May 21st, 2020

Berharap orang tidak mengambil ringan soal keselamatan, Jasmin Hamid seru ibu bapa bertindak sebagai pelindung supaya tidak membawa anak-anak keluar dari rumah meraikan Aidilfitri sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

jasmin hamid

Jasmin yang berkongsi pendapatnya di Instagram berkata, ibu bapa digalakkan melindungi anak-anak daripada dijangkiti wabak COVID-19, malah berjaga-jaga meraikan perayaan tersebut kerana Jasmin menyifatkan sambutan itu bukanlah keperluan.

View this post on Instagram

Innalillahiwainnaillahirojiun… . . Para ibubapa sekalian, lindungilah anak-anak kita dari di jangkiti WABAK CORONA ini.. Kalau keluar rumah tu, TAK PERLU bawa anak-anak bersama. Terutama musim Perayaan ni.. Kita dapat menjalani Ibadah Puasa pun dah cukup BERSYUKUR.. TAK MATI kalau tak Raya tapi kita dan keluarga kita terutamanya anak-anak dan warga emas boleh MATI jika di jangkiti hanya sebab nak BERAYA 😥😥😥😥.. TAK PAYAH KELUAR RUMAH kalau tak perlu.. BERAYA bukan keperluan.. Kita masih boleh sambut kemenangan Berpuasa di rumah.. . . KITA MASIH BELUM MENANG LAGI… Tapi kita BOLEH MENANG kalau kita TAK DEGIL.. Jangan susahkan diri dan keluarga hanya sebab nak penuhi kehendak, bukan keperluan.. . . JANGAN SEBAB KEDEGILAN dan SIKAP SELFISH, kita tak dapat sambut Ramadan lagi tahun 2021.. . . Kita jaga kita.. #coronavirus #covid_19 #world #allahmahapenyayang #musibah

A post shared by jasminhamid (@jasminhamidjh) on

“Tak payah keluar rumah kalau tak perlu. Beraya bukan keperluan. Kita masih boleh sambut kemenangan puasa di rumah.”

Tambah Jasmin, manusia tidak akan mati andai tidak beraya malah turut menegaskan warga emas dan anak-anak boleh maut jika dijangkiti wabak berkenaan kerana meraikan perayaan tersebut.

Dalam pada itu, turut berharap seluruh rakyat mematuhi arahan kerajaan kerana negara masih belum mampu menarik nafas lega susulan pandemik ini.

“Kita masih belum menang lagi… Tapi kita boleh menang kalau kita tak degil.”

Jasmin bagaimanapun mengakhiri penulisannya di entri berkenaan dengan menyeru orang ramai supaya tidak berdegil dan pentingkan diri sendiri ekoran kelonggaran yang diberikan kerajaan untuk umat islam menyambut perayaan Aidilfitri hujung minggu ini.

August 25th, 2016

Umum mengetahui bahawa ibu kepada pelakon Jasmin Hamid baru sahaja beberapa bulan meninggal dunia. Oleh itu, Jasmin sering menziarah pusara ibunya dan berkongsi foto ketika berada di kubur di akaun Instagram miliknya.

Namun, tindakan Jasmin memuat naik foto berkenaan menimbulkan rasa kurang senang beberapa pihak yang mengatakan Jasmin sengaja ingin menunjuk-nunjuk.

Walaubagaimanapun, Jasmin menerusi portal mStar Online berkata tujuna beliau memuat naik foto ketika menziarahi kubur ibunya  hanya untuk memberi peringatan kepada dirinya sendiri.

Saya selalu muat naik gambar menziarahi kubur ibu saya adalah untuk diri saya sendiri dan tidak sedetik pun terniat ingin menunjuk-nunjuk.

Saya sedar ada yang kurang senang, saya tahu doa seorang anak itu, dia tidak perlu datang ke kubur, tapi bagi saya ia adalah pandangan masing-masing dan apabila saya ke sana saya lebih dekat dengan kematian.

