August 20th, 2018

Beberapa hari lalu, jawapan pedas Fynn Jamal ketika menjawab soalan daripada peminat menerusi ruagan Ask Me Question di Instagram mengundang rasa amarah dan tidak puas hati netizen apabila memberikan jawapan yang dikatakan ‘kurang ajar’ dan tidak munasabah.

Terdahulu, seorang individu bertanyakan kepada beliau apakah langkah yang sepatutnya dilakukan jika seseorang itu sudah penat belajar. Fynn memberikan saranan yang agak mengejutkan agar individu tersebut mati.

Apa yang dikatakan Fynn itu mengundang kecaman netizen yang menganggap beliau mengalakkan orang lain untuk bunuh diri.

Malah, ada juga netizen yang meyindir sikap Fynn yang lancang itu sebagai salah satu punca beliau sehingga kini tidak boleh mendapatkan zuriat sendiri.

Tidak dinafikan pendapat Fynn tentang isu penat belajar boleh pergi mati itu memang salah dan agak kasar bunyinya. Sebagai seorang yang berpengaruh dan mempunyai ramai peminat majoritinya terdiri daripada golongan remaja yang masih belum boleh berfikir dengan lebih matang, Fynn seharusnya menjawab soalan tersebut dengan cara yang lebih berhemah.  Apa pula pendapat korang?

November 30th, 2015

Menerusi muat naik terbaru di Instagram penyanyi  Fynn Jamal beliau bersama suami, anak mereka Arjuna dan ibu mertuanya kini berada di Mekah bagi menunaikan ibadah Umrah.

Ia merupakan saat yang paling indah buat diri Fynn apabila dapat menjejakkan kaki di tanah suci.

Hambamu datang, Ya Allah, atas izin dan belasmu. hambamu datang penuh rindu. Janganlah kau serik menerima aku, Ya Allah. Akan aku manfaatkan setiapnya demi menyebar cintamu.

Aku sudah tiba, wahai Nabiku Ibrahim as, meneruskan apa yang telah engkau ajarkan. Aku telah sampai, wahai kekasihku rasulku muhammad saw. Yang aku rindu dan mengharap akan bertemu di suatu hari nanti.  Aku datang membawa dosa2 yang membeban. Moga2 diizinkan agar tercuci. Harap2 diredhakan untuk disuci.

Ash-hadu al-laailaaha illallaah. Wa ash-hadu anna muhammadar rasuulullaah. Labbaikallaahumma labbaik.

This is among the reasons why i love Makkah Madinah. Semua orang sama. Serba hitam. No one cares what you look like. No one cares what bag you have. What shoes. What brand. Tak ada orang peduli langsung.

Setiap orang yang berpeluang untuk ke tanah suci Mekah pasti akan merasa nikmatnya berada di sana. Segala hal dunia itu ibarat sudah hilang di fikiran dan hati juga akan merasa tenang di sana.

Berikut kami sertakan beberapa lagi foto Fynn Jamal dan keluarga menunaikan ibadah Umrah dengan membaca artikel ini sepenuhnya.

July 24th, 2015

Fynn Jamal mempunyai segelintir peminat yang layak digelar kipas susah mati @ die hard fans. Peminat-peminat ini menjadikan Fynn Jamal sebagai idola mereka, menyokong segala tindak tanduk dan ada kalanya kelihatan seperti terlalu mengagungkan Fynn Jamal. Secara jujur, Abang Nara takut juga bila tengok komen-komen kipas susah mati Fynn Jamal ini. Nampak macam Fynn seperti tak pernah buat salah dan sentiasa betul.

fynn jamal

Menyedari hakikat tersebut, Fynn Jamal memohon peminat agar jangan terlalu obses dan tidak menjadikannya idola. Penyanyi merangkap penyair itu turut sama menjelaskan tindakannya yang selesa mengambil langkah tidak membalas, terus membuang dan menyekat sebarang komen yang mengundang unsur negatif di Instagramnya. Fynn Jamal juga turut menafikan dakwaan yang dirinya adalah seorang sombong. Kata Fynn:-

Tidak salah minat saya tapi jangan keterlaluan. Gelaran idola itu membuatkan saya takut jika tidak dapat melakukan sesuatu yang orang lain boleh contohi.

