharu kerana telah menjalankan amanah Allah yang dipertanggungjawabkan pada saya selepas ketiadaan kedua arwah ibu bapa saya.”

Pengantin lelaki dan wanita yang diraikan kelihatan sepadan menggayakan busana berona ‘peach’ dalam majlis serba serdahana tapi meriah itu.

Sekadar info,  Jasmin Hamid turut memilik seorang lagi anak bernama Rohana selain daripada Luqman. Manakala hasil perkahwinan dengan bekas suami Ian Rashid, mereka dikurniakan seorang cahaya mata lelaki yang diberi nama Ian Haziq.

August 31st, 2020

Pelakon berbakat, Jasmin Hamid mengumumkan bahawa anak lelaki pertamanya, Lukhman Hakim bakal mendirikan rumah tanggan tidak lama lagi.

Dia dilihat telah memuat naik sebuah foto bersama anaknya itu di laman instagram miliknya baru-baru ini.

Dalam pada itu, dia turut meminta doa orang ramai agar urusan anaknya itu dipermudahkan.

“Terasa hiba bercampur happy sebab tak lama lagi, anak lelaki sulong saya akan tamatkan zaman bujangnya. Semoga Allah permudahkan segala urusanmu dan menjadi khalifah yang terbaik untuk bidadari mus, son..Dah nak jadi suami orang anak ibu ni. No matter what, you are always my baby..Kasih ibu hingga jannah,”

Para peminat serta pengikut pelakon senior 7 Hari Mencintaiku itu rata-rata mengucapkan tahniah dan mendoakan supaya urusan perkahwinan Lukhman dipermudahkan.

 Sekadar info, Jasmin Hamid mempunyai seorang lagi anak angkat bernama Rohana selain Lukhman. Selain itu, hasil perkahwinan bersama bekas suami, Ian Rashid, mereka berdua dikurniakan seorang anak lelaki bernama Ian Haziq.

July 17th, 2020

Membawa watak Hayati dalam telemovie sekuel 7 Hari Mencintaiku 2, Jasmin Hamid mengatakan dia telah menerima ugutan bunuh daripada penonton menerusi laman Instagram miliknya.

Dia yang ternyata terkejut dengan mesej yang diterimanya itu meminta penonton di luar sana untuk berfikiran secara bijak dan matang dalam membezakan antara lakonan dan realiti serta tidak sama sekali terbawa-bawa dengan emosi.

View this post on Instagram

SUBHANALLAH.. Kalau marahkan HAYATI sekalipun, kononnya lakonan saya menjadi, tak perlulah KECAM BUNUH kat pic yang TAK BERKENAAN dengan drama #7HariMencintaiku2 .. POSTING BUSINESS ORANG TU.. Ini sudah salahhhhh.. Boleh di ambil tindakan undang-undang sebagai UGUTAN!! Tak perlulah EMO sangat, sampai terlupa jaga LISAN dan AKHLAK.. Itukan semua LAKONAN.. Nanti kalau pelakon tak hayati watak, panggil PELAKON KAYU pulak.. . . Jadilah penonton yang BIJAK.. Yang pandai bezakan LAKONAN dan REALITY.. Bila dah berhijab tu, pastinya AKHLAK dan LISAN juga akan baik.. So janganlah rosakkan imej mereka yang berhijab …please! ??? . . Yang hebatnya, pemilik acc tersebut bukan followers saya pun.. ? Followers saya juga yang HEBAT.. BERAKHLAK dan POSITIVE ? Masyarakat patut ambil pengajaran dengan watak HAYATI ni.. Pastinya ramai yang berhati hitam macam HAYATI.. . . Syukur alhamdulillah.. Kan dah free-free je saya dapat PAHALA ??? Actually saya berlakon tak bagus manapun, bantuan orang keliling yang buatkan watak saya nampak macam bagus … Ni baru Ep 10..belum lagi sampai EP 33.. . . So uols Hati-hati bila nak KECAM ya.. Kecam WATAK, bukan PELAKONNYA.. Tak pasal je uols dapat DOSA sedangkan pelakonnya dapat gaji.. Takut kalau salah komen, sampai keluar statement BUNUH dan berbaur ANCAMAN pada pic yang tak ada kaitan dengan drama, boleh di bawa ke PIHAK BERKUASA kerana ia boleh di kira UGUTAN!! SO HATI -HATI.. ???? . . Hebat Bukan?

A post shared by jasminhamid (@jasminhamidjh) on

“Subhanallah, kalau marahkan Hayati sekalipun kononnya lakonan saya menjadi tak perlulah kecam bunuh di gambar yang tak berkenaan dengan drama. Itukan semuanya lakonan, jadilah bijak membezakan antara lakonan dan realiti serta tidak terbawa-bawa dengan emosi,”

Jasmin juga turut memesan kepada mereka di luar sana supaya menjaga akhlak dan lisan terutamanya pada mereka yang berhijab kerana ianya tidak manis dan boleh merosakkan imej mereka yang berhijab.