Tambah Jasmin, beliau sedar seorang wanita tidak boleh berada lama di kawasan perkuburan berkenaan, tetapi beliau hanya ingin memastikan keadaan kubur arwah ibunya itu bersih dan tidak rabak kerana masih baharu.

Pada masa yang sama, Jasmin memberitahu beliau merasa terkejut apabila mendapati botol yang ditanamnya untuk meletakkan bunga pada pusara ibunya telah dicabut pada hari Selasa lepas.

Tentu sekali Jasmin merasa amat sedih dan meminta jika ada pihak yang tidak berpuas hati untuk terus bertemu empat mata dengan beliau.

Ibu Jasmin Hamid, Allahyarhamah Khadijah Adnan berusia 62 tahun meninggal dunia pada 26 Mei lalu akibat serangan jantung.

Sumber Berita : mStar Online

October 6th, 2015

Siapa tidak kenal dengan aktres Jasmin Hamid yang cukup popular daripada tahun 90 an sehingga sekarang. Bila sebut sahaja nama belia pasti semua terbayang wajahnya serta bentuk badan beliau yang persis anak dara atau kata orang awet muda.

Namun, tidak semua orang yang memuji beliau dan masih ada segelintir pihak yang kononnya alim menegur beliau untuk mengenakan hijab.  Walaupun ingin memberikan nasihat untuk Jasmin Hamid, peminatnya yang memberikan komen di laman sosial Facebook miliknya telah menyamakan rambut aktres itu dengan kemaluan sendiri.

Tambah individu tersebut, berhijab itu adalah satu perkara yang wajib bagi wanita Islam dan tidak perlu memberikan alasan untuk diberikan hidayah untuk memakainya.

Berikut adalah respon Jasmin terhadap komen tersebut:-

Janganlah hanya kerana saya berdiam diri, anda boleh tulis apa sahaja di wall saya ataupun private massage saya tanpa memikirkan hati dan perasaan saya hanya kerana saya belum lagi berhijap?Adakah kerana anda yang sudah berhijap,dengan sewenang-wenangnya boleh berkata apa sahaja?

Adalah lebih baik anda mendoakan kebaikan tanpa beritahu kepada sesiapa. Kerana bersabarlah saya hanya berdiam diri dan saya hanya berserah kepada Allah dan Allah tahu apa yang terbaik untuk hambanya yang hina ini.

Tidak salah pun untuk menegur ataupun memberi nasihat kepada orang lain, tapi kalau dah samakan rambut dengan kemaluan itu agak melampau. Macam tiada pula persamaan lain yang lebih baik kan? Hurm..

Sumber Berita: Malaysian Digest

August 3rd, 2015

Pelakon terkenal, Jasmin Hamid meminta peminat dan sesiapa sahaja yang mengenali dirinya untuk mendoakan kesihatan ibunya yang  kini berada di hospital selepas terkena serangan jantung.

Jasmin menerusi akaun Instagram miliknya semalam telah memuat naik foto beliau bersama ibunya yang kini sedang terlantar di hospital.

As Salam semua. . pada semua saudara mara,sahabat, kenalan dan penyokong-penyokong saya yang saya kasihi dan sayangi. Pagi ini, sekali lagi mama saya kena serangan jantung (Heart attack).. dan di masukkan ke wad.

Mohon pada semua, doakan untuk mama saya agar cepat sembuh dan panjangkan umur mama saya terutama kepada yang mengenali mama saya. Maafkan segala salah silap mama saya dan halalkan makan minum mama saya selama ini, amin. #sad #mother #parents #doa

Tidak dapat dinafikan jelas kelihatan di air muka Jasmin bahawa kesedihan dan kebimbang menyelubungi dirinya sekarang. Tentu rasa sebak melihat insan yang kita sayangi dalam keadaan sebegitu.

Kami di BeautifulNara mendoakan agar Jasmin Hamid tabah dengan dugaan ini dan semoga ibunya dapat kembali pulih. Mari sama-sama kita doakan ya.

Sumber Berita: Murai