Jika ada komen yang menyakitkan hati, saya terus buang atau sekat orang itu. Saya tidak mahu komen itu mengundang pergaduhan sesama peminat.

Ini bukan kali pertama saya dengar perkara ini (dilabel sombong oleh orang luar). Mungkin sebab secara luaran dan penulisan puisi saya yang agak ‘keras’ membuatkan mereka berkata demikian. Tapi itu semua bukan realiti, kenal dulu baru tahu saya macam mana.

Ramai pada mulanya berkata saya sombong, tapi apabila jumpa mereka terus minta maaf. Sebabnya mereka salah anggap dan percaya apa yang ditulis di laman sosial. Jangan jangan nilai seseorang itu secara luaran sahaja.

fynn jamal

Menilai orang dari segi luaran adalah satu lumrah kehidupan dan perkara yang perlu dielakkan. Abang Nara bersetuju dengan nasihat Fynn agar para peminatnya tidak terlalu obses dengannya. Fynn hanyalah manusia biasa. Pasti ada kesilapan yang dilakukan olehnya. Jangan kerana terlalu meminati seseorang kita mengiyakan sahaja kesalahan yang dilakukan. Tak gitu? Apa pendapat anda? Sumber Harian Metro.

October 1st, 2014

Fynn Jamal. Kali terakhir Abang Nara menulis mengenai penyanyi hebat ini ialah ketika Fynn meminta derma untuk pembedahan anaknya, Juna. Pantas sungguh masa berlalu, kini Juna sudah membesar. Comel budaknya. Fynn Jamal juga kini semakin popular dengan lagu Arjuna Beta dan Terbang Tunduk. Kepopularitian Fynn Jamal disahkan apabila pengikutnya di Instagram kini sudah mencecah 300 ribu. Banyak tue!!!

fynn jamal

Namun apabila jumlah pengikut bertambah ramai, kerenah yang harus dilayan juga semakin banyak. Pelbagai komentar diterima oleh Fynn Jamal. Ada beberapa pihak yang mengkritik tingkah laku Fynn Jamal terhadap anaknya, Juna baru-baru ini. Terbaru, Abang Nara menerima satu email daripada seorang pembaca yang meluahkan isi hatinya terhadap Fynn Jamal. Menurut si penulis, Fynn Jamal kini bongkak, angkuh dan sombong. Hmmmmm. Betul ke?

Salam,
Semoga abang BN dapat siarkan surat terbuka saya buat Fynn Jamal yang bongkak, angkuh dan sombong ini. Jika ia tidak disiarkan dalam masa 2 hari, saya anggap abang BN tidak berminat, dan akan saya memilih blogger lain untuk di siarkan.

Kepada Fynn Jamal,
A defensive mother seperti profil instagram kamu. Tapi sedih melihat gaya kamu membesarkan anak kamu Juna. Adakah kamu rasa kamu a deffensive mother bila, bawa anak pegi shoping complex, berseluar ala2 boxer, tidak berkasut apatah lagi stokin, lihat sahaja cara Juna itu mengerekot kan badannya tidur keletihan dalam stroller tu. Untuk pengetahuan kamu, yang TIDAK melahirkan Juna, ketauilah anak itu SEJUK. KESEJUKAN! Gambar itu amat menyakitkan mata. Kami tidak berminat melihat kasut pink kotor kamu itu (kamu penah mendakwa bahawa kamu seorang OCD, doubful, an OCD kasutnya kotor) tapi kami kasihan melihat anak itu, kesejukan.