View this post on Instagram

Dah nama pun HAYATI.. Mestilah kena Hayati watak, uols.. Terima kasih kepada uols yang support drama #7HariMencintaiku2 .. Ramai naw naw yang geram dan benci dengan HAYATI, sampai Hayati dapat macam-macam gelaran ?.. . . Kalau saya dapat buat uols geram dan benci , bermakna berjayalah saya sampaikan watak HAYATI .. Yang penting, bencilah HAYATI dan sayangilah JH.. ??? Kalau tersalah benci nanti, banyak uols sedekahkan pahala pada JH.. Saya dapat gaji, uols dapat Dosa ? Dah kata berlakon, kenalah berlakon betul-betul.. . . Saya percaya, uols kan penonton yang BIJAK.. Benci pada watak je, bukan pada pelakonnya.. Pada yang BUKAN SUPPORTERS JH, kalau nak benci sampai luar drama, HATI-HATI dengan LISAN sebab semuanya akan di HISAB.. Takut transfer pahala nanti.. ??? . . Uols mesti nak tau apa yang jadi pada HAYATI kannnnn? Tunggu sampai hujung Ep 33..? . . ? @tqahadei Hebat Bukan?

A post shared by jasminhamid (@jasminhamidjh) on

View this post on Instagram

Behind the scene ?.. #7harimencintaiku2 Coming soon.. . . Hebat Bukan? #artismalaysia #pelakonmalaysia #behindthescenes #themakingof #akandatang #slotakasia #dramasangat #hebatbukan

A post shared by jasminhamid (@jasminhamidjh) on

 Ditemui mStar online, Jasmin ada berkongsi tangkap layar komen individu terbabit di instagram baru – baru ini telah meminta orang ramai supaya berhati-hati melontarkan pendapat di media sosial kerana mesej berbaur ugutan seperti itu merupakan satu jenayah dan boleh dikenakan tindakan undang-undang.

“Takut kalau salah komen, sampai keluar kenyataan bunuh pada foto yang tak ada kaitan dengan drama boleh dibawa ke pihak berkuasa kerana ia boleh dikira sebagai ugutan,”

Drama 7 Hari Mencintaiku 2 yang diarahkan oleh pengarah Jamal Khan kini bersiaran setiap hari Isnin hingga Jumaat pada pukul 7 malam di slot Akasia TV3.

May 21st, 2020

Berharap orang tidak mengambil ringan soal keselamatan, Jasmin Hamid seru ibu bapa bertindak sebagai pelindung supaya tidak membawa anak-anak keluar dari rumah meraikan Aidilfitri sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

jasmin hamid

Jasmin yang berkongsi pendapatnya di Instagram berkata, ibu bapa digalakkan melindungi anak-anak daripada dijangkiti wabak COVID-19, malah berjaga-jaga meraikan perayaan tersebut kerana Jasmin menyifatkan sambutan itu bukanlah keperluan.

View this post on Instagram

Innalillahiwainnaillahirojiun… . . Para ibubapa sekalian, lindungilah anak-anak kita dari di jangkiti WABAK CORONA ini.. Kalau keluar rumah tu, TAK PERLU bawa anak-anak bersama. Terutama musim Perayaan ni.. Kita dapat menjalani Ibadah Puasa pun dah cukup BERSYUKUR.. TAK MATI kalau tak Raya tapi kita dan keluarga kita terutamanya anak-anak dan warga emas boleh MATI jika di jangkiti hanya sebab nak BERAYA 😥😥😥😥.. TAK PAYAH KELUAR RUMAH kalau tak perlu.. BERAYA bukan keperluan.. Kita masih boleh sambut kemenangan Berpuasa di rumah.. . . KITA MASIH BELUM MENANG LAGI… Tapi kita BOLEH MENANG kalau kita TAK DEGIL.. Jangan susahkan diri dan keluarga hanya sebab nak penuhi kehendak, bukan keperluan.. . . JANGAN SEBAB KEDEGILAN dan SIKAP SELFISH, kita tak dapat sambut Ramadan lagi tahun 2021.. . . Kita jaga kita.. #coronavirus #covid_19 #world #allahmahapenyayang #musibah

A post shared by jasminhamid (@jasminhamidjh) on

“Tak payah keluar rumah kalau tak perlu. Beraya bukan keperluan. Kita masih boleh sambut kemenangan puasa di rumah.”

Tambah Jasmin, manusia tidak akan mati andai tidak beraya malah turut menegaskan warga emas dan anak-anak boleh maut jika dijangkiti wabak berkenaan kerana meraikan perayaan tersebut.

Dalam pada itu, turut berharap seluruh rakyat mematuhi arahan kerajaan kerana negara masih belum mampu menarik nafas lega susulan pandemik ini.

“Kita masih belum menang lagi… Tapi kita boleh menang kalau kita tak degil.”

Jasmin bagaimanapun mengakhiri penulisannya di entri berkenaan dengan menyeru orang ramai supaya tidak berdegil dan pentingkan diri sendiri ekoran kelonggaran yang diberikan kerajaan untuk umat islam menyambut perayaan Aidilfitri hujung minggu ini.