Juna anak tidak sah taraf
Kamu bangga apabila menyatakan Juna adalah ANAK TIDAK SAH TARAF. Cukup! bukan status anak itu yang kamu ingin highlite kan? Tapi seolah mahu orang melihat kamu sebagai manusia mulia yang membesarkan anak tidak berdosa itu. Sedih. Status anak itu tak perlu di war war kan. Biar ia menjadi rahsia. Juna akan membesar, akan mempunyai kawan2, ibu-bapa kawan2, cikgu2, cukup orang tahu kamu ibu angkatnya. dia anak angkat kamu. Cukup sekadar status hubungan “angkat” itu. Status itu tidak harus rahsia. Tapi biarlah status “anak tidak sah taraf” hanya dalam pengetahuan kamu, juna (mungkin) dan keluarga terdekat sahaja. Jangan terlalu selfish, mahu orang melihat kamu sebagai pejuang anak2 tidak sah taraf ini, sehingga korbankan perkara yang agak aib di dalam masyarakat kita. Jika suatu hari Juna itu akan bertemu dengan ibu kandungnya, bukankan malu ibunya, apabila satu dunia tahu dia melahirkan juna tanpa ikatan perkahwinan yang sah? Dan kamu seoang “defensive mother”?

“Follower bukan bagi tanah pun, Tak Da Untung Apapun”
Jangan angkuh sangat Fynn, Ingat asal usul, INGAT! Kalau kamu tidak ada follower seramai yang kamu ada sekarang, ada ke seller online nak mintak kamu review barang2 mereka? Review bukan review saja. Review berbayar!! dan kamu dapat hasil dari follower2 yang kamu perlekehkan itu. SEDAR SIKIT Fynn Jamal. Jangan terlalu angkuh!!

Angkuh, sombong, bongkak!
Setiap apa yang diupload, kalau ada saja perkara2 yang follower nasihat atau ingin cadangkan, Fynn akan membalas dengan bongkaknya, seperti ada yang mencadangkan rumahnya yang berpintu / tingkap tanpa itu di letakkan gril, kamu hanya perlu diam, kalau tidak mahu mengatakan terimakasih atau tidak bersetuju dengan pendapat itu. Tapi kamu memilih untuk menjadi sombong jawapan kamu adalah “Tak Nak”. Semua follower kamu sayangkan Juna, bahaya kot kalau cermin itu tanpa gril. Tapi kalau itu pendirian kamu, tak perlu la membalas dengan angkuhnya. Dan kemudiannya follower kamu akan mula menghentam kerana idola mereka disentuh. Tapi kamu kemudiannya mengatakan itu cuma gurauan dan mendelete komen2 yang meneguur sikap sombong kamu. Kamu dah rasa diritu besar sangat??

All about Juna
Jagalah Juna dengan baiknya, kurangkan lah upload gambar2 Juna yang hanya memakai lampin, jagalah aib nya bila dia besar nanti. Utamakan lah Juna, dari lovely strangers kamu itu. Anak itu amanah Allah, jangan terlalu mahu disayangi, di follow ramai, kamu menggunakan Juna, sudah2 lah.

Mengaku Diri seorang OCD
Mungkin kamu kena manfaatkan internet (yang kamu tidak boleh hidup tanpanya) untuk membuat pembacaan apa itu OCD. Adakah kamu mengaku sebagai OCD, bila mempamerkan rumah kamu yang masya Allah bersepah!, kasut kotor, stokin kasut bersepah, anak kamu tidur bersepah, mainan bersepah. Ini ciri2 OCD?

Akhir sekali, sudah2 la Fynn jangan terlalu bongkak sangat. Ketahuilah 300K follower yang kamu ada, bukan semesti nya menyukai apa yang kamu buat, upload, share. Mereka hanya mahu melihat perkembangan Juna saja. Dan kasihan, Juna dibesarkan oleh seorang wanita seperti kamu.

fynn jamal

Secara jujur, Abang Nara tak salahkan sesiapa di dalam hal ini. Laman sosial memang seringkali menimbulkan kekeliruan. Apa yang kita tulis boleh ditafsirkan dengan seribu satu tafsiran. Namun mungkin ada beberapa perkara yang Fynn Jamal boleh ambil sebagai iktibar. Kalau dah ramai sangat orang tegur, mesti ada something wrong somewhere kan? Apa pun, Abang Nara doakan kebahagiaan Fynn Jamal sekeluarga. Semoga Juna membesar dengan sihat.